Gå til innhold

SATA RAID Kontroller med støtte for Debian

Anbefalte innlegg

Jeg skal opp med en ny filserver i nærmeste framtid. Valget av OS\programmvare skal være Debian 3.1 med samba. Valget falt på Debian for det er den distroen jeg har best kjennskap til og jeg finner den meget stabil.

Så jeg lurer på om noen kan anbefale meg en SATA-RAID kontroller med minimum 4 porter, den må også være stabil og bra.

Kontrolleren må selvsagt støtte Debian. Jeg har sett på litt forskjellige kontrollere, men de jeg har sett på står det at bare støtter RedHat og SuSE.

Takker for alle svar.

Kengdal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som du eventuelt og kan vurdere er å bare anskaffe enten en vanlig SATA kontroller, eller et hovedkort med nok SATA porter.

RAID kan så settes opp som software RAID i Debian (støtter 1,0,5,10 etc), evnt med LVM igjen slik at du greit kan utvide størrelsen på partisjonene.

Fordelen med software RAID er at du ikke vil miste RAID settet hvis du skrifter RAID kontroller i fremtiden.

Dog avehenger det litt ytelsesmessig av hva serveren skal gjøre.

Lenke til kommentar

Takker for svar, men hvis man får en "system-kræsj" mister jeg jo RAID'et. Og dette kan jeg ikke. Jeg er avhengig av å ha en stabil kontroller som jeg i krisetilfelle kan putte inn i et annet system, og allikevel ha all dataen inntaket.

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med to forskjellige S-ATA raidkontrollere fra Intel (SRCS14L og SRCS16) og disse fungerer bra med Debian Sarge (stable). Med SRCS16 kan man laste ned programvare fra Intel sin nettside og få aksess til administrasjonsgrensesnitt til raidkontrolleren via web. SRCS14L brukes privat, mens SRCS16 brukes på jobben.

I jobbsammenheng har jeg best erfaring med S-ATA RAID-kontrollere fra 3ware, og flere modeller fra 3ware har over lengre tid gjort det meget bra i tester hos bl.a. Tom's hardware. Jeg har best kjennskap til modellen "3ware Escalade 9500S 4-port SATA/150" (3W-9500S-4LP), og denne er jeg meget godt fornøyd med. På denne modellen har jeg tilgang til admingrensesnitt via web, og den kan bl.a. konfigureres til å sende ut e-mail ved forskjellige hendelser (f.eks. hvis en disk ryker).

På nyere modeller fra Intel og 3ware bør du være forberedt på å legge inn en nyere kjerne enn den som følger med Debian Sarge (2.6.8), men i utgangspunktet bør det gå greit. Jeg hadde ikke behov for å legge inn ny kjerne med de modellene jeg har nevnt over. Både for SRCS16 og 3ware-kontrolleren må du laste ned programvare fra produsentens hjemmeside og installere disse for å få tilgang til webgrensesnittet. Får man problemer her så bruk vår venn Google.

Et tips til deg er å lese uavhengige tester, f.eks hos Tom's hardware, og se an hvilken kontroller som passer deg og dine behov best. Det er stor forskjell i pris på de forskjellige kontrollerne, og jeg har inntrykk av at man får det man betaler for på denne type produkter.

Jeg har noe erfaring med software-RAID på Debian Sarge (stable), men ikke nok til å gi noen gode råd eller tips på dette området.

Basert på mine erfaringer, tester og "magefølelse" så anbefaler jeg 3ware S-ATA raidkontrollere til bruk på Debian Sarge.

Linker til tester med 3ware raid-kontrollere:

- http://www.tomshardware.com/2004/08/31/multi/page2.html

- http://www.tomshardware.com/2004/12/27/the..._arc/page5.html

- http://www.tomshardware.com/2005/10/31/sat...raid/page2.html

Lenke til kommentar
Takker for svar, men hvis man får en "system-kræsj" mister jeg jo RAID'et. Og dette kan jeg ikke. Jeg er avhengig av å ha en stabil kontroller som jeg i krisetilfelle kan putte inn i et annet system, og allikevel ha all dataen inntaket.

5728439[/snapback]

Mister du operativsystemet er det bare å flytte RAID settet, er det som er hovedfordelen med å ha det i software raid. Så lenge alle diskene er tilkoblet en linux maskin vil den selv forstå hvilke disker som hører til hvor i et raid system. Krasjer selve raidet vil du få mye problemer uansett hvilket oppsett du kjører.

Du finner forøvrig og mye bra lesing her: http://www.hwb.no/test/serverarkitektur/te...gnu_linux/15307

Lenke til kommentar

Jeg går utelukkende for software RAID på mine Linux-servere.

Den største fordelen jeg ser er det å bruke standard verktøy til å manipulere RAIDet. Finner mer dokumentasjon og hjelp til "mdadm" enn en leverandørspesifikk pakke.

Ytelsen er på linje med de beste hardware-RAID (og godt over de dårlige...).

Sikkerheten for dataene dine er identisk (faktisk høyere siden du ikke er avhengig av en spesifikk kontroller).

Rapporter gjerne tilbake hva du valgte og hvorfor. Tror dette emnet interesserer 'mange'.

Lenke til kommentar
Jeg går utelukkende for software RAID på mine Linux-servere.

Den største fordelen jeg ser er det å bruke standard verktøy til å manipulere RAIDet. Finner mer dokumentasjon og hjelp til "mdadm" enn en leverandørspesifikk pakke.

Ytelsen er på linje med de beste hardware-RAID (og godt over de dårlige...).

Sikkerheten for dataene dine er identisk (faktisk høyere siden du ikke er avhengig av en spesifikk kontroller).

Rapporter gjerne tilbake hva du valgte og hvorfor. Tror dette emnet interesserer 'mange'.

5730757[/snapback]

Ja, jeg skal gi tilbake melding på mitt valg og hvorfor.

Takker for svar så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...