Gå til innhold

Hvordan lage cola-fontene

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at noen skriver om sugerør med pulverisert Mentos-skall i, uten at jeg har giddet å sitere noen av dem nå.

Det må da være effektivt å ta et sugerør og tette den ene enden med modelleire el.l., for så å fylle resten av røret med Mentos-skall? Da har man et rør som kan stikkes ned i Colaen (evt. gjennom et lite hull i korken for ekstra trykk, som andre har nevnt før meg), og når man blåser i røret, detter modelleiren og alt skallet nedi. Ser for meg en fin stråle der.

Lenke til kommentar
Er et eller annet i Mentosen(husker ikke hva det heter) som ødelegger overflatehinna i vannet. Dermed vil et stort antall bobler bli frigjort på en gang og vi får en fontene. Er ikke helt sikekr på om dette helt korrekt, men bare skrev det jeg husker fra noe jeg leste en gang.

5736947[/snapback]

Jeg mener å ha hørt at det er gummi arabicum fra Mentos (det vil si at også en hel del annet snop kan brukes, da gummi arabicum er vanlig) nedsetter overflatespenningen i brusen, og dermed også kraftig nedsetter dens evne til å holde på løst gass. Floffa, ut kommer CO2en i en fart.

Lenke til kommentar
Kjøp en 0,5 Liter og ... la si 3 - 4 pakker mentos? Så tar man alle oppi. Bland med litt tørris, og rist. En flott eksplosjon! Har ikke prøvd selv :)

Men jeg vet man må være forsiktig!

6209955[/snapback]

Da har du ikke så mye hånd å riste med etterpå... (once in a lifetime oppertunity, hvis en ser bort fra at du vil ta venstrehånda senere :tease:)

Lenke til kommentar

Tørris i flaske med vann er livsfarlig. For all del ikke vær i nærheten av flasken etter at den er ladd, selv om det er fristende. Det kan skje fatale konsekvenser. Se spoiler for de som fortsatt ikke har forstått det.

Advarsel om ekkelt innhold.link

Lenke til kommentar

Jeg og noen venner lekte med dette i går. Tok noen forsøk før det ble bra. Vi prøvde også å putte hele pakken med papir ol. nede i flasken og så skru på korken. Vår teori var at syren i colaen skulle tære på papiret og når mentosen kom i kontakt med colaen så skulle trykket bli så stort inne i flasken at korken skulle poppe av. Dette skjedde da ikke, da folien rundt mentosen ikke løste seg opp.

Lenke til kommentar

Den filmen er jo hvertfall bare no kødd da.... han smiler jo etterpå tilogmed ;)

Men ja det smeller ganske kraftig...... Da vi drev på med det (langt inni skauen) kom onkel Blå og ga oss en nokså kaftig advarsel, var livredd da :p

Folk i nabolagene rundt hadde ringt å lurt på om det var skuddvekslinger eller no sånn visstnok ^^

Lenke til kommentar
Dette skjedde da ikke, da folien rundt mentosen ikke løste seg opp.

6245908[/snapback]

Prøv å pakke dem inn i dasspapir i stedet... Det er i hvert fall en meget bra måte å få litt forsinket detonering av kinderegg-og-bakepulver-bomber...

Apropos den filmen, så mener jeg å ha sett den før de la til tulleslutten. Hånda hans blir bra hoven og oppkuttet, men ingenting faller av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...