Gå til innhold

Tippeligaen 2006: Oppsamlingstråd.


LarsP

Anbefalte innlegg

Matte, vind, vær, publikum, dagsform osv.

6671526[/snapback]

 

Hvordan matte kan påvirke et fotballresultat aner ikke jeg. Vind og vær er upåvirkelige faktorer, men det blir tull fra ende til annen å bruke det som grunn for at man taper en kamp. Slike forhold er like for begge lag, i alle fall over en sesong. Publikum kan nok påvirke en kamp under ett, men ikke slike situasjoner hvor ord som flaks og uflaks blir brukt, som for eksempel skudd i tverrliggeren. Og til slutt er dagsform i høyeste grad en påvirkelig faktor hvor trenere og apparatet rundt spillerne gjør sitt beste for at spillerne skal være best mulig forberedt til kamp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er merkelig med Brann er at dei har ballen og presset i nesten ein heil kamp utan å klare å putte. I kampar der eit lag leder med eitt mål og motstandaren dominerer store delar av andre omgang blir det ofte eit mål på slutten. Dei har nok hatt utur til tider, men historisk sett er ikkje dette noko ukjent fenomen, det ligger nok ein del i hovudet til spelarane.

Lenke til kommentar
Ja det var to tøffe år som kom etter at Brann knuste RBK 4-0 på Lerkendal. 9-0, 10-0.

6669391[/snapback]

Du beskriver RBK's tap som at vi ble knust. Hvilket adjektiv vil du da bruke om resultatene 9-0 og 10-0?

6670246[/snapback]

 

Knust? Evt. veldig knust? Kanskje jeg skal kombinere knust med f.eks. overkjørt? Noe poeng i at du spør? Å slå RBK 4-0 på lerkendal er å knuse laget. Nå som jeg har vært så flink å tippe tidligere her (spådde jo alle Branns tap), så vil jeg også benytte anledningen til å tippe at Brann knuser RBK med mellom 3-5 mål på stadion. Men seieren vil ikke forhindre RBK i å ta seriegullet.

 

RBK vinner serien i år og det er bare begynnelsen på en ny 15-20 års seiersrekke.....

6669672[/snapback]

 

 

Om det skjer så ville det vært trist for norsk fotball. Jeg ville aldri noensinne håpe at Brann vinner serien mer enn 3-4 år på rad. Aldri. Jeg elsker Brann, men elsker fotball som helhet enda mer. Å unne alle andre lag å ikke få oppleve de gledene som er med fotball ville aldri falle meg inn. RBK's 13 strake gull var trist for alle barna (bortsett fra trønderbarna) som aldri fikk oppleve å se laget sitt gå til topps. Egentlig også trist for en hel generasjon med trønderbarn som risikerte å bli så ovenpå og lite ydmyk at de blir selve definisjonen på medgangsupporter.

Lenke til kommentar
Egentlig også trist for en hel generasjon med trønderbarn som risikerte å bli så ovenpå og lite ydmyk at de blir selve definisjonen på medgangsupporter.

6675604[/snapback]

 

Derfor er det ekstra deilig å se at denne generasjonen fortsetter å gå på kamper samtidig som de overtaler enda flere til å gå på kamp til tross for sportslig motgang. Rosenborgs sterkt økende tilskuersnitt må vel være et sterkt prov på at Rosenborgs dominans skapte en lokal stolthet av laget, noe som igjen førte til økt støtte i motgang.

 

Forresten er jeg ikke en av de som unner andre lag suksess. Hvis Rosenborg vinner serien de neste ti årene blir jeg henrykt, det er på ingen måte kjedelig med ekstrem sportslig suksess. Det jeg derimot ikke unner noen er å være involvert i nedrykksstriden. Jeg var inne på Tornekrattets (Moldes supporterklubb) forum i går og ble rett og slett deprimert av stemningen der inne og jeg synes oppriktig synd på Molde-supporterne som opplever slik motgang (nei, jeg hater ikke Molde til vanlig heller).

Lenke til kommentar

Sitter og ser Start-Lsk... Start leder 2-1, og Lsk-keeper Müller er utvist... Noe han ikke burde vært.. Starts nielsen blir "felt" på 30 meter av Müller, men tv-reprisen viser at han aldri var borti.. Det er ikke dommerns feil, men tragisk er det likevel.. Mista jeg all sympati og respekt for start, og håper de ryker på hue og ræva ut av cupen...

Lenke til kommentar
Sitter og ser Start-Lsk... Start leder 2-1, og Lsk-keeper Müller er utvist... Noe han ikke burde vært.. Starts nielsen blir "felt" på 30 meter av Müller, men tv-reprisen viser at han aldri var borti.. Det er ikke dommerns feil, men tragisk er det likevel.. Mista jeg all sympati og respekt for start, og håper de ryker på hue og ræva ut av cupen...

6707053[/snapback]

 

Jeg så samme kamp som deg nå og synes kampen ble fortjent vunnet av Start. Jeg er enig med deg at det var filming fra Nielsen sinn side i den situasjonen, men det er mye verre å se en spiller på LSK like etter situasjonen ta igjen med å vilje sparke. Filming gjør alle i fotball, det er ikke noe nytt, men slikt er ikke bra. Forøvrig må jeg si at dette var en strålende fotballkamp med spenning til siste slutt. Dommeren ødela litt da han gidde feilaktig rødt kort, men etterpå kommer det en helt lik situasjon der keeper kommer ut og feller på samme vis, her skulle det røde kortet vært vist, ikke i forgje situasjon. Men alt i alt ble det ett rettferdig resultat der det beste laget vant.

Jeg håper Start vinner cupen i år, det fortjener de.

Lenke til kommentar
Jeg så samme kamp som deg nå og synes kampen ble fortjent vunnet av Start. Jeg er enig med deg at det var filming fra Nielsen sinn side i den situasjonen, men det er mye verre å se en spiller på LSK like etter situasjonen ta igjen med å vilje sparke. Filming gjør alle i fotball, det er ikke noe nytt, men slikt er ikke bra. Forøvrig må jeg si at dette var en strålende fotballkamp med spenning til siste slutt. Dommeren ødela litt da han gidde feilaktig rødt kort, men etterpå kommer det en helt lik situasjon der keeper kommer ut og feller på samme vis, her skulle det røde kortet vært vist, ikke i forgje situasjon. Men alt i alt ble det ett rettferdig resultat der det beste laget vant.

Jeg håper Start vinner cupen i år, det fortjener de.

 

Er forsåvidt enig i at Start vant "fortjent". Med 1 mer på banen i nesten hele 2 omgang så styrer de jo kampen. Men kampbildet kunne vært helt annerledes hvis dommern hadde gjort jobben sin, nemlig å gitt Nielsen sitt andre gule kort, i den situasjonen der han feilaktig ga Müller rødt.....dansken burde fått gult for filming, og dermed ut, siden han hadde et gult fra før.

 

Situasjonen med fellinga fra Otto Fredriksson, skulle vel egentlig vært rødt....men siden dommern tydeligvis innså sin egen dumhet fra tidligere, så valgte han å bare gi frispark. Forsåvidt greit nok.

 

Sterkt av LSK å utligne på overtid. Det viser bra moral i laget. Synd at backene, da spesielt Stefanutto, er helt tomme mot slutten, ellers hadde kampen gått til straffekonk.

 

Også synd at enkelte Start-supportere kommer med nazi-skjellsord mot Rösler etter kampen. Synd, ikke bare for kampen, men for fotball generelt. Utrolig at det finnes slike idioter på tribunen i 2006. Håper virkelig at Menigheden, som virker som en trivelig gjeng, tar affære mot slike tullinger.

 

Vel, nå er vi uta av cup'en....så da får vi fokusere på seriegull i stedenfor.

 

 

mvh

Pantera

(skuffa LSK-supporter)

Lenke til kommentar
Forresten er jeg ikke en av de som unner andre lag suksess. Hvis Rosenborg vinner serien de neste ti årene blir jeg henrykt, det er på ingen måte kjedelig med ekstrem sportslig suksess. Det jeg derimot ikke unner noen er å være involvert i nedrykksstriden. Jeg var inne på Tornekrattets (Moldes supporterklubb) forum i går og ble rett og slett deprimert av stemningen der inne og jeg synes oppriktig synd på Molde-supporterne som opplever slik motgang (nei, jeg hater ikke Molde til vanlig heller).

6676532[/snapback]

Men synest ikkje du det er ulidelig spanande når fleire lag er med å kjempe om gullet i det siste rundane? I RBK sin storhetsperiode var dei overlegne og kampen var egentlig om andreplassen for resten av laga, men så snudde det og du Vålerenga var med i kampen heilt til siste spark på ballen, tapte med eitt mål om eg ikkje hugsar feil. Samme med fjoråret, det var verkeleg kamp om gullet, ikkje sånn at eitt lag leda med 10 poeng og vant før serien var ferdig.

 

Samme gjelder i Premier League, for å være heilt ærlig er eg ikkje spesielt glad i Chelsea for tida, og dei siste åra har vært ganske kjedelige med tanke på kampen om gullet sidan Chelsea har vært så suverene. Om Brann vant serien nokre år på rad ville eg blitt henrykt om imponert, men det er også nok, eg unner andre lag å vinne pluss at det blir atskillig artigare å sjå fotball når det er kamp om gullet. Året då Vålerenga kjempa mot RBK strøymde folk til stadion og det var artig å sjå norsk fotball igjen, neste år kom Start som ei kanon frå 1. div og kjempa om gullet med Vålerenga, sånn skal det være, jo fleire lag som er med til siste kamp, jo artigare er det.

Lenke til kommentar
Matte, vind, vær, publikum, dagsform osv.

6671526[/snapback]

 

Hvordan matte kan påvirke et fotballresultat aner ikke jeg. Vind og vær er upåvirkelige faktorer, men det blir tull fra ende til annen å bruke det som grunn for at man taper en kamp. Slike forhold er like for begge lag, i alle fall over en sesong. Publikum kan nok påvirke en kamp under ett, men ikke slike situasjoner hvor ord som flaks og uflaks blir brukt, som for eksempel skudd i tverrliggeren. Og til slutt er dagsform i høyeste grad en påvirkelig faktor hvor trenere og apparatet rundt spillerne gjør sitt beste for at spillerne skal være best mulig forberedt til kamp.

6671608[/snapback]

Hvis matta er KLISS våt ruller ballen nesten ikke i det hele tatt og da vil et lag som vanligvis spiller ballene langs bakken få et problem. Du merker vinden godt på skudd/langpasninger og sola i trynet er heller ikke noen fordel. Og til slutt, publikum har stor påvirkning på lagene. De har til og med laget bortemålregelen på grunn av det.

Lenke til kommentar

Første jeg tenkte når jeg hørte at Rekdal var ferdig i VIF, var at det er så utrolig typisk å kvitte seg med treneren. For det løser jo virkelig alle problemer. :roll:

Men så viser det seg jo at Rekdal selv har tatt denne avgjørelsen, og trakk seg fra stillingen. Da blir det noe annet. Syns det er bra av ham å gjøre det, når han selv føler at ting ikke stemmer, og at han har gjort det han kan i jobben.

Ønsker Kjetil Rekdal lykke til videre, det er mye stort han har gjort for VIF og det kan han være stolt av.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...