aspstein Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hva med vann på kokende stearin?? bilder Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Hva med vann på kokende stearin?? bilder 6259125[/snapback] Det så nesten litt farlig ut. Hva er det som skjer egentlig? Er det oksygenet og hydrogenet i vannet som blir "forandret" av temperaturen til stearinet som koker, slik at det antenner istedet for å slukke flammen? Lenke til kommentar
varmit Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Dersom jeg ikke tar helt feil er det vel fordi starinen koker,og når vannet kommer og avkjøler, spruter stearinen utover og antennes Lenke til kommentar
GeO Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Dersom jeg ikke tar helt feil er det vel fordi starinen koker,og når vannet kommer og avkjøler, spruter stearinen utover og antennes 6315662[/snapback] Eller at stearinen varmer opp vannet så raskt og effektivt at det støtkoker og dermed spruter stearinen utover? Lenke til kommentar
HattyBusk Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Et lite ekstaeksperiment jeg kom på nå. Hva med å teipe noen metos på topper inni flaska. Forså å skru igjen korken og så senere putte den opp ned som en "waterrocket". Så er det bare å vente til trykket er stort nok og BOOOM. 5723678[/snapback] Er ikke sikkert at flasken flyr avgårde. Det skal MYE mer krefter til for å løfte en colaflaske enn å skyte lett skum opp i luften. 5723701[/snapback] Nuff said Lenke til kommentar
Nissen Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 (endret) Fun fact: • Sales of Mentos candy have nearly tripled in the last year, after five years of steady decline. This surge is attributed to the popularity of the various soda / Mentos experiment videos on the Internet. Kilde: Gullible.info Kanskje disse videoene av menthos + cola mix er et aldri så lite salgstriks av de som eier Menthos™? Endret 18. juni 2006 av Nissen Lenke til kommentar
Amaranth Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Mythbuster tok nylig tak i dette fenomenet. For å finne ut hva som fikk reaksjonen til å oppstå tok de først vanlig vann med kullsyre og tilsatte de forskjellige cola kjemikaliene en etter en. For så å slippe en mentos i flaska. Stoffene som ga en betydelig reaksjon var søtstoffet, konserveringsmiddelet og koffeinet. Av mentos ingrediensene var det gum arabicen og gelatinet som ga reaksjon. Men mentosen hadde også en annen faktor. På en vanling mint mentos holder overflaten en hel masse små hull og ujevnheter hvor Co2 blir til gass. Noe som resultere i millioner med små bobler som presser seg opp og ut. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 I de farligere forsøkene, med tørris, er det bare tørris og vann? Og hvordan får de folka skrudd igjen korken på Colaflaska, slik at de får kastet den? Tenker på den videoen der de kaster mange flasker. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 I de farligere forsøkene, med tørris, er det bare tørris og vann?Og hvordan får de folka skrudd igjen korken på Colaflaska, slik at de får kastet den? Tenker på den videoen der de kaster mange flasker. 6669312[/snapback] Tror de teiper fast eller fester mentosen oppi korken slik at den ikke kommer i kontakt med brusen Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 I de farligere forsøkene, med tørris, er det bare tørris og vann?Og hvordan får de folka skrudd igjen korken på Colaflaska, slik at de får kastet den? Tenker på den videoen der de kaster mange flasker. 6669312[/snapback] Går fint med bare tørris. Den vil uansett utvide seg noe enormt når den sublimerer til gass. Dette går ikke fortere enn at man rekker å skru på en kork og kaste flasken. Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Noen andre som har prøvd å sende opp en flaske med væske og trykkluft? Er ganske morsomt, har en video på mobilen der jeg og noen andre sender opp en 1,5L flaske med ca halvparten kaffe og kobler til en trykkluftkilde, gikk kanskje 20-30 meter opp og i en svak bue og landet ca 10 meter unna. Synd jeg ikke har datakabel eller usb-dongle så jeg får lagt ut filmen Lenke til kommentar
varmit Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Å ja,det er kult. Går helt fint med vann også,men kansje stiligere med kaffi. Teipet flaska så hart fast i korken at den nesten eksploderte av trykket(kompressor) men den sprengte bare av rett over der med den ringen under korken Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Det ga meg en syk idé. Hva med å løfte opp hodet, svelge en mentospakning eller hundre, og deretter fylle på med cola? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Ta en titt på denne filmen: http://video.google.com/videoplay?docid=56...318137&q=mentos Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Samme filmen som er postet litt lengre oppe på siden. Lenke til kommentar
Sandland Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Hvorfor ikke bare thunder king ? Bump er fint Endret 7. august 2008 av Sandland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå