Gå til innhold

Tips til panorering

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lyst til å prøve meg litt fram på panoreringsbilder, men lurer på hvordan jeg burde gå frem når jeg prøver dette.

-ISO-verdi?

-Modus på kameraet

-Ev. objektiv jeg burde ha

-Fokusering, forskjellig per bilde eller lik manuell fokus?

-Programmer til bruk i redigeringsfasen

-Andre tips?

Jeg har for øyeblikket et Pentax *istDL med 18-55 kitobjektiv.

Jeg setter pris på all hjelp og tips jeg kan få.

(PS: Jeg trodde jeg så en tråd om panorering her et sted, men jegfant den ikke, så kanske jeg ikke gjorde?)

EDIT: La til to punkter

Endret av Marley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ISO-verdi: Avhengig av lyset, helst lavest mulig..

Modus på kameraet: Velg selv, men du bør vel sørge for at lukkertiden er passelig lang (dette er avhengig av f.eks. hastigheten på det du skal panorere)

Objektiv: Her skulle vel det meste duge, men VR/IS kan antakelig hjelpe på panorering (ihvertfall hvis det har spesiell funksjon for panorering)

Fokusering: Følgefokus, manuell fokus vil ikke nødvendigvis egne seg når motivet er i stor fart..

Monopod: Bortimot uunnværlig på panorering, men det er jo mulig uten (jeg har ikke monopod)

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke jeg noen ekspert på dette, men det er mye lettere å leke med sånt etter jeg gikk over til digital.

Det jeg gjør er å velge lukkerprioritert på kamera, lukker avhengig av hastighet og hvor mye bevegelse du vil oppnå. Rundt 1/60 til 1/100 går greit, også raskere. Laveste ISO.

På Nikon finnes det følgefokus jeg bruker (som fokuserer hele tiden) og så tar jeg serie.

Manuell fokus kan sikkert fungere, men da bør du stille fokus, følge motivet og ta bilde akkurat der du har tenkt deg.

Objektiv kan du vel bruke omtrent det som finnes da du bruker liten åpning.

Uansett så følger du motivet med kamera både før, under og etter du har tatt bildet/bildene.

Lenke til kommentar

Til panoramabilder er det ikke så farlig hva slags innstillinger du bruker, så lenge du bruker de samme innstillingene på alle bildene.

Lenke til kommentar

Hehe. Dette høres mer ut som panorama enn panorering, ja. Til forklaring er "panorering" å følge et motiv i bevegelse, vanligvis med hensikt å få en uskarp/blurret bakgrunn pga bevegelsen, mens hoveddelen av motivet helst er skarpest mulig. Dette er for å skape fartsfølelse...

Lenke til kommentar

Til panorama bruker du et vidvinkelobjektiv av god kvalitet, stativ og gjerne en liten blender for god dybdeskarphet. Hvis man ønsker et veldig stort/bredt panoramabilde tar du flere bilder ved siden av hverandre på stativ (lås lysmålingen med f.eks å kjøre på full manuell). Deretter bruker du en software for å sy de sammen igjen på pc'en f.eks powerstich eller evnt. det som fulgte med ditt kamera.

Lenke til kommentar

Ups, panorama ja. Fagspråket går litt i surr..

Men ved fokusering (jeg regner med å ta mange bilder og sette de sammen), skal jeg ha likt fokuspunkt på alle eller ta en haug med bilder med forskjellige fokuspunkt, hvor da alt er skarpt?

Lenke til kommentar

Til stitching og blending av flere bilder til et panorama, anbefaler jeg varmt PTgui. 30 dagers prøveperiode.

Til presentasjon på web synes jeg Zoomifyer EZ er helt genialt (og gratis!). Du drar en bildefil på exe-fila, så kan du vise bildet som et zoom - og panorerbart flashbilde. Er den beste måten å vise det på som jeg vet om i allefall.

Har laget et kjapt eksemplar her,

pano over trondheim.

Eksempelet er bare en rekke snapshots, tatt på frihånd uten andre manuelle instillinger enn blender.

Endret av da Gauss
Lenke til kommentar
Til presentasjon på web synes jeg Zoomifyer EZ er helt genialt (og gratis!). Du drar en bildefil på exe-fila, så kan du vise bildet som et zoom - og panorerbart flashbilde. Er den beste måten å vise det på som jeg vet om i allefall.

Jeg prøvde også denne:

http://folk.ntnu.no/anderfo/pics/2006-02-0...norama/pano.htm

Men egentlig liker jeg bedre å vise bildet direkte i Firefox, det går utrolig mye raskere (når først bildet har blitt lastet ned)...

Lenke til kommentar

Her er et lite eksempel på en annen type panorama. Bildene er brettet rundt en kule, så man kan dreie seg rundt og zoome inn og ut.

Krever Java.

http://bknilssen.no/pano/testPano.html

Det er en liten variant fra Fylkesmuseet i Kristiansand for et par dager siden.

Originalen er 8764x4382piksler, og er satt sammen av 18 bilder.

Slik ser det ut flatt

Edit:

La ut en stor Quicktime-versjon også (7MB) , for de som ikke har Java.

http://bknilssen.no/pano/testPanoQT.htm

post-40718-1142001596_thumb.jpg

Endret av bjornkn
Lenke til kommentar

Merkelig. Den fungerer greit her. I Opera bruker den QT-plugin'en, men i IE bruker den en annen alternativ QT plugin, DevalVR.

Har du prøvd å laste ned bare selve mov.-fila?

Edit:

Her er link til et lite program som kan vise panoramabilder direkte (uten web-leser)

http://www.fsoft.it/panorama/fspviewer.htm

Og her er link til massevis av info om panoramaverktøy, det meste av det gratis.

http://www.panotools.info/mediawiki/index....title=Main_Page

Endret av bjornkn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...