Gå til innhold

POV 6800 GS AGP med overklokkingssperre?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte dette kortet som en del av en oppgradering av maskinen min etter jul. I går bestemte jeg meg for å teste kortet i 3dmark i overklokka tilstand.

Jeg bruker forceware 83.91 og en overklokkingstweak som fulgte med på drivercd'en til skjermkortet. Denne twaken endrer noe i registeret og gjør at jeg i menyen til skjermkortet kan velge å overklokke automatisk el. manuelt.

Men det er her problemet oppstår. Uansett hva jeg gjør kan jeg ikke klokke kortet høyere 433 MHz på kjernen (fra 350 normalt) og 1,15 GHz (1GHz normalt) på minnet. Øker jeg frekvensen over dette, kommer det opp en beskjed etter testen om at " testen kjørte ikke de valgte klokkefrekvensene. senk innstillingene og prøv på nytt."

Hva er dette for noe tull? Kjernetemperaturen på kortet i overklokka tilstand er jo kun 56 grader celsius. Jeg skulle tro at kortet klarer høyere frekvenser enn dette. Det kjører jo uten problemer med overklokkinga jeg har nå.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få kortet klokka mot maks?

Setter pris på hjelp. :yes:

Mvh. Øystein

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg kjøpte dette kortet som en del av en oppgradering av maskinen min etter jul. I går bestemte jeg meg for å teste kortet i 3dmark i overklokka tilstand.

Jeg bruker forceware 83.91 og en overklokkingstweak som fulgte med på drivercd'en til skjermkortet. Denne twaken endrer noe i registeret og gjør at jeg i menyen til skjermkortet kan velge å overklokke automatisk el. manuelt.

Men det er her problemet oppstår. Uansett hva jeg gjør kan jeg ikke klokke kortet høyere 433 MHz på kjernen (fra 350 normalt) og 1,15 GHz (1GHz normalt) på minnet. Øker jeg frekvensen over dette, kommer det opp en beskjed etter testen om at " testen kjørte ikke de valgte klokkefrekvensene. senk innstillingene og prøv på nytt."

Hva er dette for noe tull? Kjernetemperaturen på kortet i overklokka tilstand er jo kun 56 grader celsius. Jeg skulle tro at kortet klarer høyere frekvenser enn dette. Det kjører jo uten problemer med overklokkinga jeg har nå.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få kortet klokka mot maks?

Setter pris på hjelp.  :yes:

Mvh. Øystein

5722147[/snapback]

Grunnen til at du ikke får klokket mer, er at kortet begynne å produsere artifacs (grafikkfeil) når det ikke klarer testen. Det er altså ingen vits i å klokke lenger da fordi kortet kan bli ustabilt og kan da låse seg ved høy belastning. At minnet ikke kan klokkes lengere er helt normalt med "billig" kort fra Nvidia.

Det finnes 3 måter å klokke kortet videre på: Den ene er å voltmodde biosen til koret, men dette anbefales ikke for uerfarne folk. Det andre er å laste ned Rivatuner fra http://www.guru3d.com/rivatuner/ som er et tweakeverktøy for skjermkort. Med det kan du slå av testen som driveren gjør ved overklokking (dette gjør du hvis du kan leve med små artifacts problemer). Det tredje er prøve mange forskjellige driverversjoner til kortet. Det er ofte stor forskjell på hvor langt de forskjellige driverene kan klokke kortet.

433Mhz på GPU er ikke dårlig overklokk, det tilsvarer 23% overklokk med original klokk på 350Mhz

Lenke til kommentar

Har det samme mitt noe eldre FX5600 Ultra fra gainward... fra 325Mhz standard på core vil den ikke høyere enn 495 :(

da får den feil. Og det du sa med og daktivere testen, har prøvd, funker ikke :(

men men, 495 fra 325 er ikke så ille da? :)

//Sweet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...