Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tippeligaen 2006: Oppsamlingstråd.

LarsP

Anbefalte innlegg

Det er klasseforskjell mellom rbk og brann for øyeblikket

6202607[/snapback]

Nei, det VAR klasseforskjell da RBK slo Brann tosifret hver gang de møttes. Nå er det et lag i medgang og et lag i motgang.

6202761[/snapback]

Det skjedde en gang. Å si at det skjedde hver gang de møttes blir vel å tvinne trøndebarten en gang for mange rundt lillefingeren? RBK har "bare" vunnet en gang med tosifret antall mål og det var da de vant 10-0. Greit nok at de har vunnet flest kamper, men som regel er det med 1-2 mål. Dessuten så utklasset jo Brann RBK seinest i fjor. 4-1 på staddaen etter tre mål av Charlie Miller og en frekkis av Kvisvik. Tipper Brann vinner 3-1 på Lerkendal.

6207268[/snapback]

Historikken er vel som følger, 3 år på rappen en gang på nittitallet på Lerkendal;

0-4, 9-0, 10-0. Hallvor Thoresen var trener for Brann i alle tre tilfellene.

6207337[/snapback]

jeg snakket i favør brann,,,

Eg snakker om tosifret antall mål i favør RBK. Det har bare skjedd en gang. Ja, Brann har blitt grust av RBK altfor mange ganger, men "bare" én gang med tosifret antall mål. ;)

6207590[/snapback]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skitten spiller? Han faller ihvertfall ikke som en flue som endel av RBK spillerene. Han er kaptein og skal stille opp for sine lagkamerater. Noe han også gjorde. Er ikke noe å utsette på den oppførselen han fremviste. Eneste som var latterlig var RBK publikum som skulle pipe på at en kaptein oppfører seg som en kaptein. Var ikke han som taklet med bena i knehøyde... Han går foran og tar konfrontasjonene mens resten av spillerne kan trekke seg tilbake og konsentrere seg om spillet. Er slikt det skal være. Han er en som faktisk tør ta støyten for sine medspillere, er ikke mange slike spillere i tippeligaen.

6250750[/snapback]

Personlig synes jeg en kaptein skal være en som klarer å holde lagkameratene i tøylene, ikke den som tenner etter den minste episode. Martin Andresen er et godt eksempel på en spiller som lett kan miste hodet. Jeg vil også si at han er overvurdert som fotballspiller, selv om han spiller veldig bra. At han tar plassen til Grindheim på Norges midtbane skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
skitten spiller? Han faller ihvertfall ikke som en flue som endel av RBK spillerene. Han er kaptein og skal stille opp for sine lagkamerater. Noe han også gjorde. Er ikke noe å utsette på den oppførselen han fremviste. Eneste som var latterlig var RBK publikum som skulle pipe på at en kaptein oppfører seg som en kaptein. Var ikke han som taklet med bena i knehøyde... Han går foran og tar konfrontasjonene mens resten av spillerne kan trekke seg tilbake og konsentrere seg om spillet. Er slikt det skal være. Han er en som faktisk tør ta støyten for sine medspillere, er ikke mange slike spillere i tippeligaen.

6250750[/snapback]

Personlig synes jeg en kaptein skal være en som klarer å holde lagkameratene i tøylene, ikke den som tenner etter den minste episode. Martin Andresen er et godt eksempel på en spiller som lett kan miste hodet. Jeg vil også si at han er overvurdert som fotballspiller, selv om han spiller veldig bra. At han tar plassen til Grindheim på Norges midtbane skjønner jeg ikke.

6255894[/snapback]

Ved at han går foran så slipper man nøyaktig dette. De andre kan trekke seg tilbake og Andresen kan ta støyten. Som han selv sa, han hisset seg mot RBK spilleren for at Sæternes skulle slippe det gule kortet. Var for ordens skyld morsomt hvordan RBK spilleren som oppførte seg som han var skutt i foten ganske enkelt hoppet opp og spratt som en hare mot Andresen. Fin måte å avsløre seg selv på det og det reddet muligens også Sæternes fra å få kortet.

Hva mer kan man forvente av en kaptein? Det er ikke uten grunn at han får kapteinsbindet på de lagene han spiller for, også Norge sitt landslag. Mjelde gir ikke slikt ut til klovner, for klovner hiver Mjelde ut av laget.

Lenke til kommentar
Ved at han går foran så slipper man nøyaktig dette. De andre kan trekke seg tilbake og Andresen kan ta støyten. Som han selv sa, han hisset seg mot RBK spilleren for at Sæternes skulle slippe det gule kortet. Var for ordens skyld morsomt hvordan RBK spilleren som oppførte seg som han var skutt i foten ganske enkelt hoppet opp og spratt som en hare mot Andresen. Fin måte å avsløre seg selv på det og det reddet muligens også Sæternes fra å få kortet.

Hva mer kan man forvente av en kaptein? Det er ikke uten grunn at han får kapteinsbindet på de lagene han spiller for, også Norge sitt landslag. Mjelde gir ikke slikt ut til klovner, for klovner hiver Mjelde ut av laget.

6259623[/snapback]

Har klovner hevet ut Mjelde av laget? :tease:

Tror ikke vi tenker på samme situasjon forresten, jeg tenkte på den ute på kanten som førte til at Kjernen begynte å pipe på Andresen. Der klikket Andresen, og andre på laget måtte holde HAM i tøylene.

Lenke til kommentar

6259623[/snapback]

Har klovner hevet ut Mjelde av laget? :tease:

Tror ikke vi tenker på samme situasjon forresten, jeg tenkte på den ute på kanten som førte til at Kjernen begynte å pipe på Andresen. Der klikket Andresen, og andre på laget måtte holde HAM i tøylene.

6267846[/snapback]

Det er såvidt jeg husker samme situasjon. En RBK spiller taklet Sæternes som kom med en ettersleng mot RBK spilleren. RBK spilleren falt om, tilsynelatende i ekstreme smerter. Andresen løp bort og regelrett freste til RBK spilleren, som svarte med å sprette opp, magisk nok kvitt smertene, og de ble adskilt av andre spillere.

Imens glemte alle etterslengen til Sæternes som nok burde gitt gult kort. Og RBK spilleren fikk vist at han er en fin skuespiller.

Lenke til kommentar
Det er såvidt jeg husker samme situasjon. En RBK spiller taklet Sæternes som kom med en ettersleng mot RBK spilleren. RBK spilleren falt om, tilsynelatende i ekstreme smerter. Andresen løp bort og regelrett freste til RBK spilleren, som svarte med å sprette opp, magisk nok kvitt smertene, og de ble adskilt av andre spillere.

Imens glemte alle etterslengen til Sæternes som nok burde gitt gult kort. Og RBK spilleren fikk vist at han er en fin skuespiller.

6268183[/snapback]

Merkelig argumentasjon. Du mener altså at Andresen planla raserianfallet sitt for å hindre at Sæternes fikk gult kort? Andresen fremstår ikke for meg som en såpass rasjonell personlighet når han hisser seg opp. Og har du virkelig ikke høyere tiltro til dommerstanden når du mener at de "glemmer" å gi gule kort når Andresen tenner på alle plugger?

Og i min bok er ikke en kapteins viktigste oppgave å hindre medspillere i å få gule kort, men heller stå frem som et godt eksempel, være en lederskikkelse og gå i mellom når spillere hisser seg opp. Nå har jeg likevel innsett at noen trenere ønsker å ha folk med temperamentsproblemer i kapteinsrollen, men det får være deres sak.

Lenke til kommentar

Merkelig argumentasjon. Du mener altså at Andresen planla raserianfallet sitt for å hindre at Sæternes fikk gult kort?

Dette er Andresens egne ord.

Andresen fremstår ikke for meg som en såpass rasjonell personlighet når han hisser seg opp. Og har du virkelig ikke høyere tiltro til dommerstanden når du mener at de "glemmer" å gi gule kort når Andresen tenner på alle plugger?

Nei men når Andresen avslører RBK spilleren sine falske smerter så er nå det med på å gjøre dommeren i tvil.

Og i min bok er ikke en kapteins viktigste oppgave å hindre medspillere i å få gule kort, men heller stå frem som et godt eksempel, være en lederskikkelse og gå i mellom når spillere hisser seg opp. Nå har jeg likevel innsett at noen trenere ønsker å ha folk med temperamentsproblemer i kapteinsrollen, men det får være deres sak.

Det finnes få bedre måter på å holde sine egne spillere rolige enn ved å selv ta "slaget". Hva tror du ville skjedd med Sæternes om han i tillegg til å komme med etterslengen gikk til verbalt angrep på spilleren?

Andresen gikk foran og tok på seg støyten. En idiot av en kaptein ville prøvd å temme bjørnen Sæternes med å si "rolig nå, ikke bli sint", noe som bare provoserer enda mer.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg har vanskelig med å tro på dette, men greit nok.

Nei men når Andresen avslører RBK spilleren sine falske smerter så er nå det med på å gjøre dommeren i tvil.

Dommeren skal da ikke ta hensyn til hvor vondt spilleren får eller ikke. Etterslenger skal tas, uansett hvor alvorlige de er. Man kan sammenligne med Beckhams ettersleng mot Diego Simeone i VM i 1998. Sparket var stusselig, men ble korrekt belønnet med rødt kort.

Det finnes få bedre måter på å holde sine egne spillere rolige enn ved å selv ta "slaget". Hva tror du ville skjedd med Sæternes om han i tillegg til å komme med etterslengen gikk til verbalt angrep på spilleren?

Andresen gikk foran og tok på seg støyten. En idiot av en kaptein ville prøvd å temme bjørnen Sæternes med å si "rolig nå, ikke bli sint", noe som bare provoserer enda mer.

Hvis Sæternes er så uberegnelig som du fremstiller det her bør man spørre seg om han bør befinne seg på en fotballbane.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg har vanskelig med å tro på dette, men greit nok.

- Sæternes sparket meg rett ned, og Martin mente at jeg filmet. Men det gjorde jeg slett ikke, jeg var virkelig skadet. Dette blir ei smertefull natt, sier Riseth, med hendene fulle av isposer.

Men:

- Martin er en ledertype, og det er sånn det skal være, fastslår frostingen.

Selv hadde Andresen følgende kommentar til situasjonen:

- Det der gjorde jeg bare for å spare Bengt (Sæternes) for et gult kort.

http://www.dagbladet.no/sport/2006/06/05/468081.html

Er helt enig med Riseth her. Er slik en ledertype skal være.

Dommeren skal da ikke ta hensyn til hvor vondt spilleren får eller ikke. Etterslenger skal tas, uansett hvor alvorlige de er. Man kan sammenligne med Beckhams ettersleng mot Diego Simeone i VM i 1998. Sparket var stusselig, men ble korrekt belønnet med rødt kort.

Om dommeren er i tvil om filming så gjør det det ikke bedre om Riseth med ett hopper rundt frisk som en fisk.

Hvis Sæternes er så uberegnelig som du fremstiller det her bør man spørre seg om han bør befinne seg på en fotballbane.

Uberegnelig? Han følte han ble sparket ned bakfra. Alle som har spilt en fotballkamp vet hvordan man hisser seg opp av slikt. Eneste som er uberegnelige er mennesker som ikke reagerer når man føler man blir sparket ned bakfra.

Å tro at fotballspillere eller andre som driver idrett med fysisk kontakt ikke kan oppleve å bli hissig, vel de har intet på en fotballbane å gjøre, men det har både Sæternes og Andresen ;)

Lenke til kommentar

Vi kan vel diskutere dette til langt utover natten uten at vi kommer til å bli enige. Uansett er poenget mitt at jeg misliker spillere som mister hodet på fotballbanen. Andresen, Keane, Riseth o.l. (uten sammenligning for øvrig) er slike spillere og vil aldri få noen plass i hjertet mitt. Når det kommer til kapteinstyper bør de etter min mening være beherskede typer som står frem som forbilde på hvordan man skal oppføre seg på banen. Her i Trondheim har vi en kar som heter Roar Strand som bør tjene som eksempel til etterfølgelse for alle fotballspillere i dette landet. Personlig tror jeg Martin Andresen har ett og annet å lære fra den kanten, men det spørs om egoet hans tillater det.

Lenke til kommentar
Vi kan vel diskutere dette til langt utover natten uten at vi kommer til å bli enige. Uansett er poenget mitt at jeg misliker spillere som mister hodet på fotballbanen. Andresen, Keane, Riseth o.l. (uten sammenligning for øvrig) er slike spillere og vil aldri få noen plass i hjertet mitt. Når det kommer til kapteinstyper bør de etter min mening være beherskede typer som står frem som forbilde på hvordan man skal oppføre seg på banen. Her i Trondheim har vi en kar som heter Roar Strand som bør tjene som eksempel til etterfølgelse for alle fotballspillere i dette landet. Personlig tror jeg Martin Andresen har ett og annet å lære fra den kanten, men det spørs om egoet hans tillater det.

6268817[/snapback]

Hvordan i all verden skal en rolig og behersket kar få frem det beste i sine medspillere? Nå er jeg vel verdens største Manchester United hater, men Keane var med på å få opp intensiteten og engasjementet hos spillerne. Både Brann, Stabæk og Norge bar preg av å ikke ha Andresen med. For ordens skyld kan man si det samme om RBK etter at Strand tok over for Skammelsrud og Hoftun. Spørs hvor god kaptein han faktisk er når laget hans, som bør toppe tippeligaen, ligger og surrer nede i ingenmannsland.

Speidergutter har aldri vært gode kapteinsemner. Rekdal og Bratseth f.eks. ville aldri gjort en like god jobb om de var rolig og behersket hele tiden. Og for å dra paralellen videre så ville Eggen aldri vært like god trener om han ikke regelrett fikk rabies på sidelinjen.

Gode kapteiner får opp intensiteten, moralen og samholdet. De går foran og påtar seg støyten, de skjeller ut om det er nødvendig og roser om det er nødvendig, alt til rett tid. Her føler jeg at Andresen gjør en meget god jobb, selv om jeg aldri egentlig har likt han som spiller. Men det bunner vel i mitt negative og fordomsfulle syn på østlendinger ;)

Edit: Og ja vi kan sikkert diskutere det utover natten :)

Lenke til kommentar
Hvordan i all verden skal en rolig og behersket kar få frem det beste i sine medspillere? Nå er jeg vel verdens største Manchester United hater, men Keane var med på å få opp intensiteten og engasjementet hos spillerne. Både Brann, Stabæk og Norge bar preg av å ikke ha Andresen med. For ordens skyld kan man si det samme om RBK etter at Strand tok over for Skammelsrud og Hoftun. Spørs hvor god kaptein han faktisk er når laget hans, som bør toppe tippeligaen, ligger og surrer nede i ingenmannsland.

Nok en gang er vi ikke helt på bølgelengde. Både Skammelsrud og Hoftun vil jeg plassere i kategorien relativt beherskede kapteiner. Begge kjeftet unntaksvis på dommeren og de tente aldri på pluggene. Og til din informasjon kan jeg informere om at Strand har vært skadet mesteparten av sesongen og at (hissigproppen) Riseth har vært kaptein i de fleste kampene denne sesongen. Nå stikker uansett Rosenborgs problemer langt dypere enn hvem som er kaptein eller ikke, noe alle som følger klubben vet så alt for godt.

