Znoken Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Får verdens raskeste bredbånd Skjønner ikke hvordan Svenskene kan få det til når Norge kun greier smålinjer iforhold til Svenskene... Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Norge ligger milevis bak våre naboland. Vi sliter med å få ADSL til alle husstander, mens landene rundt oss hadde vår kapasitet for årevis siden. Grunnen? Jo, Televerket (Telenor) satset i sin tid på ISDN, som et av få land. Etter at ENORME investeringer var gjort i denne, allerede da gammeldagseteknologien, har det norske folk måtte betale for dette i årevis med høy kostnad på lav kapasitet. Desverre. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Er jo et år siden Labs2 kom med denne pressemeldingen. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Hva slags hyssing har disse ut i verden da? Eller er dette ett digert 1Gbit/s LAN? Lenke til kommentar
royerling Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Nå må det sies at i alle saker som dette med infrastruktur som nettlinjer, veier osv, så bor svenskene mindre spredt enn nordmenn, og de er dobbelt så mange kunder på omtrent samme område hvor linjer og slikt må strekkes, og dette gjør det naturligvis mye mer lønnsomt for utbyggerne å rulle ut f.eks. gigabitlinje. Hvordan telekonkurransen er i sverige vet jeg intet om, men det kan jo tenkes at det er sterkere konkurranse i markedet. MEn selvsagt vil jeg ha raskere nettlinje jeg også! Jeg prøver bare å fundere litt på hvorfor det er slike forskjeller... Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 Bestandig skal det være store unnskyldninger for at vi Nordmenn skal være glad og fornøyd med de pinglelinjene vi har i forhold til Svenskene...Teknologien er jo mye bedre idag og det skal vel være mulig og nærme oss Svenskene litt da.... Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Litt av spørsmålet ligger jo kanskje i hvor mye faktisk hastighet vi trenger. Det vil være naturlig å tro at en økning i utgående hastighet medfører en proporsjonal økning i belastning av nettet sett i helhetlig perspektiv. Dette blir kanskje litt off-topic, men jeg mener kun kort og greit at dersom det skal bli noe landsdekkende fibernettverk i et slikt landskap Norge besitter, må det andre organisasjoner på banen som ser verden mindre bedriftsøkonomisk enn de aktørene som regjerer markedet nå til dags. Just my two cents.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Man har ikke hatt samme fokus på BB i norge, samt at det har vært svært laber konkurranse på linjehastighet og teknologi. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Så for å oppnå høyere hastigheter må det bli en kald krig mellom bredbåndstilbyderene? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Så lenge man stort sett bruker xDSL så vil det aldri bli noen stor kamp om kundene med hastighet som våpen, xDSL er rett og slett alt for dårlig teknologi. På fiber har man noen få aktører hvor Lyse med venner er den største. Men sålenge xDSL sette standarden på pris og fart er det ikke noe poeng for de med bedre nett og plassere seg så himmelhøyt over snittet. Lenke til kommentar
Ken@th Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Det ligger nokk litt i at Staten Sverige AS fikk 2 milliarder til fiber utbygging når Sverige ble medlem av EU. Samme vil skje her i norge også vist vi bler medlem.Ifølge våre hederlige politikere. Pr.dags dato følger vi bare en forbanna dyr EØS avtale. Lenke til kommentar
Caveman Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 1Gbit, maskinene kommer jo til å ha problemer med å skrive så raskt Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 (endret) Tror hovedproblemet i Norge er de gamle kopperkablene som ligger rundt omkring, selv her jeg bor er det nå 25år gamle kobberkabler, men disse blir nå til sommeren byttet ut til nye fiberoptiske kabler Norge trenger å satse mye mere på fiberoptikk syntes jeg ettersom det blir det nye systemet, vil tro at mesteparten av Norge vil bli dekket av fiber, men det vil ta laaang tid med dagens utvikling, ett annet problem blir jo maskinvare med 1GB linje, det er ingen HDD i dan foreløpig som greier å lese så kjapt, normalen er rund 100mbps på en IDE og SATA HDD. 1GB er unødvendig kjapt syntes nå jeg, venter selv spent på 25/25mbps linje som kommer snart (2 - 5mnd) Endret 9. mars 2006 av Medion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå