DarkSlayer Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Det stemmer at folk kjøper mindre alkohol når den blir dyrere. Samtidig så øker produksjon av hjemmebrent og det importeres mer smuglervarer. Ingen statistikk i verden klarer å telle antall liter ulovlig drikke. Man kan bare estimere et ca som faktisk kan være helt på trynet. Blir alkohol for dyrt så kan jo hash og amfetamin også bli meget populært. De er ikke så vanedannende, og alikevel gi en go rus. Slike stoffer er mer utbredt sør i europa og amerika. Så viss man vil ha mer ulovlige stoffer i landet her så er det bare å sette opp avgiften. Og dermed ta risken for skader som oppstår av ulovlige varer. og en ting ... slutt med det patetiske latterlige argumentasjonen om folk som ikke skriver korrekt. Useriøst og har totalt ingenting med diskusjonen å gjøre. Folk har rett til å ytre seg, og meninger er ikke mindre værdt fordi man ikke skriver rett. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Det stemmer at folk kjøper mindre alkohol når den blir dyrere. Samtidig så øker produksjon av hjemmebrent og det importeres mer smuglervarer. Ingen statistikk i verden klarer å telle antall liter ulovlig drikke. Man kan bare estimere et ca som faktisk kan være helt på trynet. Blir alkohol for dyrt så kan jo hash og amfetamin også bli meget populært. De er ikke så vanedannende, og alikevel gi en go rus. Slike stoffer er mer utbredt sør i europa og amerika. Så viss man vil ha mer ulovlige stoffer i landet her så er det bare å sette opp avgiften. Og dermed ta risken for skader som oppstår av ulovlige varer. og en ting ... slutt med det patetiske latterlige argumentasjonen om folk som ikke skriver korrekt. Useriøst og har totalt ingenting med diskusjonen å gjøre. Folk har rett til å ytre seg, og meninger er ikke mindre værdt fordi man ikke skriver rett. 5751524[/snapback] Såvidt jeg har fått med meg er ikke akkurat Hasj og Amfetamin så billig heller :!: Og det vil alltid finnes folk som er så lite smarte at de utsetter seg selv for hjemmebrent. I likhet med at det alltid vil finnes folk som bruker dop/narkotika. Du må ta i betraktning at ikke alle har en nabo med eget hjemmebrentanlegg i låven, og ikke alle bor i nærheten av svenskegrensa.' EDIT: Dersom jeg har så dårlig råd at jeg ikke har råd til å kjøpe ei halvflaske vodka til 120 kroner, så holder jeg meg heller hjemme. Om man er så desperat etter alkohol så er det på tide å kontakte AA Endret 14. mars 2006 av Linn Christin Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Såvidt jeg har fått med meg er ikke akkurat Hasj og Amfetamin så billig heller :!: Og det vil alltid finnes folk som er så lite smarte at de utsetter seg selv for hjemmebrent. I likhet med at det alltid vil finnes folk som bruker dop/narkotika. Du må ta i betraktning at ikke alle har en nabo med eget hjemmebrentanlegg i låven, og ikke alle bor i nærheten av svenskegrensa. 5751541[/snapback] Her i "bygda" koster det vel alt fra 80-120 kr for grammet hasj, spørs hvem du kjenner etc. Det er billigere å ruse seg på hasj for en kveld enn det er å drikke seg full på sprit/øl. Å utsette seg for hjemmebrent? Har drukket HB flere ganger, aldri merket noe forskjell på verken selve rusen eller bakrusen eller hvordan jeg har hatt det i ettertid om du ønsker å gå psykologisk inn i det. HB har faktisk så høy alkoholprosent så det regnes som narkotika, så drikker du HB kan du også si at du bruker narkotika. Jeg bor nære svenskegrensa, maks 2 timers kjøretur. Jeg bor også like utenfor trondheim, så du tror også sikkert at jeg bor på landsbygda. Tilgangen til HB er relativt stor her, det er liksom aldri noe problem å skaffe det. Kjenner folk fra "byen" (altså folk som bor i trondheim) som heller ikke har noe stort problem med å skaffe verken HB, hasj eller noe annet. Det er jo utkantstørk utenfor alle store byer, og til og i oslo er det da ikke lange turen ut av sentrum du skal for å se en låve som du assosierer med hjemmebrentapperat Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Skjønner ikke hva som er så galt med hjemmebrent. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Såvidt jeg har fått med meg er ikke akkurat Hasj og Amfetamin så billig heller laugh.gif Og det vil alltid finnes folk som er så lite smarte at de utsetter seg selv for hjemmebrent. I likhet med at det alltid vil finnes folk som bruker dop/narkotika. Du må ta i betraktning at ikke alle har en nabo med eget hjemmebrentanlegg i låven, og ikke alle bor i nærheten av svenskegrensa.' EDIT: Dersom jeg har så dårlig råd at jeg ikke har råd til å kjøpe ei halvflaske vodka til 120 kroner, så holder jeg meg heller hjemme. Om man er så desperat etter alkohol så er det på tide å kontakte AA Blir overgitt over at du kaller for indirekte for dumme når de drikker hjemmebrent. Er du så mye smartere når du tror at folk drikker mindre når alkohol avgiftene går opp? Nei ikke akkurat. Nå må du også ta i betrakning at selv om ikke alle har en nabo som lager hjemmebrent, så er det alltid noen som kjenner en som har en kompis med en onkel som lager alkohol til en billig penge. Jungel telegrafen går fort, uansett hvor du er. Om du ikke kjenner noen som lager brennevinet, så kan jeg garantere at du får tak i det uansett, vis du bare spør. Gidder ikke kommentere det du skriver bak EDIT for det er et så dårlig utsagn at jeg blir kvalm. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Vel, hva Harsj koster eller ikke koster kan jeg ikke uttale meg om, siden jeg aldri har vært borti noen av delene. At man kan risikere å få f.eks metanol ved kjøp av hjemmebrent er vel noe alle vet(?), og dermed er det hakket "farligere" å kjøpe blank veske fra ei colaflaske av en venn av en onkels kompis. Jeg har virkelig ikke så lyst på alkohol at jeg utsetter meg for det. Jeg beklager virkelig om du finner det sårende at jeg synes at folk som er så desperate etter alkohol at de kjøper hjemmebrent kun fordi polsprit er for dyrt bør søke hjelp. For virkelig, det er ikke så dyrt at en med vanlig alkoholkonsum skal bli ruinert. Det samme gjelder sjokolade. En vanlig person som spiser en sjokolade på lørdagskvelden vil ikke bli ruinert om prisen settes opp. Han som spiser en sjokolade etter hvert måltid hver eneste dag derimot, vil nok merke det bedre. Jeg kjenner ingen som lager hjemmebrent. Av og til har jeg hellt polsprit på ei slik lita imsdalflaske fordi jeg ikke orka å drasse på ei helflaske, og da folk reagert på om det virkelig var HB jeg kom med, og hvor dum jeg virkelig var. Jeg er langt ifra den eneste som har noe imot HB. Når man drikker hjemmebrent med stor alkoholprosent er det lettere for at man blir for full. Men for all del. Harsj og Amfetamin bør bli lovlig, og polsprit skal bli gratis, slik at alle nordmenn kan tappe det direkte fra springen. Poteten burde dessuten byttes ut med en stor melkesjokolade. Og skatt trenger vi ikke betale, siden Norge har Oljefond Lurer forresten på hvor mange det er av dere som innbiller seg at Oljefondet befinner seg i en bank, i klirrende mynt. Det hadde vært artig å vist Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Vel, hva