Gode kapteiner får opp intensiteten, moralen og samholdet. De går foran og påtar seg støyten, de skjeller ut om det er nødvendig og roser om det er nødvendig, alt til rett tid. Her føler jeg at Andresen gjør en meget god jobb, selv om jeg aldri egentlig har likt han som spiller. Men det bunner vel i mitt negative og fordomsfulle syn på østlendinger ;)

Vel, Andresen er jo en type spiller som blir elsket av sine egne og hatet av alle andre. Jeg utelukker ikke at mitt inntrykk av ham hadde vært annerledes hvis han hadde valgt Rosenborg fremfor Brann.

Edit: Og ja vi kan sikkert diskutere det utover natten :)

Tja, gode diskusjoner er vel ikke å forakte ;)

Lenke til kommentar
Både Brann, Stabæk og Norge bar preg av å ikke ha Andresen med. For ordens skyld kan man si det samme om RBK etter at Strand tok over for Skammelsrud og Hoftun. Spørs hvor god kaptein han faktisk er når laget hans, som bør toppe tippeligaen, ligger og surrer nede i ingenmannsland.

Dette har med alt annet enn Roar Strands kapteinegenskaper å gjøre, Rosenborg er ikke lenger et lag fullt av stjerner, som før. Det er kanskje å ta munnen litt for full å si at Norge ikke greier seg uten Andresen, da han aldri i mine øyne har spilt noe bra for landslaget. Men for de to nevnte klubber gjelder det at han ER en bedre fotballspiller enn alternativene, derfor hever han laget. Og selv med Andresen på banen, klarte jo Stabæk å rykke ned for to år siden, og det med et rimelig sterkt lag.

Speidergutter har aldri vært gode kapteinsemner. Rekdal og Bratseth f.eks. ville aldri gjort en like god jobb om de var rolig og behersket hele tiden. Og for å dra paralellen videre så ville Eggen aldri vært like god trener om han ikke regelrett fikk rabies på sidelinjen.

Jeg tviler ikke på at rolige og avbalanserte folk kunne gjort det like bra, men de får ikke jobben fordi de andre skriker høyere enn dem. Spesielt dette burde dere bergensere lære av, det gjelder ikke alltid å skrike høyest og mest upassende, selv om det er deres natur og lære. ;) Og Skammelsrud var i Rosenborg sin storhetstid den viktigste spilleren, og han kan ikke sies å være særlig hissig.

Dette hadde du aldri sagt hvis ikke Brann snappet Andresen for to år siden. Og så lenge en kaptein kommer med konstruktiv kritikk, har det lite å si i hvilket toneleie han deler ut kritikken. Faktum er at Andresen er hissig, og det er IKKE alltid en fordel.

Og denne situasjonen; var det ikke først Riseth som tok ned Sæternes, som så sparket til Riseth? I så fall skulle begge eller ingen ha gult kort i utgangspunktet.

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
Dette har med alt annet enn Roar Strands kapteinegenskaper å gjøre, Rosenborg er ikke lenger et lag fullt av stjerner, som før.

Hvordan kan du være så skråsikker? Hva har han å vise til som kaptein? RBK har det klart beste laget slik jeg ser det, så hva de surrer slik rundt for aner jeg ikke. Men de har nå vært ti poeng bak før og vunnet serien overlegent allikevel, så man kan aldri si aldri.

Spesielt dette burde dere bergensere lære av, det gjelder ikke alltid å skrike høyest og mest upassende, selv om det er deres natur og lære. ;)

Hva er dette for noe? Nevn bergenske spillere som skriker og bærer seg.

Dette hadde du aldri sagt hvis ikke Brann snappet Andresen for to år siden.

Vel den stråmannen får stå for din egen regning. Jeg har i årevis ønsket Andresen til Brann og ment det samme om spilleren lenge før han fikk Brann trøyen.

Og så lenge en kaptein kommer med konstruktiv kritikk, har det lite å si i hvilket toneleie han deler ut kritikken. Faktum er at Andresen er hissig, og det er IKKE alltid en fordel.

