Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Diverse småproblemer med nybygd PC

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt sammen en PC, og har foreløpig kun det nødvendigste installert:

HK: A8R32-MVP DELUXE

CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2 Ghz

GK: Club3D Radeon X1900XTX 512MB PCIe 16x

Kabinett: Lian Li Miditower, Aluminium, Sort PC6070BSCAND

PSU: Hiper Type-R strømforsyning 580W Sort

RAM: OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition

HD: Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM

Pluss en standard CD/DVD-spiller/brenner (husker ikke hvilken)

Ingen floppy drive eller ekstra lydkort eller noe annet foreløpig.

Installerte nyinnkjøpt Win XP Pro på harddisken, som også er helt ny.

1. Når jeg starter opp, så står denne intro skjermen ("Press DEL to enter SETUP" osv...) veldig lenge for bootingen fortsetter. Varierer fra 30 sek. til 2 minutter. Trodde denne skjermen bare skulle stå i 2-3 sekunder?

2. Etter å ha installert drivere for hovedkort/skjermkort ol. samt de viktigste Win updates installerte jeg Half-Life 2. Var det første jeg ville prøve med vidunderet... Det viser seg at det ser nydelig ut og går super-raskt, men: Omtrent hvert tredje sekund 'henger' eller fryser spillet (med looping lyd), som også varer i 3-4 sekunder. Altså virker spillet bare 50%... Jeg hørte at noe skjedde inne i kabinettet under disse pausene (en eller annen vifte eller noe som jobbet ekstra mye).

Jeg fikk ikke tid til å prøve mer i går kveld, men tenkte jeg kunne spørre om tips her om hvor jeg bør begynne å feilsøke før jeg kommer hjem i ettermiddag.

Noen som har vært borti lignende fenomener? Kanskje noen som har samme hovedkort som kan anbefale noe jeg bør gjøre i BIOS?

Jeg har tastatur med indikator for CPU/RAM forbruk (Logitech G15), og begge prosessorene gikk i max ca. 60% under 'ildprøven'. Kanskje det er en innstilling i BIOS som er feil, slik at maskinen ikke oppnår full ytelse?

Setter veldig stor pris på alle tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering:

Jeg har nå byttet CPU-vifta med en annen (Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler).

Da jeg nå prøvde Half-Life 2 var det helt fint i ca. 5 minutter, før dette irriterende fenomenet plutselig begynte igjen. Det tyder altså på at det er prosessoren som går varm?

Kan ikke forstå dette. Har ikke overklokket, og bruker ingen av disse Cool'n'Quiet funksjonene.

Skal prøve noen andre 3D-applikasjoner og se hva som skjer.

:cry:

Lenke til kommentar

Takk for tips. Har oppgradert BIOS. Hovedkortet er helt nytt, og det finnes bare to BIOS versjoner så langt. Den siste versjonen sier noe sånt som "Fixes lock-up with ATI X300 cards". Jeg håpet dette ville bety fix for mitt kort også, men det gjorde ikke det. Men det betyr kanskje at det vil komme oppdatert BIOS som ordner dette når flere rapporterer om feilen.

Har ikke funnet oppgraderte drivere til hovedkortet, bortsett fra til ethernet og onboard lydkort. Har disabla lydkortet i BIOS og satt i et Audigy 2 ZS jeg hadde i den gamle PC'en.

Bruker siste drivere til skjermkort og DX9c. Har kjørt 3D Mark 05, og fikk en score på 10603. Jeg sammenlignet med andre som hadde noenlunde samme oppsett som meg, og de beste lå på rundt 6000...? Kan ikke stemme, men i alle fall fungerer den bra der.

Har også lastet ned Probe II, og CPU tempen kommer ikke opp i mer enn ca. 42 grader under ytelse. Idle temp er 34. Men jeg merker at spenningene er litt høye:

Vcore er 1,39V

3,3V er 3,36

5V er 5,17

12V er 12,11

Men dette er kanskje normalt? Har ikke drevet med dette på en stund...

Har lastet ned 3D Mark 06 nå, og skal prøve det. Skal også prøve noen andre 3D spill og se hva som skjer.

Ser forresten ut som om den lange boot-tida er borte. Har slått av 'full-screen boot screen', og ser at det som tar litt tid er å sette opp USB-portene. Men det tar ikke lenger enn ca. 10-15 sekunder, så det er bra nok.

Lenke til kommentar

Har samme rammen som deg. Den går som standard på 2.6 V. Jeg satt den opp til 2.8 V i bios.

Det var grunnen til at min hang seg ofte akkurat som din gjør. Min fungerer som bare faen nå, så kanskje det er problemet hos deg også. Min fungerte også smertefritt med kun en enkel brikke, men fucka seg med 2. Prøv volten først. :)

Lenke til kommentar

Takk for tips. Jeg satte den til 2,8 først, men så forandret fargen på teksten (i BIOS) seg til orange, så jeg satte den til 2,75 i stedet. Det hjalp ikke i Half-Life...

Skal prøve å tweake litt mer i BIOS i morgen. Nå er alt satt til default eller auto. Hovedkortet ser ut til å være godt egnet til overklokking, for det kommer med noen slags auto-overklokkingsfunksjoner (setter f.eks. 20% overclock, så justeres alle spenninger og andre innstillinger automatisk).

Men jeg har prøvd 3DMark 06 og andre 3D programmer nå, inkludert den rullende demoen til X3 - Reunion. Dette spillet er veldig krevende, og var en av grunnene til at jeg ville ha ny PC. Alt kjører helt strålende, og fantastisk raskt.

Ser ut som om det er noe spesielt med akkurat Half-Life motoren. Det er jo tross alt ganske gammelt nå, og skulle ikke by på problemer.

Endret av Nopileo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...