Gå til innhold

GeForce 7900-serien lansert

Anbefalte innlegg

Venter til sommeren med å kjøpe nytt skjermkort. Ny generasjon. Og forhåpentligvis en del raskere enn de som lanseres nå.

5732777[/snapback]

R600 kommer tidligst til høsten. Det har gått rykter om at G80 vil komme tidligere, men jeg ville ikke satse på at en kan kjøpe skjermkort av ny generasjon i sommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Venter til sommeren med å kjøpe nytt skjermkort. Ny generasjon. Og forhåpentligvis en del raskere enn de som lanseres nå.

5732777[/snapback]

R600 kommer tidligst til høsten. Det har gått rykter om at G80 vil komme tidligere, men jeg ville ikke satse på at en kan kjøpe skjermkort av ny generasjon i sommer.

5732994[/snapback]

for første gang på lenge ser det ut som at det går an og kjøpe skjermkort, ingen store lanseringer i vente. så man slipper og angre når det kommer et bedre kort til bedre pris.. mest spennende er jo om neste generasjon kommer med lavt effekt forbruk og i 1 slotts utgave.

Lenke til kommentar

Er det noen som peiling på hvor mye strøm 7900GT klortet bruker?

Den kjøleren ser jo like puslete som den som sto på FX5700 kortet jeg kjøpte for et par år siden.

En annen ting er jo driftstemperaturen på minnet og kjærne på kortet.

7900GT

http://www.bjorn3d.com/Material/ReviewImag...xfx7900gt_1.jpg

FX5700

http://home.online.no/~es-a2/artimages/DSC00010.JPG

Er litt forskjell men det er jo natt og dag mellom dette og det som står på 6800 Ultra kortene som var toppkortene i fjor.

EDIT: Fjærna image taggen da det ene bildet var litt stort.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Sto jo på hw.no at de regner med at G80 blir klokket til rundt 800MHz. må nok skikkelig kjøling til da "desverre". tviler på at de vil kjøre 1slots kjøling på toppkortene.

5733724[/snapback]

Høyere klokkefrekvens er ikke ensbetydende med høyere varmeutvikling. Hvis de samtidig endrer designen og/eller prosessnoden (antall nanometer) så vet vi ikke om varmeutviklingen vil øke eller minke.

Er det noen som peiling på hvor mye strøm 7900GT klortet bruker? Den kjøleren ser jo like puslete som den som sto på FX5700 kortet jeg kjøpte for et par år siden.

5743153[/snapback]

Hvis du blar litt i tråden så finner du sammenligninger av strømforbruket på 7900GT og en del andre ganske nye kort. Kjøleren er nok ikke liten fordi den er underdimensjonert, men fordi 7900GT-brikken faktisk utvikler ganske lite varme.

Lenke til kommentar

Jeg må si at 7900GT kan bli en god kandidat til min nye PC hvor jeg vurderte X1900XT(men tviler pga varme og strømkrav). 7900GT i SLI kan jo også vise seg å bli det som overtaler meg til å prøve SLI.

Men vil man få 7900GT-512? I SLI kan jo 512MB være interresant fremover?

EDIT:

Irriterende at de ikke har montert en skikkelig kjøler på 7900GT som også dekker minnebrikkene. Unødvendig. Men klart, entusiaster som klokker bytter kjøler uansett :).

Ellers så denne kjøleren lovende ut.

http://www.bjorn3d.com/vimage.php?img=XFX_..._7900_GTX_F.jpg

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Synes det er bra med ikke_heldekkende kjøler, for da har man mulighet til å sette en vifte der som kan kjøle minnebrikkene uten å bytte kjøler. Selv om du kanskje har rett da, de fleste bytter kjøler uansett :p

5746065[/snapback]

Synes det samme selv, da vet man også at man bare trenger å bytte kjernekjøler uten å stresse med rammen, om man skal ha vannkjøling feks, slipper man en monsterblokk.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg blir ikke noe bekymret for at G80 skal krave mye strøm.

Men i SLI/Qudro kan det nok oppstå litt problemer.

Har selv 6800U*2 og en masse stuff, og skjønner ikke helt varmeproblemet. "kaldt o greit inne i kabinett, og ikke masse bråkete vifter. Men så har jeg jo viftestyring. (lavest når jeg sover, og på full guffe når jeg spiller).

