Gå til innhold

støvete sa du?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jobber selv på dataverksted og har sett endel av støv inni datamaskiner.

Husker en gang da jeg åpna ei kasse. Der var det støv helt opp til skjermkortet, jeg mener å huske at eieren sa at en eller annen vifte ikke gikk rundt som den skulle :p. Nei det var da rart. Uannsett: Jeg har brukt forskjellige metode for å få ut støv av datamaskiner.

Forrige gang brukte jeg en omvendt støvsuger. Tok den med ut først.

Har også brukt støvsuger, også hender det at jeg bruker en sånn luft på boks greier. Alt har funka bra uten noe tull. Du må for alt i verden huske å slå av maskina først, hvis ikke går det galt.

Jeg bruker å ta ut av alt av kontakter og ting når jeg støvsuger maskinene.

Ser ikke på det som særlig farlig. Har ikke gjort det med ny maskina enda, men den gamle kassa gjorde jeg det med, og det funka bra. Bruker helst å gjøre det når jeg tar en skikk oppi for å se om det er noe spennende i kassa :p. Om alt er som det skal være liksom.

Lenke til kommentar

Du kan jo også blåse den rein med lufsprayer for å få ut alt støvet, så støvsuge det opp. Dermed hindrer du at det kommer inn i dataen igjen =)

Tenker jeg skal ta meg en liten titt i min egen data når ejg kommer hjem, ja

Lenke til kommentar

Jeg bruker å plukke av kjøleribber o.l. som jeg skal støvsuge. Er stort sett inne i dem og inne i selve strømforsyningen det legger seg MYE støv. Ellers så har jeg klipt sund noen fine strømpebukser som jeg bruker som støvfilter. (De fungerer faktisk utolig godt)

Ellers må jeg nok støtte det at å bruke støvsuger på maskina er skummelt. Den er meget statisk (madammen forsøkte det på en av de forige maskinene mine som jeg skulle til å rengjøre, den døde. Hk, prosessor og ram. Skjermkort og HDD overlevde)

Swiffer o.l. bruker statisk elektrisitet til å "dra" opp støvet med, trø den ned i maskina er jo nesten like bra som å ta på seg ullsokker og "moonwalke" på ullmatta før man begynner å skru pc. Du gjør bare ikke det. ;)

Lenke til kommentar
Det enkleste for å unngå støv er vel å ha vifter som gir mer luft inn,enn det som blir trekt ut.Får man overtrykk i kassa er problemet løst  :)

5735035[/snapback]

Nja, bare delvis dessverre ;)

Det beste er jo å ha filter da selvsagt.

Eller plasser maskinen en plass der det ikke er så støvete :)

Lenke til kommentar

Når jeg åpna gammelkassa mi for ikke så lenge siden så var det ikke noe særlig støv inni der. Enda den hadde stått på gulvet på rommet mitt i kjelleren. Har gennerelt ikke opplevd noe særlig støv inni maskinene mine jeg. De står normalt på gulvet mitt.

Lenke til kommentar

helt greit å bruke støvsuger, så lenge du bruker medfulgt plast hylster, da vill du unngå faren her. Ps åpne strømforsyningen hvis den ikke har blitt renset på 5 år, skikkelig brannfelle. her bør det brukes trykkluft, etter det verste er fjernet lettvint.

en kan lett gå over med støvsuger med plast hylster på, sånn bunnen i kabinettet der støvet kommer fra viftene front, men å trykke den nedi mosfets og andre små komponenter bør en ikke, så trykkluft er en god ide, montro hva de koster på biltema.

så finnes det forskjellige støvsugere

Lenke til kommentar

Tar med en dust-story jeg også:

Jeg skulle sette meg ned ved pc-en (som står på hele tiden omtrent) og da fikk jeg ikke beveget musemarkøren. Hele Windows hadde fryst. Så jeg trykte inn RESET knappen som man pleier å gjøre i en slik situasjon. Når BIOS skjermen kom frem stod det en advarasel om at CPU temperaturen var for høy og at systemet ville bli slått av. Dette er med et DFI AD73Pro hovedkort fra 2001 og en AMD Duron 1200MHz processor som er merket "© 1999". Så etter at pc-en hadde slått seg av så ventet jeg en stund og trykte inn strømknappen for å teste å starte opp systemet igjen. Dette fungerte uten problemer, og jeg kom inn i Windows. Brukte pc-en en stund og spile litt, men så merket jeg ustabilitetsproblemer. Mange programmer ville ikke boote og flere spill fungerte ikke. Tenkte at processoren min var halvveis svidd. Spørsmålet til slutt er hvorfor ble ikke pc-en skrudd av før hvis BIOS merket for høy tempertur. BIOS hadde jo temperatur warning og shutdown aktivert da. Jeg skulle teste noe inne i pc-en, sjekke om det var rammen som også kunne være problemet og da oppdaget jeg støvet som lå i processorvifta og rundt omkring ellers. Pc-en har ikke støvfilter føre vifter og har kun en vifte inn og en vifte ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...