Gå til innhold

Hjelp til drift av apache med php og mysql

Anbefalte innlegg

Jeg har nå installert apache, php og mysql-server på min Ubuntu 5 distro.

I windows har jeg klart å finne frem til "serveren" via nettleser og deretter fortsett derfra, men hvor finner jeg dette i ubuntu? Og hvordan får jeg laget nye databser imysql? Hvilken frontende-klient bør jeg bruke? PHPmyadmin?

Det er mulig at disse spørsmålene er helt bak mål, men jeg er veldig newbie her mtp linux og server-kjøring. :hmm:

Edit: Med å si at jeg har funnet det i windows mener jeg at jeg tidligere har klart å finne frem til mappene når jeg har testet IIS på windows, ikke at jeg via en annen maskin med windows har funnet serveren på ubuntu.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gratulerer, men hvis den kun skal ha en rolle som server, kunne du kanskje velge en annen distro som er beregnet på serverdrift, eksempelvis Debian.
I windows har jeg klart å finne frem til "serveren" via nettleser og deretter fortsett derfra, men hvor finner jeg dette i ubuntu?
Åpne et skall (alt-F2 -> xterm)

cd /var/www

Og hvordan får jeg laget nye databser i mysql?
mysql-skallet er mektig. Åpne en terminal og skriv

mysql

eller eventuelt

mysql -u root -p

Hvilken frontende-klient bør jeg bruke? PHPmyadmin?
Ja, prøv det...

sudo apt-get install phpmyadmin

Det er mulig at disse spørsmålene er helt bak mål, men jeg er veldig newbie her mtp linux og server-kjøring.  :hmm:
Nope... Konge, disse spørsmålene. Vi har alle stilt dem selv.
Lenke til kommentar
Gratulerer, men hvis den kun skal ha en rolle som server, kunne du kanskje velge en annen distro som er beregnet på serverdrift, eksempelvis Debian.
I windows har jeg klart å finne frem til "serveren" via nettleser og deretter fortsett derfra, men hvor finner jeg dette i ubuntu?
Åpne et skall (alt-F2 -> xterm)

cd /var/www

Og hvordan får jeg laget nye databser i mysql?
mysql-skallet er mektig. Åpne en terminal og skriv

mysql

eller eventuelt

mysql -u root -p

Hvilken frontende-klient bør jeg bruke? PHPmyadmin?
Ja, prøv det...

sudo apt-get install phpmyadmin

Det er mulig at disse spørsmålene er helt bak mål, men jeg er veldig newbie her mtp linux og server-kjøring.  :hmm:
Nope... Konge, disse spørsmålene. Vi har alle stilt dem selv.

5721425[/snapback]

Tusen takk drange for informative og meget nyttige svar! :thumbup:

Lenke til kommentar

Ubuntu har da egen server-install, og egner seg da utmerket godt til sånt. Kan jo nevnte at det meste av hw.no++ kjører på bokser med Ubuntu ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...