Gå til innhold

Ny ipod etter reparasjon, ny garanti ?


Anbefalte innlegg

Heisann

Nå har jeg leita etter en kategori å plassere dette innlegget i, uten å finne noe som passet bedre enn denne. Det hadde kanskje vært en ide å lage en "garanti og reklamasjon"s kategori. Relativt mange spm rundt dette emne her på hw.no, og det hadde kanskje vært greit å samle disse trådene.

 

Uansett..

 

Jeg leverte i forrige uke inn min iPod mini til service hos Office Line da batteriet tok 16 timer og lade og gav meg den store frihet av å høre på musikk i hele 4 minutter før batteriet var tomt, og måtte lades i nye 16 timer :ermm:

 

Fikk beskjed idag om at min kjære iPod ( :love: ) var klar til henting, og stormet ned idag etter skolen. Det viste seg at jeg fikk en helt ny iPod tilbake. Jeg spurte da om jeg også fikk ny garanti siden det var en helt ny vare jeg fikk, og fikk da til svar "NEI", . Er det riktig?? :hmm:

 

Har f.eks ved tildligere reklamasjoner (batteri til laptop) fått ny garanti på det nye batteriet.. Var dette en ekstra service fra selger/produsent, eller er det sånn at ved NY vare følger ny garanti?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei noe utvidende garanti har du sikkert ikke fått da, det er produsenten som bestemmer det vet du :)

 

Men du har fått ny reklamasjonstid fra da du hentet den siste, altså reklamasjonen ble nullstilt når du fikk ny. Akkurat som hvis de hadde skiftet ut kun skjermen, hadde bare denne fått ny

reklamasjonstid.

Lenke til kommentar

Kan dere ikke abre slutte å mase om garanti? Garanti er uvesentlig da den er produsentbestemt og dermed gjerne med dårlige betingelser.

 

Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett - Det er andre boller det, lovbestemt og greier :).

 

Har du fått et nytt produkt og NY kvittering så har du ny reklamasjonsrett i 2 år, om jeg ikke er totalt på bærtur.

 

Om du ikke har fått ny kvittering - men altså bare en swap-enhet fra produsent, så er dette avhjelp i form av omlevering. Dette teller på samme måte som et reparasjonsforsøk, men gir deg ikke noen nullstilt reklamasjonsrett, den er fremdeles fra den dagen du kjøpte produktet.

 

Det er det siste som er det mest sannsynlige - altså ingen ny reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Om du ikke har fått ny kvittering - men altså bare en swap-enhet fra produsent, så er dette avhjelp i form av omlevering. Dette teller på samme måte som et reparasjonsforsøk, men gir deg ikke noen nullstilt reklamasjonsrett, den er fremdeles fra den dagen du kjøpte produktet.

5723732[/snapback]

 

Hvor har du dette fra? Ikke forstå det slik at jeg sier det nødvendigvis er feil, men jeg lurer på hva det fremgår av. Etter forbrukerkjøpsloven § 27 annet ledd løper jo toårsfristen fra forbrukeren "overtok" tingen, og dette er i forarbeidene tolket slik at skjæringstidspunktet er ved leveringen, ikke ved kjøpet. Dette taler vel i utgangspunktet for at fristen også vil løpe fra omleveringstidspunktet, ettersom omleveringen også er en levering?

Endret av M-BS
Lenke til kommentar

Nei, omleveringen er ikke en form for levering. Omlevering er en form for avhjelp, og er definert på samme måte som et reparasjonsforsøk. Skulle omlevering ført til nye 2 års reklamasjonsrett hadde reparasjon ført til det samme :).

 

Slik tolker iallefall jeg loven - men jeg er selvfølgelig ingen ekspert på området, og kan ta feil.

Lenke til kommentar

Omlevering er jo ikke definert på samme måte som retting. Omlevering er definert i forbrukerkjøpsloven § 29 første ledd: "elgeren [...] leverer tilsvarende ting". Jeg mener dette rimeligvis må forstås som en levering.

Lenke til kommentar

hehe..

Dette med "lov tolking" er et spennende tema.. og enda mer spennende er det at hver eneste forhandler strengt tatt kan ha sin egen tolkning av loven :p

 

Jeg for min del er på samme sted som jeg var før jeg skrev innlegget..

 

Jeg fikk ingen ny kvittering da jeg hentet min iPod, og dermed ingen utvidet garanti, MEN reklamasjonsfrist?? Det holder strengt tatt for min del, for batteriet går på reklamasjonsfristen til Apple :thumbup: Men hvordan skal jeg kunne bevise at jeg har fått ny reklamasjonsfrist når jeg ikke har noen kvitering for reparasjonen da??

Lenke til kommentar

Jeg er heller ingen ekspert på området, men jeg stiller meg meget tvilende til om man får ny reklamasjonsrett ved omlevering.

 

På en vare med 5 års reklamasjonsrett, kan man da (satt litt på spissen) ødelegge varen sin hvert 4. år - og for all fremtid ha en ny (mindre enn 4 år gammel) "ting".

Lenke til kommentar

Henger meg på Alastor og de andre her...

 

Sålenge du ikke har fått ny kvittering gjelder kun de 2 årene fra du kjøpte den første. Siden de valgte å gi deg en ny en nå er vel kanskje fordi det ikke var lønnsomt å reparere den.

 

Det er kun i tilfeller der du får du kvittering (ofte pluss/minus nota) du får ny reklamasjonsrett. (men det gjelder stort sett spillere under 1000 kr.)

Lenke til kommentar
På en vare med 5 års reklamasjonsrett, kan man da (satt litt på spissen) ødelegge varen sin hvert 4. år - og for all fremtid ha en ny (mindre enn 4 år gammel) "ting".

5724927[/snapback]

Nei, reklamasjonsretten går på feil som produsenten står ansvarlig på, tar du en hammer og knuser den eller søler cola på den er det din egen skyld og da gjelder heller ikke reklamasjonsretten din.

Lenke til kommentar

Har nok ikke noe å si om man får ny kvittering eller ikke dessverre. Håndtverkertjenestelovens § 22 (2) er klar på dette:

 

Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år. Fristene etter dette ledd gjelder ikke så langt tjenesteyteren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

Lenke til kommentar

resultatet fra tidligere saker, og video dommen (KVTL), er at det som byttes ut vil ha ny reklamasjonstid.

 

Altså;

 

Ipod er 1 år, og således har 1 år til i reklamsjonsrett

 

Ipod byttes

 

Ny Ipod har 2 års reklamasjonsrett fra tidspunktet den nye blir levert. Altså vil kunde i praksis ha 3 års reklamasjonsrett (om man leker mattematiker) :)

Lenke til kommentar

Skumleste de første 5-6 innleggene her. Jeg har selv jobbet lenge med salg av elektronikk, dvs. pc, hi-fi, og andre små-elektriske produkter. Den praksisen vi holdt oss til, som skal være etter loven, er at man får nullstilt reklamasjon, ikke garanti på produktet, dersom produktet er erstattet med ett nytt individ, ved innlevering for service. Blir apparatet reparert har man garanti på reperasjonen. Dvs. at hvis det er samme feil på produktet neste gang, skal man kunne få denne rettet, slev om det er mer enn 2 år siden kjøpsdato. Varigheten på reperasjonsgaranti bestemmes av det aktuelle verkstedet som utførte den.

Produsent/verksted har 2 sjanser til å rette samme feil. Den 3. gangen den SAMME feilen oppstår, skal kunde ha nytt apparat, erstattet uten omkostninger. Her gjelder selvfølgelig 2 år garanti, eller annet dersom det er angitt!

Lenke til kommentar

Jeg leverte inn min mors iPod på garantien, bestilte reparasjon på Apple.com, da kom UPS på døren og hentet og leverte den.

 

Fikk da ny iPod tilbake (er visst veldig sjelden Apple faktisk reparerer dersom det er noe galt...) beskjed om 3 mnd ny garanti (eller gjenstående dersom den er lenger). Så er nok det som er standard for Apple.

 

Som nevnt før er garanti noe som produsent velger å gjøre og er ikke lovpålagt. Reklamasjonsrett er derimot lovbestemt og ivaretar forbrukerens rett til å klage på et produkt og få dette rettet dersom det er en svakhet ved produktet og en feil har oppstått som forbrukeren selv ikke er skyld i.

 

Nå vil nok mange påstå at på en iPod (bortsett fra batteriet) har man 5 års reklamasjonsrett fordi produktet er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, men som flere sikkert har fått med seg har det vært mye diskusjon om dette i siste spesielt med tanke på harddisker og andre datakomponenter at reklamasjonsretten her kommer forbrukeren vel mye til gode.

Lenke til kommentar

såå...

Om jeg forstår dette rett nå, så har jeg fått 2 års reklamasjonsrett på den nye iPod'en ??

 

Det vil i så fall si at jeg har 2 "nye" år å klage på evt ny feil med batteriet. Da det oppstod problemer med den jeg leverte inn, hadde det gått over ett år, så garantien var gått, MEN apple tilbyr "utvidet garanti" som de kalte det (nytt fint ord på reklamasjonsfrist) og batteriet falt under den kategorien.

Lenke til kommentar
såå...

Om jeg forstår dette rett nå, så har jeg fått 2 års reklamasjonsrett på den nye iPod'en ??

 

Det vil i så fall si at jeg har 2 "nye" år å klage på evt ny feil med batteriet. Da det oppstod problemer med den jeg leverte inn, hadde det gått over ett år, så garantien var gått, MEN apple tilbyr "utvidet garanti" som de kalte det (nytt fint ord på reklamasjonsfrist) og batteriet falt under den kategorien.

5726725[/snapback]

 

Utvidet garanti er som regel noe annet enn reklamasjonsfrist.

 

F.eks. har HP gitt utvidet garanti på en del modeller av LCD-skjermer pga. feil som har vist seg å oppstå på veldig mange modeller etter en viss tid. De har også startet noe som heter Battery Replacement Program pga. feil med en del batterier (http://www.hp.com/support/batteryreplacement/).

 

Disse tingene har ingenting med reklamasjon å gjøre.

 

Edit: fikset link.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Skumleste de første 5-6 innleggene her. Jeg har selv jobbet lenge med salg av elektronikk, dvs. pc, hi-fi, og andre små-elektriske produkter. Den praksisen vi holdt oss til, som skal være etter loven, er at man får nullstilt reklamasjon, ikke garanti på produktet, dersom produktet er erstattet med ett nytt individ, ved innlevering for service. Blir apparatet reparert har man garanti på reperasjonen. Dvs. at hvis det er samme feil på produktet neste gang, skal man kunne få denne rettet, slev om det er mer enn 2 år siden kjøpsdato. Varigheten på reperasjonsgaranti bestemmes av det aktuelle verkstedet som utførte den.

Produsent/verksted har 2 sjanser til å rette samme feil. Den 3. gangen den SAMME feilen oppstår, skal kunde ha nytt apparat, erstattet uten omkostninger. Her gjelder selvfølgelig 2 år garanti, eller annet dersom det er angitt!

5726040[/snapback]

 

3. gangen samme feilen oppstår har kunde krav på HEVING AV KJØP! Ikke nytt apparat. Ny vare er SIDESTILT med reparasjonsforsøk i forbrukerkjøpsloven :), da forbrukerkjøpsloven definerer begge som "avhjelp" når et produkt har en mangel.

 

Det er derfor jeg mener at ved omlevering (avhjelp som innebærer swap-enhet eller ny vare) er det ikke ny reklamasjonstid.

 

Selger har maks 2 forsøk på å utføre avhjelp for en feil - og avhjelp skal skje innen rimelig tid og uten kostnad for kunde. Gjøres ikke dette har man krav på heving av kjøp.

 

Og garanti og reklamasjonsrett er to vidt forskjellige ting. Det du sier til slutt med selvfølgelig 2 års garanti er forvirrende - jeg regner med du tenker på reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Skumleste de første 5-6 innleggene her. Jeg har selv jobbet lenge med salg av elektronikk, dvs. pc, hi-fi, og andre små-elektriske produkter. Den praksisen vi holdt oss til, som skal være etter loven, er at man får nullstilt reklamasjon, ikke garanti på produktet, dersom produktet er erstattet med ett nytt individ, ved innlevering for service. Blir apparatet reparert har man garanti på reperasjonen. Dvs. at hvis det er samme feil på produktet neste gang, skal man kunne få denne rettet, slev om det er mer enn 2 år siden kjøpsdato. Varigheten på reperasjonsgaranti bestemmes av det aktuelle verkstedet som utførte den.

Produsent/verksted har 2 sjanser til å rette samme feil. Den 3. gangen den SAMME feilen oppstår, skal kunde ha nytt apparat, erstattet uten omkostninger. Her gjelder selvfølgelig 2 år garanti, eller annet dersom det er angitt!

5726040[/snapback]

 

3. gangen samme feilen oppstår har kunde krav på HEVING AV KJØP! Ikke nytt apparat. Ny vare er SIDESTILT med reparasjonsforsøk i forbrukerkjøpsloven :), da forbrukerkjøpsloven definerer begge som "avhjelp" når et produkt har en mangel.

 

Det er derfor jeg mener at ved omlevering (avhjelp som innebærer swap-enhet eller ny vare) er det ikke ny reklamasjonstid.

 

Selger har maks 2 forsøk på å utføre avhjelp for en feil - og avhjelp skal skje innen rimelig tid og uten kostnad for kunde. Gjøres ikke dette har man krav på heving av kjøp.

 

Og garanti og reklamasjonsrett er to vidt forskjellige ting. Det du sier til slutt med selvfølgelig 2 års garanti er forvirrende - jeg regner med du tenker på reklamasjonsrett.

5729274[/snapback]

Det jeg stiller meg tvilende til dette er såkalte swap-enheter (andre mobiler som har blitt reparert), iallefall slik Nokia gjennomfører det. Tar en telefon med én feil og sender tilbake en annen som har en annen feil.

 

Sålangt jeg husker er vel ikke ny vare sidestillt med reperasjonsforsøk. Nyvare er mer å tenke på som en erstatning. (Eller tar eg feil nå? Moderator vet vell mest - og har alltid rett?)

 

Trådstarter har vell uansett rett på 2 nye år på batteriet.

 

Garanti blir alt for ofte brukt som ordet reklamasjonsrett og synes at Alastor ikke bør vere så tverkette på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...