Gå til innhold

Mitt første panoramabilde

Anbefalte innlegg

Er ganske fersk når det gjelder å ta bilder. Men liker og leke meg litt med kamera og se hva jeg kan få til når lysten slår til.

Så hva syntes folk om mitt første panorama bilde? tatt med et canon ixus 50. (Med drømmer om et dyrere kamera)

post-82945-1141821564_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har du benyttet photostitch? Ser det er litt forskjeller på lyset rundt om i de forskjellige bildene du har limt sammen. Jeg ville forsøkt å justere de slik at de er like lyssterke alle sammen. Da ser man ikke så godt hvor de er satt sammen. Forsøk å justere de slik at de ser like for så og lime de sammen igjen.

Jon

Lenke til kommentar
Hei!

Har du benyttet photostitch? Ser det er litt forskjeller på lyset rundt om i de forskjellige bildene du har limt sammen. Jeg ville forsøkt å justere de slik at de er like lyssterke alle sammen. Da ser man ikke så godt hvor de er satt sammen. Forsøk å justere de slik at de ser like for så og lime de sammen igjen.

Jon

5720386[/snapback]

Brukte vel autostich, så den gjorde det bare. Ikke så mye sjangs til å få endre på noe. Når det skal sies så var det overskyet til venstre og sol til høgre. Er det helst til venstre du mener det blir store forskjeller? hvordan skal jeg eventuelt justre det?

Lenke til kommentar

Tips:

- àpne alle bildene i photoshop og justér bildene til noenlunde samme lysforhold

- bruk deretter autostitch

Mitt fòrste (og hittil siste) panoramabilde lagd pà denne màten ble slik:

http://folk.ntnu.no/anderfo/pics/2006-02-0...orama/index.htm

Nà har jeg endelig levert det til framkalling her i Torino, og betaler 12 euro (100kr) for 3 utskrifter pà 320*20cm...en bra pris, vil jeg si! :) Jeg leverte inn CD'en kl 11 og kan hente bildene kl 16. Spent pà resultatet..

Lenke til kommentar
hehe, er veldig newbe på dette med redigering. Hvilken funksjon er det jeg justerer lysforhold og slikt med?

5720635[/snapback]

I Photoshop kan du pròve med:

Image->Adjustments->Contrast/Lightness

Image->Adjustments->Levels

Image->Adjustments->Curves

Det fòrste alternativet er litt enklere à bruke hvis du ikke forstàr noe av de to andre, sà du kan jo evt pròve denne fòrst. De to andre alternativene gir flere muligheter til à finjustere akkurat slik du ònsker.

Lenke til kommentar
Tips:

- àpne alle bildene i photoshop og justér bildene til noenlunde samme lysforhold

- bruk deretter autostitch

Mitt fòrste (og hittil siste) panoramabilde lagd pà denne màten ble slik:

http://folk.ntnu.no/anderfo/pics/2006-02-0...orama/index.htm

Nà har jeg endelig levert det til framkalling her i Torino, og betaler 12 euro (100kr) for 3 utskrifter pà 320*20cm...en bra pris, vil jeg si! :) Jeg leverte inn CD'en kl 11 og kan hente bildene kl 16. Spent pà resultatet..

5720552[/snapback]

Hei..

det panorama bildet var sinnsykt mkult, åssen er det man for til sånn type panorama?

Jeg har aldri gjort det før, fersk på området...

B

Lenke til kommentar
Hei..

det panorama bildet var sinnsykt mkult, åssen er det man for til sånn type panorama?

Jeg har aldri gjort det før, fersk på området...

Takk, jeg bare stilte meg opp og fyrte av 20 bilder langs horisonten, med endel ovelapp. Jeg brukte dessverre ikke stativ, for jeg hadde det ikke med, men autostitch gjør en bra jobb likevel. Deretter brukte jeg altså autostitch som forklart over, og gjorde tilslutt endel redigering i Photoshop (lys/kontrast, klonet bort støvflekker, rettet opp horisonten, klipte bort kantene og skarpet opp). Redigeringen gikk ganske treigt siden bildet er så enormt..

Bildene er tatt på 80mm med et Nikon 80-200mm f/2.8 objektiv. For å gjøre det lettere å sette sammen bildene bør man låse eksponeringen (hvitbalanse, blender og lukkertid), som er enklest ved å skru over til manuell modus. Slik blir det mindre variasjon i lyset og fargene.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Samme her, stilte meg bare opp i skaue og fyre av en 6 bilder. Men er sant som du skriver at en bør nok sette manuelt på kamera, for å få det mest mulig likt. Bør gjøre det neste gang jeg forsøker meg på det. Stativ er vel også en stor fordel, noe jeg heller ikke brukte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...