Gå til innhold

Vista trenger hardware!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
de som påstår at xp krever min 500mb ram har en stor skrue løs......min kravet er 128 mb anbefalt er 256 -500mb.....sitter med laptopen min nå og den måler 349mb i bruk og det med 51 prosesser og denne pc'en blir brukt til spilling.....tviler på at vista overgår noe særlig mer enn 512 i idle modus....

5735207[/snapback]

 

*kremt*

64MB ram er minimum.

jeg husker når jeg begynte med XP. da var det en P3 800MHz, og 64MB ram.

 

tok litt tid å boote opp, men ellers så var det helt greit å bruke.

jeg husker dog ikke om det lagget, og evt. hvor mye.

Lenke til kommentar

Selv brukte jeg Windows 2000 på hovedmaskinen min opp til rundt midten av 2003, da måtte jeg bytte til XP p.g.a driverproblemer da jeg installerte Radeon-kortet mitt (av en eller annen grunn tullet det til lyden for meg). Hadde 1 GB RAM den gangen, så jeg merket vel ikke byttet så mye.

 

Kjørte dog XP på en gammel Pentium II 400 MHz med 192 MB RAM noen år, det gikk greit nok, men noen ganger kunne det bli litt for mye for den, selv om jeg bare brukte den som nedlastnings-PC. Hadde en tendens til å swappe litt hvis jeg åpnet for mange browservinduer.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Nei selvsagt ikke, MS kan bli pålagt å implementere DRM, men det fjerner ikke det da oppståtte faktum: at Vista inneholder DRM mens Linux ikke innholder DRM.

 

hda.

5729527[/snapback]

Det spiller ingen rolle at Vista inneholder DRM så lenge den ikke skader forbrukernes muligheter, noe som ennå ikke er påvist, og som neppe vil det. MS har nok ikke lyst til å jage massen av fildelere over på Linux.

5729733[/snapback]

 

DRM er av prinsipp forbrukerfientlig, og vil skade forbrukernes muligheter. Om du tror noe annet har du ikke helt forstått hva DRM egentlig er.

Lenke til kommentar
de som påstår at xp krever min 500mb ram har en stor skrue løs......min kravet er 128 mb anbefalt er 256 -500mb.....sitter med laptopen min nå og den måler 349mb i bruk og det med 51 prosesser og denne pc'en blir brukt til spilling.....tviler på at vista overgår noe særlig mer enn 512 i idle modus....

5735207[/snapback]

Er vel ikke 500Mb, men sannelig ikke langt unna...

post-81568-1142093431_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle at Vista inneholder DRM så lenge den ikke skader forbrukernes muligheter, noe som ennå ikke er påvist, og som neppe vil det. MS har nok ikke lyst til å jage massen av fildelere over på Linux.

5729733[/snapback]

 

DRM er av prinsipp forbrukerfientlig, og vil skade forbrukernes muligheter. Om du tror noe annet har du ikke helt forstått hva DRM egentlig er.

5736826[/snapback]

Jeg vet godt hva DRM er. Operativsystemer og avspillingsprogrammer som støtter DRM, gir flere muligheter, ettersom brukeren da kan velge materiale både med og uten DRM-beskyttelse. Så lenge det ikke legges begrensninger på filer som ikke har DRM i utgangspunktet, hva er problemet?

 

Men jeg vil nevne at jeg skyr DRM-beskyttet musikk som pesten, f.eks. fra iTunes. Jeg kjøper ikke noe som jeg ikke vet om vil kunne spilles av om 10 år med fri, åpen programvare.

Lenke til kommentar
Jeg vet godt hva DRM er. Operativsystemer og avspillingsprogrammer som støtter DRM, gir flere muligheter, ettersom brukeren da kan velge materiale både med og uten DRM-beskyttelse. Så lenge det ikke legges begrensninger på filer som ikke har DRM i utgangspunktet, hva er problemet?
den DRMen (digital restrictions management, ikke digital rights management som folk lett kan tro) som vil komme nå er kanskje versjon 0.01, tar ikke altfor lang tid før man ikke får spilt av filer uten DRM beskyttelse tenker jeg. Din holdning er pragmatisk og ikke ideologisk, greit nok det. jorgis' holdning er av prinsipielt karakter. Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
de som påstår at xp krever min 500mb ram har en stor skrue løs......min kravet er 128 mb anbefalt er 256 -500mb.....sitter med laptopen min nå og den måler 349mb i bruk og det med 51 prosesser og denne pc'en blir brukt til spilling.....tviler på at vista overgår noe særlig mer enn 512 i idle modus....

5735207[/snapback]

Er vel ikke 500Mb, men sannelig ikke langt unna...

5737064[/snapback]

 

Du har 54 prosesser gående når du kjører XP alene?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har 22 kjørende prosesser atm, og bruker ganske nøyaktig 400MB ram. 100MB av dette går til 2 prosesser som ikke har noe med windows å gjøre da..

 

Regner med at innen jeg har gått over til Vista så er det kommet minst 2GB ram i maskinen.

 

edit: skrev mb istedet for MB, rett skal være rett :p

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
den DRMen (digital restrictions management, ikke digital rights management som folk lett kan tro) som vil komme nå er kanskje versjon 0.01, tar ikke altfor lang tid før man ikke får spilt av filer uten DRM beskyttelse tenker jeg.

5737278[/snapback]

Det vil ta veldig mange år med påvirkning, sannsynligvis et par generasjoner, før de fleste vil gå med på noe sånt. Foreløpig kjenner jeg meg trygg, folk flest er bevisst på sine rettigheter og tør klage.

Lenke til kommentar
den DRMen (digital restrictions management, ikke digital rights management som folk lett kan tro) som vil komme nå er kanskje versjon 0.01, tar ikke altfor lang tid før man ikke får spilt av filer uten DRM beskyttelse tenker jeg.

5737278[/snapback]

Det vil ta veldig mange år med påvirkning, sannsynligvis et par generasjoner, før de fleste vil gå med på noe sånt. Foreløpig kjenner jeg meg trygg, folk flest er bevisst på sine rettigheter og tør klage.

5737548[/snapback]

 

NEI!

det er akkurat det det ikke vil.

og etter at jeg nylig har lest om Trusted Computing, og at EU vil lage regler for, ikke imot RFID brikker, så har jeg vært mildt deprimert den siste uken, dette er noe vi 99,99% sikkert kommer til å se i løpet av vår levetid.

Lenke til kommentar
den DRMen (digital restrictions management, ikke digital rights management som folk lett kan tro) som vil komme nå er kanskje versjon 0.01, tar ikke altfor lang tid før man ikke får spilt av filer uten DRM beskyttelse tenker jeg.

5737278[/snapback]

Det vil ta veldig mange år med påvirkning, sannsynligvis et par generasjoner, før de fleste vil gå med på noe sånt. Foreløpig kjenner jeg meg trygg, folk flest er bevisst på sine rettigheter og tør klage.

5737548[/snapback]

 

NEI!

det er akkurat det det ikke vil.

og etter at jeg nylig har lest om Trusted Computing, og at EU vil lage regler for, ikke imot RFID brikker, så har jeg vært mildt deprimert den siste uken, dette er noe vi 99,99% sikkert kommer til å se i løpet av vår levetid.

5737575[/snapback]

 

Hva har RFID med dette å gjøre? RFID er jo en bra teknologi i seg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

nei, får når du får en under huden, og den brukes både til betaling og identifikasjon, så kan noen bare går rundt med en "pengesluk" i lomma midt på karl johann, og håve inn med penger som han stjeler.

 

det jeg ser er et kontroll samfunn, som ikke kontrolleres av personer med vett, men av griske firmaer med monopol.

 

og akkurat det er vista et steg nærmere mot.

Lenke til kommentar
nei, får når du får en under huden, og den brukes både til betaling og identifikasjon, så kan noen bare går rundt med en "pengesluk" i lomma midt på karl johann, og håve inn med penger som han stjeler.

 

det jeg ser er et kontroll samfunn, som ikke kontrolleres av personer med vett, men av griske firmaer med monopol.

 

og akkurat det er vista et steg nærmere mot.

5737606[/snapback]

 

Hva så? Mikrofoner kan også brukes til overvåking, det betyr ikke at mikronfoner bør forbyes. RFID er jo bare en liten radiosender, som har mange meget nyttige bruksområder.

