toretang5 Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Hei Toyota Carina II Xli 1992 modell Jeg synes bilen nå har et noe høyt turtall når den går på tomgang. Den ligger på 1750 i de første par minutter, og så går den ned til litt under 1500. Er ikke dette noe høyt, eller er det helt normalt? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Normalt det når choken står på Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Chok på -92 er vel litt oldfashion er det ikke? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Alle bensinmotorer har choke for å lette kaldstart Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Så jeg er på villspor når jeg sier at forgassermotorer har chok og ved innsprøytingsmotorer, er innsprøytningen som ordner høyere turtall ved kald motor? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) Jo, er vel innsprøytningen med i bildet også ja, men det går vel fortsatt på prinsippet om å stenge igjen en stor del av innsugsluften vel? Edit: Det kalles hvertfall choke den dag i dag! Endret 11. mars 2006 av kremt Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Er ikke noe manuell chocke i Carinaen vel? Ikke på min ihvertfall Det blir alltid litt høyere turtall på kaldmotor om auto-chocken funker som den skal Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Jo, er vel innsprøytningen med i bildet også ja, men det går vel fortsatt på prinsippet om å stenge igjen en stor del av innsugsluften vel? Edit: Det kalles hvertfall choke den dag i dag! 5738404[/snapback] Det blandes inn mer bensin når motortemperaturen er under normal arbeidstemp. Altså bruker bilen mer bensin når den er kald. Carinaen det er snakk om har elektronisk innsprut. Hvordan er turtallet når motoren er varm? Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) Per(sitter i en -97 Volvo 850): Hør på turtallet, det er choken som gjør det. Faren til Per: Chok sier du? I min bil? Nei, den må du lenger ut på landet med. Jeg har en knapp på faren til Per. Chok vil jeg si den funksjonen som sier hvor mye bensin forgasseren får, når den er manuell kan du styre det selv, om det er automatchok, styrer den det selv. Correct if I'm wrong. Edit: Litt sen. Endret 11. mars 2006 av Billy Bob Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) Så den har 1500rpm som "normal" tomgang? Den skal ligge på 800 når den er gjennomvarm og fra 1100-1700rpm når den er kald (kommer ann på hvor kaldt det er ute) Du kan fikse dette selv det er en sort gummi propp som sitter oppå selve innsuget som du tar av, der kan du justere tomgangsturtallet med en tynt flatskrujern, dette gjøres når motoren er helt varm når du har justert den til ca 800rpm så setter du troppa på igjen. Edit: Motoren i Carina II har noe som heter "Cold start enrichment" dette er et elektronisk system som stort sett alle moderne inj motorer har. Er det feks 10- så går den på på 1500rpm (hurtig tomgang) og aktiverer en ekstra dyse som står på fremsiden av innsuget, etter hvert som motoren blir varm så senker den turtallet og slår av "kaldstartdysa" men er tomgangsturtallet feiljustert så bir det også feil turtall ved kaldstart. Endret 11. mars 2006 av zandro Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Og om Carinaen blir mindre enn 5- så kan det hende den vil ha den dagen for seg selv og lar deg dermed ikke starte før den vil selv Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Ikke at jeg forstod den, men det er vel den nye typen humor som man flirer av dagen derpå? Litt tullete skrevet ja, men du forstod hva som stod der, er ikke tilfeldigvis medlem i norsk språkråd? har hørt de har litt tørr humor der Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Så den har 1500rpm som "normal" tomgang?Den skal ligge på 800 når den er gjennomvarm og fra 1100-1700rpm når den er kald (kommer ann på hvor kaldt det er ute) Du kan fikse dette selv det er en sort gummi propp som sitter oppå selve innsuget som du tar av, der kan du justere tomgangsturtallet med en tynt flatskrujern, dette gjøres når motoren er helt varm når du har justert den til ca 800rpm så setter du troppa på igjen. Edit: Motoren i Carina II har noe som heter "Cold start enrichment" dette er et elektronisk system som stort sett alle moderne inj motorer har. Er det feks 10- så går den på på 1500rpm (hurtig tomgang) og aktiverer en ekstra dyse som står på fremsiden av innsuget, etter hvert som motoren blir varm så senker den turtallet og slår av "kaldstartdysa" men er tomgangsturtallet feiljustert så bir det også feil turtall ved kaldstart. 5738740[/snapback] Sier meg enig i det der. Choke var på eldre biler med forgasser, enten manuell eller automat. Som sagt her så styrer den mengden bensin motoren skal få. på litt nyere motorer med innsprøytning har dem en kaldstartdyse som gir ekstra bensin ved kaldstart. Den vil være åpen til motoren har passert en viss temp... Et eksempel på dette er saab 900 med k-jetronic innsprøytning! Nyere biler og dagen biler har også noe som heter kaldstart men dette styres av hjernen i bilen og holder de vanlige dysene åpne litt lenger, så alt er elektronisk justert... og det er ikke noen form for ekstra dyse der nei... Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 ang Saab så virker vel kaldstartdysen kun når starteren går rundt?Tiden den skal virke styres vel av termotidkontakten? Når det gjelder Toyotaen har ikke den et problem med den vannstyrte tomgangsregulatoren?Den øker turtallet når den er kald og jo varmere vannet blir jo lavere blir turtallet.Den er styrt av et voxelement som har en tendens til å bli defekt og henge seg på for høyt turtall. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Det er ikke noe voxelement i en EFI motor, Alt motoren foretar seg er styrt av ECU, den innhenter informasjonen den trenger det øyeblikket du vrir om nøkkelen. EFI motoren har veldig få mekaniske sensorer, det går nesten kun på trykk, temperatur og spenninger, med untak av MFS (mekanisk luftmåler) på enkelte senere modeller. Vanntemp.sensorene toyota bruker er termistorbasert (en motstand der verdien varierer etter temperatur) Bimetallsfjærer og voxelementer hører fortiden til. Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Beklager du har helt sikkert rett.Kan ikke helt skille motorene på Toyota fra hverandre,men siden en venn av meg skiftet på sin 90 mod tenkte jeg det var samme system.Han fikk beskjed at det var et kjent problem på Toyota.Den sto på spjeldhuset like ved tomgangsregulatoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå