Gå til innhold

Bruker dere å slå av PSU når dere slår av maskina?

Anbefalte innlegg

Hei. Sitter her å lurer på hvor mange som bruker å slå av strømforsyninga samtidig som de slår av maskina si. Ikke trekke ut kontakten men bare slå den av.Selv bruker jeg å slå av strømforsyninga når jeg slår av maskina, hvorfor? Det vet jeg ikke. Har bare blitt en vane liksom. Jeg bruker å la være å gjøre det på maskinene jeg reparerer for å forhindre telefoner i ettertid om hvorfor pc`en ikke funker :p.

Er det flere som slår av strømforsyingene sine når de slår av maskina da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ene pc'en min har kanpp på PSU. Trykker jeg på den så skrur pc'en seg av, og PSU da selvfølgelig. Så den knappen bruker jeg :)

På lillebrors pc så skrur jeg ikke av PSU når det ikke er sånn fin knapp på den.. :cry:

Lenke til kommentar

Hehe. Klart. På nyere strømforsyninger bruker det å være sånne fine knapper på. På de gamle er det ikke sånn :( det er litt dumt. Men jeg bruker å slå av maskina først, så trykke på knappen på strømforsyninga, for igjen trykke på Powerknappen på maskina for å få ut det statiske i maskina.

Lenke til kommentar

Jeg bruke en padde med bryter på. Da kan jeg skru av spenningen på skriver, skjerm, strømforsyning til USB-hub og ekstern HD, og PSU. Alt på en gang. Veldig praktisk.

Strømtrekket av tilkoblede dingser er ikke ubetydelig når det blir mange av dem.

Lenke til kommentar

Slår aldri av bryteren med mindre jeg ikke skrur i PCen og ikke gidder ta ut kontakta (som regel fatter jeg ikke hvorfor den ikke starter etterpå... helt til jeg kommer på at jeg skrudde av bryteren).

men er flere gode grunner til å la den stå på (2 jeg kom på nå i alle fall):

1: den leverer 5Vsb til hovedkortet slik at klokke og bios holder minnet selv om batteriet på hovedkortet er tomt, og du bruker ikke opp dette batteriet så fort. (en PC jeg har har tomt batteri, så klokka stopper alltid når jeg tar ut kontakten/skrur av PSU)

2: kan starte PCen med w.o.l. når PSU står på.

(men jeg tar ut kontakta når jeg drar på ferie da)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg pleier å gjrøe det. Har fått en splitter ny Hiper i hus og den fra den kommer et svakt lys (fra knappen) og det forsvinner når jeg tar PSUen av. Jeg føler meg også sikkere tilfelle det skjer noe galt med strømmen i huset.

Lenke til kommentar
Padde bryter er det sånn med rødtlys på knappen det? Som er på en sånn, tja va heter det nå igjen? med mange kontakter på?

5728420[/snapback]

Det er det jeg kaller en padde ;-) Det er en sak med mange uttak. Den er forsåvidt ikke med noe form for vern, bare bryter for spenningen. Kommer fra IKEA.

Lenke til kommentar

ThinkGeek selger en god erstatning for padde som også ser en del kulere ut:

http://www.thinkgeek.com/gadgets/electronic/77e6/

Hvis du skal beskytte utsyret ditt mot strømfeil kan dette være løsningen:

http://www.supermediastore.com/power-surge.html

Linker til det jeg fant raskest gjennom Google. Finnes sikkert norske forhandlere som fører dette.

Edit: Fant noe flott fra Clas Ohlson

Endret av saivert
Lenke til kommentar
Padde bryter er det sånn med rødtlys på knappen det? Som er på en sånn, tja va heter det nå igjen? med mange kontakter på?

5728420[/snapback]

Det er det jeg kaller en padde ;-) Det er en sak med mange uttak. Den er forsåvidt ikke med noe form for vern, bare bryter for spenningen. Kommer fra IKEA.

5730437[/snapback]

Forgreiningsuttak.

Jeg slår nesten aldri av pcen og de gangene jeg gjør det drar jeg ut ledningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...