Gå til innhold

Reklamasjon etter 3 år pga utsagn fra selger?


Anbefalte innlegg

(denne artikkelen havnet ved en feiltagelse på "bærbare datamaskiner"-forumet, men dette forumet er vel litt mer korrekt tenker jeg :)

 

Kjøpte meg en Whitebox-maskin i 2003 (nå tre år siden), og fikk mail fra en av selgerne deres om at maskinen var "utrolig stillegående!" (denne opprinnelige mailen ble slettet, men jeg har en forwardet versjon av den med selgerens signatur). Jeg var veldig godt fornøyd i begynnelsen, og avfeide kommentarer om at maskinen bråker. Etterhvert har den bråket mer og mer, og i vår sendte jeg den inn til reparasjon like før det hadde gått to år. Fikk den tilbake, og den bråker like mye.

 

Nå har jeg brukt min lille 12" iBook etter det, og PCn har stått og støvet ned. Forsøkte å begynne å bruke den igjen, og formaterte den. Nye drivere er ifølge Whitebox utilgjengelig - de nyeste er fra november 2003. I praksis er det jo da ikke mulig å bruke maskina til nye spill og programmer.

 

Nå har jeg derimot fått høre at man kan reklamere i inntil fem år på datamaskiner. Denne kostet 18 000 kr, og jeg skulle tro at jeg burde kunne forvente at den varte "vesentlig lenger" enn to år?

 

Kan jeg fortsatt reklamere på støyen? Den er IKKE "utrolig stillegående!" bortsett fra når den er avslådd. Kan jeg reklamere på dette med driverne? Eller er det meningen at jeg kun skal kjøre 2003-programvare på den?

 

Merk at det er greit for meg om de fikser støyen og gir meg nye drivere - maskina er jo grei nok bortsett fra det (og at den er diger og kjempetung).

 

Alle råd fra folk med erfaring rundt kjøpslov tas imot med takk!

 

mvh

Lars Vidar Moe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du kan reklamere på noe så lenge ikke maskinen er fysisk i stykker. Det er så vidt meg bekjent ikke mulig å reklamere fordi pcen din ikke kan kjøre et eller annet program (med mindre selgeren har lovet det selvsagt). At det ikke skulle finnes oppdaterte drivere til denne maskinen er i hvert fall bare tøys - selv om ikke Whitebox tilbyr disse på sidene sine, er det bare å finne ut hva slags komponenter du har og finne dem selv.

Lenke til kommentar

Du kan bare glemme reklamasjon på denne nå. Din passivitet har ført til at den alminnelige reklamasjonsfristen har gått ut, selv om den absolutte reklamasjonsfristen er som du sier 5 år på bærbar pc.

Lenke til kommentar

Dersom du vil formulere det slik at du oppdaget støyen for et halvt år siden, ligger du dårlig an, fordi du skal reklamere så fort du oppdaget mangelen. Dersom du derimot mener støyen har økt og økt frem til i dag, er det klart du kan reklamere. Dersom Whitebox nekter vil jeg råde deg til å klage til Forbrukerrådet, som kjenner Whitebox fra før. Gå til http://www.forbrukerradet.no/ for å klage. Det tar ikke mer enn 20 minutter. Legg ved kopi av e-postkorrespondanse og andre ting du mener er vesentlig.

Lenke til kommentar

Hjelper det noe at selgeren sa at garantien ihht kjøpsloven kun gjelder 2 år - og først nå finner jeg ut at kjøpsloven gjelder i fem år for pcer likevel?

 

Trodde det var noe med at fristen for å svare ikke gjelder dersom selgeren kommer med faktafeil.

 

mvh

lars v

Lenke til kommentar
Hjelper det noe at selgeren sa at garantien ihht kjøpsloven kun gjelder 2 år - og først nå finner jeg ut at kjøpsloven gjelder i fem år for pcer likevel?

 

Trodde det var noe med at fristen for å svare ikke gjelder dersom selgeren kommer med faktafeil.

 

mvh

lars v

5725390[/snapback]

 

nope, du er enda ute. reklamasjonsfristen påvirkes ikke av den ovenfor. Det er bare vilfarelse i lovverket.

Lenke til kommentar
Reklamasjonsretten er på 5 år - men du har en frist fra da du oppdager en feil til du reklamerer - denne har du overskredet og dermed har du mistet din rett for reklamasjon. Beklager.

5723686[/snapback]

 

Hvor lang tid er det?

 

Hjelper det noe at selgeren sa at garantien ihht kjøpsloven kun gjelder 2 år - og først nå finner jeg ut at kjøpsloven gjelder i fem år for pcer likevel?

 

Trodde det var noe med at fristen for å svare ikke gjelder dersom selgeren kommer med faktafeil.

 

mvh

lars v

5725390[/snapback]

 

Det er forskjell på garanti og reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
§ 27. Reklamasjon

 

      Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

      Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

      Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

      Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro

Kilde: Lovdata.no

 

Loven sier at du skal si fra innen rimelig tid, hva som er rimelig tid varier vel litt fra produkt til produkt...?

Lenke til kommentar

Men hvorfor skal han si når feilen oppsto da? kan han ikke bare opplyse om at problemet har vært der en stund, men ikke før i går ble det så høylydt at han følte det som et problem. Han hadde først da funnet noe å sammenligne det mot.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se kan ikke fristen for å reklamere være kortere enn to måneder. Fristen er med andre ord lengre. Det er ikke spesifisert noen maks lengde, annet enn innen rimelig tid og innen to eller fem år etter at tingen ble overtatt(i dette tilfellet fem år). (Lovdata)

 

Hva som er rimelig tid kan jo diskuteres, men selvsagt kan han reklamere. Hvorvidt han velger å fortelle hvor lang tid det er siden er opp til han selv, men å kalle det for svindel er for dumt. Hadde han reklamert på en feil som han selv er årsak til, så ja, da kan jeg være med på at det grenser til svindel.

Nå har denne maskinen vært forsøkt reparert en gang før for samme feil uten at de har klart det. Burde trådstarter rapportert feilen straks den ble oppdaget? Helt klart. Men så lenge feilen i utgangspunktet dekkes av reklamasjonen, og så lenge maskinen er innenfor reklamasjonstiden, så burde det ikke være noen problemer.

Dette forutsatt at det ikke er falt en dom som spesifiserer hvor lenge rimelig tid er.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Orjanp: Du blander her absolutt reklamasjonsfrist og frist fra du oppdager en feil - dette er to forskjellige ting og to hvidt forskjellige frister :).

 

Fra feilen oppdages til du rapporterer den har du en frist på MINIMUM 2 måneder. Dvs at butikken kan selv si at nei, det har gått over 2.5 måned, dermed er du over fristen. Loven har satt en minimumsfrist - thats it.

 

Forøvrig kan man vise skjønn og være hyggelig mot kunden - MEN, i dette tilfellet er trådstarters frist til å reklamere klart overskredet.

 

Og å da fikse på problemet ved å fortelle at man oppdaget feilen senere enn det man egentlig gjorde er både LØGN og SVINDEL.

 

(Noe som fører til dyrere produkter for alle oss andre da reklamasjonsutgifter må dekkes inn et sted :))

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Loven sier at du skal si fra innen rimelig tid, hva som er rimelig tid varier vel litt fra produkt til produkt...?

5750302[/snapback]

Loven sier som du selv ser i utdraget ditt: Rimelig tid, aldri mindre enn 2 måneder. .)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Loven sier at du skal si fra innen rimelig tid, hva som er rimelig tid varier vel litt fra produkt til produkt...?

5750302[/snapback]

Loven sier som du selv ser i utdraget ditt: Rimelig tid, aldri mindre enn 2 måneder. .)

5753714[/snapback]

Ja, ser jo det da. Men hva er den øvre grensen? 5 år? Det er det jeg mener med at rimelig tid kan variere fra produkt til produkt. Er rimelig tid like lenge på en bil som på et skjermkort?

Lenke til kommentar

Rimelig tid fra man oppdaget feilen er iallefall ikke 5 år :). Når de sier at det er minimum 2 måneder, er det nærliggende å tro at rimelig tid ligger i nærheten av dette. Jeg vil iallefall si at det er maksimalt 6 måneder etter oppdaget feil - kan ikke tenke meg at det skal være noe mer enn dette som har vært ment :).

 

Du må huske på at forbrukerkjøpsloven her skiller mellom absolutt (2 eller 5 år) reklamasjonsfrist og frist fra du oppdager en evt feil. Det betyr at de mener det SKAL være forskjell i tiden du har på deg til å reklamere, og ikke at makstid er 5 år fra du oppdager feilen.

 

Hadde det vært slik at man hadde like lang tid totalt sett som fra da man oppdager en feil hadde det ikke vært nødvendig med en slik ekstrabestemmelse i loven :).

Lenke til kommentar
Rimelig tid fra man oppdaget feilen er iallefall ikke 5 år :). Når de sier at det er minimum 2 måneder, er det nærliggende å tro at rimelig tid ligger i nærheten av dette. Jeg vil iallefall si at det er maksimalt 6 måneder etter oppdaget feil - kan ikke tenke meg at det skal være noe mer enn dette som har vært ment :).

 

Du må huske på at forbrukerkjøpsloven her skiller mellom absolutt (2 eller 5 år) reklamasjonsfrist og frist fra du oppdager en evt feil. Det betyr at de mener det SKAL være forskjell i tiden du har på deg til å reklamere, og ikke at makstid er 5 år fra du oppdager feilen.

 

Hadde det vært slik at man hadde like lang tid totalt sett som fra da man oppdager en feil hadde det ikke vært nødvendig med en slik ekstrabestemmelse i loven :).

5753950[/snapback]

Jeg er klar over dette, innlegget mitt var bare for å sette ting litt på spissen :) Det er bra vi har slike regler :yes:

Lenke til kommentar
Orjanp: Du blander her absolutt reklamasjonsfrist og frist fra du oppdager en feil - dette er to forskjellige ting og to hvidt forskjellige frister :).

Er klar over det. Og jeg mente ikke at man kunne vente fem år(i værste fall) før man reklamerte.

 

Fra feilen oppdages til du rapporterer den har du en frist på MINIMUM 2 måneder. Dvs at butikken kan selv si at nei, det har gått over 2.5 måned, dermed er du over fristen. Loven har satt en minimumsfrist - thats it.

Akkurat, derfor bør han reklamere på feilen, nettopp fordi loven kun har satt en minimumsfrist, og ikke en maksimumsfrist.

 

Forøvrig kan man vise skjønn og være hyggelig mot kunden - MEN, i dette tilfellet er trådstarters frist til å reklamere klart overskredet.

Kom gjerne med dokumentasjon som forteller hvor lang tid "innen rimelig tid" er. Eller hvor lang tid Whitebox definerer dette.

 

Poenget mitt er at han selvsagt skal reklamere på dette uavhengig av hva folk på forumet måtte mene. Så blir det opp til Whitebox å godta reklamasjonen eller ikke.

 

EDIT: Det var Whitebox, ikke Mamoz. Skjønner ikke hvor jeg fikk Mamoz fra. :)

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...