ttd Skrevet 9. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2006 På tide at jeg legger ut mitt første bilde i bildekritikken. Bildet er justert først i ACR, så i PS. Ikke snakk om noe kraftig manipulering, men crop på et par mm for å få linjene perfekte. Bildet er tatt med D70s, 18-70. Exif er ikke spennende, men noe i stil med 1/200, f/11. Godt fornøyd selv, kunne kanskje ønsket meg en knall blå himmel. Har ikke sansen for så kraftig manipulering av et fotografi, så jeg velger å la den være. Ellers er det et bilde tatt i tilnærmet froskeperspektiv, oppover et tårn/silo på et industriområde i Molde. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 9. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2006 Bildet var egentlig ikke så spesielt, men jeg likte det veldig godt på en eller annen rar måte. Syns skyene passet bra inn fordi det gir litt mer bevegelse i bildet. Men kan se for meg at det hadde blitt ennda bedre om det var knallblå himmel Lenke til kommentar
riktig Skrevet 9. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2006 Av en eller annen grunn tenker jeg på Half Life 2 når jeg ser dette, uten at jeg vet hvorfor. Kult motiv og fin komposisjon, men jeg er litt uenig i at toppen på tårnet/siloen er så midtstilt. Det fungerer likevel ganske godt, siden det ikke er et definert objekt som er i midten, men et skille mellom himmel og tårn. Det kunne vært artig å se et annet utsnitt/annen versjon for å se hva som funker best, men det er jo kunstneren som bestemmer. Smak og behag. Himmelen er fin som den er, men den kunne blitt veldig tøff med et polariseringsfilter. Selv mener jeg at det ikke spiller noen rolle om bildet er rett fra kamera eller redigert i 100 timer, så lenge resultatet er bra. Det går fint an å lage en tilnærmet effekt i PS. Ser for meg en at en versjon i s/h med knallblå himmel kan være tøft. Lenke til kommentar
Peterpan73no Skrevet 9. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2006 kjempestilig komposisjon! Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 9. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2006 Stilig bilde. Ble ordentlig fascinert. Stusset også litt på komposisjon/utsnitt et øyeblikk, men endte opp med at det var fint slik det er. Lenke til kommentar
ttd Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. mars 2006 Når jeg skriver at bildet er croppet et par mm så var det for å få linjen til å treffe hjørnet nede i venstre hjørne. Det er snakk om kanskje 10 pixler av 3000 i bredden. Det var intensjonene fra jeg tok bildet, men siden søkeren på D70 ikke viser 100% kan det være vanskelig å treffe perfekt i sånne situasjoner. Hvorvidt det er midtstilt eller ikke har jeg ikke tatt i betrakting engang. Vanligvis streber jeg etter å ikke midtstille samt følge rule of the thirds osv, men ikke i dette tilfellet. I mine øyne virker det litt poengløst. Med et annet utsnitt er jeg redd jeg mister linjen fra vesntre hjørne som skjærer bildet omtrentlig i to, og for min del er akkurat den linjen selve motivet, altså det som redder bildet fra å bli håpløst kjedelig. Det er ingen hemmelighet at jeg er stor fan av sånne linjer. Ellers takk for positiv respons. Lenke til kommentar
underground Skrevet 9. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2006 Av en eller annen grunn tenker jeg på Half Life 2 når jeg ser dette, uten at jeg vet hvorfor. Det var det første jeg også tenkte på da jeg så det. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 9. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2006 Vanligvis er jeg ikke mye glad i linjer som går ut rett i et hjørne, men selvfølgelig kan dette også brukes bevisst. Blir derfor litt overrasket over at du har croppet for å få den helt i hjørnet på venstre side, mens det på høyre side er ganske udefinert? Tror det ville blitt mye bedre hvis du hadde gjentatt det der, og latt røret også komme ut midt på hjørnet i stedet for litt forskjøvet. For å understreke dette ville jeg nok også ønsket meg forsvinningspunktet midt i bildet, eller et godt stykke ut til en av sidene. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 9. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2006 Tror det ville blitt mye bedre hvis du hadde gjentatt det der, og latt røret også komme ut midt på hjørnet i stedet for litt forskjøvet. 5725271[/snapback] Tengte det samme... Da blir det liksom en mere bevist handling som blir en de av komposjonen.... Tar en del slike bilder selv også, litt morsomt, men aldri fornøyd med resultatet... Men så får jeg ikke F 13 på kamera... Du har D70... Lenke til kommentar
Opus Skrevet 10. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2006 Morsomt bilde, kunne dog sikkert med hell brukt polarisasjonsfilter. Fin dybdeskarphet. Av en eller annen grunn tenker jeg på Half Life 2 når jeg ser dette, uten at jeg vet hvorfor. 5725023[/snapback] Pga. denne kanskje? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 11. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2006 Njaaa.. kanskje. Ser bare for meg en gravity gun og en combinesoldat som flyr 100 meter opp i lufta på bildet til Nemo} Lenke til kommentar
cmi Skrevet 11. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2006 Jeg syns det var et artig bilde, ser nesten ut som 3D eller hva jeg skal kalle det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå