Gå til innhold

Tippeligaen 2006: Oppsamlingstråd.


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder Tippeligaen og hvilket topplag som svikter ser det ut til å bli Brann, selv om jeg lenge var sikker på at det kom til å bli Lillestrøm. Lillestrøm solgte Andersson og skulle i realiteten også selge Koren og Mifsud. Det ser ut til at LSK, med sin kinkige økonomi, velger å beholde begge to og få nesten ingenting for dem. Som vi alle vet er ikke LSK godt utstyrt økonomisk og når man ser på kjøpet av Occean og de manglende salgene av spillere setter LSK, som Brann i 2001, økonomien på spill for å oppnå resultater. Går det ikke driter LSK seg ut og kommer til å kjempe i bunnen i noen år før de får etablert seg i toppen igjen, eller de rykker ned og går konkurs.

 

Rosenborg gjør ikke akkuratt sjakktrekk de heller. De selger en av de få spillerene som scorer mål, og det etter at PMH sier at Helstad vil bli satset på (sammen med alle andre spissene, selvsagt). Det verste er at de selger han til Brann, en av de største konkurentene til gullet. I Brann vil Helstad forsterke angrepsrekken ytterligere (dog ikke første-elleveren) og det kommer forhåpentligvis ikke til å stå på mål. Så var det det å tette igjen bakover da.

 

Hvis Brann nå skulle skaffe seg Azar Karadas (Jeg tror ikke blindt på media) krever han en så skyhøy lønn at det ikke vil være forsvarlig å ha han på benken. Der må Mjelde, Peddi og kompani tenke valuta for pengene. Dermed kommer han inn og gjør et til nå nesten feilfritt og mesterlig brannforsvar vaklende. Jeg personlig skjønner IKKE hva det er som gjør forsvaret så bra, men det fungerer, og slik skal det være frem til de spiller flere dårlige kamper enn den ene på Hamar.

 

Viking har solgt seg inn i gullkampen. De selger Kovacs, Basso og flere til og kjøper inn Ijeh og Ødegaard (før sesongen, er nå han kommer "igang") blandt annet. Jeg personlig har sansen for Kovacs, og Basso har ikke gjort NOE som skulle tilsi at han skulle blitt solgt til Auxerre med øyeblikkelig virkning. Det er helt og holdent Østenstad sin feil. Ijeh er et Bra kjøp, Ødegaard ser ut til å bli tidenes flopp. Han VAR god. I tillegg er Nhleko drita dårlig. Nei, der må Viking som fotballklubb ta affære med en gang. Å satse på Iven Austbø (Tror det er det han heter) er ikke et tippeligalag verdig. Ja, nå 7. Juli 2006 klokken nesten fire om natten står jeg for det. Om han skal storspille resten av sesongen står jeg fortsatt for det, for det inntrykket jeg som bergenser har av han er fantastisk dårlig i forhold til Basso.

 

Ellers kommer Tromsø til å bli høstens melodi, og VIF kommer til å klatre så mye som nødvendig. Om det blir gull, sølv, bronse, uefa cup eller 7. plass vet vel så og si ingen, men alle vet at med den begredelige starten de hadde er all klatring godkjent og nesten alle tippeligaplasseringer en plassering de kan si seg fornøyd med.

 

Du verden, tror det er leggetid.

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne hvorfor LSK er så dårlig økonomisk at de kommer til å kjempe i bunnen om de ikke klarer seg som forventa i år?

Hvordan vet du med sikkerhet at "Hvis det ikke går driter de seg ut"? Tviler på at LSK går konkurs med nedrykk. Klubben er på god vei OPPOVER. Flere tilskuere blandt annet. LSK har ikke vært i 1. divisjon på 30 år, at nå som de er på vei mot medalje (kanskje gull?) så er de i faresonen til å rykke ned i senere sesonger fordi Koren, Andersson og Mifsud er på vei ut? Mifsud har ikke akkurat scoret så veldig mye hittil. Andersson og Koren har vært veldig viktige for fugla denne sesongen, men de finner erstatninger fort skal du nok se. LSK ligger vel ikke i minus lenger (eller?), og de har investorer både her og der.

 

Det lukter ikke nedrykk i min nese hvertfall...

Lenke til kommentar
Det måtte jo komme, i kjent Brann stil :wee:

7 poeng er ikke nok til å holde RBK unna om de finner tilbake til gamle takter. Får trøste oss med at de har vært ustabilheten selv de siste par årene og håpe dette er et RBK blaff.

6423902[/snapback]

 

:wallbash:

 

Først og fremst må jeg si at jeg heier på Brann, men det hindrer ikke meg i å være objektiv og saklig.

 

Du kan si hva du vil, men jeg vet iallfall at peiling på fotball har du ikke. Jeg sier ikke dette på grunn av bitterhet etter et Branntap på hamar, faktisk skal jeg si at det kom som forventet. Ellers har jeg hentet frem noen tall her, og dette gir en pekepinn på hvordan Brann har gjort det de siste årene:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

2005: Poeng første halvdel: 24, Poeng andre halvdel: 13, Totalt: 37

2004: Poeng første halvdel: 19, Poeng andre halvdel: 21, Totalt: 40

2003: Poeng første halvdel: 11, Poeng andre halvdel: 26, Totalt: 37

2002: Poeng første halvdel: 14, Poeng andre halvdel: 13, Totalt: 27

2001: Poeng første halvdel: 22, Poeng andre halvdel: 19, Totalt: 41

2000: Poeng første halvdel: 26, Poeng andre halvdel: 21, Totalt: 47

1999: Poeng første halvdel: 27, Poeng andre halvdel: 22, Totalt: 49

1998: Poeng første halvdel: _9, Poeng andre halvdel: 26, Totalt: 35

1997: Poeng første halvdel: 23, Poeng andre halvdel: 27, Totalt: 50

1996: Poeng første halvdel: 24, Poeng andre halvdel: 18, Totalt: 42

1995: Poeng første halvdel: 11, Poeng andre halvdel: 21, Totalt: 32

1994: Poeng første halvdel: 17, Poeng andre halvdel: 14, Totalt: 31

1993: Poeng første halvdel: 15, Poeng andre halvdel: 11, Totalt: 26

1992: Poeng første halvdel: 13, Poeng andre halvdel: 11, Totalt: 24

1991: Poeng første halvdel: 14, Poeng andre halvdel: 12, Totalt: 26

1990: Poeng første halvdel: 19, Poeng andre halvdel: 20, Totalt: 39

 

Totalt første halvdel: 288, Totalt andre halvdel: 295, Totalt: 583

 

Så, uansett er det i høstsesongen Brann har samlet mest poeng. Og om det skal bli "kjent Brann stil" (ord de ling!) må det nok bli et større avvik mellom halvdelene. Slik jeg ser det er det nesten dødt løp. De eneste sesongene jeg kan se en stor forskjell på halvdelene er 1995 (god på høsten), 1998 (god på høsten), 2003 (god på høsten) og 2005 (god på våren). 2005 er altså den ENESTE sesongen der Brann har kollapset på høsten, så du får faen meg hente frem fakta neste gang du prøver å leke mister preufesseur.

6447176[/snapback]

 

 

Nå er jeg lite fristet til å svare folk som holder en slik tone du gjør, men la gå.

 

Jeg er hardbanka Brann fan, jeg elsker klubben av hele mitt hjerte. Hvor mye peiling jeg har på fotball, vel det vet du lite om. Men nok om det.

 

Alle som kjenner Brann vet at de kan være usatbile. Fra å vinne 4-0 på Lerkendal til å tape 9-0 og 10-0 de to påfølgende årene(Men dette er du nok for ung til å huske).

 

Alle som har fulgt med klubben på 80, 90 og 2000 tallet vet klubben gjør merkelige ting både på og utenfor banen. At de med et taper 4-0 etter et dusin strake kamper uten tap er således i kjent Brann stil. Alle som har sitt hjerte i Brann vet at slikt skjer i denne klubben, likeså at de kan finne på å sparke sin beste spiller (Soltvedt). Listen er lang. Det er typpisk Brann. Hva du drar frem høstsesongen for aner jeg ikke. RBK i god gammel stil vil hamle opp med Brann sin ledelse, som de har gjort med andre klubber som har hatt klare ledelser (Lyn og VIF bl.a.) Er ikke nødvendig med noen Brann kollaps for det.

 

Og hvor har jeg påstått at Brann har lett for å kollapse på høsten? Enten lyver du åpenbart eller så må du lære deg å lese hva jeg faktisk skriv er (legger til en orddeling der bare for å irritere deg, til pass for deg slik oppførsel du viser)

 

Ellers;

Dessverre blir Karadas ikke Brann spiller(ref VG)

Lenke til kommentar
Morsomt for 13 andre lags supportere? Ja.

6449058[/snapback]

Jasså, den påstanden hadde det vært morsomt å fått begrunnet.

 

Per Ciljan Skjelbred har vært fast på U-16/17/18/19 og 21-landslaget.

Alexander Tettey har kamper for U-18/19 og 21-landslaget.

Jahmir Hyka er fast på Albanias U-19 landslag og et kallenavn som sier det meste; den albanske Maradona.

 

At du mener at disse tre ikke har potensiale til å danne en fryktinngytende midtbane blir for meg helt uforståelig.

Lenke til kommentar
Morsomt for 13 andre lags supportere? Ja.

6449058[/snapback]

Jasså, den påstanden hadde det vært morsomt å fått begrunnet.

 

Per Ciljan Skjelbred har vært fast på U-16/17/18/19 og 21-landslaget.

Alexander Tettey har kamper for U-18/19 og 21-landslaget.

Jahmir Hyka er fast på Albanias U-19 landslag og et kallenavn som sier det meste; den albanske Maradona.

 

At du mener at disse tre ikke har potensiale til å danne en fryktinngytende midtbane blir for meg helt uforståelig.

6449228[/snapback]

 

Det jeg mener med dette er at det er en totalt urutinert midtbane og det tar tid å lage en slik midtbane med slagkraft. Per Ciljan har ikke kommet opp på det nivået han hadde før skaden, Tettey er ikke akkuratt gedigen og Jahmir Hyka viser ingen tegn på at han skal gå rett inn i førsteelleveren. Alle tre er fremtidsobjekter.

Lenke til kommentar

Selvsagt er dette ikke en midtbane som skal dominere tippeligaen 2006. Jeg ser for meg at de tre kan være stammen om 2-3 år. I mellomtiden kunne jeg gjerne tenkt meg å se Strømstad i RBK-drakta.

 

RBK trenger forresten 3 nye spillere:

 

- sentral midtbanespiller med erfaring

- høyreback

- midtstopper

Lenke til kommentar
Nå er jeg lite fristet til å svare folk som holder en slik tone du gjør, men la gå.

Nå har jeg dog beklaget "tonen" min tidligere i tråden.

Jeg er hardbanka Brann fan, jeg elsker klubben av hele mitt hjerte. Hvor mye peiling jeg har på fotball, vel det vet du lite om. Men nok om det.

Det er sant.

Alle som kjenner Brann vet at de kan være usatbile. Fra å vinne 4-0 på Lerkendal til å tape 9-0 og 10-0 de to påfølgende årene(Men dette er du nok for ung til å huske).

Det er sant.

Alle som har fulgt med klubben på 80, 90 og 2000 tallet vet klubben gjør merkelige ting både på og utenfor banen. At de med et taper 4-0 etter et dusin strake kamper uten tap er således i kjent Brann stil. Alle som har sitt hjerte i Brann vet at slikt skjer i denne klubben, likeså at de kan finne på å sparke sin beste spiller (Soltvedt). Listen er lang. Det er typpisk Brann. Hva du drar frem høstsesongen for aner jeg ikke. RBK i god gammel stil vil hamle opp med Brann sin ledelse, som de har gjort med andre klubber som har hatt klare ledelser (Lyn og VIF bl.a.) Er ikke nødvendig med noen Brann kollaps for det.

 

Og hvor har jeg påstått at Brann har lett for å kollapse på høsten? Enten lyver du åpenbart eller så må du lære deg å lese hva jeg faktisk skriv er (legger til en orddeling der bare for å irritere deg, til pass for deg slik oppførsel du viser)

 

Ellers;

Dessverre blir Karadas ikke Brann spiller(ref VG)

6449155[/snapback]

 

Det det er mye bla..bla..bla... At du trekker frem at Brann vant mot RBK, og så tapte de påfølgende årene har lite med ustabilitet å gjøre. Det er et år mellom hver kamp, og mye kan skje på disse månedene. Ellers kan jeg komme frem til poenget:

 

I en sesong som dette er det ingenting som er "typisk Brann" eller "Kjent Brannstil". Brann har allerede overbevist og overasket alle, og før kampen mot Ham-Kam har Brann vunnet 2-0 mot Lyn, spilt 0-0 mot RBK, vunnet mot voss og spilt uavgjort mot IFK. Ingen kamper har Brann overbevist, og sånn sett var tapet akkuratt som forventet, for i det siste har Brannlaget vært stabilt dårlig.

 

Uansett. Dette er så u-typisk man får det. Jeg trodde tidligere i tråden at du refererte til at "nå kollapser Brann på høsten igjen", men det får vi la gå. Uansett, det var ikke "kjent Brannstil" man så på Hamar.

Lenke til kommentar
Selvsagt er dette ikke en midtbane som skal dominere tippeligaen 2006. Jeg ser for meg at de tre kan være stammen om 2-3 år. I mellomtiden kunne jeg gjerne tenkt meg å se Strømstad i RBK-drakta.

 

RBK trenger forresten 3 nye spillere:

 

- sentral midtbanespiller med erfaring

- høyreback

- midtstopper

6461259[/snapback]

 

Brann trenger en ny venstreback, en midtstopper og en sentral midtbanespiller. Nesten det samme som dere, med andre ord.

 

Med all respekt for Helge Haugen: Han skal ikke være god nok for en førsteelleverplass i Brann. Han fyller Martin Andresen greit ut med måten han fungerer som en "plagånd" og klegg og han har vel tippeligaens beste kondisjon, men likevell. Selvfølgelig ønsker jeg Helge Haugen alt godt og jeg unner han virkelig en plass i førstelleveren, men rent objektivt sett skal han ikke være god nok.

 

Erlend Hanstveit har glippet mye de siste årene. Han har vært et stort problem, uten at jeg gidder å utdype det. Vel, ok, jeg gidder: Han var med på å blandt annet sende Brann ut av cupen i fjor ved å oppheve en offside, han glipper konstant i markeringer og han rygger altfor mye, og en spiller kan glatt forsere forbi han og legge inn eller skjære innover i banen og inn i straffefeltet. Offansivt er han brukbar, men sammarbeidet med PVM er ikke helt "inne" enda.

 

Midtstopper er vel det vi tross alt minst trenger av disse tre, men jeg skulle gjerne sett en Brian Priske sentralt i Branns forsvar istedet for Ørn 1.

Lenke til kommentar
Uansett. Dette er så u-typisk man får det. Jeg trodde tidligere i tråden at du refererte til at "nå kollapser Brann på høsten igjen", men det får vi la gå. Uansett, det var ikke "kjent Brannstil" man så på Hamar.

6461275[/snapback]

 

 

Ikke i kjent Brann stil om man tenker på kvaliteten de har vist tidligere i år (4-0 er heller ikke et resultat som viser hvordan kampen egentlig var), men det er kjent stil med tanke på at Brann har det med å gå på en smell med en gang vi begynner å snakke om seriegull. Det er først under Mjelde at klubben makter å prestere litt under press (vant cupen bl.a. og reddet plassen etter en forferdelig start et par år tilbake), men historisk sett er det et kjent faktum at Brann har det med å bikke under når presset kommer. Nå er nok dette ikke noe særbergensk fenomen, men det er nå Brann, som mer enn noen annen klubb, er kjent for nettopp dette i Norge. Om det er et rettferdig stempel å ha, er dermed ikke sagt. Men det er en god del sannhet i det.

Lenke til kommentar

Heh, om du snakker om gull så er det din egen feil. Jeg holder meg for god til det, og sier meg fornøyd om Brann får medalje. Forøvrig vil jeg helst IKKE ha fjerdeplass. Da vil jeg heller ha femte. Man vet at Branns formel for å ha prestert i år er at de ikke har hatt royal league, og jeg kan ikke se at troppen er bred nok for det. Tar Brann tredjeplassen er det greit, fordi da får de i tillegg medalje. Man "får" ikke noe ekstra av en fjerdeplass. Så, enten medalje eller femteplass.

 

(og sånn for the record: Selv om jeg gir uttrykk for at femteplass vil være "greit" er det for Brann sin egen skyld. Jeg vil bli skuffet om det ender med en femteplass, ja.)

Lenke til kommentar

Om VIF, LSK og RBK ikke forbedrer formen fra første halvdel av sesongen bør Brann ta gull. Såpass forventer jeg av dem. Slik laget spiller vil jeg bli skuffet for noe annet enn medalje.

 

Når det er sagt anser jeg dem ikke for tippeligaens beste lag, så jeg tror ikke de tar gull, forventer det heller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...