Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 9-5 '03 vs. '04


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen med god kunnskap ang. Saab 9-5 her?

 

Isåfall; Saab 9-5 fikk jo en omfattende facelift i 2002, da SE ble avviklet og erstattet med Linear og Vector (samt fortsatt Aero da). Med facelift'n fikk 9-5 et nytt og penere design (isåfall de med kjennskap til 9-5 ser lift'n godt). Penere front, fjernet endelig lykteviskerne, mindre baklykter osv.

 

I 2003 fikk 9-5 i tillegg tiptronic automat med giring på rattet, dette var ikke tilgjengelig i 2002.

 

I 2004 fikk 9-5 et nytt type display for kjørecomputer/radio (da det gamle hadde store pixler og mye problemer med dødpunkter). I tillegg ble ESP-knapp (evt. TCS for de som bare hadde det) flyttet fra høyre side av rattet til venstre.

 

Dette er hva jeg vet da. Er det flere forskjeller fra 2003 til 2004? Kosmetiske, tekniske osv.? (Vises godt nye ting på 2005-modellen, men den er jeg ikke interessert i.)

 

Håper noen har god peiling på dette. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så det blir en Saab på deg istedet for Passat da ja ;)

5721492[/snapback]

Ikke spor av! :p Men står mellom VW Passat 2.5 TDi 4motion, Saab 9.5 2.0T eller Audi A4 1.8TQuattro. (For alle gjelder stasjonsvogn og nyere enn 2003...)

Lenke til kommentar
Tja, den Saab`en du ser på har verken diesel eller firehjulstrekk da ;)

5728564[/snapback]

Hehe, klar over det da...

 

Har et dilemma ja, sykt vanskelig å velge. :p

 

Passat eller A4 2.5 TDi Quattro:

+ Automat

+ Drivstofføkonomi

+ Bra dreiemoment

+ Firehjulstrekk

- Dyr

- Diesel er ikke allverdens sprekt/responsivt

 

A4 1.8 T Quattro:

+ Firehjulstrekk

+ Godt utvalg med bra priser

+ Relativt chipvennlig

- Dyrt å chippe noe særlig over 200 hk

- Manuelt gir

- Ikke all verdens utstyrt (ikke S-line heller)

- Dyreste forsikring

 

9-5 2.0T:

+ Meget sprek og chipvennlig

+ Bra størrelse på bilen

+ ALT utstyr (regnsensor, el.seter, cruise, helskinn osv.)

+ Automat

+ Billigst forsikring av de 3

- Ikke firehjulstrekk (stort minus forsåvidt)

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å velge så prøv å tenk litt frem i tid.

Hvist alle skulle lyttet til hjerte i stede for hue så hadde

nok mange av oss kjørt rundt i bensinslukende monster

og til dels upraktiske biler ser kul ut men har bare plass

til tannbørsten og kredittkortet. Audi 1.8t og Saab 2.0T

er glad i bensin + noen desiliter ekstra med automat.

Ja det er vanskelig å tenke langsiktig når hjertet brenner

for en "uøknonomisk" men mer spennende bil, men regninga

over tid blir også deretter eks: kortere serviceintervall, dyrere

drivstoff, høyt forbruk ved bykjøring ect... ect...

Det kan se ut til at du nok blir sittende lenge på gjerdet :p

Lenke til kommentar

Sikkert meget fornuftig, zandro...

 

Burde jo bare kjøpe meg en A4 1.9 TDiQ og leve happy ever avfter. :p Men hadde kjeda meg ihjel med en sånn bil tror jeg... Føler isåfall for en ufornuftig bil til før jeg innser at jeg bør være fornuftig. :p

 

Skjønt, å si at 9-5 og evt. A4 ikke er fornuftige biler er jo å dra den litt langt... Er jo familiebiler nr. 1. Hadde jeg vært skikkelig ufornuftig hadde jeg kjøpt en 2-seter. :p Men det blir vanskelig med bikkje og det kommer sikkert flere i familien snart også. :p

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha skikkelig familiebil med plass til unger, bikkje og bagasje når du skal på hytta tror jeg ville valgt 9-5. A4 har jo ikke så mye bagasjeplass å snakke om... Det at automaten fikk rattgir på 03-modellen ville jeg ikke tenkt så mye på, rattgiringen til 9-5 er helt latterlig i forhold til den du får på audi sine modeller. På 9-5 tar det gjerne nesten et sekund fra du trykker til den girer (har ikke målt dette, bruker bare måleenheten sinnsykt lang tid).

 

Ville lagt til på Saab:

+

Utrolig gode sportseter

-

Kjipt interiør med duplobrytere

 

 

Har du vurdert A6? Ihvertfall på den nye modellen ville jeg glatt valgt den foran både a4 og 9-5

 

 

Vi hadde tidligere en 03-modell 9-5 og har nå en 04 a4 og en 05 a6 hvis dette gir litt ekstra tyngde i argumentene ;)

Lenke til kommentar

Argumentene dine er gode de ja. ;) Spesielt med tanke på at du vet hva du snakker om basert på erfaring...

 

Enig i det med setene. De er knall, hehe... (Kjørt en lånt 9-5 2002-mod med helskinn i 4-5 mnd. nå.)

 

Har vurdert A6, men synes den gamle modellen (98-tidlig 05) begynner å bli litt avleggs... Den nye A6 er jo sinnsykt rå, men om jeg skal opp på de motorene jeg "krever" så koster den mer enn jeg kan bære. ;)

 

Så det står mellom en A4 (02-04-mod) og en 9-5 (03-04-mod).

 

Interiøret i 9-5 er vel smak og behag. Av noen er det genierklært ("cockpit"-følelese osv.), mens andre synes det er totalt avleggs og stygt. Jeg personlig synes ikke det er så verst. Er jo maksimalt førerorientert, og er jo fører som styrer bilen... Genialt med "Night panel"-knappen også. ;)

 

Kommer jo også litt an på materiale som er brukt også. Har selv mest sans for "stål"-looken i dash'n. (Det har bilen jeg har for hånden.) En del av de "trepanelene" til Saab er rett og slett for jævli... Synes den i grå plast også er litt kjedelig.

 

Hva girkassen til 9-5 angår har den vel vært gjenstand for litt kritikk, ja. Den er vel ikke av den mest moderne typen, men føles da generelt grei og robust? Tror den tåler en del? Ikke prøvd tiptronic på Saab, men har inntrykk av at Tiptronic i grunnen er noe som er morsomt første uka, men så brukes det minimalt...?

 

Bilde av førermiljø i "min" aktuelle 9-5 med "stål"-look:

 

4_-1447632324.jpg

 

Edit: la til bilde

Endret av voluz
Lenke til kommentar

At den automatkassen i Saab 9-5 ikke er verdens beste er jeg helt enig i. Tanta mi hadde en Saab 9-5 med automat, var vel kanskje 02 - 03 model tror jeg. Husker bare at den girkassen girte i hytt å pine som den ville. I tillegg var det rykkete girskifte når den girte ned. Husker vi lå i en lang, slak oppover bakke med cruice kontrollen på der den lå å skiftet gir hele tiden, opp og ned hele tiden, og et skikkelig rykk hver gang den girte ned. Tanta mi var helle ikke spesielt begeistret for den automat kassen, og hvis du fant på å trykke på sports knappen kunne du se bensin renne igjennom.. Ellers tror jeg hun var rimelig fornøyd med bilen, men var litt problemer av og til, blandt annen noe som gjorde at det ikke gikk å fylle tanken mer enn halvfull (var det hun og mekanikerene sa, men skjønner ikke helt hvordan det går ann). Hadde prøvd å reparere det noen ganger på verkstedet, men kom stadig tilbake.

Lenke til kommentar

Dersom du skal kjøpe 9-5 ville jeg prøvd å finne en Vector pluss. Det er en vector med mye utstyr i tillegg til eksteriørdetaljer og felger fra Aero utgaven. Dette hever i mine øyne bilen veldig mange hakk! Hva interiør angår er jeg helt enig med deg. Alu ser definitivt best ut, tre blir det alt for mye av i arc og linear sitt grå interiør blir alt for kjedelig og trist. Hva nightpanel angår har jeg personlig omtrent aldri hatt brukt for det, i osloområdet er alle veier opplyst alikevel og da merker man ingen forskjell.

 

Automatkassen synes jeg generelt gjorde den helt grei jobb, men synes å huske å ha lest at den ikke er så glad i trimming. Rattgiringen er gøy når man skal kjøre skikkelig aktivt, men intet savn i dagliglivet...

 

Antar du skal kjøpe med manuell dersom du velger a4? Utvalget er ihvertfall drøyt snevert dersom du skal ha bensin, quattro og tiptronic... Ville prøvd å finne en fin s-line som er såpass ny at den er lakkert helt ned.

 

Personlig ville jeg kanskje valgt en litt svakere motor og fått tak i en av de nye a6ene... 2.0t fsi leveres da standard i golf gti med 200hk, så den må da være trimmingsvillig? Men alt kommer jo an på hvor mye du har tenkt å bruke.

Lenke til kommentar
Dersom du skal kjøpe 9-5 ville jeg prøvd å finne en Vector pluss.  Det er en vector med mye utstyr i tillegg til eksteriørdetaljer og felger fra Aero utgaven.  Dette hever i mine øyne bilen veldig mange hakk!  Hva interiør angår er jeg helt enig med deg.  Alu ser definitivt best ut, tre blir det alt for mye av i arc og linear sitt grå interiør blir alt for kjedelig og trist.  Hva nightpanel angår har jeg personlig omtrent aldri hatt brukt for det, i osloområdet er alle veier opplyst alikevel og da merker man ingen forskjell. 

 

Automatkassen synes jeg generelt gjorde den helt grei jobb, men synes å huske å ha lest at den ikke er så glad i trimming.  Rattgiringen er gøy når man skal kjøre skikkelig aktivt, men intet savn i dagliglivet...

 

Antar du skal kjøpe med manuell dersom du velger a4? Utvalget er ihvertfall drøyt snevert dersom du skal ha bensin, quattro og tiptronic... Ville prøvd å finne en fin s-line som er såpass ny at den er lakkert helt ned. 

 

Personlig ville jeg kanskje valgt en litt svakere motor og fått tak i en av de nye a6ene... 2.0t fsi leveres da standard i golf gti med 200hk, så den må da være trimmingsvillig?  Men alt kommer jo an på hvor mye du har tenkt å bruke.

5732599[/snapback]

Den 9-5'en jeg har funnet ser slik ut:

4_-566563668.jpg

 

Den har regnsensor, elektrisk justering av begge forster m/ minne, helskinn, cruise, ryggesensor, el. takluke, Aero sportsunderstell, Aero "look" osv. Får vel ikke noe stort penere eksemplar av arten... (Foruten vinterdekk på stålfelger da...)

 

Nye A6 med 2.0T FSI blir nok altfor dyr. Jeg har jo ikke råd til nye A4 med 2.0T FSI engang. ;) Hadde jo ellers selvsagt kjøpt den... Finner ingen nye A6 innenfor min prisklasse, ikke engang med 2.4 motor. Så den utgår. :)

 

Med A4 1.8T Quattro blir det manuell ja. Har tilgode å se en med automat i Norge. Skal jeg ha en 1.8 TQ må den ha utstyr som tilsvarer S-line isåfall. Det vil si minst delskinn (helst helskinn), sportsunderstell, sportsseter, FIS, Xenon osv. Har en i kikkerten her også, så det kan like fort bli en A4 som en 9-5. Men 9-5'en vil uansett være hakket over når det gjelder utstyr. Saab er meget gode her, mens Audi er gniene på å gi mye ekstrautstyr om du ikke betaler (mye) for det. Betaler du kan du jo få alt, men dessverre stort sett bare gniene førstegangskjøpere som har snudd på krona.

 

Edit: la til bilde av Saab

Endret av voluz
Lenke til kommentar
Dersom du skal kjøpe 9-5 ville jeg prøvd å finne en Vector pluss.  Det er en vector med mye utstyr i tillegg til eksteriørdetaljer og felger fra Aero utgaven.  Dette hever i mine øyne bilen veldig mange hakk!  Hva interiør angår er jeg helt enig med deg.  Alu ser definitivt best ut, tre blir det alt for mye av i arc og linear sitt grå interiør blir alt for kjedelig og trist.  Hva nightpanel angår har jeg personlig omtrent aldri hatt brukt for det, i osloområdet er alle veier opplyst alikevel og da merker man ingen forskjell. 

 

Automatkassen synes jeg generelt gjorde den helt grei jobb, men synes å huske å ha lest at den ikke er så glad i trimming.  Rattgiringen er gøy når man skal kjøre skikkelig aktivt, men intet savn i dagliglivet...

 

Antar du skal kjøpe med manuell dersom du velger a4? Utvalget er ihvertfall drøyt snevert dersom du skal ha bensin, quattro og tiptronic... Ville prøvd å finne en fin s-line som er såpass ny at den er lakkert helt ned. 

 

Personlig ville jeg kanskje valgt en litt svakere motor og fått tak i en av de nye a6ene... 2.0t fsi leveres da standard i golf gti med 200hk, så den må da være trimmingsvillig?  Men alt kommer jo an på hvor mye du har tenkt å bruke.

5732599[/snapback]

Den 9-5'en jeg har funnet ser slik ut:

4_-566563668.jpg

 

Den har regnsensor, elektrisk justering av begge forster m/ minne, helskinn, cruise, ryggesensor, el. takluke, Aero sportsunderstell, Aero "look" osv. Får vel ikke noe stort penere eksemplar av arten... (Foruten vinterdekk på stålfelger da...)

 

Nye A6 med 2.0T FSI blir nok altfor dyr. Jeg har jo ikke råd til nye A4 med 2.0T FSI engang. ;) Hadde jo ellers selvsagt kjøpt den... Finner ingen nye A6 innenfor min prisklasse, ikke engang med 2.4 motor. Så den utgår. :)

 

Med A4 1.8T Quattro blir det manuell ja. Har tilgode å se en med automat i Norge. Skal jeg ha en 1.8 TQ må den ha utstyr som tilsvarer S-line isåfall. Det vil si minst delskinn (helst helskinn), sportsunderstell, sportsseter, FIS, Xenon osv. Har en i kikkerten her også, så det kan like fort bli en A4 som en 9-5. Men 9-5'en vil uansett være hakket over når det gjelder utstyr. Saab er meget gode her, mens Audi er gniene på å gi mye ekstrautstyr om du ikke betaler (mye) for det. Betaler du kan du jo få alt, men dessverre stort sett bare gniene førstegangskjøpere som har snudd på krona.

 

Edit: la til bilde av Saab

5732874[/snapback]

 

Var fin den, men å si at den har aero utseende er vel å trekke det litt langt! :)

5_-1638139136.jpg

Sånn ser jo aeroen ut... Men for all del en fin bil du hadde sett deg ut! Personlig synes jeg standardfelgene på vector er lite vakre, men det er vel også kanskje smak og behag! :) GO AUDI

Lenke til kommentar
Var fin den, men å si at den har aero utseende er vel å trekke det litt langt! :)

 

Sånn ser jo aeroen ut... Men for all del en fin bil du hadde sett deg ut! Personlig synes jeg standardfelgene på vector er lite vakre, men det er vel også kanskje smak og behag! :) GO AUDI

5732989[/snapback]

Tja.. Aero'n fra 2004 så sånn ut ja. Aero'n før 2004 så ut som den jeg har i kikkerten såvidt jeg vet. ;) Den nye Aero-fronten kom vel i 2004. Er også en del Vector med denne fronten fra 2004.

 

Hehe, ser at du er Audi-fantast ja. ;) Er forsåvidt det selv. Skulle bare ha én bil jeg også, det var Audi. Men så prøvde jeg Saab 9-5 2.0T med chip i 4-5 mnd., og er blitt litt forført... Prøvde en 1.8T m/ Tiptronic (uten chip riktignok) og det var en døv tur i forhold til 9-5... Likte imidlertid understellet bedre. Var meget tight og fin med sportsunderstell. 9-5 "duver" liksom litt mer.

 

Litt bekymra for 1.8T med Quattro. Hørte noe om at det var 30-40 % drivverkstap på Torsen (Quattro), mens det bare er 15-20 % tap på forhjulsdrevne biler. Vil jo si at en 1.8T uten Quattro dasser en med....? Og at en 9-5 2.0T vil gruse en A4 1.8TQ... :hmm:

Lenke til kommentar

1.8 TQ motoren er rimelig sprek, du må hvertfall ikke høre på alt som farer forbi dine ører.

I mine øyne er 9-5 litt utdatert, nesten pensjonist vil jeg si.

Hadde aldri kjøpt en så ny bil som hadde vært så stygg inni, syns generelt utseeende er slapt også, ser ut som et slagskip ;)

Men det var nå min mening da, du må bare kjøpe Saab for min del, gode biler er det jo absolutt, men utseendemessig fins det bedre kandidater.

Men jeg har forsåvidt ikke noe med hvilken bil du kjøper ;)

Lenke til kommentar
1.8 TQ motoren er rimelig sprek, du må hvertfall ikke høre på alt som farer forbi dine ører.

I mine øyne er 9-5 litt utdatert, nesten pensjonist vil jeg si.

Hadde aldri kjøpt en så ny bil som hadde vært så stygg inni, syns generelt utseeende er slapt også, ser ut som et slagskip ;)

Men det var nå min mening da, du må bare kjøpe Saab for min del, gode biler er det jo absolutt, men utseendemessig fins det bedre kandidater.

Men jeg har forsåvidt ikke noe med hvilken bil du kjøper ;)

5733889[/snapback]

Hehe, tja... rimelig slapp 1.8 TQ i forhold til 2.0T om man ser på effektkurvene deres isåfall... En god del mer chipvennlig (i den grad at det ikke koster så mye pr. hestekraft) også 2.0T enn 1.8T.

 

9-5 har kanskje ikke noe kjempesprekt utseende. Synes fronten er stilig jeg da, men bakparten har jeg ikke helt sansen for... ser litt uferdig ut og ikke helt i stil med resten. Audi (A4) er nok lenger frem på design ja. Jeg synes isåfall A4 er penere enn 9-5 tross alt... Men at 9-5 er en "pensjonist" som du sier er jo forsåvidt sant. Dagens 9-5 (utseendet) ble jo lansert i 1998, så er jo en 8 år gammel bil, mens A4'n jeg ser på kom med sitt utseende i 2002.

 

Bare kom med innspill du, alt tas imot med stor takk her, hehe... :thumbup:

 

Her er et par bilder av A4'n jeg har for hånden, samme farge, bare at den jeg evt. skal ha er lakkert helt ned.

 

7162448_309164_1_1_17420l.jpg

 

7162448_306843_1_1_17420l_10.jpg

 

edit: bilder

Endret av voluz
Lenke til kommentar

Hadde det vært opp til meg hadde jeg kjøpt 1) Svart 2) Rød 3) Atlasgrå 4) Sølvgrå 5) Delfingrå (som den jeg har i sikte er...)

 

Men om det kommer et bra tilbud på en brukt A4 må man nesten ta det for det det er... Fargen er tross alt ikke verdt å betale veldig mange titusener for... Viktigere for meg at den har FIS og 4 el.vinduer enn at den er svart... Stort sett bare mørkeblå, alle grønnfager og burgunder som er totalt uaktuelt for meg. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...