At han er hissig ja, men det er ikke noe laget taper på. Spesielt med en så sindig kar som Mjelde på sidelinjen, så er det fint at noen veier opp litt. Det er ikke Roy Keane vi snakker om her, denne diskusjonen startet av at enkelte mente Andresen ikke egnet seg som kaptein. Noe jeg er høyst uenig i. Det finnes knapt en bedre kaptein i dette landet. :)

Lenke til kommentar

Knut Torbjørn Eggen går til frontalangrep på Mjelde

Eg er så jævla lei av denne kritikken mellom trenarane, kan ikkje Eggen passe på sitt eige lag, trur han Brann er det einaste laget som kjører testar på spelarane? Kva med Rosenborg?

Ser ikkje kvifor trenarane har så store behov for å kritisere andre. Er eit par trenarar eg liker svært dårleg, mykje på grunn av sånne uttalelser som dette.

Lenke til kommentar
Knut Torbjørn Eggen går til frontalangrep på Mjelde

Eg er så jævla lei av denne kritikken mellom trenarane, kan ikkje Eggen passe på sitt eige lag, trur han Brann er det einaste laget som kjører testar på spelarane? Kva med Rosenborg?

Ser ikkje kvifor trenarane har så store behov for å kritisere andre. Er eit par trenarar eg liker svært dårleg, mykje på grunn av sånne uttalelser som dette.

6277749[/snapback]

I alle dager? Dette er nå normalt. Men jeg skal ihvertfall hilse befalene mine nå og si det er barnslig av dem å kjøre tester på at vi faktisk holder formen til å gjøre jobben vår :)

Jeg som alltid har likt Eggen så enormt før, jeg skjønner ikke dette utbruddet her. Men kanskje det er litt vel ekstremt vinklet av media.

Lenke til kommentar

Dotten; kan du gi et godt svar på hvorfor den stille, beskjedne østlendingen Bent Skammelsrud var så viktig for RBK på 90-tallet? Og så lenge Roar Strand orker å spille (i likhet med de andre 35+ spillerne på RBK holder han ikke en hel kamp, noe som er et stort svakhetstegn hos den forhenværende storklubben), så er han i mine øyne den spilleren som tar mest ansvar på banen og statuerer dermed et godt eksempel for de andre.

I mine øyne er ikke kapteinrollen noe annet enn å holde laget sammen på den måten treneren har bestemt, i tillegg til å spille så godt man kan. Men du har visst klokketro på at kapteinen er den som skal sprøyte liv inn i resten av laget. Der har vi helt forskjellige synspunkt, og så lenge vi har det, går det ikke an å bli enig i denne debatten.

Lenke til kommentar
Dotten; kan du gi et godt svar på hvorfor den stille, beskjedne østlendingen Bent Skammelsrud var så viktig for RBK på 90-tallet?

Stille og beskjedne? Mannen visste nå å si ifra, eller så jeg en helt annen spiller enn deg gjennom 90 tallet. Skammelsrud er en av tidenes beste kapteiner, uten tvil.

Og så lenge Roar Strand orker å spille (i likhet med de andre 35+ spillerne på RBK holder han ikke en hel kamp, noe som er et stort svakhetstegn hos den forhenværende storklubben), så er han i mine øyne den spilleren som tar mest ansvar på banen og statuerer dermed et godt eksempel for de andre.

Tja, personlig anser jeg Ørjan Berg som en som tar mer ansvar, men han får nå knapt spille. Men det er nå flere unge som er gode kandidater, men de slipper nok ikke til sålenge gamlekarene er der.

I mine øyne er ikke kapteinrollen noe annet enn å holde laget sammen på den måten treneren har bestemt, i tillegg til å spille så godt man kan. Men du har visst klokketro på at kapteinen er den som skal sprøyte liv inn i resten av laget. Der har vi helt forskjellige synspunkt, og så lenge vi har det, går det ikke an å bli enig i denne debatten.

6278576[/snapback]

Kaptein kan være alfa omega. Alle som har opplevd gode eller dårlige kapteiner når man har spilt fotball vet dette. Spesielt i motgang er det kapteinen man ser mot, om man har den riktige kapteinen. Enkelte har en egen egenskap om å gjøre andre spillere bedre bare med hvordan man vektlegger ordene sine.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...