Gå til innhold

M-TECH vs. All/Dell m170

Anbefalte innlegg

http://www.m-techlaptops.com/

Ok, vi vet alle at Alienware er overpriced og at man betaler veldig masse bare for merket.

M-tech leverer samme speccs som alienware, i tillegg til laptops med Pentium M og evt. Athlon XP.

Hvis vi sier at jeg har et budget på ca 2500$, det tilsvarer 17000,-.

Så får man en data som ser sånn ut fra M-tech;

Nvidia GeForce Go 7800 GTX w/256MB DDR3 (Top Gamers Choice)

17" TFT WSXGA+ Glassview LCD

600 Series Pentium 4 3.0GHz 2MB L2Cache

1024MB DDR2 PC4200 Dual Channel 533MHZ (2X512)

Primary Hard Drive 60GB (7200 RPM) SATA HD

DVD±R/DVD-ROM RW DUAL LAYER MULTI DRIVE

Du kan også få en med Pentium M 2.26ghz for nesten så og si samme prisen.

Den prisen er med 1 års garanti(ganske kjipt uansett, fordi du må sende den til statene, men det er vel derfor vi har forsikring? :)) Dessuten leverer de med Norsk tastatur oppsett for 40$ ekstra, noe som er ganske overkommelig.

Dell sin M170, med tilsvarende specc(hvis vi ser vekk ifra tilbudet som går nå, med 1024mb extra ram), så er man oppi 24000kr.

Det er 5000kr MER enn M-tech sin tilsvarende data, såvidt jeg kan se.

De sier hos M-tech at Pentium 4 prossessoren burde brukes over Pentium M til gaming, stemmer dette?

De sa dette på M-tech;

"As for a gaming CPU I like the Pentium 4 600 series 3.0 GHz

The Pentium M is a mobile CPU and thus not powerful enough for true gaming. You can do it of course but it wont hold a candle to the P4 600 series."

En kompis av meg mente at det var tull og at Pentium M var mye bedre, han hendviste til denne linken; http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2382&p=7

Så det jeg egentlig lurer på, hva burde jeg gjøre.. Gå for det naturlige safe valget til Dell m170 og betale det det koster.. Eller få ei vennine jeg kjenner i statene til å ta med seg M-tech laptop til meg når hun kommer til Norge om 1 måned.

Og så var det åssen prossessor jeg burde ha, pentium m, pentium 4 eller athlon, husk at jeg har et budget på MAX 20000. Og det gjør ikke noe om det blir billigere enn 20000 :)

Moms og toll skal vi ikke tenke på, fordi det er ute av bildet siden hun evt. tar med laptoppen som "sin egen".

Etter jeg spurte M-tech om Pentium M og Pentium 4 fikk jeg dette svaret;

It is nonsense by someone who gets a kickback from Intel for every M chip they sell to you.

The M chip is fine for general use but is not as powerful as the P4. That is why they dont use the M chip in desktops. If it was really faster there would be no P4 600 series

The P4 600 series has the same L2 cache as the M chip but has a faster FSB a higher clock speed and is 64 bit. The M chip is about the same as a 2 generation old P4 that had slower FSB and only 512K L2 cache. They do not even try to compare it to the p4 600 series only older P4

Please understand that Intel give money back to vendors in the form of advertising dollars for every Mobile CPU we sell . They do not give anything back for P4 chips. That is why some companies will violate the trust with their clients by telling you whatever you want to hear if it makes you think you get all that power and battery life and they get $30 +/- for making you believe it. M-Tech will never play that game with you. You get our honest opinion of what is your best option regardless of what it means to us financially.

Endret av Strongbad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at P4 gir mer ytelse pr. KR. enn Pentium M, men Pentium M gir langt bedre ytelse Pr. WATT enn P4. Og også bedre ytelse pr. mhz. DVS at Pentium M gir mindre varme enn P4 når de gir samme ytelse, men koster også litt mer. Men, du må ikke sammenligne de på frekvens (ghz). Fordi PM også gir bedre ytelse pr. GHZ. dermed er 2ghz pentium M omtrent like bra som P4 3,0 ghz (ikke sikker her asså)

Det med at PM burde sammenlignes med eldre P4 CPUer er bullshit. Intel kommer faktisk til å lage nye CPUer for desktop med elementer fra PM, fordi de hadde så stor suksess med de.

Lenke til kommentar
Det stemmer at P4 gir mer ytelse pr. KR. enn Pentium M, men Pentium M gir langt bedre ytelse Pr. WATT enn P4. Og også bedre ytelse pr. mhz. DVS at Pentium M gir mindre varme enn P4 når de gir samme ytelse, men koster også litt mer. Men, du må ikke sammenligne de på frekvens (ghz). Fordi PM også gir bedre ytelse pr. GHZ. dermed er 2ghz pentium M omtrent like bra som P4 3,0 ghz (ikke sikker her asså)

Det med at PM burde sammenlignes med eldre P4 CPUer er bullshit. Intel kommer faktisk til å lage nye CPUer for desktop med elementer fra PM, fordi de hadde så stor suksess med de.

5722023[/snapback]

Jeg skjønner, men jeg vil sette pris på litt flere synspunkter fra alle dere andre!

Og hva ville dere gjort, hvis dere var i min situasjon.

Lenke til kommentar

Vi skulle gjerne visst hva den skal brukes til!

Stoler du på at M-tech er gode maskiner, ville jeg tatt den, ellers tar du dell (eller en annen som noen her anbefaler)

Ville nok valgt PM CPUen, da den nok gir minst like god ytelse og bedre batterilevetid. også kanskje kjøpt større HD?

Lenke til kommentar

Takk for svarene så langt watercool :)

Den skal brukes til gaming, og jeg er vant til at pcen bråker masse og utvikler masse varme. Så det bryr jeg meg egentlig ikke om, så lenge laptopen ikke tar skade av varmeutviklingen that is.

Har en interessant link her, hvor de sammenligner M170 med en M-tech laptop. Bare scroll litt ned på siden, så er det noen screenshots.

http://www.m-techlaptops.com/dellvsmtech.htm

For 20000, får jeg også en tilsvarende laptop med AMD A64 X2 4800+ prossessor, bråker sikkert en del.. Men som sagt, så tror jeg ingenting bråker mer enn det monsteret av en desktop jeg har nå.

Når det gjelder Pentium 4 prossessoren som M-tech foreslo, så sier de også dette;

Heat is no problem as long as you do not block or obstruct the heating fans or vents in any way. That is also why just for an extra margin of safety I like the 3 GH rather than going higher. There is very little speed increase but the heat increase is substantial.

Endret av Strongbad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...