Gå til innhold

Hvilken spillkonsoll er best?


RunarL

Anbefalte innlegg

Lang tid siden denne tråden startet, men vil si at jeg kjøpte en ps2 og ble temmelig fornøyd. Ska etter jul kjøpe ps3. Jeg fant ut at ps3 var rett i blinken med HD dvd-spiller og blueray function.

7166083[/snapback]

Ps3 har bare bluray, ikke hd dvd-spiller. HD DVD-spiller kommer til 360.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fasit: (Kan ikke garantere fri for stavefeil)

 

Dette er di beste spillkonsolene nevnt i riktig rekkefølge. Dette er naturligvis utfra det tekniske. Smak og behag kan jeg ikke gi dere noen fasit på. (Skjønner jo f.eks hvorfor folk mener x-box-kontrollen er håpløs, selv om den er blitt bedre etter hvert). Slik blir listen (Der #1 er best, og nedover)

  1. X-box 360
  2. PS2
  3. Nintendo GameCube
  4. X-box
  5. PS1
  6. Nintendo 64

Etter dette føler jeg ingen behov å sette opp konsoller som SEGA :love: eller SuperNintendo på listen min, ettersom det finnes så uendelig mange sånne små-konsoler (gameboy også:roll:)

 

Men kan fortelle litt om fremtiden med tanke på PlayStation 3. Konsollen vil som kjent komme ut i to varianter. Den ene mye bedre (og dyrere) enn den andre. Slik blir listen (samme rekkefølge som forrige liste):

  1. PlayStation 3 (#1)
  2. X-Box 360
  3. Nintendo Wii (Kan være den slår X-Box 360. Men det finnes for lite tester for at jeg kan si det sikkert. Vil nesten tippe det, men setter den her for sikkerhetskyld)
  4. PlayStation 3 (#2)

Avslutter med mine egne meninger:

Har selv PS2, og er veldig fornøyd. Skulle jeg kjøpt meg ny konsoll nå, ville det blitt X-Box 360. Men ettersom PS3 kommer ut snart, er det kanskje lurt å vente :hmm:

Gleder meg veldig til PS3 kommer ut, ettersom jeg har sett grafikken, og den er helt rå (glede meg spesielt til "Sonic The Hedgehog" kommer ut på PS3).

Men må innrømme at jeg gruer meg ganske til PS3'en kommer ut også, ettersom jeg ikke vil ha råd til den med det første, og jeg må klare meg med min PS2 som de da trolig vil slutte å produsere spill til.

 

Gleder meg også til å teste ut Nintendo Wwii, som har funnet opp et nytt spenende konsept. Om det virker er det bare å vente å se... Kan hvertfall ikke se for meg en sofa-gris sitte å spille med disse "aktive" kontrollene der du "er litt mer med i spillet" en normalt. Time will show!

 

Å krangle om hva som er best p.g.a. HD eller BlueRay er meningsløst. De har vær sine fordeler akkurat som tidens LCD- og Plasma-TV. Vi har vært gjennom akkurat det samme før med tanke på video-kassetten og en annen ting (som jeg ikke husker navnet på). Les det nyeste Inpoc-bladet for mer informasjon.

 

*Oppdatert post

Endret av VTW
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Akkurat av disse ville jeg valgt en xbox. Gjerne en med modd inlagt og større HD da den er yperlig som "mediacenter" :cool: Hvis du bare tenker på å spille så bør du kanskje se på hvilke spill de forskjellige konsollene kan tilby deg. Hvist grafikk teller litt er nok xbox best av de (denne kom også senest av de, på samme måte som at ps 3 vil få bedre grafikk en xb360)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

For en jalla tråd. Den beste spillkonsoll er da utvilsomt Nintendo Game & Watch.

Men fra spøk til avsagd hagle, dette er vel uansett opp til hver enkelt å bedømme, og den beste spillkonsollen må da være den som man selv synes har flest interessante spill?

Lenke til kommentar

Skulle jeg ha kjøpt en billig og grei konsoll hadde det nok blitt en xbox vanlig. Siden den har mange fine titler, og best grafikk i mine øyne. sammenlignet med ps2 og gc. Får også masse kjempe gode spill til en meget billig penge ;)

 

En ting til... jeg har aldri, og jeg kjenner ingen som bruker spillekonsollen sin til å spille av dvd-filmer.

Lenke til kommentar
Skulle jeg ha kjøpt en billig og grei konsoll hadde det nok blitt en xbox vanlig. Siden den har mange fine titler, og best grafikk i mine øyne. sammenlignet med ps2 og gc. Får også masse kjempe gode spill til en meget billig penge ;)

 

En ting til... jeg har aldri, og jeg kjenner ingen som bruker spillekonsollen sin til å spille av dvd-filmer.

7182189[/snapback]

 

du gjør ikke det faktisk.. Litt off topic kanskje, men jeg kjenner flere som gjør det! Er en ganske enkel løsning når du enten bor for deg selv, eller bor på gutterommet og ikke vil/har penger finansiere ny dvd spiller... Ikke at en dvd spiller er så dyrt, men i prinsippet så trengs det jo nødvendighvis ikke hvis du er en helt standard dvd bruker!

Endret av andr3asb
Lenke til kommentar
Fasit:

Dette er di beste spillkonsolene nevnt i riktig rekkefølge. Dette er naturligvis utfra det tekniske. Smak og behag kan jeg ikke gi dere noen fasit på. (Skjønner jo f.eks hvorfor folk mener x-box-kontrollen er håpløs, selv om den er blitt bedre etter hvert). Slik blir listen (Der #1 er best, og nedover)


  1.  
     
     
  2. X-box 360
     
  3. PS2
     
  4. Nintendo GameCube
     
  5. X-box
     
  6. PS1
     
  7. Nintendo 64
     

Etter dette føler jeg ingen behov å sette opp konsoller som SEGA :love:  eller SuperNintendo på listen min, ettersom det finnes så uendelig mange sånne små-konsoler (gameboy også:roll:)

7167432[/snapback]

 

Jeg er spent på å høre hva som gjør PS2 teknisk bedre(overlegen?) Xbox og Gamecube.

 

Ser at du prøver å skille posten din med "fakta" og "egne meninger" men for meg ser allt ut som egne meninger.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Fasit:

Dette er di beste spillkonsolene nevnt i riktig rekkefølge. Dette er naturligvis utfra det tekniske. Smak og behag kan jeg ikke gi dere noen fasit på. (Skjønner jo f.eks hvorfor folk mener x-box-kontrollen er håpløs, selv om den er blitt bedre etter hvert). Slik blir listen (Der #1 er best, og nedover)


  1.  
     
     
     
     
  2. X-box 360
     
     
  3. PS2
     
     
  4. Nintendo GameCube
     
     
  5. X-box
     
     
  6. PS1
     
     
  7. Nintendo 64
     
     

Etter dette føler jeg ingen behov å sette opp konsoller som SEGA :love:  eller SuperNintendo på listen min, ettersom det finnes så uendelig mange sånne små-konsoler (gameboy også:roll:)

7167432[/snapback]

 

Jeg er spent på å høre hva som gjør PS2 teknisk bedre(overlegen?) Xbox og Gamecube.

 

Ser at du prøver å skille posten din med "fakta" og "egne meninger" men for meg ser allt ut som egne meninger.

 

7182761[/snapback]

 

 

Vel, for å ta de enkleste fakta:

Nintendo GameCube:

har 8" DVD-plater som rommer ca 1,5 GB. Dette er like stor plass som et relativt dårlig PS2-spill tar. [Min personige mening er at GameCube passer for barn og de minste av tenårinene. Mewn smak og behag, seff]

 

X-box:

Sorry sorry. Legger meg flat! Har byttet om fra listene jeg leste fra. Legge dem inn som nytt innlegg så alle kan ta en titt1

Lenke til kommentar

X-box

 

Detailed specifications

CPU: 733 MHz Intel Mobile Celeron (Micro BGA2). The cache size, FSB, and even 8-way associative L2 cache all match up to a Mobile Celeron 733/128/133. The only real difference is that the actual Mobile Celeron 733 was only made in a Micro FCBGA and Micro FCPGA package and not the Micro BGA2 seen on the Xbox. Intel was just rolling out the Micro FCBGA package around the time of the Xbox's introduction so it's understandable that the system was designed with the Micro BGA2 interface in mind. So for the Xbox, Microsoft had Intel put a Mobile Celeron 733 onto the older Micro BGA2 package and called it a Pentium III. For all intents and purposes a Mobile Celeron 733 is a Pentium III with a smaller L2 cache but the correct distinction still needs to be made here.

Intel IA-32 instruction set

SIMD: SSE. Four single-precision floating-point numbers in one instruction.

Theoretical maximum 4 FLOPS/cycle (2.9 gigaFLOPS for Xbox)

Pentium III had architectural drawbacks that lessened real-world SSE throughput.

SIMD: MMX. Integer functions. Switching between FPU and MMX is slow, so not of great use for 3D rendering tasks. Often used for audio and video.

133 MHz FSB.

32 kB L1 cache. 128 kB L2 Advanced Transfer Cache (256-bit).

Unified Memory Subsystem: Total (shared) Memory: 64 MB DDR SDRAM running at 200 MHz, supplied by Hynix or Samsung depending on manufacture date and location

6.4 GB/s Theoretical Memory Bandwidth

Graphics Processor: 233 MHz custom chip developed by Microsoft and NVIDIA code named NV2A, the A setting it apart from the PC based NV20 and NV25 (A Geforcev3.5 of sorts, nVidia used a substantial amount of the Geforce 3 design, but added many of the new features to be found in its quick successor the Geforce 4). It gained enhanced vertex processing with 2 vertex shaders, and more flexible pixel shading than DirectX 8.

Theoretical Geometry Rate: 115+ million vertices/second

Theoretical Particle Performance: 125 M/s

Pipeline Configuration: 4 pixel pipelines with 2 texture units each

Theoretical Pixel Fill Rate: 932 Megapixels/second (233 MHz x 4 pipelines)

Theoretical Texture Fill Rate: 1,864 Megatexels/second (932 MP x 2 texture units)

4 Simultaneous Textures

6:1 Compressed Textures through DDS

Full Scene Anti-Aliasing

Storage Medium: 2-5x DVD (XFAT), 8 gigabyte hard disk (new consoles contain a 10GB physical hard drive, though it is formatted to only use 8GB, uses XFAT), optional 8MB memory card for savegame transfer

Audio Processor : NVIDIA MCPX (a.k.a. Soundstorm NVAPU)

Audio Channels: 64 3D channels (up to 256 stereo voices)

3D Audio Support: HRTF Sensaura 3D enhancement.

MIDI DLS2 Support

AC3 (Dolby Digital) Encoded Game Audio via TOSLINK

10/100base-T ethernet

DVD Movie Playback with a separate DVD Playback Kit/Remote required or by modding the Xbox and running DVD-playing homebrew software)

Maximum Resolution (2x32bpp frame buffers Z): 640(vert.)480(horiz)

Note: NTSC (Non-HD) TV's have fewer than 500 horizontal lines. PAL TV's have fewer than 600 horizontal lines.

EDTV Support: 480p(see game boxes for supported resolutions).

4 proprietary USB controller ports

Weight: 3.86 kilograms (8.5 lb).

Dimensions: 320 × 100 × 260 milimeters (12.5 × 4 × 10.5 in)

 

PS2

 

Technical specifications

 

The specifications of the PlayStation 2 console are as follows, with hardware revisions:

 

Emotion Engine CPU

 

Graphics Synthesizer GPU

 

I/O Processor (PlayStation 1 CPU) I/O Bus

CPU: 128 bit "Emotion Engine" clocked at 294 MHz, 10.5 million transistors

System Memory: 32 MB Direct Rambus or RDRAM (note that some computers use this type of RAM)

Memory bus Bandwidth: 3.2 GB per second

Main processor: MIPS R5900 CPU core, 64 bit

Coprocessor: FPU (Floating Point Multiply Accumulator × 1, Floating Point Divider × 1)

Vector Units: VU0 and VU1 (Floating Point Multiply Accumulator × 9, Floating Point Divider × 1), 128 bit

Floating Point Performance: 6.2 GFLOPS (single precision 32-bit floating point)

3D CG Geometric Transformation: 66 million polygons per second[13]

Compressed Image Decoder: MPEG-2

I/O Processor interconnection: Remote Procedure Call over a serial link, DMA controller for bulk transfer

Cache memory: Instruction: 16KB, Data: 8KB + 16 KB (ScrP)

Graphics: "Graphics Synthesizer" clocked at 147 MHz

Variable from 256x224 to 1280x1024 pixels

4 MB Embedded DRAM video memory

DRAM Bus bandwidth: 47.0GB per second

DRAM Bus width: 2560-bit (composed of three independendent buses: 1024-bit write, 1024-bit read, 512-bit read/write)

Pixel Configuration: RGB:Alpha:Z Buffer (24:8, 15:1 for RGB, 16, 24, or 32-bit Z buffer)

Dedicated connection to: Main CPU and VU1

Sound: "SPU1+SPU2" (SPU1 is actually the CPU clocked at 8 MHz)

Number of voices: 48 hardware channels of ADPCM on SPU2 plus software-mixed channels

Sampling Frequency: 44.1 kHz or 48 kHz (selectable)

Output: Dolby Digital 5.1 Surround sound, DTS, later games achieved analog 5.1 Surround sound through Dolby Pro Logic II

I/O Processor

CPU Core: Original PlayStation CPU (MIPS R3000A clocked at 33.8688 MHz or 37.5 MHz)

Sub Bus: 32 Bit

Connection to: SPU and CD/DVD controller.

Interface Types: 2 proprietary PlayStation controller ports (250KHz clock for PS1 and 500KHz for PS2 controllers), 2 proprietary Memory Card slots using MagicGate encryption (250KHz for PS1 cards, up to 2MHz for PS2 cards), Expansion Bay (PCMCIA on early models for PCMCIA Network Adaptor and External Hard Disk Drive) DEV9 port for Network Adaptor, Modem and Internal Hard Disk Drive, IEEE 1394 (only in SCPH 10xxx - 3xxxx), Infrared remote control port (SCPH 5000x and newer),[14] and 2 USB 1.1 ports with an OHCI-compatible controller.

Disc Drive type: 24x (PlayStation 2 format CD-ROM, PlayStation format CD-ROM) 4x (Supported DVD formats) Region-locked with anti-copy protection (Can't read "Gold Discs" aka normal CD-ROMs)

Supported Disc Media: PlayStation 2 format CD-ROM, PlayStation format CD-ROM, Compact Disc Audio, PlayStation 2 format DVD-ROM (4.7 GB), DVD Video (4.7 GB). Later models are DVD-9 (8.5 GB Dual-Layer), DVD+RW, and DVD-RW compatible.

Lenke til kommentar

Har måtte sletta eindel poster her pågrunn av unødvendig angrep på andre. Vennligst oppfør dykk! Får jo inntrykk av at dei som er superfan av PS2 eller Xbox er småbarn, har ikkje sett ein superfan av GC skrive noko altfor teit her.

 

Av forrige generasjon så det for min del klart Gamecube som var best. Den hadde dei mest utrolege spela som eg kunne storkose meg med. Gamecube solgte kanskje minst konsoller men ein gjennomsnittleg gamecube eigar kjøpte meir spel enn ein gjennomsnittleg PS2 eigar(Om du trekkjer ifrå Singstar og Buzz). Xbox er det ikkje vits å snakke om, det var ikkje rart Microsoft gjekk så fort over til Xbox360 når dei fleste Xbox eigerar av den konsollen ikkje kjøpte spel.

 

Grunner til at eg ser Gamecube som ein vinner er at den:

 

Hadde det beste og mest varierte utvalg av gode spel som og i tillegg ikkje var tilgjengeleg på PC.

Liten, fin og omtrent støyfri.

Klart billigaste alternativ.

Dro inn klart mest penger av alle konsoller.

Klart best utvalg av gode spel som passer fint for voksne. Litt meir bruk av hovudet for å løyse problemer er det altfor lite fokus av i spelindustrien idag. F.eks. Sunshine kan langt ifrå kalles eit barnespel, det er altfor vanskeleg til å vera det.

Veldig få spel med høg fjortissfaktor.

 

Xbox 360 ser ut til å forsetja å byggja vidare på fjortissfaktoren ved å prioritere bråk(fjortisser bryr seg ikkje om støy, enten det er frå konsollen eller sjølve spela) og omtrent bare middelmådige spel. Nokon supertitler er på veg, men per dags dato så har ikkje Xbox 360 eit einaste spel som er i nærheita av nivået til Resident Evil 4 eller Zelda Wind Waker.

Lenke til kommentar
Vi veit alle hvilken av de to som hadde mest krefter under panseret

7184269[/snapback]

 

La meg tippe, NES? :innocent::p

 

Gamecube hadde neppe vært så "kewt" om den hadde brukt fysisk større plater, den har jo greid seg bra med det den har. Tenkte ikke akuratt over disk plassen da jeg spillte Resident Evil 4 og Zelda Windwaker.

Lenke til kommentar
Xbox 360 ser ut til å forsetja å byggja vidare på fjortissfaktoren ved å prioritere bråk(fjortisser bryr seg ikkje om støy, enten det er frå konsollen eller sjølve spela) og omtrent bare middelmådige spel.

7184701[/snapback]

 

HAheha måtte le litt av fjortiss pratet ditt der :wee:

Lenke til kommentar

Artig tråd :D

Storkoste meg da jeg leste disse 4 sidene med "krig" :p

 

Men jeg syns PS2 var best forrige generasjon...

PS2 hadde flere spill som appelerte til meg, sææærlig MGS, GTA og GT seriene...

 

Skal jeg kåre en vinner i denne genreasjonen så er jeg mer usikker.. tror 360 og PS3 vil stille någenlunde likt ganske så lenge

Wii appelerer til et helt annet publikum, så tror denne maskinen vil drive i en egen retning.. Føler bare ikke jeg kan sammenligne Wii med 360 eller PS3 da de er så totalt forskjellige... :)

Endret av tiiim
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...