Gå til innhold

Problem ved montering av Big Typhoon, ønsker tips

Anbefalte innlegg

Jeg monterte en ThermalTake Big Typhoon kjøler på mitt Sapphire Pure Innovation hovedkort. Montering gikk akkurat, så lenge jeg monterte kjøleren før jeg skrudde hovedkortet inn i kabinettet. Problemet er at maskinen ble ufattelig treg, noe jeg tror skyldes at prosessoren throttlet og ikke gikk på full hastighet. Windowsinstallasjon tok nesten tre ganger så lang tiid som til vanlig, Super Pi krasjet og Prime95 krasjet etter et halvt minutt. Jeg tror ikke jeg fikk strammet tilstrekkelig de to skruene som fester H-platen til kjøleblokken og at det ble for dårlig kontakt mellom CPU og kjøler. Når jeg kjente på heatpipene, var det omtrent ikke tegn til noe varme der, så den termiske overføringen mellom CPU og kjøleblokken var nok ikke tilstrekkelig. Kjøleribben på kjøleren er meget stor og for å få skru fast skruene som fester kjøleren må man holde skrutrekkeren i en vinkel som gjør at det blir vanskelig å stramme ordentlig. Finnes det noe verktøy man kan kjøpe, feks en vinklet stjernetrekker omtrent som en braco-nøkkel (litt usikker på stavelsen)?

I går var første gangs montering av denne maskinen, men etter å ha byttet fra Big Typhoon til boxedkjøleren som fulgte med min Opteron, oppfører maskinen seg normalt. Jeg hadde desverre ikke mulighet til å få kjørt software som tester throttle mens Big Typhoon var påmontert, men jeg antar at det er det som var problemet.

Vil helst få Big Typhoon montert ordentlig da Boxed-kjøleren opererer på 3900 RPM, som er vel mye for mine støykriterier.

Vil gjerne ha råd fra andre som har erfarging med å montere denne kjøleren.

Bakplaten er i metall og de medfølgende skruene passer. Får bare ikke strammet de nok pga skrutrekkeren får ikke nok tak i skruen når den må holdes i 45 grader vinkel.

Kanskje noen har noen smarte tips/triks eller vet om noe verktøy som passer til jobben.

Endret av TA-Millman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...