Gå til innhold

Store problemer! Asrock 939 Dual Sata-2!

Anbefalte innlegg

Jauda.

Vet det finnes en 91 siders lang tråd om dette kortet. Den tråden var mye av grunnen til at jeg kjøpte dette kortet. Og fordi jeg hadde lite penger og AGP skjermkort. oG folk skrøt av kortet.

Men nå vil jeg ha svar uten å måtte lete igjennom 91 sider.

Dette hovedkortet (AsRock 939 Dual Sata-2) har gitt meg mye hodebry. For det første er det VANSKELIG å bytte til nytt skjermkort i AGP porten. Driver trøbbel så det holder. Sist gang ente det med at jeg måtte reinstallere alt. Nå har jeg byttet skjermkort fra en 6600GT til 6800 som jeg fikk låne av en kamerat. Og nå hacker alle spill verre enn pappas pc fra 90-tallet :p. ! Argh. Har prøvd å avinstallert og reinstallert driverne, men NEI DA... (noen gode driver uninstall programmer?)

Det var en ting.

den andre tingen er at jeg ble lurt... :hmm:

Leste om dette hovedkortet og dobbelsjekket at det taklet AMD X2 prossesorer. Og det er jo sant. Men utnytter den dobbelkjernen!? NEIDA...

Noe jeg ikke tenkte over før jeg prata med en datakyndig kamerat. Han skikket på systeminformasjon og så at hovedkortet ikke utnyttet 2 kjerner.. Det skal visst da vises 4 Prosessor spesifikasjoner (ihvertfall på intels dobbelkjerne prosessor). Men det viser bare to..

Feite heller. Nå må jeg allikevel handle meg et ordentlig hovedkort. Og da må jeg jo skaffe meg PCI-e skjermkort også.. FEITE!! Dette har jeg ikke råd til..

Om noen har svar eller kommentarer, please skriv. Men ellers er vel dette bare en klage tråd. ;)

-Mokie

Endret av Mokrish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

En frustrasjons-tråd ja.. :D

Det står helt sikkert både en, to og flere ganger svar på dine spørsmål i den laaaaaange "chatte-tråden" for de som er "hekta" på akkurat dette AsRock-kortet.

Har hatt ett par Asrock-kort selv.. og de er unektelig "aparte" både mht. Bios og tekniske løsninger..

Men når du veit hva du skal gjøre funker de (hk) bra vil jeg si.

Prøv å let litt i "chatte-tråden"... Du vil fort se hvem av de som har frekventert tråden som har peiling.. og evt. filtrere ut andre..

Dette hk'et er definitivt ikke for "noobs" som bare skal ha ett kort som virker... :D

Lenke til kommentar

Heh.. Jeg er ikke helt noob... Bios oppdateringer og software og generell hardware ting fikser jeg.

Men dette kortet er ikke så lett.. :p driver problemer er noe jeg sliter med. Gidder ikke reinstallere pcen.. Og må jeg lese igjennom den tråden..? 91 sider!

Noen som har lyst til å svare her og ikke henvise til den tråden, så skal jeg sakte men sikkert lete meg igjennom..

Lenke til kommentar

den skal kun vise 2 stk cpu'r.. bare intel som viser 4 stk afaik

av install/reinstall av skjerm kort drivere er noe man må gjøre på alle hk'r ved bytte av skjermkort.. (ja selv ved 6600-6800 bytte)

siden du tokk deg bryet med å lage en lang post kan sikkert ta deg bryet med å lese gjennom endel av den asrockdual sataII tråden..

K4F

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kommentaren om kort som ikke er egnet for "noob" var ikke rettet mot trådstarter, men en "datakyndig" venn som konkluderer med at hk (egentlig OS da) ikke utnytter to kjerner var "skremmende lesning"...

Du må kjøre program som utnytter begge kjerner for å se dette i taskmanager... og det er kun Intel CPU'er (dual-core) med HT som vises som 4 cores..... (dvs. kun EE-utgaver)... Av de som er på markedet nå vel og merke...

Nok om det..

Har du sjekket det som står i tråden om egne driver for AGR/AGP..?. Har du sjekket at du har en Bios-versjon som er "best" for din X2 ? (har opplevd AsRock-hk hvor du må være litt selektiv for å finne korrekt BIos for akkurat den CPU du har installert).

PS.

Det er ikke slik at man alltid må avinstallere/reinstallere skjermkortdrivere ved bytte av skjermkort..

Har ved ett par anledninger byttet skjermkort (ATI <-> ATI) hvor det har gått helt greit (uten å følge anbefalt prosedyre om avinstallering/reinstallering). Bare for å ha prøvd det.. :D

Det som da skjer er "kun" at samme driver "installeres" pånytt.. noe som fungerer helt greit.. f.eks. fra 9800Pro til X800GTO... Bortsett fra det er det nok lurest å avinstallere/reinstallere.. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Er redd han datakyndige vennen din ikke er så veldig datakyndig. Du skal kun ha 2 prosessorer på AMD X2. Att det er 4 på noen dobbeltkjerne P4 skyldes att de i tillegg har HT.

