Gå til innhold

litt flaks med en istapp

Anbefalte innlegg

Mye kunne sikkert vært gjort bedre med dette bildet rent teknisk sett. Istappen hang rett utenfor ett dobbeltvindu og for å få tatt bilde måtte jeg åpne ene siden og prøve å plassert kamera på en bra måte. Tror jeg brukte 15 minutter på å rigge meg til med stativ slik at kamera klarte å fange opp istappen. Da jeg tilslutt var klar så glemte jeg jo å tenke på prøve med forskjellige lukkertider osv. så bildet ble vel tatt med full auto.

Bildet ble jo litt kult for det selvom det nok mest skyldes flaks... :p

kamera som er brukt er forøvrig D70, med ett sigma objektiv (70-300mm) med makro funksjon.

post-27253-1141848209_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville redigert bildet mer. Nå ble det litt grått og mangler kontrast..

5723062[/snapback]

Forsåvidt enig med deg der. Bildet burde kanskje vært tatt på høykant, evt beskjært det slik at det ser ut som det er tatt på høykant... ;)

Lenke til kommentar

mangler lidt kontrast, eller et godt billede. Jeg synes ikke det skal være i portrætformat, synes det fungerer fint som det gør. det giver plads, man ånder sådan helt lettet op når man ser det. men hvis du tilføjer mere kontrast, pas da på at det ikke kommer til at se for markant ud. altså for skarpt, kunstigt.

Lenke til kommentar
Jeg ville hatt det mere slik:

Det så en del bedre ut ja... :)

Er det noe jeg kunne gjort for å få til slike farger i det jeg tok bildet? Endre iso, hvitbalanse osv? Som dere kanskje skjønner er je gnok en nybegynner som har kjøpt seg speilrefleks... :p

Jeg vet photoshop kan gjøre underverker for et bilde, og ser jo også det her, men forløpig vil jeg heller bli bedre på å ta bilder enn å bli bedre i photoshop. Ja jeg vet det virker litt rart, men så er jeg litt rar også.. :p

Lenke til kommentar

Dette bildet demonstrerer egentlig godt at resultatet du får på cf-kortet ditt er bare et halvfabrikat.

Ethvert bilde må ha etterbehandling. Noen nesten ingen ting, andre mye. Det kan til en viss grad gjøres automatisk i kamera dersom du er totalt grønn, eller ikke har tilgang på bilderedigeringsprogram, men det er ikke spesiellt anbefalt når du har fått erfaring nok til å gjøre det manuellt selv.

Akkurat her er det egentlig ikke så mye du kunne gjort annerledes når du tok bildet enn å komponert i portrettformatet om du likte det bedre.

Om du i tillegg bruker RAW har du gode muligheter i ettertid til å rette på bildet i ettertid.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...