Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

DVD-Rom borte etter ny HDD

Anbefalte innlegg

Jeg satte igår inn en nye HDD i PC'n min og når jeg starta opp PC'n etter at jeg hadde montert den var plutselig DVD-rommen og DVD-brenneren min borte fra Min datamaskin.

Jeg starta da på nytt og gikk en tur inn i BIOS, der var dem heller ikke funnet. Når det vinduet under oppstarten som viser komponenter kom opp sto de heller ikke der.

Jeg har sjekket at alle kabler er koblet til.

I BIOS står det noe om RAID som er deaktivert på alle IDE porter, alle SATA poster + noen fler. Skal dette være aktivert?

Jeg har aldri rørt det før, og vet ikke hva det er til...

Noen som vet hva problemet kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HDD og DVD har forskjellige kabler... Tror ikke det er jumper settings for jeg gjorde ikke noe med dem når jeg var inne i PC'n og det virka før.

Men hvis jeg har for liten PSU kan det da skje at dem ikke starter? Trodde ikke hele PC'n ville starte jeg da :hmm:

Lenke til kommentar

Forton/Source 300W...

Systemet er slik:

Asus A8N-E S939

AMD Athlon 64 3200+

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM x2

XFX GeForce 6600GT 128MB PCI-e, Extreme Gamers Ed.

Western Digital Caviar 160GB, IDE

Western Digital Caviar SE 320GB, IDE

1 DVD-Rom (LG)

1 DVD-brenner (LG)

Nå har jeg prøvd å koble fra den ene DVD'n og det virker fortsatt ikke... Systemet skulle vel bruke ca like mye strøm som før når den ene er borte?

Lenke til kommentar

Det ville ikke vært et sånt problem at pcen ikke finner'n, hvis det er for lite strøm. Da ville pcen blitt ustabill og klikken ofte, eller ikke stertet opp i det heletatt.

Så jeg antar Harddisken er Sata? (sånn liten rød kabel)?

Eller er den en egen ide kabel (ser ut som dvd rommen/brenneren sin)?

Har du en hdd ifra før?

hvis ja. Er den sata?

Hvis du bare har en hdd (den nye), så skal hdd ha en egen Ide kabel, som kobles til Primary, på hovedkortet, og så må du passe på at "jumperen" på harddisken står på "master", (dette står bakpå hd'en).

Mens DVD-rom/brenner skal begge være på en kabel, som kobles til "secondary" på hovedkortet, og på dem sakl den ene være "master" og den andre "salve", men hvis du ikke har rørt dem, så skal ikke det være problemet. bare pass på at de sitter på secondary.

Hvis du har to IDE hd'er så skal den ene være master og den andre Slave.

Lenke til kommentar

Har ikke rørt DVD'ene sine jumper, men dem har funka før.

Har du HDD og begge er IDE, der finner den jo begge og dem står koblet til på samme kabel.

Har ikke sjekket om dem står på Primary, men den står i samme slot som før og det virka jo da. I BIOS står også HDD'ene på dem to øverste plassene på IDE. Dem heter foresten Primary IDE når jeg tenker meg om

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...