Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ip-tlf. og QOS - hjalp ikke

Anbefalte innlegg

Når min 1100\256 linje belastes fra flere maskiner, da særlig upload så bli ip-telefonen ubrukelig. Derfor gikk jeg til innkjøp av Linksys WRT54G (v.5) med QOS. Satte "høyest prioritet" på LAN-porten ip-telefonen var tilkoblet. Men tiltaket ser ikke ut til å være tilstrekkelig; ved 22kb\s upload ble telefonen straks ustabil.

Ser det finnes flere mulighet for QOS justering på denne populære routeren. Lurte på hvilke innstillinger dere har satt opp som fungerer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har noe av det svakeste som tilbys på det norske markedet av internett hastigheter og spesielt upload. Kan ikke være så storforlangende på en så svak linje. Flere pc'er som samtidig skal uploade mens du skal du skal snakke i iptelefon på 256kbs?

God jul!

(svaret på ditt spm er raskere linje)

Lenke til kommentar

En brei linje til jul, hadde ikke vært å forakte, nei. Men jeg klarer meg fint med smålig linje til 310,- uten kobberleie (radionett).

For at telefonen skal fungere greit, trenger den 128\128kbps, noe jeg med Netlimiter o.l sørger for at den alltid får, men litt stress.

Derfor så jeg lyst på "Quality Of Service"-funksjonen som nyere routere kan. Slik ville jeg ha telefonen som førsteprioritet, og så snart telefonen blir brukt, vil den gjøre krav på sin båndebredde og stjele fra de andre prossessene. Mente QOS var netopp dette.

Må bare få konfigurert det på vettugt vis, for slik jeg gjorde det fungerte tydeligvis ikke bra nok.

Dere som har QOS, går dere gjennom MAC-addressen?

Takknemlig mot den som måtte poste sin fungerende konfigurasjon. :)

Lenke til kommentar

Jeg kan la nettet gå gjennom Telio ip-tlf. adapteret om jeg vil, og dermed skulle den få førsteprioritet. Noen som har valgt denne løsningen? Vil det fungere slik QOS skal, at den stjeler båndebredden først når den "trenger den", eller vil den alltid kapre de nødvendige kbitsene? ;)

Uansett vil jeg foretrekke å ha routeren som første ledd av ordens skyld.

Men er det slik at QOS ikke er like flott og stabilt som jeg ønsker eller har jeg bare konfigurert det feil ved at jeg simpelthen satte høyest prioritet på porten ip-tlf. adapteret er koblet til?

Edit: leif

Endret av whom
Lenke til kommentar

Hei. Deler gjerne mitt oppsett på linksys wrt54g v5.vv. ip-telefoni. Synes denne har fått mye uberettiget ”juling” i div fora.

Er ikke min erfaring, synes denne er super når det gjelder ip-telefoni, samt trådløst nettverk. Vell å merke når det er gjort noen grep.

Har Telenor 2000/350. Gikk til innkjøp av denne ruteren. Ble ikke begeistret med det samme jeg koblet til ruter/ modem/ ip-adapter. Det hakket og skurret i tlf. når jeg lastet.

Det første jeg gjorde var å oppgradere firmware på ruteren. Versjon 1.00.6 (17.1.06)

Har satt fast ip-adresse på ip-adapteret.

Gikk deretter inn på Port triggering og satte opp , Application /”navn på ip-adapter”, Port/5060 to 5060

Og 16300 to 16700 , Enabled.

Jeg gikk inn på routeren og satte under: Application & gaming / Qos, ip-adapterets MAC-adresse og satte den til HØYESTE prioritet

Satte samtidig port 2 til HØY prioritet.

Enabled DMZ. Satte inn ip-adressen til adapteret der.

Har prøvd å surfe med alle tre pc'er på samme tid, lastet opp, og lastet ned, og snakket i telefonen samtidig. Lyden er UTMERKET. Uten forsinkelser eller ekko. Så jeg er meget godt fornøyd med Linksys WRT54G v5.

Lenke til kommentar

Jeg kan prøve meg fra et par timer, eller jeg kan bøye meg i støvet og spørre her på forumet. Og takk for det ;)

- Hvordan finner jeg ut ip. adapterets MAC addresse?

- Hvordan går jeg fram for å sette fast ip. på ip. adapteret?

Lenke til kommentar

Gojira

Er ikke min erfaring. Har prøvd å disable port triggering.(triggered range-forwarded range)

Restartet ruteren + sipuraen. Ble bare tøv og tull med tlf.

Var borti en plass at dem sa at 5060 brukes til å gi summetone,

16300-16700 brukes til taletrafikken. Ikke vet jeg.. Vet bare at port triggering må være enablet her i gården. Funker ikke bare med DMZ.

Whom

Mac adressen finner du under adapteret.

Ip-adressen kan du taste inn via tlf. eller web.

Er en hel prosess på tlf-måten, men det går.

Du finner guide til det på Telio.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg har også erfart at QoS hjelper lite.

Jeg har 6000/550 linje, men når jeg belaster linja maks, hakker det i telefonen.

Hva skal hastigheta stå på i QoS-innstillingene?

Noen som har forslag hvilken måte jeg skal sette opp QoS?

Skal jeg bruke port-prioritering eller MAC-prioritering?

Isåfall, skal jeg legge til alle MAC-adressen i nettverket?

Bruker DD-WRT firmware.

Lenke til kommentar

Da var routeren konfigurert.

Satte på Xbox 360 demonedlasting, som jeg alltid makser linjen min. Resultatet ble ok på telefonen, litt haksing her og der, men det fungerte. Når jeg da startet torrent, ble det nok samme problem, noe som sikkert har med å gjøre med forbindelsene torrent oppretter, som Muffinman beskrev.

Men det var absolutt til hjelp :D

Forresten Linksys QOS; tar den hensyn til både ned- og opplastning?

Lenke til kommentar

Mener qos skal ta hensyn både til opp og nedlasting. Har ”upstream bandwidth” på auto her. Vet ikke om der kan være noe å hente mht. manuell innstilling.

Mulig at linjen min ikke blir ”tynt” nok på opp og nedlasting, at det er derfor qos funker godt hos meg.

Sender ballen videre,

Kanskje andre har noe å bidra med når det gjelder qos?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Problemene med torrent sammen med ip. tlf fortsatte, og tenkte jeg måtte få med noe skikkelige greier, så jeg kjøpte WRT54G v. 3.1, som jeg så flashet med .dd-wrt firmwaren (hvilken anbefaler dere?)

Mulighetene med denne linuxbaserte var mange (bla. forbedret signal), men konfigurasjon av qos hjalp like lite som før :dontgetit:

Linjen jeg sitter på nå er 2100\512 men de mange forespørslene torrents gir knekker linjen helt, selv om ikke linjen makses ut engang.

Det er utrolig mange som har wrt54g med uoriginal firmware. Kanskje dere kan poste et god fungerende oppsett?

Lenke til kommentar

Begrens den totale upload-hastigheten, pingen fyker i været når den er maks belastet med adsl.

Med den gamle 768/128 linja mi, var pingen ofte opp i 700-3000 ved maks belastning. Begrenset jeg den totale uploaden, så var den stabil.

Uansett, det er stor forskjell mellom rutere når det gjelder hvor bra QoS funker. Vil og annbefale en linuxruter når det kommer til det.

BTW, fiber er såååååååå kos! 6/6mbit, og pingen er stabil selv under maks last.

Lenke til kommentar

QoS er bare en priortering av pakkene, og er bare en måte å gjøre ring bedre på. For at QoS skal virke skikkelig, må en ha det både oppstrøms og nedstrøms, samt i alle deler av nettet (utenfor routeren).

Dynamisk båndbredde deling er derimot noe helt annet, som jeg tror en del tenker på her. Eks at båndbredde til datatrafikk blir strupet ned med 100 Kb når IP tlf er i bruk. Men det krever langt mer avansert utstyr enn en får på billige routere til privatkunder.

Lenke til kommentar

Er QoS enablet i Telio-adapteret?

EDIT; Fant dette hos Sipura:

The SPA-2100, up to firmware version 2.0.5d way to prioritize voice over LAN, is that it has uplink bandwidth limitation. In the near future we will also implement download bandwidth limitation to prioritize bandwidth needed for Voice.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Nei, QoS er ikke på som standard. Du må logge inn i webinterface og sette på QoS der.

Sett 100 kbps på uplink og downlink.

Da vil Sipuraen hele tiden sørge for at det er 100 kbps til adapteret, resten blir slippet igjennom.

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...