Gå til innhold

Svart-hvitt bilde med S-video kabel

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg Asus N6600GT Geforce skjermkort for en stund tilbake, og med i pakken lå det en S-video kabel! Tenkte at nå blir det deilig å se film på tv`n istedet for pc-skjermen men bildet på tv`n blir bare svart-hvitt :( Har strevd lenge for å få til farger, men uten lykke.

Kanskje noen her som har peiling på hva jeg skal gjøre?

Endret av Pentium-Power
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei.

En svideo > scart omformer gjør ikke om signalet. Derfor må TVen din støtte svideo gjennom scart kontakten for å få farger. Støtter ikke TVen din svideo, får du svart/hvitt bildet uansett. Du må da bruke en composit kabel istedet (+ en composit > scart omformer dersom du ikke har composit inngang). Kompositt er den gule phono pluggen.

Lenke til kommentar

Fordi om TV'en har scart, betyr ikke det at den støtter s-video signal. Du sier selv at TV'en er av den litt eldre sorten, og da støttes antageligvis ikke s-video signalet. Det du derimot kan gjøre for å få farger, er å konvertere signalet til et kompositt signal. Det gjøres ved å sette inn en kondensator mellom chrominance og luminance pinnene.

Lenke til kommentar
Fordi om TV'en har scart, betyr ikke det at den støtter s-video signal. Du sier selv at TV'en er av den litt eldre sorten, og da støttes antageligvis ikke s-video signalet. Det du derimot kan gjøre for å få farger, er å konvertere signalet til et kompositt signal. Det gjøres ved å sette inn en kondensator mellom chrominance og luminance pinnene.

5724174[/snapback]

En kondensator mellom chrominance og luminance pinnene? Og hvordan tenker du at det skal gå?

Det er bare å lodde fast pin 15 til 21 (chrominans til luminans) så har du farger på scart. Måtte selv åpne scarten på kabelen jeg kjøpte for å gjøre dette.

Blir vel problemer med å plugge inn S-video i skjermkort når du har loddet sammen to pinner? :ermm:

Vet ikke om det er gule phono plugg på alle S-videokabler men på min er det hvertfall det.

Endret av Pentium-Power
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...