Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til og info om nytt GB nettverk m/patchpanel

Anbefalte innlegg

Vi skal flytte inn i nye kontorer, og har ifm totalrenovering besluttet å installere nytt nettverk både for telefoni og data. Tilsammen trengs det omlag 25 kontaktpunkter inkludert tele/fax.

Det er tenkt slik at det fra hvert kontor trekkes kabler til et patchpanel, som plasseres i et skap sammen med øvrig utstyr som switch, ruter, firewall, modem etc. Serverne vil stå i umiddelbar nærhet til dette. Kabelstrekkene er på det meste ca 50 meter.

1. Vi ønsker å ha et fleksibelt system. Kan vi vha et patchpanel bruke kontaktpunktene rundtom både til telefoni og data omhverandre?!

2. Det overføres store data nettet - hva slags kabler burde brukes (cat5e/cat6), og hvorfor?!

3. Vil et patcpanel virke mer mot sin hensikt med å strupe ned hastigheten? (kontra fordelen med fleksibilitet?)

4. Foreløpig bruker vi 2 gulvstående servere. Vil det være en fordel å ved senere utbygging å ha reservert plass i nettverksskapet til rackservere? Hvor stort burde skapet være (begrenset plass i lokalene)

Dette blir elektrikerjobb og senere datakyndige som tar seg av - men det er greit å ha litt bakrunnsinfo for ikke å bli lurt trill rundt av selgerne..

Takk for all hjelp!

Endret av mongopongo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste grunn til aa ikke bruke punktene omhverandre mtp data og telefoni vil vaere usikkerheten rundt tilkoblingen, men saa lenge punktene er merka riktig skulle dette bare gaa bra.

Cat6 er siste i rekken av kabelstandarden og skulle by paa best mulig fremtidsretting. 5e og nesten identisk med 5. 5e fungerer med 1Gbit, men naar man foerst legger kabel kan man likevel hive enn det beste.

Cat spec info

If you're cabling a mission critical system or you want your network to be future proof, go for the CAT6 cables (and patch panels and connectors), but for the average home or small office network CAT5 or CAT5e will be just fine.

Gulvstaaende PC'er, spesielt hvis det er begrenset med plass paa serverrommet, er en ulempe. Selv om kostnaden blir noe mer er det lurt aa faa de ut av veien. Skapets stoerrelse (hoeyde) har vel lite aa si. Jeg regner med at det ikke er lavt tak. ;) Jeg husker ikke akkurat dybdeforskjellene, men jeg har hoert folk banne over kjoep av kortest (dybde), da ikke alt de skulle ha i passet.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Etter hva jeg klarer å forstå ut ifra hva jeg leser angående kategoriene på TP patchkabler, så har cat6 langt større rekkevidde enn cat5/cat5e.

Jeg vil tro at cat5/cat5e også vil tape større mengder båndbredde over lengre distanser enn cat6.

Cat6 har en rekkevidde på ca 200m, mens cat5/cat5e har en rekkevidde på 90m.

Og båndbredden er over dobbel på cat6 enn cat5/cat5e (250 MHz vs 100 MHz) noe som vil gi markant ytelsesfordeler dersom det er snakk om større distanser på kablene.

Dette er basert på kildene.

Rett meg om jeg har misforstått noe her :)

Kilder:

Wikipedia, Cat5

Wikipedia, Cat6

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Jeg ser at Wikipedia sier at cat6 lengden er spesifisert til 220m, men kan selv ikke finne dette noe sted annet enn hos de.

Finner derimot mange som refererer til at cat6 spesifikasjonen gir max lengde paa 100m.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Det er greit å merke seg at det også er underkategorier innen kat5 og kat 6 f.eks: UTP (unshielded twiested pair) , FTP (foiled twisted pair) og SFTP (shielded and foiled twisted pair, rettere sagt dobbelskjermet) hvorav den siste er "best". I tillegg så mener jeg det er forskjell på kabler rettet mot fastmontasje langs vegg og løs kabel frem til maskinene. De for faste installsjoner er stort sett tykkere og ser mer solide ut, er ikke sikker på om de samme begrepene brukes der...

Edit: skriveleif

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar

Standarden tar hoeyde for 90m med solid kabling, samt 10m med stranded patch kabling.

Grunnen til at max lendge er samme for baade 5e og 6 er at begge bruker samme spenning for signalene. Og spenningen minker like mye over avstand i kabelen.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...