Gå til innhold

Det er hardt å stumpe røyken :)

MrVilla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har snust i litt over ett år nå og røyka i litt under ett år... Har ikke klart å slutte med noen av delene, men prøver å kutte ut røyken.

Med meg så er det sånn at når jeg er sammen med andre folk som røyker, så får jeg så utrolig lyst på en selv, men er jeg aleine eller med andre folk som ikke røyker, så gidder jeg ikke. Så det jeg har prøvd på er å trappe forsiktig ned på røykingen, jeg snuser jo samtidig så jeg mener selv at jeg skal klare å slutte.

En god motivasjon for å slutte er å finne seg en kompis eller god venninde eller prøve å få seg dame som ikke røyker. Lover deg du får verdens dårligste samvittighet av å ta en røyk når du er sammen med en av overnevnte.

Først begynnte jeg å slutte å røyke i ukedagene (noe jeg har klart) og nå er det bare helgene (fre-søn) som står igjen. Men det er hardt. Forige helg var jeg på hyttetur med noen venner, der de fleste røyker, også inne. Da sprakk jeg totalt. Røyka vel litt over 60 røyk på tre dager... Mens denne helgen har jeg vært sammen med ei venninde mesteparten. Da har jeg røyka 1 og en halv røyk... det var på jobb på lørdag.

Men vet ikke hva som er best jeg. Heh. Etter jeg begynnte å røyke betraktelig mindre (fra i snitt 40-60 røyk i uka, til ca. 10) har snusforbruket nærmest fordoblet seg.

Til trådstarter: Når du er på jobb eller hjemme forsåvidt; Røykeplaster eller nikotintyggegummi? En jeg kjenner slutta å røyke på dagen, gikk på røykeplaster i to uker og har ikke røyket på 3-4 måneder nå...

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Avsporing: Å slutte å røyke er ikke vanskelig. Jeg har gjort det minst ti ganger :p (Anonym)

Tilbake til alvoret.

Det viktigste er å bryte ut av mønsteret, røyksuget er noe man kan kjempe mot.

Det som fungerte for meg var Nicorette tyggegummi. Fordelen etter min mening er at den smaker dritt, i motsetning til snusen som egentlig smaker ganske godt. Og det som står på pakken er virkelig sant - man bør ikke røyke mens man driver med avvenning ved hjelp av Nicorette. Og så brukte jeg ikke hele tyggisen på 4 mg, bare en fjerdedel, fordi sigarettene inneholder ikke mye mer enn 1mg.

En annen god ide kan være å trappe ned gradvis. For eksempel bestemte jeg at jeg aldri skulle røyke på nye jobben min da jeg byttet job for fem år siden. Det som gjensto var bare å kutte de faste "ritualene" - på vei til bussen og fra bussen til jobben.

Som dere ser, er det ikke bare en gang jeg har sluttet. Er man narkoman en gang, så er man stemplet for livet, men jeg har klart å leve uten røyk i 12-18 måneder hver gang. Nå anser jeg meg som partyrøyker, men har ikke hatt en eneste sigarett siden oktober (eller kanskje var det én i midten av januar?). Jeg prøver å definere røyken for meg som "ikke viktig". Jeg er ikke en agresiv ikke-røyker, jeg har bare valgt å ikke røyke de siste festene jeg har vært med på.

Lenke til kommentar

Jeg sluttet å røyke ved hjelp av snus i 2001. Det fungerte kjempebra, fordi jeg ble kvitt røyken, men ikke fullt så bra ettersom jeg har blitt fint avhengig av snusen nå. FORDI: snus har mange ganger mer nikotin i seg (enkelte typer) enn det sigaretter har. Det er med andre ord å grave hullet inn i avhengigheten enda dypere hvis du bruker snus som substitutt for røyk.

Snus er dog mindre skadelig sies det, og jeg merker store forbedringer på kondisen fra jeg røyka til nå, til tross for at det går en boks på 1,25 dager. Har mer hoven leppe (jeg snuser sikkert feil, for store priser osv), jeg blør mer fra tannkjøttet enn før tror jeg (har generelt sterke tenner, og har aldri hatt hull), og jeg går med gulbrune fingre hele tiden. Men jeg er allikevel mer fornøyd enn det jeg var da jeg røyka.

Så skal det sies at det hender jeg bytter ut snusen med en sigg når jeg drikker, i alle fall på privatfester hvor røykeforbudet ikke gjelder.

Poenget mitt er vel egentlig: jeg slutta å røyke uten å slutte. Jeg bare bytta ut kilden til nikotinet, og er fremdeles like forbanna avhengig, om ikke mye mer. Jeg har hatt et par uheldige kuttforsøk, uten at jeg har mistet motet av den grunn. Vil også slutte, men jeg merker at det er lettere å forsvare bruken av snus og derfor plager det meg ikke like heftig som det å røyke. Altså legitimerer jeg bruken for meg selv.

Til trådstarter: det hender det er beinhardt å slutte, men for å si som Allen Carr; nikotinavhengighet er ikke annet enn en litt tom følelse av at det er "noe" som mangler. Dette "noe" er ikke noe du dør av å ikke få, og ved å fore kroppen din opp på dette "noe" løser ikke det problemet, det bare forskyver og forverrer det. Jeg mener at den eneste GODE måten å slutte på, er å bare slutte å tilføre kroppen nikotin. Du trenger det ikke, og det vil bli lettere.

Jeg er førstemann til å innrømme at "det er lettere å si det enn å gjennomføre det", men jeg synes du skal være stolt for hver gang du IKKE tar en røyk og heller gomler et eple, fordi du er på vei til å klare det! Jeg har fått mange anbefalinger om å lese Allen Carr, jeg har bare begynt såvidt, men jeg tror denne boken kan hjelpe deg. Koster et par hundrelapper og kan hende den hjelper deg til å spare tusenlapper.

Uansett; lykke til, jeg håper du klarer det og at jeg samler nok guts til å gå etter deg.

Endret av sjbnil
Lenke til kommentar

Takker for alle oppmuntringer og erfaringer fra dere! En spesiell stor takk til den pizza karen som sendte inn det bildet med 3000 kartonger sigaretter... hehehe. Dersom jeg klarer dette så burde jeg virkelig få råd til å oppgradere pc'en ;)

Jeg holder fortsatt koken og har ikke rørt en sigarett siden sist. Jeg merker jeg har blitt roligere og er ikke fult så rastløs lenger. Dvs......dersom man ser bort fra at jeg rydda hele kåken i går, vaska gulv og skifta alle gardinene :p Litt mer aktiv er jeg nok blitt. Blir liksom ikke bare sittende å glane på tv'en og røyke halve helga lenger.

Uansett så føler jeg ikke jeg sliter så mye lenger. Jeg merker selfølgelig at jeg noen ganger har lyst på røyk, men er innstilt på at det er IKKE noe alternativ og finner heller noe annet jeg kan spise. Det går mye i frukt og grønnsaker og fikser meg litt bedre mat om dagene som en belønning til meg selv for dette "prosjektet" :)

Jeg har ikke lest noen bøker om å slutte eller forberedt meg til dette i det hele tatt. Plaster og tyggi er ikke helt min greie. Plaster mangler jeg rett og slett tiltro til og den tyggien smakte jeg engang og den var skikkelig fæl. Kjenner meg selv nokså bra og fant ut at dersom jeg skulle slutte så må jeg gjøre det på sekundet. Å trappe ned vil for meg bare øke suget og få meg til å lengte etter neste røyk. Prøvde den metoden for en del år siden og holdt ut i ca 14 timer.

Det som har trigget min vilje til å slutte har vært at dersom andre klarer det så skal pokker meg jeg også klare det! Så lenge jeg vil slutte så burde det ikke være noe mer som stopper meg og frem til nå så går det fint. Det er som jeg sikkert tidligere har nevnt ikke nikotinsuget som er det verste, men vanen! Hver gang jeg spiser middag, går forbi røykerommet, ser på TV, kjører bil, sitter med dataen + + så har jeg lyst på en røyk fordi det er da jeg har pleid å ta en røyk. Det er mye mer det psykiske behovet enn det fysiske behovet jeg sliter med. Og selv om jeg sier det går fint så betyr det ikke at det ikke er hardt. Det er pokker så hardt noen ganger, men jeg vet at det er verdt det!

Jeg har ikke hørt noe om Allan Carr men skal ta en kikk neste gang jeg er i bokhandelen.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig støtter jeg deg i det du har bestemt, og velger du å ikke bruke nikotintyggis, er det greit for meg :) Men du bør være forberedt på at røyksuget kan slå inn plutselig, for eksempel en uke eller en måned etter du sluttet, og da kan det være redning. Ellers husker jeg at det var så deilig å gå bak noen som røykte og sniklukte på røyken - det var kanskje tre eller fire måneder etter min siste røyk. Denne følelsen kan ikke beskrives til noen som ikke har røykt. Nå er det over, men jeg syntes virkelig synd på meg. Så mange av dine utfordringer er foran deg. Stå på!

Lenke til kommentar
Selvfølgelig støtter jeg deg i det du har bestemt, og velger du å ikke bruke nikotintyggis, er det greit for meg :) Men du bør være forberedt på at røyksuget kan slå inn plutselig, for eksempel en uke eller en måned etter du sluttet, og da kan det være redning. Ellers husker jeg at det var så deilig å gå bak noen som røykte og sniklukte på røyken - det var kanskje tre eller fire måneder etter min siste røyk. Denne følelsen kan ikke beskrives til noen som ikke har røykt. Nå er det over, men jeg syntes virkelig synd på meg. Så mange av dine utfordringer er foran deg. Stå på!

5756145[/snapback]

Har hørt flere som har sagt det så jeg prøver å holde meg forberedt til den perioden. Har et par kompiser som har sluttet å røyke og dem sier at dem fikk et skikkelig røykesug en stund etter at dem hadde kutta, og at det var i den perioden at flere begynte igjen.

Si meg......er det noen som har prøvd den røyketelefonen noen gang? Jeg så at dersom man ringte 80040085 så fikk man gratis hjelp og veiledning. Kanskje dette kunne vært noe i stressa perioder?

Lenke til kommentar

Håper du klarer det, ettersom røyking er en uvane etter min mening, og det er utrolig irriterende å være avhengig av å få i seg nikotin hele tiden.

Tror faktisk det er verre å slutte med røyk en det er å slutte med snus, ettersom det visstnok er flere stoffer i røyken som gjør det avhengig har jeg hørt.

Ville ikke anbefale å starte med snus for å dempe røyksuget, men hvis du gjør det, så kjøp en boks med mocca lakris ellerno og prøv å kun ta en når røyksuget blir som verst (aldri bruk mer enn en boks i uka og pass på å legge den i kjøleskapet ettersom det er fort gjort å pøse på med bleier når du har en boks liggende på bordet forran deg.)

Har selv gått 3-4 dager uten snus før, og vet hvor jævelig det er å ha nikotin sug og opplevde selv at jeg drak utrolig mye vann, ble slapp, svimmel og det kjentes rett og slett ut som at det var et vakum inni hodet mitt bokstavelig talt.

Har selv tenkt til å slutte og siden jeg bruker løssnus så tror jeg at jeg blir nødt til å trappe ned ved hjelp av portion snus ettersom en løsboks blir tørr i løpet av 3-4 dager, så blir vanskelig å trappe ned på den måten.

Målet mitt er å trappe ned på en måte som gir minst mulig ubehag, og nedtrapping er lettere en å slutte for min del.

Ønsker deg lykke til, men pass på og ikke legge skylda på fylla! :w00t:

Lenke til kommentar

Er flere som sier jeg får meg en smelle etter noen uker, eller en måned. Skal gi beskjed når den kommer ;)

Den boka har jeg hørt om. "Endelig Ikke-Røyker" var det ja. Kjente ikke igjen forfatteren men tittelen var kjent. Nå har ikke jeg lest den men det var noen på jobben som kjøpte den når dem kjørte røykeslutt-kurs her for noen måneder siden. Var visstnok ganske god etter det jeg fikk høre.

Å dempe nikotinsuget med snus er noe jeg kommer til å drøye i det aller lengste med. Helst vil jeg slippe å bruke noe som helst da jeg er redd for å bli avhengig av noe annet isteden og dermed være like langt.

Jeg noterer meg den siste setningen din helt forrerst i panna Sandiz! At jeg kommer til å bli sugen på en røyk i fylla er garantert! Å da finne noe som helst vilje kan være vanskelig og jeg håper virkelig ikke at jeg skeier ut da. Eneste virkemiddelet mitt for det er rett og slett å drøye den første røykfrie festen en stund. Tror jeg venter noen måneder med å kaste meg på flaska så får vi se om ikke det holder.

Lenke til kommentar

Det som er gøy etterhvert er når man føler at man har så fordømt stålkontroll at man våger å ta ÉN røyk i fylla, siden man nå endelig er fri. Det går gjerne fint den første gangen, til og med den andre gangen. For min del gikk jeg på en smell en eller annen gang uti der, hvor jeg trodde at siden dette gikk så bra, så kunne jeg ta TO røyk på fest. Våknet dagen derpå og var klar til å drepe for et trekk. Så jeg kjøpte meg en tipakning også var'e på'n igjen. Jeg er ikke flau for å si at jeg grein den kvelden.... Vanvittig nederlag.

Mitt tips er derfor; tenk deg om fire ganger før du tar en sigg på fest. Jeg hadde slutta i ni måneder da jeg begynte igjen.

Lenke til kommentar
Det som er gøy etterhvert er når man føler at man har så fordømt stålkontroll at man våger å ta ÉN røyk i fylla, siden man nå endelig er fri. Det går gjerne fint den første gangen, til og med den andre gangen. For min del gikk jeg på en smell en eller annen gang uti der, hvor jeg trodde at siden dette gikk så bra, så kunne jeg ta TO røyk på fest. Våknet dagen derpå og var klar til å drepe for et trekk. Så jeg kjøpte meg en tipakning også var'e på'n igjen. Jeg er ikke flau for å si at jeg grein den kvelden.... Vanvittig nederlag.

Mitt tips er derfor; tenk deg om fire ganger før du tar en sigg på fest. Jeg hadde slutta i ni måneder da jeg begynte igjen.

5757944[/snapback]

Dette er noe av det verste jeg har vært med på noen gang og jeg vil virkelig ikke begynne helt forfra igjen grunnet en slik opplevelse som dette. Har prøvd å prente inn i huet at dersom jeg klarer å slutte nå så kan jeg aldri ta meg en røyk mer.....ever! Har hørt at det er flere som har gått på den også. Har vætr røykfri i måneder og år og plutselig så er dem tilbake grunnet en episode lignende den du beskriver her sjbnil.

Er du røykfri nå eller?

Lenke til kommentar

Kan nok være lettere å slutte når man skal inn i militæret på noen måter ja. For min del så ble det desverre omvendt. Ble sittende på kassernen å pumpe som galne. Var ikke så veldig mye å finne på (Ikke at vi prøvde heller) så da ble det å lese, spille kort og røyke.

Er nok lettere nå. Tviler dem har lov til å sitte inne på kassernen å røyke lenger. Dersom du skal på skjold så håper jeg virkelig dem har fikset opp treningsrommet som var der før......det var virkelig sørgelige greier når jeg var inne.

Lenke til kommentar

For min del var det helt utrolig deilig å bli stumpe røyken. Men det verste er at jeg kjenner til og med over et år etter, at jeg er ikke 100% kurert enda. Ikke lukter eller bare det å se andre frister lenger, men faktisk (alle ting) det å prate med andre om røyking.. Det er det som gir den magefølelsen tilbake.. :roll:

Men generelt er det helt utrolig bare å slippe det "presset" liksom. Vet ikke hvordan de fleste slutter men for del tok det 200 forsøk med cold turkey, så kan vel ikke skryte av den metoden opp i skyene :p Men det gikk jo til slutt.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg kom faktisk på noe som skal hjelpe utrolig bra mot røykesug, og det er å trene, tro det eller ei. Ta en extra treningsrunde i gymmen, ta en joggetur når du føler suget, gjør noe lism fordi du stimulerer de samme stoffene (visstnok) som gjør at du har lyst på røyk.

Av personlig erfaring er kanskje mitt beste tips å nitenke på andre ting hele tiden. Aldri tenke på røyken og hvor lyst du har på den.. Det gjør alt bare verre :( . På en positiv side vil du sikkert bli en racer på jobben og med familielivet :p ..

Lenke til kommentar
Er du røykfri nå eller?

5762601[/snapback]

Nei :cry:

Snuser som en tulling da. En boks går på en drøy dag, men jeg holder meg mer eller mindre unna røyken, er bare av og til jeg kjøper en røykpakke og bytter litt. Men; jeg synes helt alvorlig at det smaker kamelpung.

Komplekse greier det der :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...