Gå til innhold

Flytte hovedstaden til Trondheim?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke at alle her vil ha en hovedstad som er i pisseavstand fra nabolandene. I en konflikt, vil ikke svenskene ha lange veien å reise for å innta hovedstaden, enten den er Oslo eller Trondheim. Bergen er klart det beste valget. Bergen ligger også nært hovedinntektskilden til Norge.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke at alle her vil ha en hovedstad som er i pisseavstand fra nabolandene. I en konflikt, vil ikke svenskene ha lange veien å reise for å innta hovedstaden, enten den er Oslo eller Trondheim. Bergen er klart det beste valget. Bergen ligger også nært hovedinntektskilden til Norge.

5731165[/snapback]

 

Men hvor stor tror du sjansen er for at svenskene skal anngripe da?

Og bergen er jo dumt strategisk sett, vi har ikke mye å forsvare oss mot fiskene viss de skulle finne på å anngripe :roll:

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Hvor mange andre land i verden har "gangavstand" fra grensen til hovedstaden? Det var ikke mange nei, det er jo kanskje en grunn for det. Fiskerne som holder til utenfor Bergen er som regel norske, så de utgjør ikke noe trussel. Hvor stor trussel tror du Tyskland ble sett på som, før andre verdenskrig?

Lenke til kommentar
Hvor mange andre land i verden har "gangavstand" fra grensen til hovedstaden? Det var ikke mange nei, det er jo kanskje en grunn for det. Fiskerne som holder til utenfor Bergen er som regel norske, så de utgjør ikke noe trussel. Hvor stor trussel tror du Tyskland ble sett på som, før andre verdenskrig?

5731712[/snapback]

Jeg vet at tyskland ikke ble sett på som en stor trussel før andre verdenskrig, det er jo et kjent historisk faktum. Men, at du av den grunn kan trekke sluttningen om at sverige er troenes til å anngripe forundrer meg.

Og det er vel det samme om hovedstaden i andre land ligger like ved grensen?

Men, uansett, berlin, wien, budapest, københavn, vilnius (husker ikke om det er det norske navnet), beograd og skjopje ligger alle i like stor eller mindre avstand fra nabolandet. Og dem er alle hovedstader i europa, regner med at du vet hvem land de ligger i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Bergen er jo fantastisk med tanke på krigsskip og bombefly. :p

 

Flytt hovedstaden til Hammerfest. :)

5731790[/snapback]

endelig en med litt vett! Hammerfest er en genial "by"!

Lenke til kommentar

Hammerfest er til og med så avsidesliggende at vi ikke hadde merket om russerne hadde kommet og tatt den. :D warpig, jeg ser helt klart forskjellen på tyskland og sverige. Jeg satt det bare utrolig på spissen. Uansett hvem som hadde angrepet oss, hadde nok det norske forsvar neppe kunnet forsvare oss. Kanskje greit at hovedstaden ligger nært "fienden", så tar prosessen kortere tid, og vi sparer kanskje noen uskyldige sivile. :)

Lenke til kommentar
Nei takk, da risikerer vi å ende opp som Oslo, norges styggeste by.

5724775[/snapback]

 

Helt enig. La oslo beholden skiten, så kan vi beholde studentene :)

5727398[/snapback]

De som hevder at Oslo er Norges styggeste by, har helt klart besøkt et fåtall av byene i Norge, men jeg skjønner at det bare er sagt for å tirre.

 

For meg som Oslogutt er det også en pirrende ide å sende statsadministrasjonen bort fra Tigerstaden; tross alt innebærer "hovedstad" bare at Stortinget og departementene flytter, og at Trondheim blir skrevet med tykke bokstaver i Atlaset. På tross av om hovedstaden måtte flytte, kommer Oslo uansett til å bli det viktigste handelssentrumet i landet pga. beliggenheten.

 

På den annen side skjønner jeg ikke det "nærhetsprinsippet", hvorfor er det så viktig for Lappene å ikke bo 200, men 150 mil fra hovedstaden? Samegutta må visst tro at alle Oslofolk bare går til Stortinget og slår av en prat med politikerne når det er noe de ikke liker? Er ikke sånn det funker, desverre. Sikkert flere fra "out of town" som demonstrerer foran Stortinget enn Oslofolk også...

 

Helt idiotisk... Typisk samer...

Lenke til kommentar
Nei takk, da risikerer vi å ende opp som Oslo, norges styggeste by.

5724775[/snapback]

 

Helt enig. La oslo beholden skiten, så kan vi beholde studentene :)

5727398[/snapback]

De som hevder at Oslo er Norges styggeste by, har helt klart besøkt et fåtall av byene i Norge, men jeg skjønner at det bare er sagt for å tirre.

 

5732251[/snapback]

 

Hm, jeg synes at oslo er blant norges styggeste byer, dog så er det den eneste i Norge som kalles for en ekte by.

Og jeg er født og oppvokst i Oslo, så jeg vet hvordan det er der :)

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Hm, jeg synes at oslo er blant norges styggeste byer, dog så er det den eneste i Norge som kalles for en ekte by.

Og jeg er født og oppvokst i Oslo, så jeg vet hvordan det er der :)

5732317[/snapback]

Det er et definisjonsspørsmål hva som gjør en by pen eller stygg. Min favoritt er små byer med hovedsaklig hvit trebebyggelse på sørlandet/vestfold. Har aldri vært i Bergen, den skal visst være så fin.

 

Men jeg kan nevne et større antall industribyer som er styggere enn Oslo. Uansett en latterlig debatt, da utseende iallefall har lite å si for status som hovedstad.

Lenke til kommentar
Hm, jeg synes at oslo er blant norges styggeste byer, dog så er det den eneste i Norge som kalles for en ekte by.

Og jeg er født og oppvokst i Oslo, så jeg vet hvordan det er der :)

5732317[/snapback]

Det er et definisjonsspørsmål hva som gjør en by pen eller stygg. Min favoritt er små byer med hovedsaklig hvit trebebyggelse på sørlandet/vestfold. Har aldri vært i Bergen, den skal visst være så fin.

 

Men jeg kan nevne et større antall industribyer som er styggere enn Oslo. Uansett en latterlig debatt, da utseende iallefall har lite å si for status som hovedstad.

5733011[/snapback]

 

Det var heller ikke ment som en start på en debatt, men heller ett bevis på at du ikke trenger å være råner fra Trondheim for å synes Oslo er stygg.

 

Men faktisk er Bergen en god del finere enn Oslo og Trondheim, så viss det ikke hadde vært for størrelsen, så hadde det vært en spennende kandidat for hovedsted.

Lenke til kommentar

Nå når vi faktisk har greid å sende romskip til mars så synes jeg det hadde vært et perfekt sted for hovedsted. Ingen klager over at det er for lang vei dit, for alle har det like ille, ingen har noen mulighet for å anngripe, og det beste av alt: Vi slipper alt av politikkere

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...