Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høyt turtall ved start?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Toyota Carina II Xli 1992 modell

 

Jeg synes bilen nå har et noe høyt turtall når den går på tomgang. Den ligger på 1750 i de første par minutter, og så går den ned til litt under 1500. Er ikke dette noe høyt, eller er det helt normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, er vel innsprøytningen med i bildet også ja, men det går vel fortsatt på prinsippet om å stenge igjen en stor del av innsugsluften vel? :hm:

Edit: Det kalles hvertfall choke den dag i dag!

Endret av kremt
Lenke til kommentar
Jo, er vel innsprøytningen med i bildet også ja, men det går vel fortsatt på prinsippet om å stenge igjen en stor del av innsugsluften vel? :hm:

Edit: Det kalles hvertfall choke den dag i dag!

5738404[/snapback]

 

Det blandes inn mer bensin når motortemperaturen er under normal arbeidstemp. Altså bruker bilen mer bensin når den er kald.

 

Carinaen det er snakk om har elektronisk innsprut. Hvordan er turtallet når motoren er varm?

Lenke til kommentar

Per(sitter i en -97 Volvo 850): Hør på turtallet, det er choken som gjør det.

Faren til Per: Chok sier du? I min bil? Nei, den må du lenger ut på landet med.

 

Jeg har en knapp på faren til Per.

 

Chok vil jeg si den funksjonen som sier hvor mye bensin forgasseren får, når den er manuell kan du styre det selv, om det er automatchok, styrer den det selv.

 

Correct if I'm wrong.

 

Edit: Litt sen.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Så den har 1500rpm som "normal" tomgang?

Den skal ligge på 800 når den er gjennomvarm

og fra 1100-1700rpm når den er kald (kommer ann

på hvor kaldt det er ute) Du kan fikse dette selv

det er en sort gummi propp som sitter oppå selve

innsuget som du tar av, der kan du justere tomgangsturtallet

med en tynt flatskrujern, dette gjøres når motoren er helt varm

når du har justert den til ca 800rpm så setter du troppa på igjen.

 

Edit: Motoren i Carina II har noe som heter "Cold start enrichment"

dette er et elektronisk system som stort sett alle moderne inj motorer

har. Er det feks 10- så går den på på 1500rpm (hurtig tomgang) og aktiverer

en ekstra dyse som står på fremsiden av innsuget, etter hvert som motoren

blir varm så senker den turtallet og slår av "kaldstartdysa" men er tomgangsturtallet feiljustert så bir det også feil turtall ved kaldstart.

Endret av zandro
Lenke til kommentar
Så den har 1500rpm som "normal" tomgang?

Den skal ligge på 800 når den er gjennomvarm

og fra 1100-1700rpm når den er kald (kommer ann

på hvor kaldt det er ute) Du kan fikse dette selv

det er en sort gummi propp som sitter oppå selve

innsuget som du tar av, der kan du justere tomgangsturtallet

med en tynt flatskrujern, dette gjøres når motoren er helt varm

når du har justert den til ca 800rpm så setter du troppa på igjen.

 

Edit: Motoren i Carina II har noe som heter "Cold start enrichment"

dette er et elektronisk system som stort sett alle moderne inj motorer

har. Er det feks 10- så går den på på 1500rpm (hurtig tomgang) og aktiverer

en ekstra dyse som står på fremsiden av innsuget, etter hvert som motoren

blir varm så senker den turtallet og slår av "kaldstartdysa" men er tomgangsturtallet feiljustert så bir det også feil turtall ved kaldstart.

5738740[/snapback]

 

Sier meg enig i det der. Choke var på eldre biler med forgasser, enten manuell eller automat. Som sagt her så styrer den mengden bensin motoren skal få.

 

på litt nyere motorer med innsprøytning har dem en kaldstartdyse som gir ekstra bensin ved kaldstart. Den vil være åpen til motoren har passert en viss temp... Et eksempel på dette er saab 900 med k-jetronic innsprøytning!

 

Nyere biler og dagen biler har også noe som heter kaldstart men dette styres av hjernen i bilen og holder de vanlige dysene åpne litt lenger, så alt er elektronisk justert... og det er ikke noen form for ekstra dyse der nei...

Lenke til kommentar

ang Saab så virker vel kaldstartdysen kun når starteren går rundt?Tiden den skal virke styres vel av termotidkontakten?

Når det gjelder Toyotaen har ikke den et problem med den vannstyrte tomgangsregulatoren?Den øker turtallet når den er kald og jo varmere vannet blir jo lavere blir turtallet.Den er styrt av et voxelement som har en tendens til å bli defekt og henge seg på for høyt turtall.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe voxelement i en EFI motor, Alt motoren

foretar seg er styrt av ECU, den innhenter informasjonen

den trenger det øyeblikket du vrir om nøkkelen. EFI motoren

har veldig få mekaniske sensorer, det går nesten kun på trykk, temperatur og spenninger, med untak av MFS (mekanisk luftmåler)

på enkelte senere modeller. Vanntemp.sensorene toyota bruker er

termistorbasert (en motstand der verdien varierer etter temperatur)

Bimetallsfjærer og voxelementer hører fortiden til.

Lenke til kommentar

Beklager du har helt sikkert rett.Kan ikke helt skille motorene på Toyota fra hverandre,men siden en venn av meg skiftet på sin 90 mod tenkte jeg det var samme system.Han fikk beskjed at det var et kjent problem på Toyota.Den sto på spjeldhuset like ved tomgangsregulatoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...