Gå til innhold

JavaScript eller PHP? Hva bør jeg bruke/lære?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å lære meg et scriptspråk på et høyere nivå til bruk på nettsteder.

Hvilket språk av PHP og JavaScript (eller evt. noe annet) gir de fleste mulighetene og er mest/best objektorientert? Mulighetene i språket veier mye mer enn hvor lett det er å lære/bruke. Hvilket språk bør jeg fordype meg i?

Jeg kan en del objektorientert Java fra før, om dette har noe å si.

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tenkt å lære meg et scriptspråk på et høyere nivå til bruk på nettsteder.

Hvilket språk av PHP og JavaScript (eller evt. noe annet) gir de fleste mulighetene og er mest/best objektorientert? Mulighetene i språket veier mye mer enn hvor lett det er å lære/bruke. Hvilket språk bør jeg fordype meg i?

5720067[/snapback]

Jeg er ikke noen "Mester" på noen av språkene, men har vært borti begge..

Dersom du har lyst til å kunne lage klokker som teller ned (live) i nettleseren og ballonger som følger musepekeren eller andre 'kule' effekter, kan du velge Javascript.

Dersom du vil lære deg å lage nettsteder med diskusjonsforum, enkel nyhetsposting, opplastning av filer, polls, counters, etc. kan du velge php.

http://php.resourceindex.com/Complete_Scripts/ finner du mange ting du kan bruke PHP til :)

Jeg har hatt mest nytte (og glede) av det lille jeg kan om php. :)

Lenke til kommentar

JavaScript kjører i selve browseren, mens PHP brukes på selve serveren. Det gir ingen mening å sette dem opp mot hverandre i denne sammenhengen. (Hva som anbefalles av bil eller båt har så klart noe med hvor man vil bevege seg å gjøre.)

Lær begge deler, men PHP først.

Vurder om du kanskje bør satse på Python eller Ruby i stedet for PHP forresten, alle fungerer på "samme vis" på server-siden. PHP er som Britney Spears; veldig utbredt og "populært" - men i bunn og grunn bare noe forpult møl.

Edit:

Mulighetene i språket veier mye mer enn hvor lett det er å lære/bruke. Hvilket språk bør jeg fordype meg i?

om du virkelig mener det du sier her, er det ingenting til nå som slår Lisp (Common Lisp)

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Javascript er et klientside script, du ikke lage nettsider i det.

PHP ses på som linux sin variant av Microsoft sin ASP (vb) og er uten tvil det som er anbefalt å lære, siden du tross alt kan lage det meste i det. Jeg har brukt ASP tidligere men angrer ikke på at jeg ble kjent med PHP i sin tid, og driver i dag både å koder diskusjonsforum, og egne programmer i PHP (bla webserver).

Alt i Hardware.no kjører PHP som motor bak det hele.

Ulempen med PHP er at det er lett å bli en "grisekoder", men klarer du å kode strukturert er det ikke vanskelig å jobbe med OOP kode i PHP, da det støtter både klasser(objekter) og funksjoner. :)

Javascript bruker man til å lage "ekstra dill" på nettsidene.

Lenke til kommentar

anbefaler deg å lære php først også javascript for å så lære deg AJAX dersom du vil det.

men php er absolutt anbefalt!

PHP ses på som linux sin variant av Microsoft sin ASP (vb)
Eh? Linux? Er da Zend Technologies som har utviklet språket, er det ikke? Og de har vel ikke noe med Linux å gjøre? Men likhetene er vel nok at php er opensource og en direkte rival til MS sitt asp... (mulig er noe med "The enemy of my friend is another enemy" :) )

edit:liten feil

Endret av MC2
Lenke til kommentar

Anbefaler Ruby. I motsetning til PHP er språket objektorientert, kraftig og elegant.

Som en bonus får du dessuten tilgang til det glimrende Rails-rammeverket, som hjelper deg et godt stykke på vei når du skal lage gode og vedlikeholdbare web-applikasjoner.

Beste måten å komme i gang på er imo denne og denne, koster ikke mye fra amazon.com. Ellers finnes det jo selvsagt en god del materiale på nettet.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

5720067[/snapback]

Styr unna PHP, som etter min mening ikke er noe annet enn fjortis-serverside.

Jeg vil faktisk anbefale deg å satse på et skikkelig rammeverk på serversiden. Kan anbefale WebWork (http://www.opensymphony.com/webwork/), som er basert på Java.

WebWork 2.2 har mye Ajax-funksjonalitet (Dojo og DWR) som gjør det lett å lage såkalte "rich web applications". Dette innebærer Javascript.

Eneste ulempen med dette rammeverket er at det trenger en servlet-container (f.eks Apache Tomcat) og hosting-providerne som har støtte for dette er gjerne en god del dyrere enn fjortis-løsningene som bare støtter PHP.

Fordelen med å lære seg WebWork er at du faktisk lærer deg noe veldig matnyttig. Dette er kunnskap det er etterspørsel om nå om dagen.

