Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

speedtouch 510i i bridgemode... hvorfor?

Anbefalte innlegg

Jeg har enkelt (tror jeg) spørsmål. Jeg har en oppkobling med telenor og en speedtouch 510i, som visstnok skal være et routermodem. Slik jeg forstår begrepet er det en device som både deler ut ipadresser til alle maskiner som spør og som håndtere adsl-trafikk.. right? (det var spm 1).

På denne har jeg koblet til en Jensen air link WBR6954, med innebygget dchp-server.

La oss si at jeg deaktiverer dchp i airlinken, skal jeg da likevel sette speedtouchen i bridgemode? (det var spm 2)

Slik jeg forstår begrepet bridgemode vil det si at all trafikk slippes rett gjennom og pålogging, filtrering osv etc mm håndteres av neste router (her airlink). Og etter hva jeg kan se da skal jeg ikke sette speedtouch i bridgemode (det var spm 3)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sett speedtouchen i bridge mode uten dhcp,og airlinken med PPPoE oppkobling og med dhcp.

5721818[/snapback]

Tusen takk for noe_som_ligner_på_svar, men det var vel fremdeles ikke svar på spørsmålene mine. Mulig jeg var uklar:

jeg har en speedtouch 510i som deler ut ip-adresser. (Nytt spm: Deler den ut mer enn en ipadresse?) Denne er ikke i bridgemode. Dernest har jeg en airlink trådløs sak, som har dhcp deaktivert, og står nå bare som aksesspunkt. Dette skal kunne funke eller jeg sette speedtouchen i bridgemode og aktivere dhcp på airlinken?

Lenke til kommentar

Dersom den er satt opp i DHCP modus deler den ut IP adresser til alle maskiner som kobles opp innenfor et adresseområde som defineres samtidig med oppsett av DHCP, f.eks. 192.168.168.10 - 192.168.168.20 som gir plass til 10 maskiner.

Gjør ellers som sagt over, sett opp Speedtouchen som brigde og bruk Arlinken som router med PPPoE mot Telenor. På innsiden vil jeg anbefale at du setter opp et MAC filter sammen med DHCP og bare tillater så mange maskiner som du faktisk har i nettverket. Mange vil si at dette hjelper lite på sikkerheten og har forsåvidt rett i det, men alle monner drar. Legg til kryptering, skikkelig admin passord, bytt SSID og slå gjerne av "broadcast" av SSID...

Edit 10 - 20 blir selvsagt 11 maskiner ;)

Edit igjen: Leste spørsmålet litt bedre! Vil anbefale at du setter Speedtouchen som brigde og lar Airlinken stå som DHCP.... Det er i allefall det enkleste!

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Edit igjen: Leste spørsmålet litt bedre! Vil anbefale at du setter Speedtouchen som brigde og lar Airlinken stå som DHCP.... Det er i allefall det enkleste!

5721973[/snapback]

Men hvorfor skal speedtouch stå i bridge når den deler ut dhcp og dhcp er disablet i airlink?

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere i tråden, er det å anbefalle og sette

speedtouch i bridge og sette opp airlinken som router med

pppoe og dhcp. Da vil du kunne få fullt utbytte av airlinken

din, åpning av porter og div. tilleggsfunksjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...