Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kapax sier maks 6mbit ,mens telenor sier 3mbit?

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde et søk på kapaks og fikk oppgitt at maks linje var Mulig produktklasse: ADSL 7232/640(6mbit) . og ringte telenor for å oppgradere men de sa at jeg ikke kunne få bedre linje enn jeg har, som er 3000\350..

Hvorfor det? de ga ingen begrunnelse de bare sa at det ikke var mulig?

Noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan være at sentralen ikke takler mer.

5721019[/snapback]

så kapaks søk sier hva linja fra sentralen kan gi men ikke noe om sentralen?

EDIT:

Sjekket nettet?

jeg hadde 3mbit, og kunne ikke få 6.. men kunne få 4800 (maks) for 449, som er 30 kr mer enn jeg betaler for 3mbit ;p

Sjekket nettet? sjønte ikke spørsmålet.

Endret av shrek_2
Lenke til kommentar
Sjekket nettet?

jeg hadde 3mbit, og kunne ikke få 6.. men kunne få 4800 (maks) for 449, som er 30 kr mer enn jeg betaler for 3mbit ;p

Sjekket nettet? sjønte ikke spørsmålet.

5721057[/snapback]

www.online.no - har vel ikke noe å si om de som sjekket linja på kundeservicen sa at du IKKE kan få mer..

Lenke til kommentar

www.online.no - har vel ikke noe å si om de som sjekket linja på kundeservicen sa at du IKKE kan få mer..

5721075[/snapback]

ikke? hvordan får jeg sjekket det på online.no?

Endret av shrek_2
Lenke til kommentar
"kan jeg få adsl"

tast tlfnummer

så står det hvilken linje du kan få/makshastighet!

5721519[/snapback]

sorry, har glemt og nevne at jeg ikke har tlf..

5721564[/snapback]

Finn nummeret til naboen så sjekker du der.

'Kapaks' er uansett bare veiledende, for å finne reell hastighet må man måle linjen i praksis (diameter og støy kan variere).

Husk at selv om Telenor 'bare' vil gi deg 3Mbit så er andre ISPer ofte mere liberal på hastighetsøkning.

Lenke til kommentar

Spør om dei kan sette opp Profilen din og da finn dem ut kor stor hastighet og ka modemet ditt synka med, før du bestille. Kor lang linje du har? har du mer en 3500m så er det i grense land for mer en 3mbit. men d spørs på kabelen din og kapasiteten.

Lenke til kommentar
Spør om dei kan sette opp Profilen din og da finn dem ut kor stor hastighet og ka modemet ditt synka med, før du bestille. Kor lang linje du har? har du mer en 3500m så er det i grense land for mer en 3mbit. men d spørs på kabelen din og kapasiteten.

5721819[/snapback]

det kan jeg jo..

dette er ifra søket:

Merknader:

Total linjelengde inkludert inntak: 555 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Linjestatus: Aktiv linje

Tråddiameter: 0,6 mm eller høyere

Fabrikat på utstyr: ALCAUD

Så det burde ikke være problemet

Endret av shrek_2
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

5721819[/snapback]

det kan jeg jo..

dette er ifra søket:

Merknader:

Total linjelengde inkludert inntak: 555 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Linjestatus: Aktiv linje

Tråddiameter: 0,6 mm eller høyere

Fabrikat på utstyr: ALCAUD

Så det burde ikke være problemet

5722017[/snapback]

Skal ikke være noe som tilsier at du ikke kan få mer en 6mbit heller. Den optimale hastigheten din skal normalt være på 20mbit som de fleste leverandører nå kan levere. Syntes det var merkelig at ikke Telenor har bedre kundesupport på slike ting, iogmed at de tjener penger på å faktisk sette deg opp i hastighet.

Men back to topic: Du kan ringe telenor og si at du har sjekket i kapax, eventuelt skrive en mail til dem så dem vet at de har med noen å gjøre som faktisk vet mer en den gjennomsnittlige kunde. Med mindre du har andre ting å gjøre? :p

Ville ihvertfall prøvd, bare purr litt på ISP-leverandøren din å be han sette opp hastigheten din til det du vil ha den som, så skal du nok se at du fortere en forventet får den hastigheten (og kanskje mer? :dribble: )

Lenke til kommentar

Høres ut som om sentralen begynner å bli fullt belastet (ikke at jeg har peiling), men linjelengden din skulle ikke tilsi et problem med å levere 6 mbit.

Likevel; Jeg ville oppgradere fra 2 mbit til 6mbit, og sjekket på kapaks at det skulle fungere. Etter oppgraderingen falt internett ut pga modemet ikke klarte å synkronisere skikkelig. Ut fra modemet las jeg at linja kunne maks oppnå 5,8 mbit og ikke upload samtidig. Altså klarte ikke linja denne belastningen.

Løsningen var å gå ned på 4mbit...

Linjelengden er over 1,5-2km.

Lenke til kommentar
Høres ut som om sentralen begynner å bli fullt belastet (ikke at jeg har peiling), men linjelengden din skulle ikke tilsi et problem med å levere 6 mbit.

Likevel; Jeg ville oppgradere fra 2 mbit til 6mbit, og sjekket på kapaks at det skulle fungere. Etter oppgraderingen falt internett ut pga modemet ikke klarte å synkronisere skikkelig. Ut fra modemet las jeg at linja kunne maks oppnå 5,8 mbit og ikke upload samtidig. Altså klarte ikke linja denne belastningen.

Løsningen var å gå ned på 4mbit...

Linjelengden er over 1,5-2km.

7404286[/snapback]

Så lenge DSLAM har plass og diameteren på kobberledningen er over 0,6 så er det ikke store problemet. De fleste hustandene som ligger under et par hundre meter ifra sentralen skal heller ikke ha noen problem med å få max hastighet ifra leverandør. Men vi lever jo i et land hvor utbygging går sent, alle skal ha mye betalt og du sitter som regel igjen med katta i sekken ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...