Werner

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV

PHP er som dayslepr noe dritt, og ikke brukt den dyrebare tiden din til å lære det. Sats heller på Ruby (kodeord: Rails) eller Python (kodeord: Django eller Turbogears).

Lenke til kommentar

Php er ikke et drittspråk. Det egner seg godt til enkle oppgaver, men jeg må si at etter jeg lærte meg python, ser Django ut til å være langt kraftigere. Dog har det noe større læringskurve, men det er verdt det, det tar langt kortere tid å bruke når du først kan det. Dessuten er oop-mulighetene mye bedre i python

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV
PHP er som dayslepr noe dritt, og ikke brukt den dyrebare tiden din til å lære det. Sats heller på Ruby (kodeord: Rails) eller Python (kodeord: Django eller Turbogears).

5726586[/snapback]

Savnet jo en grunn til den meningen din.. :)

5730884[/snapback]

Hvorfor PHP er noe dritt?

- Bare ett stort uoverkommelig namespace (se bare http://www.php.net/quickref.php )

- Treigt (Python og Ruby er raskere, se http://shootout.alioth.debian.org/ )

- Ikke noe serlig bra OOP "system" (dog mye bedre i PHP5) :thumbdown:

- Kan ikke brukes til noe serlig mere en web-utvikling (dog er det mulig)

Hva er da bra med PHP?

- Online manualen :thumbup:

Sikkert flere ting som kan nevnes, men kommer ikke på noe mere i farten.

Endret av rapt0r
Lenke til kommentar
Men, er det ikke en fordel å lære seg best det skriptspråket som er mest utbredt?

5731135[/snapback]

om vi her antar at du også mener å bruke et «lesser language» når du mener "mest utbredt", så:

* om du jobber i et lite team på et nytt prosjekt: definitivt nei

* om du jobber alene: definitivt nei

* om du skal inn i et større team, og vedlikeholde et eksisterende prosjekt: ja - det er tungt å "snu" mange og mye eksisterende kode - men les videre .....

husk at innen du er god i disse tingene, så kan ting se helt annerledes ut .. og at det innenfor hvert språkvalg er stor overlapp m.t.p. "portabel kunnskap" ..

i tillegg er de fleste (edit: mange) større prosjekter lagt opp slik at man kan bruke det språket man ønsker når man jobber på "sin del" .. om en Pointy Haired Boss ikke liker at du gjør deg selv ikke-utbyttbar ved å skrive kode bare du kan vedlikeholde, kan jeg garantere deg at det er veeldig mange som kan f.eks. Python -- og om du skulle dø i morgen ville det ikke vært noe problem å skaffe en med samme kunskap som deg ..

om du søker litt på Internett, kan du t.o.m. finne mange som mener at f.eks. Python-kodere er bedre enn PHP-koder på mange måter, for de er genuint interessert i selve programmeringen på et dypt nivå - i tillegg til "bare det å få ting til å fønke fort å gærnt nå med en gang" (skaper problemer i morra; 14'is-kodere, som en nevnte bak her, eller i en annen sammenheng)

uansett, saueflokkmentalitet fungerer ikke så bra når man skal lære noe fra scratch, da bransjen hele tiden er en «moving target» .. lær de språkene som tirrer interessen og utfordrer hjernen din! ...i stedet for å bare utfordre interessen din for dette på bitte-litt lengre sikt

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Slik ville jeg gjort det:

Steg nr#1 Python, til du føler at mestrer de oppgavene du trenger det til.

Steg nr#2 Javascript.

Steg nr#3 Eventuelle andre serverside-språk som PHP5 (mer OO enn php4, samt litt raskere (?) og sikrere).

Steg nr#4 Eventuelle andre clientside-språk.

Grunnen til at jeg skrev python og javascript som førstevalg, er at jeg har et inntrykk av at dette er de mest kraftfulle språkene som kan læres ganske kjapt, og som ikke er så veldig forskjellig fra resten av språkene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Edit:
Mulighetene i språket veier mye mer enn hvor lett det er å lære/bruke. Hvilket språk bør jeg fordype meg i?

om du virkelig mener det du sier her, er det ingenting til nå som slår Lisp (Common Lisp)

5723814[/snapback]

Nei, da bør du lære assembly. Men hvis vi snakker om web-programmering her så...

PHP ses på som linux sin variant av Microsoft sin ASP (vb) og er uten tvil det som er anbefalt å lære, siden du tross alt kan lage det meste i det. Jeg har brukt ASP tidligere men angrer ikke på at jeg ble kjent med PHP i sin tid, og driver i dag både å koder diskusjonsforum, og egne programmer i PHP (bla webserver).
Webserver i PHP? :roll:
Lenke til kommentar

Webserver i PHP ja, av den enkle grunn at det er mulig. :)

Den kjører som et eget program og blander seg ikke opp i hva CGI scriptene gjør mer enn hva Apache gjør. Hastigheten ble heller ikke så verst men har kun fått testet den i Windows enda og da er det ikke perfekt siden Windows mangler støtte for forking.

En annen server skrevet i PHP:

http://nanoweb.si.kz/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...