Leth@l_We@pon Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Heisann... Skal kjøpe noe stuff i England til i underkant av 1800£ (ink. mva.). Vet det ikke skal være toll på dette, bare moms. Så lurer jeg på hvorden det fungerer... Skal varene jeg kjøper, ha momsen trukket fra allerede når jeg kjøper det fra nettbutikk i England, eller blir den Engelske momsen på 17,5 % trukket fra når tollerne i Norge legger til den norske momsen(på 25%..)? Det er en nettbutikk som handler internasjonalt, dette - Så burde ikke være noe problem, i og med at slike nettbutikker skal ha rutiner innenfor dette Litt usikker allikevel Vil helst ikke risikere å betale tonnevis med moms :!: Skal jo ikke praktisk talt betale moms 2 ganger... Takker for svar Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Nettbutikken skal vel trekke fra den engelske momsen før de sender den til deg. Lenke til kommentar
Leth@l_We@pon Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 Nettbutikken skal vel trekke fra den engelske momsen før de sender den til deg. 5723944[/snapback] Ok.. Takker Men er det mulig at jeg må betale moms først, og få den tilbakebetalt seinere? Det er jo igrunn litt sleipt isåfall, iogmed at jeg ender da opp med å betale norsk moms på de engelske prisene inkl. mva, istedet for å betale norsk moms på de engelske prisene uten noe moms. Lenke til kommentar
substeve Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Om ikke butikken trekker engelsk moms (ikke alle gjør det), så får du uansett det igjen hos Toll- og avgiftsdirektoratet senere når du har mottatt varen (og betalt norsk moms). Lenke til kommentar
Leth@l_We@pon Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 Om ikke butikken trekker engelsk moms (ikke alle gjør det), så får du uansett det igjen hos Toll- og avgiftsdirektoratet senere når du har mottatt varen (og betalt norsk moms). 5726843[/snapback] Ok.. Det er du HELT sikker på? Så egentlig så trenger jeg ikke å bry meg med å kontakte butikken jeg bestiller fra? Eller er det en fordel om moms trekkes fra på forhånd? Lenke til kommentar
substeve Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Ja, jeg er helt sikker, men jeg vet ikke hvordan det ordnes nå for tiden. For noen år siden måtte man fylle ut et skjema. Det er mulig at engelsk moms trekkes fra direkte ved beregning av norsk moms nå hvis momsen kommer fram på fraktpapirene. Ring direktoratet og spør. Butikker skal i utgangspunktet selge uten moms ved salg til utland, men ikke alle gjør det, kan ha noe med rutiner å gjøre. Bestilte noe fra Sverige i forrige, og de trakk ikke momsen, sa jeg måtte ordne det på min side. Så det varierer. Lenke til kommentar
Leth@l_We@pon Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 OK takker Skal høre med Toll direktoratet Lenke til kommentar
Leth@l_We@pon Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 Vil bare si at det jeg fant ut, var at Toll direktoratet har ingenting med den engelske momsen å gjøre. De vil legge til norsk moms uansett, og vil ikke trekke den engelske på noe vis. Dermed må alt ordnes med nettbutikken i England på forhånd. Lenke til kommentar
substeve Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Flott at du poster tilbake. Vil bare understreke at du uansett får refundert ev. engelsk moms i etterkant, etter at du har betalt norsk moms, om nettbutikken er vrang på dette. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Flott at du poster tilbake. Vil bare understreke at du uansett får refundert ev. engelsk moms i etterkant, etter at du har betalt norsk moms, om nettbutikken er vrang på dette. 5732584[/snapback] Mener du at den norske staten refunderer den britisk merverdiavgiften?!? I så fall hadde jeg satt pris på om du dokumenterte en slik påstand. I de drøye 25 importene jeg har gjennomført og hvor tolldirektoratet har vært inne i bildet, så har jeg aldri hørt om dette. Med andre ord: Dette må du kunne bekrefte med hard informasjon. Endret 10. mars 2006 av swanky Lenke til kommentar
substeve Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Vel, jeg har fått refundert moms for noen år tilbake etter å ha sendt inn et skjema, men jeg vil oppfordre alle som handler for større beløp til å ringe direktoratet og spørre hvordan dette faktisk forholder seg idag og hvordan prosedyren er. edit: jeg kan da legge til at for meg var dette et enkeltstående tilfellet for flere år siden og det kan selvfølgelig være at det ble gjort en feil. Mitt ene tilfellet mot dine 25 veier ganske så lett. Imidlertid, når jeg bestilte noen brukbildeler fra Sverige i forrige uke sa selger at jeg kunne gjøre nettopp dette (ikke at jeg gidder det for 200 kroner). Så vidt jeg forstår er grunnen til at noen selgere er vrange på å trekke moms at det mer papirarbeid inn i bildet når varer skal utenfor EU. Det skal ikke betales moms ved salg til utland, det er vel en internasjonalt avtalt regel, men enkelte steder må selgere legge ut moms på salg til det er dokumentert at varen er eksportert. Uansett, de som ender opp med å betale dobbel moms kan ihvertfall få dette igjen i kjøpelandet, dvs. i dette tilfellet hos engelske myndigheter, - om man ikke får det igjen i Norge. Ulempen er at det er en papirmølle selvfølgelig, detaljerte papirer på eksport er nødvendig. Endret 11. mars 2006 av substeve Lenke til kommentar
Lydfreak Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Det norske tollvesenet vil aldri refundere den engelske momsen. Det man kan få refundert hos det norske tollvesenet, er den momsen som er betalt på den engelske momsen om varen har blitt solgt til norge med moms fra england. Den engelske butikken er ikke pliktig til å selge en vare uten moms til deg fra england, men de gjør det gjerne for å gjøre det litt lettere. Uansett får de ikke gjort opp sitt momsregnskap, før de kan vise til at varen er gått ut av landet i sitt regnskap. Dette gjøres med et eksportdokument (også kalt SAD i mange tilfeller)... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå