Autofil Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Er det noen som ikke kan norgeshistorien sin her? Trondheim (Nidaros) ble grunnlagt i 998 av Olav Trygvasson som gjorde den til Norges første hovedstad. Trønderene har forspillt sin mulighet... Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Jeg synes det virkelig skal tas i betraktning at to jævla tredjedeler av Norge bor på østlandet. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Jeg synes det virkelig skal tas i betraktning at to jævla tredjedeler av Norge bor på østlandet. 5738539[/snapback] Hvorfor, befolkningstetthet i og rundt byen har vel ikke så mye med saken å gjøre? Washington D.C, Brasilia, Pretoria, Canberra m.fl. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Men alt vi Oslo-gutter gjør når vi sitter her i Trondheim og regner matte, mekanikk og fysikk, er å lengte hjem. For en vakker hovedstad. Akk, hvor meget gleder vi oss ikke til å ligge i parken og bade oss i sol og pils, og kanskje ta banen fra Majorstua til sentrum senere på kvelden? Subjektivt? I høyeste grad. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Men alt vi Oslo-gutter gjør når vi sitter her i Trondheim og regner matte, mekanikk og fysikk, er å lengte hjem. For en vakker hovedstad. Akk, hvor meget gleder vi oss ikke til å ligge i parken og bade oss i sol og pils, og kanskje ta banen fra Majorstua til sentrum senere på kvelden? Subjektivt? I høyeste grad. 5739815[/snapback] Byen er jo i like høy grad en fin by uansett om man ikke kan kalle den hovedstad lengre Helt ærlig ser jeg ikke vitsen med å flytte hovedstaden, uansett om det blir til Bergen, Trondhjem eller hardagervidda Oslo vil for alltid være den byen jeg har lyst å tilbringe ei uke i sommerferien i, med shopping i alle de butikkene som finnes der, som jeg aldri kommer til å se i hverken Stavanger eller Kristiansund. Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Jeg synes det virkelig skal tas i betraktning at to jævla tredjedeler av Norge bor på østlandet. 5738539[/snapback] Hvorfor, befolkningstetthet i og rundt byen har vel ikke så mye med saken å gjøre? Washington D.C, Brasilia, Pretoria, Canberra m.fl. 5739326[/snapback] Vet ikke, det høres bare mer fornuftig ut. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Trondheim virker som en tafatt by. Dessuten så er det ingen grunn til å flytte hovedstaden. Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Oslo er et provinsielt lite høl. 5725717[/snapback] Hva er da Trondhjem? Det finnes større rundkjøringer i Oslo enn hele Trondhjem by. Men for meg må de gjerne flytte hele Stortinget dit. Ta gjerne med kongen også. 5726893[/snapback] Helt riktig, Oslo er bare ei stor rundkjøring midt i Akershus Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Oslo er et provinsielt lite høl. 5725717[/snapback] Hva er da Trondhjem? Det finnes større rundkjøringer i Oslo enn hele Trondhjem by. Men for meg må de gjerne flytte hele Stortinget dit. Ta gjerne med kongen også. 5726893[/snapback] Helt riktig, Oslo er bare ei stor rundkjøring midt i Akershus 5742631[/snapback] Hvis Oslo er en rundkjøring, hva er da Drammen? Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 alle vet at drammen er et kryss. Det er opplest og vedtatt opptil ørten ganger. bare kjør gjennom drammen det. Større problem med å komme seg inn i selve drammen enn det å kjøre igjennom. Men vi hadde vel aldri klart å flytte hovedstaden til trondheim da sv og sp ville ha lagt ned veto fordi trondheim ikke er spesielt mye "distrikt". Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Hva er egentlig en hovedstad ? Hva er poenget med en hovedstad ? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Hva er egentlig en hovedstad ? Hva er poenget med en hovedstad ? 5750595[/snapback] En hovedstad er den byen i et land, eller en annen politisk enhet, der den politiske administrasjonen holder til. Hovedstaden er ofte, men ikke alltid, den største byen i den aktuelle enheten. Et land kan ha flere hovedsteder (som for eksempel Sør-Afrika), eller statusen som hovedstad kan gå på omgang mellom flere byer. Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Hovedstad» Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Noen som kan gi meg reelle og særiøse argumenter for å i det hele tatt flytte hovedstaden? Jeg syns ikke noen har gitt det hverken i denne tråden eller i artikkelen som det henvises til i første post. Geografiske eller demografiske argumenter bør være meget meget gode før jeg i det hele tatt gidder å tenke over dem. De har rett og slett ikke relevans for diskusjonen. Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) trondheim har et klima som får bergen til å virke som et meterologisk mekka. makan til skitvær skal man lete lenge etter! trønderene i artikkelen var mindre heldige med bildet var nødt til å kommentere det. Endret 15. mars 2006 av Sneakerholic Lenke til kommentar
reverto Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 trondheim har et klima som får bergen til å virke som et meterologisk mekka. makan til skitvær skal man lete lenge etter! trønderene i artikkelen var mindre heldige med bildet var nødt til å kommentere det. 5755880[/snapback] Mulig jeg ikke merker det lengere, men jeg synes ikke det er så ille. Men vi har jo NTNU. Som blant mye annet fancy har satt i gang dette; aftenposten, forbruker.no, nrk, kommunal-rapport, underdusken, t-a.no, adressa, tu.no, dn.no, computerworld. Men selvfølgelig. De større avisene har en litt annen overskrift, og presterer i tillegg å legge til "... og kanskje også Trondheim" Lenke til kommentar
Havana Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Me bør ta etter Brasil, og bygga ein ny by på høylandet (Hardangervidda) som skal bli vår nye hovedstad.. 5721931[/snapback] Bruke opp oljefondet..... Lenke til kommentar
reverto Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Tja. Peter den store pekte jo bare på en plass in the middle of nowhere å sa "bygg!". Så hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Havana Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 ikke bare en plass, en sump, full av mygg.... Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Hvor mange andre land i verden har "gangavstand" fra grensen til hovedstaden? 5731712[/snapback] [Dagens geografi-leksjon]Bratislava i Slovakia. Du ser Østerike direkte fra byen og etter mindre enn en time (inkl. passkontroll / køventing) er du i Wien og som om det ikke er nok er det den eneste hovedstaden i verden som grenser til to land - (Østerike og Tjekkia). -- Som innbyger i trondheim så håper jeg inderlig at tr.heim _ikke_ blir hovedstaden. La Oslo (også kjent som "Norsk Bagdad" ) forbli Norges hovedstad. Endret 16. mars 2006 av Remerser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå