Elisaeb Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Jeg er ei jente på 19 som driver og ser meg om etter bærbar PC. Jeg har lite penger, og enda mindre peiling, og trenger derfor litt hjelp. vil helst ha noe til under 10.000 eller rundt der. er villig til å betale litt ekstra for en PC som ikke trenger utskiftning med en gang, men helst ikke mer enn 10.000 altså. PC'en skal i hovedsak brukes til skriving, internett-surfing, nedlasting, se på film, høre på musikk, msn.... jeg kommer ikke til å spille noen tunge spill, men greit å ha mulighet for litt enklere spill. jeg ønsker en PC som har god batteritid, er stille, og med 14-15 tommers skjerm. gjerne wisdescreen. har en gammel-gammel PC nå med en ekstrem varmeutvikling, gjør ikke noe om den nye PC'en er litt kjøligere...... må ha firewire og 3-4 usb-porter. gjerne TV-tuner, innebygget mikrofon, all righte høytalere, innebygget webcam, innebygget bluetouth. må ha innebygget skjønner at dette kan være litt mye å be om til pris-taket jeg har satt, og med vel inngå kompromiss. men jo mer av dette PC'en har, jo bedre er det. har av en eller annen grunn blitt litt gira på asus, uten at jeg helt vet hvorfor. men spør for å få litt nye impulser. hva som er bra, holder lenge, osv. gjerne også med all right support. har tidligere gode erfaringer med netthandel, og prøver gjerne det... på forhånd takk for hjelpen!! Lenke til kommentar
maskot Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 ka forbinde du med småspill? vil det seie sånne på 123spill.no eller kabal? Lenke til kommentar
maskot Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=27455 her er en ganske god en, men du vil kanskje ha større harddisk om du skal laste ned dei filmane du vil sjå? eller er det sånne.. den har ganske bra skjermkort om du vil spele litt tyngre av dei lette spela du snakka om.. sånn som sims 2? det er jo sånn jentespel EDIT: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5912 her er en, der kan du trykke på "Endre" knappen og skifte til 80 GB harddisk då vil du så vidt komme over 10 000 pluss porto i tillegg.. men det er jo opp til deg RAM kan du jo alltids skifte på og men 512 er nok til deg og din bruk lykke til, får prøve å sette meg meir inni bærbare pca no til 10 000 har meir peiling på bærbare/stajonære gaming pca EDIT 2: om du lika RAM er jo den her god, men eg fann ikkje ut kor rask harddisken va. 5400 opm er et must! 4200 er veldig treigt.. sitte på det her på gamle stasjonære men skal jo ha meg en ny til komfen! http://komplett.no/k/ki.asp?sku=318569 Endret 8. mars 2006 av maskot Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 tenkte sims og sånn. har så vidt prøvd meg på det, og syns det er greit å ha mulighet, om ikke annet. men de tunge "gutte-strategi-spillene" er ikke noe for meg.... hvor mye plass det er på harddisken er ikke sånn veldig veldig viktig egentlig, tenkte uansett at jeg skulle kjøpe en akstern harddisk. når det er mye på dataen har den en tendens til å bli treg syns jeg. så syns det er greit å ha minst mulig lagra på maskina. men på den du foreslår så ser det ikke ut til at det er firewire på den. det er kjet å ha om jeg skal ha ekstern harddisk. har hørt dette skal gå kjappere. flere forslag?? Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 tenkte sims og sånn. har så vidt prøvd meg på det, og syns det er greit å ha mulighet, om ikke annet. men de tunge "gutte-strategi-spillene" er ikke noe for meg....hvor mye plass det er på harddisken er ikke sånn veldig veldig viktig egentlig, tenkte uansett at jeg skulle kjøpe en akstern harddisk. når det er mye på dataen har den en tendens til å bli treg syns jeg. så syns det er greit å ha minst mulig lagra på maskina. men på den du foreslår så ser det ikke ut til at det er firewire på den. det er kjet å ha om jeg skal ha ekstern harddisk. har hørt dette skal gå kjappere. flere forslag?? 5721017[/snapback] Hva med å ta en titt på den spiltter nye Dell Inspiron 6400. Den ser for meg ut som et nesten usannsynlig røverkjøp akkurat nå. Jeg lekte meg litt og fikk Core Duo T2400, 1 gig RAM, 80 gig HD, WSXGA+ skjerm, det største batteriet og bluetooth for under 10000,-. Riktig nok med integrert grafikk, men i det minste det nyeste fra Intel, og skulle takle Sims og den salgs greit. (Pass på å fjerne 3-års-garantien, sett til 1 år) Olav Lenke til kommentar
maskot Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 veldig god den, men sims 2 er litt krevande på skjermkort.. og det der er jo ikkje akuratt verdens beste.. Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 neida, men det går fint... trenger bare en god allround PC til en billig penge... sånn er det å være studnet, må ha mye til minst mulig men takk for gode tips så langt men er det liksom noen merker som er mer kjent for kvalitet enn andre eller går det omtrent for det samme?? Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 (endret) men er det liksom noen merker som er mer kjent for kvalitet enn andre eller går det omtrent for det samme?? 5726752[/snapback] Ojoj...det der er et livsfarlig spørsmål Og du vil vel få nesten like mange svar som debattanter. Folk har en tendens til å dra sine egne konkulsjoner om kvalitet etter en uheldig, eller positiv erfaring med en maskin eller to. Dette blir helt feil. Men får du mange med samme erfaringer, så begynner det å hjelpe. Derfor er jo dette forumet så fint Har følelsen av av folk tolker kvalitet som mye forskjellig. En ting er driftssikkerhet, en annen er reell byggekvalitet og en siste er følelse av byggekvalitet. De to siste henger vel muligens ofte sammen, men om en maskin er godt bygd så betyr ikke det nødvendigvis at den går som ei klokke. Byggekvalitet er vel noe som først og fremst en bør tenke på om en herjer mye rundt omkring med maskinen i "felten" feks journalister på farten (vet ikke om de faktisk gjør det, men jeg ser nå for meg det...du skjønner hvor jeg vil...). Byggekvalitet kan selvsagt også gi en deilig tilfredsstillelse når en sitter og kjenner på maskinen...virker som mange er ganske opptatt av akkurat det (dette var IKKE fordømmende ment). Ellers så er det slik at de fleste produsenter kjøper inn komponenter fra underleverandører, og selv bare setter sammen maskinen og litt slikt. Dette betyr at maskinene reelt sett ofte er ganske like. Jeg mener det oftest er slik at det ikke er spesifikke merker en "bør holde seg unna", men mer enkelte modeller. Slik som feks en del Fujitsu-maskiner på markedet akkurat nå. Her på forumet virker det også av en eller annen grunn som at mange ikke liker Packard Bell-pc'ene. Kan ikke gå god for akkurat dette siste. Når alt dette er sagt, så er nok de fleste enige om at IBM troner høyt (høyest?) når det gjelder total kvalitet. Men de er ofte dyre i forhold til ytelse, og i den prisklassen du opererer mener jeg ikke det er noe lurt kjøp. For å oppsummere så tror jeg det viktigste er å finne en maskin som ytelsesmessig oppfyller dine krav uavhengig av merke. I tillegg bør man orientere seg slik du gjør her om enkelte modeller, slik at en kan styre unna problemfyllte maskiner. Olav Endret 9. mars 2006 av olav1974 Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 olav, tusen takk for godt og svært forståelig svar for en uinnvidd i data-verdenen men syns det er vanskelig å få oversikten. er så mange PC-er med så mye forskjellig.... men får vel bare bruke litt tid, så finner jeg noe jeg vet jeg blir fornøyd med Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 hva med å vente på at coop eller lidl skal komme med bærbar-tilbud? De pleier ofte å ha PCr som oppfyller så-å-si alle kravene dine... vet ikke om du har tid til å vente, men verdt et forsøk Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 kan gjerne vente, ikke noe stress, egentlig.... men å kjøpe en PC her, er ikke det litt risky? eller er det som regel kjente og gode merker som selges? det har jeg faktisk ikke tenkte over i det hele tatt.... Lenke til kommentar
OlivettiM24 Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Hva med Asus A6Ja ? LItt laver konfigurasjon og en bra deal på den kan gi deg alt det du trenger til 12 lapper eller mindre. Tvekjernet prosesor, 1 gig minne, 667 MHz busshastighet, 80 gig harddisk, blåtann, integrert webcam over skjermen, firewire, widescreen 1280x800 og et radeon grafikkort som skulle holde til SIMs. Jeg tror faktisk at dette er maskina for deg. Ta en titt i Asus A6Ja-tråden, og spør hvor billig de ASUS-freakene tror at du kan få den Endret 10. mars 2006 av OlivettiM24 Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 ja, har tenkt litt på den... er litt dyrere enn jeg hadde tenkt. men kan evt vente litt. jeg får nok mer penger, og ting blir kanskje billigere men takk for tipset, skal se litt på de nmaskina! Lenke til kommentar
c-man Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Hva med Toshiba M70-144. Grei maskin til god pris. Skulle dra Sims2 greit med ATI x700 kort. Fåes til 9300 hos www.stretto.no. For overføring av filer o.l. er usb 2.0 raskere enn firewire, synes jeg og ha lest. Korriger meg om jeg har feil . Så om maskina ikke har firewire men usb 2.0 så skal det gå rimelig bra uansett. Endret 13. mars 2006 av c-man Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå