Gå til innhold

Hardisker bios i konsoller.. forbudt ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men dere må da ta hensyn til brukerne, hvorav minst 95% av dem finner denne paragrafen totalt uten mål og mening.

Skal en gomp i gamer.no stilles høyere enn alle brukerne på forumet her?

Det er da _tross alt_ ikke snakk om noe som er ulovlig engang, men om noe som KN komme til å skje.

Se Minority Report, så skjønner du hva jeg mener...

Lenke til kommentar

Quote:

Se Minority Report, så skjønner du hva jeg mener...

En genial film. Klarer man å se bort i fra de verste sci-fi-delene er det mye å lære av den.

Jeg tror nok hw.no gjør oss alle en bjørnetjeneste ved å hjelpe amerikansk industri i kampen mot "de slemme piratene" og deres veiledende informasjon.

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-22 15:34, skrev kilogram:

Fordi slike ting kan lett lede til piratkopiering, og det er eigentlig berre ei presisering av det som står før. Dette var eit ønskje som kom frå Gamer.no då me laga dei nye retningslinjene.

mvh.,

Vegard,

moderator

Noe sier meg at du ikke engang tror på dette selv, men det er "ditt" forum så da så..... For meg blir det fortsatt menigsløst.

Takk for svar uansett :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

TheMatrix skrev (2002-09-22 17:36):

Noe sier meg at du ikke engang tror på dette selv, men det er "ditt" forum så da så..... For meg blir det fortsatt menigsløst.

Takk for svar uansett :smile:

La meg forklare; Ola Nordmann har nettopp kjøpt seg X-Box, og finn ut at heisann, eg kan installere ein harddisk og BIOS i denne, og låne naboens spill; kopiere til harddisk, og aldri trenge å bruke original-CDar igjen. Eller; modchips til Playstation lar deg bruke brente spill. Berre nokre få ting; kvar får Ola tak i modchips? Korleis sett han det i? Korleis ? Om ikkje dette leier til piratvirksomhet, så veit ikkje eg.

Sjølvsagt vurderast slike ting med skjønn, men eg kan ikkje sjå nokon grunn til at dette skal vere lovlig (men min kunnskap om emnet er begrensa, så eg burde eigentlig ikkje uttala meg i det heile). Om du er i tvil, ta kontakt med ein moderator.

Kommentaren om at det er "mitt" forum, svarar eg ikkje på.

mvh.,

Vegard,

moderator

Lenke til kommentar

Det er altså utenkelig at Ola ønsker å modifisere spillemaskinen av andre grunner? Kanskje han vil kjøre operativsystemer, spill eller programvare (kjøpt på lovlig vis) som opprinnelig ikke støttes av maskinen? Kanskje han vil spille musikk- eller filmformater (skaffet på lovlig vis) som opprinnelig ikke støttes av maskinen?

Eller han kanskje rett og slett bare vil eksperimentere litt med innmaten i maskinen sin. Mange modifikasjoner av PC-hardware har vel ingen rasjonell forklaring annet enn at det er "moro".

Gjelder forbudet kun informasjon om modifikasjoner som bare kan brukes til kopiering? Å bytte BIOS eller harddisk kan vel også brukes til andre formål?

LeD

Lenke til kommentar

Men da burde vel programerings forumet vært stengt også, for programering kan føre til cracking, hacking, utvikling av farlige verktøy, til å lage uønsked programvare mm.

uhoh, FF 00 FF , nå har jeg vist hvordan man kan kræsje gamle pcer totalt.. eller hva med en liten programsnutt som ødelegger skjermen og skjermkortet på gamle pcer? Alle saker har to sider, og man

må da kunne bruke skjønn. dog, når det gjelder konsoller er det jo forbudt å modifisere på dem.

Verden er merkelig, når man ikke har lov å gjøre

endringer på ting man har kjøpt lenger, eier virkelig

sony og microsoft konsollene sine selv etter man

har kjøpt de? om jeg vil modde min hvasomhelst for

å kunne lage mitt eget os eller kode demos, mm

hvorfor skal jeg ikke da få lov å spørre om hjelp her? Ikke at jeg trenger det, og dette er bare for å provosere og skape tanker:)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-23 10:37, skrev Dipso:

Nå er det vel sånn at du som regel bryter brukerlisensen på maskinene ved å "modde" dem.

Slike lisenser gjelder ikke her til lands. Har du kjøpt en brødrister eller spillemaskin kan du demontere den, spise den, knuse den og modifisere den.

Det eneste produsenten kan gjøre er å nekte deg garanti hvis du tukler med maskinen din, eller nekte deg tilgang til Internettjenester slik Microsoft gjør.

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

LeD skrev (2002-09-23 10:06):

Det er altså utenkelig at Ola ønsker å modifisere spillemaskinen av andre grunner? Kanskje han vil kjøre operativsystemer, spill eller programvare (kjøpt på lovlig vis) som opprinnelig ikke støttes av maskinen? Kanskje han vil spille musikk- eller filmformater (skaffet på lovlig vis) som opprinnelig ikke støttes av maskinen?

Nei, eg seier ikkje at det er heilt utenkelig at han vil modifisera maskina av andre grunnar. Eg seier at det er mest vanlig å modifisere ei slik maskin av grunnane eg nemnte, og difor har me valgt å legge dette inn i retningslinjene.

Eg kjem ikkje til å legge meg borti det om det er snakk om å legge inn Linux på ein X-Box, men den dagen spørsmålet er korleis kan eg kopiera spill til min X-Box, då stiller saken seg annleis. Skjønner?

Quote:

Eller han kanskje rett og slett bare vil eksperimentere litt med innmaten i maskinen sin. Mange modifikasjoner av PC-hardware har vel ingen rasjonell forklaring annet enn at det er "moro".

Kvar våre gleder :smile:

Quote:

Gjelder forbudet kun informasjon om modifikasjoner som
bare
kan brukes til kopiering? Å bytte BIOS eller harddisk kan vel også brukes til andre formål?

Spesifiser kva du skal bruke det til. Me moderatorar er ikkje heilt hjernedød (sjølv om det ser ut som om mange syns det), men sørg likevel for å forklare godt kva du skal bruke det til om du ønskjer å legge ut slik informasjon.

mvh.,

Vegard,

moderator

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...