 

AtW

Lenke til kommentar
de som påstår at xp krever min 500mb ram har en stor skrue løs......min kravet er 128 mb anbefalt er 256 -500mb.....sitter med laptopen min nå og den måler 349mb i bruk og det med 51 prosesser og denne pc'en blir brukt til spilling.....tviler på at vista overgår noe særlig mer enn 512 i idle modus....

5735207[/snapback]

Er vel ikke 500Mb, men sannelig ikke langt unna...

5737064[/snapback]

 

Tja, ser du har Utorrent kjørende. Det bruker vel 100-200MB minne?

 

det jeg ser er et kontroll samfunn, som ikke kontrolleres av personer med vett, men av griske firmaer med monopol.

 

og akkurat det er vista et steg nærmere mot.

5737606[/snapback]

 

Jess, vi begynner å se glimt av kapitalismens ytterste konsekvens; et samfunn hvor selskaper har større makt enn myndigheter. Kan ikke si jeg ser spesielt lyst på fremtiden med den utviklingen vi ser innen dette nå. :no:

Lenke til kommentar

Morsomt at linux ble en såpass stor del av diskusjonen, tha stoffi, du kommer nok fortere i gang med linux enn du frykter, spesielt hvis du benytter forumet litt, det er gjerne de spesielle tingene som tar tid, med et standard oppsett kan du ha systemet ferdig i full fart, og standard funksjonalitet er blitt meget brukervennlig. Forvent at det aller meste av hardware fungerer out-of-the-box, ingen driver CD'er og annet dill å fore inn i time etter time.

 

Når det gjelder ressursbruk, vil Vista sikkert kunne konfigureres på forskjellige vis for å trimme installasjonen, men de som går rundt i villfarelsen at MS produkter kan konfigureres fritt må tenke om igjen, hele konseptet til MS er ett oppsett for alle, det vil være klare begrensinger. Linux kan installeres på stort sett alt som har minne og chip. MS prøver å demme opp for denne trusselen med å lage spesialversjoner av Win, f.eks. for PDA, som da igjen blir rimelig rigide trimmede oppsett. Det som er spennende i dag, er at selv gammel hardware kan gjøre mer enn god nok jobb for mange brukere (for et par år siden kunne rimelig heftig maskin kjøpes på Elkjøp, men det virker ikke som om Elkjøp ser behovet i markedet for siste skrik lengre). For flertallet her på forumet er problemstillingen litt absurd, vi er jo hekta på hardware og ser ikke noe problem i å skifte maskin annethvert år. For andre i samfunnet er en PC på linje med oppvaskmaskina, de vil at den skal funke til enkle ting i år etter år, og gjerne kjøpes så billig som mulig, og som mange har vært inne på, er det ikke all verdens ressurser man virkelig trenger for å gjøre de fleste standardoppgavene på en PC.

 

Med en tung GNU/Linux installasjon vil de fleste programmer ha sammenlignbar ytelse med MS, men hvis man har en maskin som allerede er skviset av OS, er det mulig å kjøre en GNU/Linux installasjon som er mye lettere enn MS (uansett hvor mye du skrur av i MS), og dermed frigjøre ressurser til applikasjoner, og man trenger ikke være noe geni for å skjønne at en applikasjon som ellers ville swap'et til disk da vil gå mye raskere.

Endret av Del
Lenke til kommentar

jeg har også sett antydninger til at jeg kommer fortere i gang med linux enn tidligere antydet.

 

nå i dag studerer jeg i england, og sliter med bare 60GB lagringsplass.

hadde jeg ikke hatt så begrenset, så hadde jeg kanskje vært godt i gang allerede.

 

men når jeg skal begynne, så blir jeg garantert å opprette en tråd her, for å hjelpe meg i gang, for jeg elsker å konfigurere ting akkurat slik jeg vil ha det.

 

men nok om det, du har helt rett ang. vista, og jeg er enig med de som sier det at vista kommer ikke til å kreve så ekstremt mye. det kommer til å kreve en del mer enn XP krever (minimum/annbefalt), men alikevel, så vil de fleste pc'ene klare det fint uten problemer.

 

jeg personlig blir ikke å bruke vista til dagligdags, det er jeg meget sikker på.

 

at jeg blir å laste det ned og prøve det er det ikke tvil om, og siden mange i familien min antageligvis kommer til å få seg det etterhvert, og siden jeg er familiens datanerd, så skulle det bare være på sin plass også :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...