Gå til innhold

Hvilken spillkonsoll er best?

RunarL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
X-box

Detailed specifications

CPU: 733 MHz Intel Mobile Celeron (Micro BGA2). The cache size, FSB, and even 8-way associative L2 cache all match up to a Mobile Celeron 733/128/133. The only real difference is that the actual Mobile Celeron 733 was only made in a Micro FCBGA and Micro FCPGA package and not the Micro BGA2 seen on the Xbox. Intel was just rolling out the Micro FCBGA package around the time of the Xbox's introduction so it's understandable that the system was designed with the Micro BGA2 interface in mind. So for the Xbox, Microsoft had Intel put a Mobile Celeron 733 onto the older Micro BGA2 package and called it a Pentium III. For all intents and purposes a Mobile Celeron 733 is a Pentium III with a smaller L2 cache but the correct distinction still needs to be made here.

Intel IA-32 instruction set

SIMD: SSE. Four single-precision floating-point numbers in one instruction.

Theoretical maximum 4 FLOPS/cycle (2.9 gigaFLOPS for Xbox)

Pentium III had architectural drawbacks that lessened real-world SSE throughput.

SIMD: MMX. Integer functions. Switching between FPU and MMX is slow, so not of great use for 3D rendering tasks. Often used for audio and video.

133 MHz FSB.

32 kB L1 cache. 128 kB L2 Advanced Transfer Cache (256-bit).

Unified Memory Subsystem: Total (shared) Memory: 64 MB DDR SDRAM running at 200 MHz, supplied by Hynix or Samsung depending on manufacture date and location

6.4 GB/s Theoretical Memory Bandwidth

Graphics Processor: 233 MHz custom chip developed by Microsoft and NVIDIA code named NV2A, the A setting it apart from the PC based NV20 and NV25 (A Geforcev3.5 of sorts, nVidia used a substantial amount of the Geforce 3 design, but added many of the new features to be found in its quick successor the Geforce 4). It gained enhanced vertex processing with 2 vertex shaders, and more flexible pixel shading than DirectX 8.

Theoretical Geometry Rate: 115+ million vertices/second

Theoretical Particle Performance: 125 M/s

Pipeline Configuration: 4 pixel pipelines with 2 texture units each

Theoretical Pixel Fill Rate: 932 Megapixels/second (233 MHz x 4 pipelines)

Theoretical Texture Fill Rate: 1,864 Megatexels/second (932 MP x 2 texture units)

4 Simultaneous Textures

6:1 Compressed Textures through DDS

Full Scene Anti-Aliasing

Storage Medium: 2-5x DVD (XFAT), 8 gigabyte hard disk (new consoles contain a 10GB physical hard drive, though it is formatted to only use 8GB, uses XFAT), optional 8MB memory card for savegame transfer

Audio Processor : NVIDIA MCPX (a.k.a. Soundstorm NVAPU)

Audio Channels: 64 3D channels (up to 256 stereo voices)

3D Audio Support: HRTF Sensaura 3D enhancement.

MIDI DLS2 Support

AC3 (Dolby Digital) Encoded Game Audio via TOSLINK

10/100base-T ethernet

DVD Movie Playback with a separate DVD Playback Kit/Remote required or by modding the Xbox and running DVD-playing homebrew software)

Maximum Resolution (2x32bpp frame buffers Z): 640(vert.)480(horiz)

Note: NTSC (Non-HD) TV's have fewer than 500 horizontal lines. PAL TV's have fewer than 600 horizontal lines.

EDTV Support: 480p(see game boxes for supported resolutions).

4 proprietary USB controller ports

Weight: 3.86 kilograms (8.5 lb).

Dimensions: 320 × 100 × 260 milimeters (12.5 × 4 × 10.5 in)

PS2

Technical specifications

The specifications of the PlayStation 2 console are as follows, with hardware revisions:

Emotion Engine CPU

Graphics Synthesizer GPU

I/O Processor (PlayStation 1 CPU) I/O Bus

CPU: 128 bit "Emotion Engine" clocked at 294 MHz, 10.5 million transistors

System Memory: 32 MB Direct Rambus or RDRAM (note that some computers use this type of RAM)

Memory bus Bandwidth: 3.2 GB per second

Main processor: MIPS R5900 CPU core, 64 bit

Coprocessor: FPU (Floating Point Multiply Accumulator × 1, Floating Point Divider × 1)

Vector Units: VU0 and VU1 (Floating Point Multiply Accumulator × 9, Floating Point Divider × 1), 128 bit

Floating Point Performance: 6.2 GFLOPS (single precision 32-bit floating point)

3D CG Geometric Transformation: 66 million polygons per second[13]

Compressed Image Decoder: MPEG-2

I/O Processor interconnection: Remote Procedure Call over a serial link, DMA controller for bulk transfer

Cache memory: Instruction: 16KB, Data: 8KB + 16 KB (ScrP)

Graphics: "Graphics Synthesizer" clocked at 147 MHz

Variable from 256x224 to 1280x1024 pixels

4 MB Embedded DRAM video memory

DRAM Bus bandwidth: 47.0GB per second

DRAM Bus width: 2560-bit (composed of three independendent buses: 1024-bit write, 1024-bit read, 512-bit read/write)

Pixel Configuration: RGB:Alpha:Z Buffer (24:8, 15:1 for RGB, 16, 24, or 32-bit Z buffer)

Dedicated connection to: Main CPU and VU1

Sound: "SPU1+SPU2" (SPU1 is actually the CPU clocked at 8 MHz)

Number of voices: 48 hardware channels of ADPCM on SPU2 plus software-mixed channels

Sampling Frequency: 44.1 kHz or 48 kHz (selectable)

Output: Dolby Digital 5.1 Surround sound, DTS, later games achieved analog 5.1 Surround sound through Dolby Pro Logic II

I/O Processor

CPU Core: Original PlayStation CPU (MIPS R3000A clocked at 33.8688 MHz or 37.5 MHz)

Sub Bus: 32 Bit

Connection to: SPU and CD/DVD controller.

Interface Types: 2 proprietary PlayStation controller ports (250KHz clock for PS1 and 500KHz for PS2 controllers), 2 proprietary Memory Card slots using MagicGate encryption (250KHz for PS1 cards, up to 2MHz for PS2 cards), Expansion Bay (PCMCIA on early models for PCMCIA Network Adaptor and External Hard Disk Drive) DEV9 port for Network Adaptor, Modem and Internal Hard Disk Drive, IEEE 1394 (only in SCPH 10xxx - 3xxxx), Infrared remote control port (SCPH 5000x and newer),[14] and 2 USB 1.1 ports with an OHCI-compatible controller.

Disc Drive type: 24x (PlayStation 2 format CD-ROM, PlayStation format CD-ROM) 4x (Supported DVD formats) Region-locked with anti-copy protection (Can't read "Gold Discs" aka normal CD-ROMs)

Supported Disc Media: PlayStation 2 format CD-ROM, PlayStation format CD-ROM, Compact Disc Audio, PlayStation 2 format DVD-ROM (4.7 GB), DVD Video (4.7 GB). Later models are DVD-9 (8.5 GB Dual-Layer), DVD+RW, and DVD-RW compatible.

7183859[/snapback]

Man kan ikke sammenligne tall når konsollene har forskjellig arkitektur. Emotion Engine-prosessoren er sterkere enn Intells prosessorer ift. frekvens, og PS2 var nesten like sterk som XBOX. PS2 ville nok aldri klart Chronicles of Riddick, men de fleste multiplattformspill var like på begge konsollene. De flotteste PS2-spillene var også nesten like flotte som de flotteste XBOX-spillene grafisk sett.

Lenke til kommentar
PS3 har best hardware, det er det ingen tvil om når til og med utviklere som John Carmack seier at PS3 er raskare. Men så kjem det heilt ann på kor mykje ressurser ein vil bruka på å utnytte dei ekstra kreftene i PS3

7192813[/snapback]

Men han sa også at det var lettere å utvikle til 360 ;) Så det blir jo ein fair-trade man må velge da, men i og med at dev.kts på bege platformer blir bedre med tiden så blir jo ikkje dette eit problem.

Lenke til kommentar
Akkurat, eg tipper Microsoft vil vera LANGT LANGT forann PS3 når det kjem til effektivitet. Microsoft sin store styrke har vore på utviklingsfronten for spel. Der er dei nok desverre aller mest cutting edge av alle idag når det kjem på mest kode per krone.

7193341[/snapback]

Haha, den var god.. :D

Lenke til kommentar

ps2=

+bra bilspill gt4 osv

+bra kontroller

+godt spill utvalg

- noen har problemer med disc read errors (jeg har ikke hatt noen problemer med min 4 år gamle ps2 selv om jeg har split mye på den)

- noen folk som har launch ps2'en har problemer med loading midt i spillene jeg fant ut dette da jeg skulle teste nfsu2 på en venns ps2. på min ps2 skjedde ikke dette.

xbox

+harddisk

+xbox live

-stor og stygg

-kontrollene

xbox 360

+forbedret kontroller ikke helt fornøyd enda

+tidlig launch

-bråker

-dårlig kvalitet hører stadig om folk som opplever frysing og røde lys ,hakking og folk som har sent inn til rep opptil 5 ganger

Lenke til kommentar

PS 2 har råtna kontroller, spilte natta lang hos en kamerat og fikk blemmer i henda. Den europeiske X-box kontrollen er IKKE stor og klompete, og passer inn i hånda perfekt.

PS 2 kontrollen er det vanskelig å gjøre forskjellige knappekonbanisjoner pga. den tullete plasseringen av de bakre knappene. Da kontrollene kom ut på PSX var de greie, men siden Gamecube og X-box har kommet ut med mer komfortable kontroller vil jeg si at Sony kunne gjort en forbedring.

GT4 er langt ifra det beste bilspillet jeg har spilt(Destruction derby 2), og spilleutvalget er større men ikke bedre enn det X-box har, derfor smak og behag. Jeg kjenner 3 folk som har Ps 2 som ikke funker som den skal, men ingen med en dårlig X-box, inkludert meg selv. Jeg vil ærlig inrømme at X-boxen min hopper ut til tider på Transworld Snowboarding, som jeg for øvrig fikk kjøpt på Obs for under en hundrelapp.

X-box kan godt være stor og stygg, men PS 2 ser ut som en svær murstein, og det er ingen forbedring. Faktumet av at den bråker har jeg heller aldri vært borte i. X-box har det med at den blir varm ganske fort, og PS 2 har en ganske fin løsning når spill hopper ut(en kompis testa dette når jeg var hos han og vi spilte GTA: SA på PS 2): Han slang hele skiten i bakken så funka den!

Etter å ha spilt ALLE konsoller ved untak av dreamcast og saturn siden Commodore, så er alt det jeg har sagt utifra lang erfaring.

Nei jeg er ingen fanboy, jeg kan gjerne inrømme at PSX var den beste konsollen i sin tid, men for 2 år tilbake ville jeg nok gitt seieren til X-box.

I dag så er det uten tvil 360 :thumbup:

(Siden WII og PS 3 ikke er ute ennå)

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Som jeg har erfart i forhold til xbox og ps2 er at ps2 er det bedre grafikk i noen tilfeller, men igjen dårligere grafikk i andre tilfeller. I Fakta er xbox bedre teknisk, men de har vel ikke utnyttet det fullt ut.

7270761[/snapback]

Vice city PS 2 vs Vice city X-box, i rest my case!

For de som har spilt True crime: New york....

Visste dere at på PS 2 så er det speedlimit på biler? Ja kommer man over 50 Km/t så lagger det såpass mye at man ikke kan styre lenger.

Lenke til kommentar

Min mening er at hvis du skal velge mellom ps2, xbox eller gamcube så er ps2 en maskin som har alle de behovene du trenger. den har mange bra bil spill. og det de sier me kontollene, de er helt ute på gjordet. men hvis du bare skal ha en ny konsoll så burde du vente å se på de 3 nye next gen konsollene. vent til alle har kommet!!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden, men det er bare et svar på OP's spørsmål:

ALLE!

Kjøp alle konsollene, så slipper du å velge bort spill du har lyst å spille. Fakta er at alle konsollene har hver sine knall-spill som alle burde spille

Xbox: Halo, Ninja Gaiden, Panzer Dragoon Orta, Otogi, KotOR, Jade Empire, Riddick ++

GC: Metroid Prime, Zelda, Mario, Pikmin, Eternal Darkness, Super Smash Bros Melee, Animal Crossing, Tales of Symphonia, Baten Kaitos ++

PS2: Shadow of the Colossus, Okami, Final Fantasy, Bully, Metal Gear Solid, Dragon Quest ++

Disse spillene er spill som ingen burde gå glipp av, men som mange gjør, bare for at de velger bort en konsoll til fordel for en annen.

Jeg vet at penger er et faktum når man velger konsoll, men det er ingen som sier du behøver å kjøpe alt på en gang. Kjøp en av dem nå, spill noen spill, kjøp neste konsoll etter noen måneder (da prisen på den sikkert er satt ned enda mer).

In Conclusion: Multiconsole-gamers has all the fun.

Lenke til kommentar
- noen har problemer med disc read errors (jeg har ikke hatt noen problemer med min 4 år gamle ps2 selv om jeg har split mye på den)

- noen folk som har launch ps2'en har problemer med loading midt i spillene jeg fant ut dette da jeg skulle teste nfsu2 på en venns ps2. på min ps2 skjedde ikke dette.

xbox

-stor og stygg

-kontrollene

Stor og stygg er/var den, men kontrollerne synes jeg er/var nydelige!

xbox 360

+forbedret kontroller ikke helt fornøyd enda

-dårlig kvalitet  hører stadig om folk som opplever frysing og  røde lys ,hakking og folk som har sent inn til rep opptil 5 ganger

Kontrollene nå er jo perfekte nesten! 98% hvertfall! Play Station kontrolleren er for små for litt grovere hender som mine egne!

Og det med dårlig kvalitet: Man hører jo ikke om de som er fornøyde gjør man vel? Ganske logisk, de som er misfornøyde skriker og klager på forum om det, gjern flere forumer faktisk. Mens de som er fornøyde sitter og spiller tilfredse.

Dermed kan man konkudere med at det høres ut som om X360 har dårlig kvalitet nettop pga man hører bare de som sier noe, og de eneste som sier noe, er de som klager!

Play Station 2 hadde jo også sine startproblemer, akkurat som du selv sier i øverste Quoten her.

Husker det var "mange" misfornøyde med den også ;)

Lenke til kommentar
Får jo inntrykk av at dei som er superfan av PS2 eller Xbox er småbarn, har ikkje sett ein superfan av GC skrive noko altfor teit her.

Av forrige generasjon så det for min del klart Gamecube som var best.

Paradoksalt at du kun angriper ps2 og xbox fans først, og lenger ned mener gamecube er klart best. Selv om du synes noe annet er best trenger vel ikke de andre å være småbarn for det?

Lenke til kommentar
Og at du presterer å påstå at GC hadde det meste varierte utvalg av gode spill som ikke var tilgjengelig på PC er jo helt utrolig.

Klart best utvalg av gode spill som passer fint for voksne ?

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte ? Er dette seriøst? Du virker jo totalt Nintendo fanboy, og du er en moderator her ?

Greit nok med forskjellige meninger men dette er noe av det drøyeste jeg har sett.

7286903[/snapback]

Ja man skjønner jo at det er drøyt når folk har egne meninger som ikke samsvarer med dine. Nesten som om de kan tenke på egenhånd. Drøyt ass.

Lenke til kommentar
Hadde det beste og mest varierte utvalg av gode spel som og i tillegg ikkje var tilgjengeleg på PC.

PS2 og Xbox har større, og mer varierte spillbibliotek. PS2 hadde også flest spill som ikke var tilgjengelige på andre konsoller. Og når så vi mange eksklusive bilspill til GC?

Klart billigaste alternativ.

Etter at det viste seg at den floppet.

Dro inn klart mest penger av alle konsoller.

Fordi Nintendo ga ut Mario-spill i hopetall til den. EA har for øvrig uttalt at de tjente minst på GC-spill.

Klart best utvalg av gode spel som passer fint for voksne. Litt meir bruk av hovudet for å løyse problemer er det altfor lite fokus av i spelindustrien idag. F.eks. Sunshine kan langt ifrå kalles eit barnespel, det er altfor vanskeleg til å vera det.

Det finnes nok av vanskelige barnespill ... og når måtte man bruke hodet i Mario Sunshine? Så vidt jeg vet, var det et standard plattformspill, bortsett fra at vannkanonen ødela gameplayet.

Veldig få spel med høg fjortissfaktor.

Xbox 360 ser ut til å forsetja å byggja vidare på fjortissfaktoren ved å prioritere bråk(fjortisser bryr seg ikkje om støy, enten det er frå konsollen eller sjølve spela) og omtrent bare middelmådige spel. Nokon supertitler er på veg, men per dags dato så har ikkje Xbox 360 eit einaste spel som er i nærheita av nivået til Resident Evil 4 eller Zelda Wind Waker.

7184701[/snapback]

Andre konsoller har også få spill med høy fjortissfaktor. Spill som hypes opp ac CS-fjortisser, finner sjelden veien til konsoll. Er PGR 3 et fjortiss-spill? Er Forza Motorsport 2 det? Er Fight Night Round 3 det? Er Assasin's Creed det?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...