Håper bare på mest mulig ytelsen jeg :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Der var 7800gt solgt for 2000. Og evga 7900gt kortet kommet fra databutikken. Synd jeg skal jobbe dobbelt idag til kl 20.00, får ikke henta og testa før i morgen. Ps. mitt 7800gt på 480/1200 sliter i oblivion med hdr og 1280x1024 og high gfx og med mye detaljer på trær og gress. Måtte slå av detaljene på gress og trær for å ligge på ca 30fps som minimum. I byer og huler/hus så ligger det på mellom 45 og 85 fps. Men trær og gress suger vanvittig mye ressurser. Dette med en p-m@2550 og 2gb ram. Ps. ifølge digi.no som testa det på xb360 så sliter den visst like mye med spillet, det hakker kraftig der også når de er ute i naturen.

Ps. Poenget mitt med 360 kommentaren var at hva er vitsen med konsoll med opphypa ytelse når det ikke drar spillet helt bra. Enten er det ikke optimalisert for konsollen enda eller så er den ikke så rå som de skal ha det til. Konsoll skal jo kjøre spillene som kommer til den knirkefritt siden den ikke kan oppgraderes.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

ATW:

Det er forskjellige hensikter med å benytte vannkjøling. Noen skal kun ha lavere temps og stillegående system, da trenger man ikke god kjøling av minnebrikkene.

Skal man ha stillegående system og klokke, da trenger man også god kjøling på minnebrikkene. Derfor foretrekker jeg en heldekkende heatpipe kjøler med stor vifte hvis det er luft. Ellers er hvistnok heldekkende vannblokker mindre effektive enn separate for gpu og minne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
ATW:

Det er forskjellige hensikter med å benytte vannkjøling. Noen skal kun ha lavere temps og stillegående system, da trenger man ikke god kjøling av minnebrikkene.

Skal man ha stillegående system og klokke, da trenger man også god kjøling på minnebrikkene. Derfor foretrekker jeg en heldekkende heatpipe kjøler med stor vifte hvis det er luft. Ellers er hvistnok heldekkende vannblokker mindre effektive enn separate for gpu og minne.

5866129[/snapback]

Joda, men om det ikke er noen blokk over minnet som default, så kan du være sikker på at man klarer seg med å bare vannkjøle kjernen, så da slipper man en ekstra bekymring.

AtW

Lenke til kommentar
ATW:

5866129[/snapback]

har funnet ut at kjøling er litt oppskrytt. sitter med en opty på 2,7 minnet på 240 ingen probs. x1900xt er også nesten stille etter manipulering med vifta. man må bare tåle litt høyere temps.

mitt 7800gt på 480/1200 sliter i oblivion med hdr og 1280x1024 og high gfx og med mye detaljer på trær og gress.
hvordan teller du fps i oblibion? du skal vite det at selv 1900xt sliter av og til på 19" lcd :yes:
Lenke til kommentar
ATW:

5866129[/snapback]

har funnet ut at kjøling er litt oppskrytt. sitter med en opty på 2,7 minnet på 240 ingen probs. x1900xt er også nesten stille etter manipulering med vifta. man må bare tåle litt høyere temps.

mitt 7800gt på 480/1200 sliter i oblivion med hdr og 1280x1024 og high gfx og med mye detaljer på trær og gress.
hvordan teller du fps i oblibion? du skal vite det at selv 1900xt sliter av og til på 19" lcd :yes:

5866942[/snapback]

Samme her. Og 2*6800U i SLI yter ganske likt som X1900XT i mange spill. Noen ganger litt dårligere. (mye dårligere på spill som ikke støtter SLI da selvfølgelig)

For å få det laggfritt må det nok noe 7800GT/7900GT i SLI til ja ;)

Lenke til kommentar
Jeg har ventet lenge på mitt 7900gt, og kan ikke se at databutikken har fått inn de kortene. Har du sendt en bekreftelse at du skulle få 7900gt kortet ditt?

5866145[/snapback]

send mail og klag på leveringstiden så får du det tilsendt med en gang tenker jeg, de sendte iallefall mitt med engang jeg ymtet frempå at jeg synes det var merkelig at lagerstatus skiftet fra ankommer 23.3 til ubekreftet, ikke spør meg hvorfor de plutselig hadde et kort til meg på lager, men jeg finner det betenkelig iallefall...

I morgen skal mitt vmoddes, bare jeg ikke blir enda sykere enn jeg er i dag(litt feber osv. :nei: ), det kommer til å bli helt rått... :thumbup:

Lenke til kommentar

I morgen skal mitt vmoddes, bare jeg ikke blir enda sykere enn jeg er i dag(litt feber osv. :nei: ), det kommer til å bli helt rått... :thumbup:

5869889[/snapback]

Lurte på om du kunne lage en guide på hvordan man voltmodder 7900gt. Gjerne guide som forklarer hva som skal gjøres av innkjøp ol. for å kunne modde kortet sitt :D

Dette er kanskje litt voldsomt å spørre om, men jeg tar sjansen alikevel :p

MVH

Nizzen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...