Stigma Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 Kort og greit: Går det ann å reservere båndbredde til/fra en spesiell IP adresse på nettverket bak en router (i dette tilfellet 1 spillaskin + 1 server på en 2000/640 Kbit ADSL) Det jeg vil oppnå (om det er mulig) er å reservere kanskje 10% av båndbredden for å kunne spille typ counter-strike uten å få trege pingtider som jeg får nå (pga serveren bruker linjen samtidig). Selvfølgelig hadde jo det abolutt perfekte løsningen vært om routeren bare reserverte X% av linjen når spill maskinen var pålogget nettverket eller noe i den dur slik at servern fikk 100% når det ikke var andre behov. Er noe av dette mulig via routeren, eller en software basrt løsing eller noe? Hittil må jeg mer eller mindre slå av serveren om jeg skal få "spillbare" pingtider på noe annet en MMORPG spill. Takk for alle tips og/eller henvisninger -Stigma Lenke til kommentar
Hedeon Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 Uten videre kjennskap til billige router merker kan jeg si at dette i teorien skulle være mulig å utføre med Cisco utstyr og de rette routing protokollene, men det kommer til å koste mye mer enn det smaker. :smile: Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. september 2002 Forfatter Del Skrevet 22. september 2002 Jeg har en netopia router (fra NGT) som er ganske bra hører jeg i forhold til de fleste. Det er selvfølgelig ikke aktuelt å kjøpe en ny avansert router bare for dette.. Så finnes det noen andre gode løsninger kanskje? Jeg er rimelig oppegående på nettverk, men jeg er langt fra noen ekspert... Hvis andre har andre forslag så kom med dem =) -Stigma Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Sett inn en linux-router med QoS Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 Og jeg går utifra en liux router med slik koster flest hva? Jaja.. da ser det ikek ut som jeg kommer tilå få noen løsning på det.. -Stigma Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Quote: Den 2002-09-23 13:01, skrev Stigma:Og jeg går utifra en liux router med slik koster flest hva? Jaja.. da ser det ikek ut som jeg kommer tilå få noen løsning på det..-Stigma Tydelig at du ikke har så mye peiling, ja Pris for en linux-router: Software: 0,- Maskinvare: -50 (noen betaler deg sikkert for å bli kvitt den gamle dritt-PCen de har liggende ett-eller-annet sted :razz: ) Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Nå er ikke en "Linux-router" noe man normalt går å kjøper i butikken. Hva det koster er en annen ting. Har man en gammel pc til overs så er det bare å installere en eller annen gratis Linux-distro å sette opp den som en router/firewall f.eks. Da er det jo gratis. Ellers så burde det jo være mulig å få tak i en gammel brukelig pc for noen ganske få hundre-lapper. Hvordan man konfigurerer Linux-routern får vi heller komme tilbake til når du har tilgang på en pc f.eks.... Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Finn ut om routeren din støtter Qos, gjør den det har du muligheten. Du kan også sjekke om du har mulighet for queuing på din router, samt proritering. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 Doh! Jeg vet seff hva en Linux router er (hjernen min tok visst ferie), men jeg vet ikke om jeg gidder å sette meg inn i Linux (igjen) + takle ende flere kabler og greier som surrer og går døgnet rundt. Får vel se om routeren min har noe innebygd som kan brukes da.. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå