Gå til innhold

Ny ipod etter reparasjon, ny garanti ?

Anbefalte innlegg

Fordi en DEL og en TING er er forskjellige saker. Det er jo ikke det vi snakker om her. Man har reklamasjonsrett fra levering av hovedproduktet. Så har vi reparasjon og omlevering som avhjelp, med absolutt reklamasjonsfrist på 5 år.

På tingen man kjøpte originalt - samme hva som gjøres med den på veien. Om den omleveres eller repareres så skal det ikke medføre ny reklamasjonsrett fra siste omlevering/reparasjon.

Link gjerne til dommen og uthev de stedene du mener er relevante christian - men din tolkning av akkurat den dommen er jeg meget usikker på stemmer :).

5737757[/snapback]

Som jeg sa Alastor, så var henvisningen til loven fra en jusstudent :) personen er her på forumet, så han korrigerer meg kanskje hvis jeg tok feil.

Link kan jeg ikke gi, for jeg har ikke tilgang til de dommene tror jeg.

edit; prøvde å finne dommen via lovdata, men det var vanskelig. Så det alternativet ble utelukket nokså fort.

Dommen jeg uansett viser til er

”Video-dommen”, rt. 1998 s. 774

Uansett, grunnen til at jeg viste til sammenlikningen "ny del, ny vare" var fordi:

varen blir kjøpt 2002, men omleveres 2004. Her ville jeg mene at det er logisk at den nye varen har ny reklamasjonstid. Alle delene i den nye varen vil jo måtte løpe tilsvarende den gamle, således er det jo å forvente at den nye holder 2 år til.

det er i hvert fall min oppfatning

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å tilføye diskusjonen et nytt element:

Erling Selvig - professor emeritus ved Universitetet i Oslo - skriver i "Kjøpsrett til studiebruk" (3. utgave) på side 264:

"Mener forbrukeren at det foreligger mangel ved den avhjelp selgeren i sin tid sørget for, må han ... gi selgeren melding (reklamere) etter reglene i fkjl. § 27. Den absolutte reklamasjonsfristen på to eller fem år skal i så fall regnes fra tidspunktet for avhjelp og ikke fra den opprinnelige leveringstid."

Dette mener jeg understøtter konklusjonen at det løper ny reklamasjonsfrist etter at selger har foretatt omlevering.

Lenke til kommentar

Så det du ipraksis sier er at dersom jeg får et produkt reparert etter 4 år så har jeg nye 5 års reklamasjonsrett på produktet mitt? Så lenge feilen ikke kommer etter naturlig slitasje?

Daim..om denne tolkningen er rett er loven i såfall helt sykt utformet. Men ja, hvorfor ikke.

Lenke til kommentar
Nei, det kan ikke være slik. Jeg tror bare det er selve rettingen du får reklamasjonsrett i forhold til. Mens med omlevering er det snakk om ny oppfyllelse, og derfor også ny reklamasjonsrett.

5749669[/snapback]

har lett for harde livet etter noe som bekrefter dette, men jeg er av samme oppfatning da den nye delen burde leve like lenge som den gamle var forventet å leve. Følgelig vil jo ikke de eldre delene som er i tingen leve like lenge som den nye delen, da de ikke ble byttet.

Venter på svar fra ftu hva de mener er riktig. kanskje det kan gi oss en pekepinne

Lenke til kommentar

Utsagn hentet fra Dine Penger i Tett på nett www.vg.no (de burde vel ha litt peiling de også :D )

Hei,

Innsendt av: , 16/03 - 2006 kl. 13:44

Jeg lurte på om hvis man levere inn mobilen på garanti reprasjon....

Når man får den tilbake fra garanti reprasjon....Blir garantien fra den dag man får tilbake telefonen, eller fra kjøpsdato?"

Garantien (som er gitt fra produsenten) og rettighetene etter forbrukerkjøpsloven går fra salgsdato, uansett om det har vært reparasjon i mellomtiden. Du får altså ikke forlenget garanti-/reklamasjonstid med reparasjoner.

Hilsen Dine Penger

Endret av Jan Roger
Lenke til kommentar

er det nå jeg skal besvare deg Jan Roger?

Forbrukerrådet Sogn og Fjordane

Spørsmål 1:

Dersom selger utbedrer feil løper ny reklamasjonsfrist fra reparasjonen ble foretatt på den delen som er skiftet.

FTU

Jeg er nokså sikker på at dersom hele varen omleveres, løper ny frist av samme lengde som den opprinnelige.  Dersom bare en komponent av varen byttes, er jeg mer usikker, da jeg er i tvil om vi har noen praksis om slikt delvis bytte.  Det jeg tror, er at dersom det er en vesentlig komponent, f.eks. en harddisk, så løper ny frist av samme lengde for denne komponenten, men ikke for resten.  Det blir naturligvis da et poeng å kunne definere en vesentlig komponent, men det kan jeg ikke gå nærmere inn på her.

tror disse vet det bedre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...