Gå til innhold

Full skrivetilgang på diskene på en annen pc?

Anbefalte innlegg

Hei. Ekstremt dårlig topic, men klarte ikke finne noe beskrivende.. Håper også det er postet riktig. Vurderte også "Forum > Hardware > Komplette systemer > Servere", men det ligger da igjen under "hardware" forumet.. (mao. tips tas imot på skifte av topic)

Ihvertfall, jeg har 2 pcer, den ene fungerer som en filserver og webserver (heretter omtalt som "serveren"), mens den andre er pcen jeg bruker.

Nå er bare serveren tilkoblet min pc med kabel direkte mellom. Ingen andre har tilgang til den. Det jeg vil er at serveren skal ut på det trådløse nettveret, der det er mange andre brukere også. Men da er problemet at jeg ikke kan ha full tilgang på diskene på serveren, for jeg vil jo ikke at andre brukere skal kunne se filene på den, og ihvertfall ikke skrive til diskene på den.

Sånn jeg har det nå ligger diskene som "network drives" på hovedpcen min. Jeg vil gjerne at de skal fortsette å ligge der når maskinen er tilkoblet det trådløse nettverket også.

Det jeg tror jeg er ute etter er at hovedpcen blir logget på serveren og legger til nettverksdisker hver hovedpcen startes opp. Når noen andre i nettverket prøver å akksesere serveren skal de ikke få opp noen disker. Men de skal ha tilgang til apache serveren...

Men jeg trenger mer info om hvordan dette gjøres. OS som kjøres på begge pcene er win XP pro. ServerOS'et kan godt skiftes ut til noe annet, så lenge jeg slipper å rote med linux (har et pcmcia kort som antageligvis ikke støttes der..) Om noen derimot vil stå til assistanse under en linux distro installasjon så er jeg villig til å prøve meg på det også ;) Om specs har noe å si mtp. valg av OS så er det en 1,2ghz pc med 512mb ram

Setter pris på alle svar og linker folk kommer med :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...