Ellers har jeg satt opp flere PC'r med dette kortet selv, og stort sett så går det greit. Har du WinXP med SP2 så er det kun agp driveren som må installeres hvis du skal bruke agp kort, og isåfall er det viktig at den legges inn før grafikkdriver.

Får du trøbbel ved bytte av skjermkort så kan det hjelpe å avinstallere både skjermkort drivere samt agp driveren før du starter på nytt.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar

den cden som fulgte med

avinstaller alle drivere, nvidia etc. driverclean

installer agp driver. installer cpu driver.

flash bios 1.60 evt. støtte for sata-2 og x2.

www.asrock.com

www.lavalys.com

har ikke x2, men lagg?

sett ram voltage på high, evt. det finnes problemer med T1 og T2 ram timmings, den er på auto. sett på T2 og prøv deg fram med ram, den klarer iallefall ikke mer en 2 rambrikker med T1, jeg kjører T1 med 2x512, mange sier de ikke får det til med dette kortet.

er det mulig at psu ikke leverer nok strøm til skjermkort?

fortell litt mer, hva spill du prøvte, fps, hvor mye ram, hvilken type, cl, bios tweaking, oc, cpu temp?

ram normal volt 2.6

high 2.7

cpu voltage auto, coolnquit, skru av coolnquit.

sier bare det jeg har fått med meg, men prøv å se om rammen har noe å gjøre her. mange sider i den tråden anngående ram problemer.

ikke minst start på formatert harddisk.

jeg som holdt på å skaffe brukt x2?

bios 1.60

http://www.asrock.com/support/download.asp...Dual-SATA2#bios

"AGP P2P Deep Fifo" in BIOS setting.?

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Takker for gode svar.

Jeg spørte han om det ikke bare var intel som hadde 4 prossesor greier. Men han var visst ganske bastandt på at min tydelig ikke utnyttet begge kjernene.

Vel, så lenge man høres ut som en datakyndig kan man lure mange. :p

Vel. Det virker som jeg ikke får vekk alle restene i driveren. Er Driver Cleaner PRO et trygt program å bruke? Sist ang jeg brukte det, brukte jeg det for å fjerne OMEGA nvidia drivere, da klicka alt.. :p

Men leita en del i den tråden til slutt.. Fant dette. Hørtes da lurt ut. Noen komentarer før jeg gjør det?

Hvis ikke dette hjelper gjør følgende for AGP.

Avinstaler skjermkort driver, og AGP driver (dette fungerer ikke da WinXp reinstallerer drivere automatisk igjen ved neste boot).

Boot i Safe Mode, og gå til C:\WINDOWS\system32\drivers og slett AGPKX.SYS, bruk Driver Cleaner og rens skjermkortdriver helt.

Boot i Win, og instaler AGP driver MANUELT, boot og installer skjermkort driver.

Det hjalp meg.

Staljin

Tenkte å teste dette. Og forhåpentlig fungerer alt.

Lenke til kommentar
den cden som fulgte med

avinstaller alle drivere, nvidia etc. driverclean

installer agp driver. installer cpu driver.

flash bios 1.60 evt. støtte for sata-2 og x2.

www.asrock.com

www.lavalys.com

har ikke x2, men lagg?

sett ram voltage på high, evt. det finnes problemer med T1 og T2 ram timmings, den er på auto. sett på T2 og prøv deg fram med ram, den klarer iallefall ikke mer en 2 rambrikker med T1, jeg kjører T1 med 2x512, mange sier de ikke får det til med dette kortet.

er det mulig at psu ikke leverer nok strøm til skjermkort?

fortell litt mer, hva spill du prøvte, fps, hvor mye ram, hvilken type, cl, bios tweaking, oc, cpu temp?

ram normal volt 2.6

high                  2.7

cpu voltage auto, coolnquit, skru av coolnquit.

sier bare det jeg har fått med meg, men prøv å se om rammen har noe å gjøre her. mange sider i den tråden anngående ram problemer.

ikke minst start på formatert harddisk.

jeg som holdt på å skaffe brukt x2?

bios 1.60

5724421[/snapback]

Har alle de nyeste driverne. Og riktig Bios for min prossessor. 1.50 mener jeg. var ihvertfall den som funka best.

Lenke til kommentar

Har montert flere slike kort hos venner og familie med en sparsom lommebok.

En ting jeg fant ut fort.... følg instruksene som blir gitt.

feks installer AGP drivere _før_ man installerer skjermkort drivere.

Ellers har alle 6kortene jeg har montert fungert utmerket. Eneste jeg ikke liker ved kortet er AMI biosen.

Lenke til kommentar
Du må kjøre program som utnytter begge kjerner for å se dette i taskmanager... og det er kun Intel CPU'er (dual-core) med HT som vises som 4 cores..... (dvs. kun EE-utgaver)... Av de som er på markedet nå vel og merke...

Hva er HT? Og om jeg har forstått riktig så skal min AMD X2 4400+ bare vise to cores i Systeminformasjon eller task manager?

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke levere det inn igjen og gi 100-200,- ekstra for et bedre produkt? (Et som hvertfall lever opp til sitt navn, Asus, Abit, MSI osv).

5724463[/snapback]

På grunn av AGP... Og muligheten for senere PCI-e

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva er HT? Og om jeg har forstått riktig så skal min AMD X2 4400+ bare vise to cores i Systeminformasjon eller task manager?

5724464[/snapback]

HT var en forkortelse for HyperThreading.. en Intel "særegenhet" som AMD med fordel kunne ha "kopiert" (eller helt forbedret på en måte slik at Intel ikke kunne saksøke dem for plagiat/patent-tyveri).. :)

En X2 skal "kun" vise 2 cores ja.. , men det er nok... da X2 generelt sett yter bedre enn Intel Dual (8n0 og 9n0).. :D

Lenke til kommentar

HT er Hyper Threading. Det kan tenkes som en virtuell dual core. I en dual core Intel CPU har hver core HT, noe som systemet ser paa som 4 core.

Intel Dual-core artikkel

Some of the dual-core processors will also include HyperThreading, so there will be some dual-core CPUs that support four independent threads (two of the threads are running on physical execution units, and two are running on logical units).

Endret av joebush
Lenke til kommentar

bios 1.60

ikke vet jeg hva det betyr, men her står det agp, så en kan anta det har noe med agp evt i kombo med x2 å gjøre, ikke vet jeg.

dette er et nice kort til prisen.

med ULI chipsett som er blitt kjøpt opp av nvidia, eller noe sånt. god kritikk iallefall.

oppgradering til am2 ddr2 syns jeg å ha hørt. apg og pci-e

muligheter for oc, volt modding, voltmodd-bruksanvisninger, snart 100 sider support.

dette er et nice kort. uten tvil. 273 fsb opptil 300 med oc-bios.

Lenke til kommentar

Det er litt dumt å si at AMD ikke har støtte for HT. HT står både for HyperThreading og HyperTransport, og både AMD og Intel prosessorer skryter av HT, uten at det betyr det samme.

HT hos intel betyr at hver kjerne kjører to tråder. På grunn av lang pipeline får man en god ytelsesøkning her. AMD med sin kortere pipeline ville ikke fått samme fortjeneste av dette. På grunn av at HT hos Intel kjører to tråder, ser hver kjerne ut som to CPUer, og dobbeltkjerne ser ut som 4 CPUer, selv om det strengt tatt bare er to av dem.

Hos AMD betyr HT HyperTransport, som er en patentert teknologi AMD bruker til seriell kommunikasjon. Dette brukes internt mellom kjerner og slikt i CPUen, og jeg tror også mellom flere CPUer når man kjører med flere CPUer på ett hovekort.

Det er altså riktig at du ser to CPUer.

For å teste om OS utnytter begge, så kan du laste ned prime95. Dette er et program som kjører en enkelt tråd. Dersom du åpner oppgavebehandling (task manager), og går på Ytelse (Performance), så burde du se at den ene av de to CPU usage grafene går til topps når du starter prime95. Dersom du ser to CPU usage vinduer der, så er egentlig det bevis nok for at begge kjernene er gjenkjent.

Ellers så har det kommet mange gode tips her. ASrock kortet er vel ikke kjent for brukervenlighet, men pris/ytelse. Det er altså en god ide å følge oppskriftenene. Jeg synes også det er litt dumt å skylde på hovedkortet når det relativt åpenbart er svakheter med driver-software og operativsystem som forårsaker de fleste problemene her.

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Vel vel..

Nå sitter jeg med samme problem dom forrige gang jeg avinstallerte drivere.

Skjermfungerer fint, alt ser ut til å fungere bra. Helt til jeg starter noe som helst av spill. Da blir skjermen svart eller bare uleselig. ctr alt del. Tar meg til bake til windows hvor alt er fint å flott igjen.

Det jeg gjorde var å avinstalelre nvidia driverne på vanlig måte, så avinstallere AGP driverne på vanlig måte. Boota opp i sikkermodus. Slettet resten av nvidia med Driver Cleaner Pro. Restartet maskinen og installerte AGP driverne på nytt og skjermkortdriverne på nytt..

Noen som vet om en løsning? Jeg vil ikke reinstallere hele pcen når jeg vet det bare er en DRIVER FEIL et eller anna sted som helt sikert går ann å fikse...

Skal samtidig lete enda mer igjennom disse 91 sidene.

Endret av Mokrish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...