Gå til innhold

Hvordan lage cola-fontene

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hva med vann på kokende stearin??

bilder

6259125[/snapback]

Det så nesten litt farlig ut. Hva er det som skjer egentlig?

Er det oksygenet og hydrogenet i vannet som blir "forandret" av temperaturen til stearinet som koker, slik at det antenner istedet for å slukke flammen?

Lenke til kommentar
Dersom jeg ikke tar helt feil er det vel fordi starinen koker,og når vannet kommer og avkjøler, spruter stearinen utover  og antennes

6315662[/snapback]

Eller at stearinen varmer opp vannet så raskt og effektivt at det støtkoker og dermed spruter stearinen utover?

Lenke til kommentar
Et lite ekstaeksperiment jeg kom på nå. Hva med å teipe noen metos på topper inni flaska. Forså å skru igjen korken og så senere putte den opp ned som en "waterrocket". Så er det bare å vente til trykket er stort nok og BOOOM.

5723678[/snapback]

Er ikke sikkert at flasken flyr avgårde. Det skal MYE mer krefter til for å løfte en colaflaske enn å skyte lett skum opp i luften.

5723701[/snapback]

Nuff said :p

Lenke til kommentar

Fun fact:

• Sales of Mentos candy have nearly tripled in the last year, after five years of steady decline. This surge is attributed to the popularity of the various soda / Mentos experiment videos on the Internet.

Kilde: Gullible.info

Kanskje disse videoene av menthos + cola mix er et aldri så lite salgstriks av de som eier Menthos™? :p

Endret av Nissen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mythbuster tok nylig tak i dette fenomenet. For å finne ut hva som fikk reaksjonen til å oppstå tok de først vanlig vann med kullsyre og tilsatte de forskjellige cola kjemikaliene en etter en. For så å slippe en mentos i flaska. Stoffene som ga en betydelig reaksjon var søtstoffet, konserveringsmiddelet og koffeinet.

Av mentos ingrediensene var det gum arabicen og gelatinet som ga reaksjon.

Men mentosen hadde også en annen faktor. På en vanling mint mentos holder overflaten en hel masse små hull og ujevnheter hvor Co2 blir til gass. Noe som resultere i millioner med små bobler som presser seg opp og ut.

Lenke til kommentar
I de farligere forsøkene, med tørris, er det bare tørris og vann?

Og hvordan får de folka skrudd igjen korken på Colaflaska, slik at de får kastet den? Tenker på den videoen der de kaster mange flasker.

6669312[/snapback]

Tror de teiper fast eller fester mentosen oppi korken slik at den ikke kommer i kontakt med brusen ;)

Lenke til kommentar
I de farligere forsøkene, med tørris, er det bare tørris og vann?

Og hvordan får de folka skrudd igjen korken på Colaflaska, slik at de får kastet den? Tenker på den videoen der de kaster mange flasker.

6669312[/snapback]

Går fint med bare tørris. Den vil uansett utvide seg noe enormt når den sublimerer til gass. Dette går ikke fortere enn at man rekker å skru på en kork og kaste flasken.

Lenke til kommentar

Noen andre som har prøvd å sende opp en flaske med væske og trykkluft?

Er ganske morsomt, har en video på mobilen der jeg og noen andre sender opp en 1,5L flaske med ca halvparten kaffe og kobler til en trykkluftkilde, gikk kanskje 20-30 meter opp og i en svak bue og landet ca 10 meter unna.

Synd jeg ikke har datakabel eller usb-dongle så jeg får lagt ut filmen :(

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...