Staalkontroll Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) Ja, som vi ikke hadde nok avgift på bil, vuderer staten å legge på en ny avgift for oss som bor i byer. Dette gjør dem i et ledd for å få ned trafikken, og et håp at flere vil kvitte seg med bilen å velge kolektiv trafikk. Ja, har staten funnet en løsning på overflyte veier? Eller er dette nok en tulle avgift for å suge mer penger ut av oss Nordmenn? Si din mening! Kilde: Tv2 Endret 8. mars 2006 av haddis Lenke til kommentar
capy Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 I Bergen har vi Autopass rundt hele by-kjernen så jeg ser ikke vitsen med en ekstra skatt. Nå har det nettopp vært oppe i media hvor mye oljefondet er kommet opp i. Om vi hadde brukt litt av pengene på billigere buss og i tillegg latt fører + 2 passasjerer kjørt i kollektivfeltet hadde vi også spart byen/naturen for unødvendig forurensing og trafikk. Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 1: I Bergen har vi Autopass rundt hele by-kjernen så jeg ser ikke vitsen med en ekstra skatt. 2: Nå har det nettopp vært oppe i media hvor mye oljefondet er kommet opp i. Om vi hadde brukt litt av pengene på billigere buss og i tillegg latt fører + 2 passasjerer kjørt i kollektivfeltet hadde vi også spart byen/naturen for unødvendig forurensing og trafikk. 5722945[/snapback] 1: Det har vi også Kristiansand, men blir dette gjennomført er det vel snakk om å øke årsprisen. 2: Dette har også blitt prøvd ut i Kristiansand i et års tid uten suksess, og er nå lagt ned. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Hvorfor kan vi ikke få gratis buss i tettbygde strøk, så kan jeg tenke meg de som ønsker å reise gratis velger buss fremfor bil. Når skal politikerne forstå at 70 kroner for tur retur Bergen, 10 min hver vei, lett blir vraket for en biltur som koster 10 kroner + drivstoff så lenge det er mer enn en person skal skal på tur. Hva er det som feiler verden, skal det straffes å kjøre kollektivt, spesiellt for oss fattige studenter (har riktig nok undomskort, men for de på høyskoler o.l.)... Hvis det er miljøet som teller, gi oss gratis buss, skal de bare ha mer penger å godte seg med, javel, så sett opp prisene. Håper noen politikere leser, og beklager den litt bombastiske undertonen. Mvh. Morten Lenke til kommentar
Pels Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Var det ikke sånn at Oslo Sporveier AS ville sette opp prisene i rushtiden de også ? Wee heia Norge Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Nok et venstrevridd forsøk på å dra ola nordmann lengere ned i gjørma. Lenge leve janteloven! Å kjøre bil skal vist være luksus siden det er så avgiftbelastet. Minner meg veldig mye om Nord-Koreas TV-ordning Lenke til kommentar
mandela Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 du er for rik uansett haddis. dessuten virker det som om du driter fullstendig i om jorda er ulevelig om noen århundrer hørt om forurensning? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 du er for rik uansett haddis. dessuten virker det som om du driter fullstendig i om jorda er ulevelig om noen århundrer hørt om forurensning? 5723768[/snapback] Så hvis jeg betaler 2000 kr,- til staten så hjelper det naturen? Det som virkelig hjelper er å satse påmiljøbiler og kollektiv trafikk, men det koster staten noe og det vil dem ikke ha noe av. Avgift på avgift. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) til dere "frihetselskere" / frp-tryner, hvorfor skal staten satse på miljøbiler og kollektiv trafikk? Kan de ikke bare skatte i hjel bilkjøring siden det er skadelig for planeten og ferdig med det? Ber deg slutte med useriøse og uhøflige betegnelser som "Frp-tryner" o.l, dette bidrar med nada til et seriøst og godt debattforum! ~Moderator Endret 11. mars 2006 av Alastor Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Ah, du er en av dem ikke som kjører bil altså. Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 du er for rik uansett haddis. dessuten virker det som om du driter fullstendig i om jorda er ulevelig om noen århundrer hørt om forurensning? 5723768[/snapback] Syntes det er feil satsing å legge tonn på tonn med avgifter på oss nordmenn. La oss heller satse på billigere kollektiv trafikk. For meg koster det i underkant 100 kr for å komme meg frem og tilbake til jobb pr. dag. Men faktumet er at jeg trenger bil, å jeg trenger å kjøre i byen. Jeg har ikke råd til bil som nesten ikke forurenser, fordi staten har lagt alt for mye avgifter på nye biler. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Ikke bare vil en slik avgift gjøre det dyrere for mannen i gataa men også gjøre varer og tjenester dyrere. Nesten alt vi skal foreta oss har en eller annen sammenheng med bil og gjøre. Skal du pusse opp kjøkkenet så må noen bruke bil for å komme seg fra A til B, noe som vil gjøre håndtverkertjenester dyrere. Alt som ligger i butikkhyllene vil bli dyrere ettersom alt som ligger der kommer langs veien og en økt avgift her vil skape økt pris til sluttbrukerten. Når så prisene har steget nok så skal lønnsoppgjøret forhandles slik at man på tross av økte priser får en økt reallønn. Flere avgifter på bil vil ikke gjøre at folk velger bussen eller blir hjemme. Det eneste man oppnår er å øke overskuddet på statsbudgettet. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Kanskje vurdere å gjøre kollektivtilbudet skikkelig brukbart først?.... næhhh... Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 til dere "frihetselskere" / frp-tryner, hvorfor skal staten satse på miljøbiler og kollektiv trafikk? Kan de ikke bare skatte i hjel bilkjøring siden det er skadelig for planeten og ferdig med det? 5724227[/snapback] For å gjøre det til et reelt alternativ... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 er ikke dere hyppe på minst mulig innblanding fra "staten"? perpyro, ditt siste innlegg vitner om kortsiktig tenkning, noe som er en av største problemene mht menneskets handlinger. (jfr. f.eks. de fem ødeleggende menneskelige handlinger på naturen (jfr. Sir David Attenborough): forurensning, tap av habitat, introduserte arter, overinnhøsting og fragmentering. http://www.bbc.co.uk/nature/programmes/tv/state_planet/ Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Dette er jo ytterste konsekvens av ekstra rushavgift. Så lenge ingenting annet gjøres vil biltrafikken bli den samme og staten håver inn enda mere penger. Personlig kommer jeg til å kjøre akkurat like mye bil selv om bensinprisen skulle fordobles, jeg har råd til det og mange med meg, og de som ikke har det vil prioritere annerledes for fortsatt å ha råd til det. Dersom de oppe i tåkeheimen tror at alle de som kjører i rushen gjør det for morro skyld så må de tro om igjen. Dette dreier seg om nyttekjøring og så lenge det ikke finnes et reelt alternativ så vil ikke en slik avgift nytte. Å få dratt trafikktoppene utover ved at mange endrer arbeidstid vil heller ikke få forurensingen fra bilene til å gå ned. Man får bort toppene mens totalen på 24 timer blir eksakt den samme. Skal biltrafikken ned så må et helt nytt kollektivsystem på plass, og da snakker jeg ikke om flere busser. Undergrundsbane og utbygging av trikk ville hjulpet drastisk. At folk skal redde verden hver for seg av egen lomme er drømmetenking. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 perpyro, så du mener at staten skal styre her? angående rushtrafikken i Oslo f.eks. så sitter det stort sett kun en person i hver bil, det er en av grunnene til at det oppstår kø. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 perpyro, så du mener at staten skal styre her? angående rushtrafikken i Oslo f.eks. så sitter det stort sett kun en person i hver bil, det er en av grunnene til at det oppstår kø. 5725780[/snapback] Betaler du skatt for moroskyld? Hele prinsippet er at staten bare vil få inn mer penger. Skal vi, etter din mening, gå til jobben da. Hva slags tilbud har man annet enn bil? Å satse på miljøvennlige busser og trikker har man jo ikke mulighet til, siden det koster staten penger og det vil de ikke ha noe av. Hva slags land lever i vi egentlig? Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Hva slags land lever i vi egentlig? 5725852[/snapback] Norge.. Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Bra det, må jo koste ekstra å ha alt i byen. Her på landet er det jo bare bensinpriser på 12 kr literen, og heller lite kollektiv transport. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå