Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe alkohol til mindreårige


Plomma2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Menver vi hadde om dettte i sl for noen uker siden

 

undet 16 år ikke lov å drikke

 

Over 16 lov å drikke men ikke kjøpe

 

18 lov å drikke...

 

 

Don't shoot me if i'm wrong

5729698[/snapback]

Etter det jeg har hørt så har du lov å drikke så mye øl du vil uansett alder, det er bare det at det ikke er noen lovlig måte å få skaffet denne ølen.

Lenke til kommentar
Så lenge jeg tjener en hundrings eller 2 driter jeg i om hele fjortisgjengen ligger sørpa full i grøfta eller havner på sjukehus.  :whistle:

5730664[/snapback]

 

Mener du det?

 

Om jeg hadde kjøpt ei helflaske vodka til lillebroren min på 16, og han hadde blitt dritings og skada seg selv eller andre pga dette hadde jeg aldri i livet tilgitt meg selv.

 

Foreldrene mine handla alltid rusbrus eller vodka til meg da jeg var under 18. Men så har jeg gjennom hele livet opparbeidet meg stor tillitt ved å aldri lyve eller gjøre dumme ting. Og de henta meg alltid senere på natta slik at de selv hadde oversikten. Og om jeg var så uheldig å bli drita/dårlig så ringte jeg mamma og sa noe slik som "det va iche så sjekt her, henntt mæ". :) Å når hu kom hadde hu med seg Linn-bøtta (den heter det) Så kjørte vi hjem, og så mobba de meg.

 

Siden jeg var 15,5 år har jeg vært drit-dårlig (type :sick: ) 3 ganger (jeg er 20,5 år gammel nå)

 

Å kjøpe drikke til fremmede gjør jeg ikke. Og jeg var streng med legitimasjon da jeg selv jobba i butikk.

 

Broren min får nå samme behandling som meg. Han får alkohol mot at mamma får hente han, og han er såppas at han ringer de om han blir dårlig.

Lenke til kommentar
Så lenge jeg tjener en hundrings eller 2 driter jeg i om hele fjortisgjengen ligger sørpa full i grøfta eller havner på sjukehus.  :whistle:

5730664[/snapback]

 

Mener du det?

5730725[/snapback]

 

Pleier å få tak i alkohol på en eller annen måte uansett, så lenge jeg er den som tjener på det er vil jeg ikke la den sjansen gå fra meg. :D

 

De som henger utafor lokal sjappa kan for det sjøl når dem absolutt VIL bli fulle. :yes:

Lenke til kommentar
Så lenge jeg tjener en hundrings eller 2 driter jeg i om hele fjortisgjengen ligger sørpa full i grøfta eller havner på sjukehus.  :whistle:

5730664[/snapback]

 

Mener du det?

5730725[/snapback]

 

Pleier å få tak i alkohol på en eller annen måte uansett, så lenge jeg er den som tjener på det er vil jeg ikke la den sjansen gå fra meg. :D

 

De som henger utafor lokal sjappa kan for det sjøl når dem absolutt VIL bli fulle. :yes:

5730837[/snapback]

 

Oki .. vet ikke jeg.. er født med samvittighet.. Men kan godt hende det er slik for deg

Lenke til kommentar

Jeg ser en stor forskjell i å ha dårlig samvittighet for de som kan for det selv, og de som foreksempel ligger på sjukehus fordi de ble slått ned og rana.

 

Når en gjeng fjortisser står utenfor kiwi og maser etter alkohol har dem seg selv å takke 3 timer senere når de ligger i rennesteinen, og ikke klarer å rusle hjem igjen.

Lenke til kommentar

Om jeg hadde i en krangel med min verste fiende sagt noe slik som Brenn i Helvete din ******** , og vedkommende hadde brent inne ikke lenge etterpå hadde jeg fått dårlig samvittighet.

 

Og om noen hadde trua med å henge seg om jeg dumpa de, og jeg dumpa de og sa værsegod, og vedkommende hadde hengdt seg, ja da hadde jeg ikke hatt det godt med meg selv på en god stund.

 

Og om jeg hadde gitt alkohol til en mindreårig , og den personen ble funnet død neste morgen. Ja gudene vet at jeg ikke hadde vært særlig høy i hatten da.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har forstått av tråden. Det er IKKE ulovlig for mindreårige å kjøpe alkohol. Det er bare de som selger som kan straffes for det...

Hvorfor tar da Politiet fra alkoholen til folk under 18 hvis de får øye på det?

 

Skjønner jo selvfølgelig hvorfor de gjør det, men hvis det ikke finnes noen regler for å kjøpe alkohol, bare selge. Så kan vel ikke Politiet gjøre dette sånn uten videre?

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar
Så lenge jeg tjener en hundrings eller 2 driter jeg i om hele fjortisgjengen ligger sørpa full i grøfta eller havner på sjukehus.  :whistle:

5730664[/snapback]

 

Mener du det?

 

Om jeg hadde kjøpt ei helflaske vodka til lillebroren min på 16, og han hadde blitt dritings og skada seg selv eller andre pga dette hadde jeg aldri i livet tilgitt meg selv.

 

Foreldrene mine handla alltid rusbrus eller vodka til meg da jeg var under 18. Men så har jeg gjennom hele livet opparbeidet meg stor tillitt ved å aldri lyve eller gjøre dumme ting. Og de henta meg alltid senere på natta slik at de selv hadde oversikten. Og om jeg var så uheldig å bli drita/dårlig så ringte jeg mamma og sa noe slik som "det va iche så sjekt her, henntt mæ". :) Å når hu kom hadde hu med seg Linn-bøtta (den heter det) Så kjørte vi hjem, og så mobba de meg.

 

Siden jeg var 15,5 år har jeg vært drit-dårlig (type :sick: ) 3 ganger (jeg er 20,5 år gammel nå)

 

Å kjøpe drikke til fremmede gjør jeg ikke. Og jeg var streng med legitimasjon da jeg selv jobba i butikk.

 

Broren min får nå samme behandling som meg. Han får alkohol mot at mamma får hente han, og han er såppas at han ringer de om han blir dårlig.

5730725[/snapback]

 

Høres veldig fornuftig ut, alle foreldra veit at ungene deres kommer til å drikke en eller annen gang uansett, da er det bedre å være åpne om det, og få tak i alkohol som ikke er farlig som f.eks metanol osv...

 

Selv hadde jeg en mor som sa det var ''greit'' å ta noen øl på fest, mens en far som nekta plent... jeg klarte jo selfølgelig å drikke meg skitings flere ganger, og fikk strenge straffer av fattern... men fortsatte gjorde jeg... vi kjøpte også hjemmebrent av en ekkel gammal mann i en blokk :p... det hadde jeg ikke gjort hvis jeg fikk noen øl av foreldra mine....

Lenke til kommentar
Hvorfor tar da Politiet fra alkoholen til folk under 18 hvis de får øye på det?

5731709[/snapback]

Eneste gangene ungdom blir fratatt alkohol er:

 

1) når de blir stoppet i tollen. 18/20-års aldersgrense på innførsel av alkohol i Norge.

2) når de drikker på offentlig plass.

Lenke til kommentar
Hvorfor tar da Politiet fra alkoholen til folk under 18 hvis de får øye på det?

5731709[/snapback]

Eneste gangene ungdom blir fratatt alkohol er:

 

1) når de blir stoppet i tollen. 18/20-års aldersgrense på innførsel av alkohol i Norge.

2) når de drikker på offentlig plass.

5731986[/snapback]

 

En annen viktig ting å huske på er jo at ungdom fra dem er fylte 16, faktisk har lov til å bære alkohol med 18-års allersgrense, men dem har ikke lov til å drikke det.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Hvorfor tar da Politiet fra alkoholen til folk under 18 hvis de får øye på det?

5731709[/snapback]

Eneste gangene ungdom blir fratatt alkohol er:

 

1) når de blir stoppet i tollen. 18/20-års aldersgrense på innførsel av alkohol i Norge.

2) når de drikker på offentlig plass.

5731986[/snapback]

 

En annen viktig ting å huske på er jo at ungdom fra dem er fylte 16, faktisk har lov til å bære alkohol med 18-års allersgrense, men dem har ikke lov til å drikke det.

5732042[/snapback]

Har du noe dokumentasjon på at du må være fylt 16 får å bære?

Lenke til kommentar
Hvorfor tar da Politiet fra alkoholen til folk under 18 hvis de får øye på det?

5731709[/snapback]

Eneste gangene ungdom blir fratatt alkohol er:

 

1) når de blir stoppet i tollen. 18/20-års aldersgrense på innførsel av alkohol i Norge.

2) når de drikker på offentlig plass.

5731986[/snapback]

 

En annen viktig ting å huske på er jo at ungdom fra dem er fylte 16, faktisk har lov til å bære alkohol med 18-års allersgrense, men dem har ikke lov til å drikke det.

5732042[/snapback]

Har du noe dokumentasjon på at du må være fylt 16 får å bære?

5732105[/snapback]

 

Jeg sitter med norske lover forran meg, men annet det har jeg ikke. Men, er det ikke en side på nettet der de norske lovene er lagt ut?

Hadde vært fint med en link til den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...