Harsj koster eller ikke koster kan jeg ikke uttale meg om, siden jeg aldri har vært borti noen av delene. At man kan risikere å få f.eks metanol ved kjøp av hjemmebrent er vel noe alle vet(?), og dermed er det hakket "farligere" å kjøpe blank veske fra ei colaflaske av en venn av en onkels kompis. Jeg har virkelig ikke så lyst på alkohol at jeg utsetter meg for det. Jeg beklager virkelig om du finner det sårende at jeg synes at folk som er så desperate etter alkohol at de kjøper hjemmebrent kun fordi polsprit er for dyrt bør søke hjelp. For virkelig, det er ikke så dyrt at en med vanlig alkoholkonsum skal bli ruinert. Det samme gjelder sjokolade. En vanlig person som spiser en sjokolade på lørdagskvelden vil ikke bli ruinert om prisen settes opp. Han som spiser en sjokolade etter hvert måltid hver eneste dag derimot, vil nok merke det bedre. Jeg kjenner ingen som lager hjemmebrent. Av og til har jeg hellt polsprit på ei slik lita imsdalflaske fordi jeg ikke orka å drasse på ei helflaske, og da folk reagert på om det virkelig var HB jeg kom med, og hvor dum jeg virkelig var. Jeg er langt ifra den eneste som har noe imot HB. Når man drikker hjemmebrent med stor alkoholprosent er det lettere for at man blir for full. Men for all del. Harsj og Amfetamin bør bli lovlig, og polsprit skal bli gratis, slik at alle nordmenn kan tappe det direkte fra springen. Poteten burde dessuten byttes ut med en stor melkesjokolade. Og skatt trenger vi ikke betale, siden Norge har Oljefond Lurer forresten på hvor mange det er av dere som innbiller seg at Oljefondet befinner seg i en bank, i klirrende mynt. Det hadde vært artig å vist 5751765[/snapback] Klarer du ikke bli mer usaklig? 1. Du klarer tydeligvis ikke fatte at resten av verden ikke er like vidunderlig som deg selv. 2. Du klarer tydeligvis ikke diskutere uten å prøve og latterliggjøre de andre som har andre meninger enn deg. Bedriver også mye med stråmenn. 3. Du lever vist i en verden full av farger, mens alle andre her tydeligvis lever i en svart/hvit verden. Metanolfrykten tror jeg du må være en av de få som sitter igjen med. Snakka du ikke om at "alle kjøpte HB på den lokale låven" da? Av folk som brygger selv? Det er ikke så vanskelig vet du. Og nå skal du ikke uttale deg om priser på hasj og amfentamin, selv om du gjorde det i posten tidligere. Nei og nei. Morsomt å komme med påstander når du ikke har så mye å backe de opp med. Og ja, folk har faktisk en drikkekultur her i landet. Ikke alle drikker alkohol kun for å bli full, men tenk deg at det faktisk finns andre mennesker enn deg selv her ute som også liker smaken på sprit etc. Avgifter rammer de også! Om jeg drikker et par pils på onsdagskvelden når jeg ser på RBK spille i champions leauge så bør jeg ringe AA? Herregud. HB har forresten 80-90% alkohol, det skal litt til å faktisk få 96%. Hvor mye folk drikker legger jeg meg pent lite opp i. Du har tydeligvis et problem med at folk blir "for fulle", hvor enn du setter grensen for "for full". Mye av det å drikke handler om at du må kunne å drikke. Og du lærer pent lite av å sitte å høre på moralpreken fra mor og far, eller staten for den saks skyld. Det handler om erfaring, og drikker du så mye HB/øl/vodka/whiskey at du blir dårlig, så lærer du på det. Samma hvor dum du tror dine medmennesker er.. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 *snip* 5751765[/snapback] Klarer du ikke bli mer usaklig? Nei, uansett hvor mye jeg prøver, klarer jeg aldri å havne på ditt nivå hva usaklighet angår :!: [qupte] 1. Du klarer tydeligvis ikke fatte at resten av verden ikke er like vidunderlig som deg selv. Takk, det var snillt sagt 3. Du lever vist i en verden full av farger, mens alle andre her tydeligvis lever i en svart/hvit verden. Om du ikke ser farger er det deg det er noe galt med, folk flest ser i farger :!: Metanolfrykten tror jeg du må være en av de få som sitter igjen med. Snakka du ikke om at "alle kjøpte HB på den lokale låven" da? Av folk som brygger selv? Det er ikke så vanskelig vet du. Jeg snakket om at IKKE ALLE kjøpte HB på den lokale loven :!: Og det er da ikke lenge siden flere døde av mtanolforgiftning etter å ha hatt i seg HB. HB kan også sammenlignes med piratkopiering, og det er vi vel alle imot ? Og nå skal du ikke uttale deg om priser på hasj og amfentamin, selv om du gjorde det i posten tidligere. Nei og nei. Morsomt å komme med påstander når du ikke har så mye å backe de opp med. Også jeg følger med i samfunnet, og det er aldri noen som har sagt at det er billig å kjøpe harsj eller amfetamin. Og ja, folk har faktisk en drikkekultur her i landet. Ikke alle drikker alkohol kun for å bli full, men tenk deg at det faktisk finns andre mennesker enn deg selv her ute som også liker smaken på sprit etc. Avgifter rammer de også! Om jeg drikker et par pils på onsdagskvelden når jeg ser på RBK spille i champions leauge så bør jeg ringe AA? Herregud. HB har forresten 80-90% alkohol, det skal litt til å faktisk få 96%. Hvor mye folk drikker legger jeg meg pent lite opp i. Du har tydeligvis et problem med at folk blir "for fulle", hvor enn du setter grensen for "for full". Mye av det å drikke handler om at du må kunne å drikke. Og du lærer pent lite av å sitte å høre på moralpreken fra mor og far, eller staten for den saks skyld. Det handler om erfaring, og drikker du så mye HB/øl/vodka/whiskey at du blir dårlig, så lærer du på det. Samma hvor dum du tror dine medmennesker er.. 5752163[/snapback] Nå var det en lengre oppe som påsto at HB var narkotika, og jeg baserte meg på den påstanden. Jeg har vært for full, og jeg har vært passe full. Passe full er helt klart å foretrekke :!: Kunne vi forresten vandret mer OT enn dette? Synes å minnes langt der bake at dette dreide seg om avgift på pizza og brus? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) *snip* 5751765[/snapback] Klarer du ikke bli mer usaklig? Nei, uansett hvor mye jeg prøver, klarer jeg aldri å havne på ditt nivå hva usaklighet angår :!: 1. Du klarer tydeligvis ikke fatte at resten av verden ikke er like vidunderlig som deg selv. Takk, det var snillt sagt 3. Du lever vist i en verden full av farger, mens alle andre her tydeligvis lever i en svart/hvit verden. Om du ikke ser farger er det deg det er noe galt med, folk flest ser i farger :!: Spiller du dum? Metanolfrykten tror jeg du må være en av de få som sitter igjen med. Snakka du ikke om at "alle kjøpte HB på den lokale låven" da? Av folk som brygger selv? Det er ikke så vanskelig vet du. Jeg snakket om at IKKE ALLE kjøpte HB på den lokale loven :!: Og det er da ikke lenge siden flere døde av mtanolforgiftning etter å ha hatt i seg HB. HB kan også sammenlignes med piratkopiering, og det er vi vel alle imot ? Hvordan du klarer å sammenligne HB med piratkopiering har jeg lyst til å se.. Og nei, "vi" er ikke alle imot piratkopiering. Og nå skal du ikke uttale deg om priser på hasj og amfentamin, selv om du gjorde det i posten tidligere. Nei og nei. Morsomt å komme med påstander når du ikke har så mye å backe de opp med. Også jeg følger med i samfunnet, og det er aldri noen som har sagt at det er billig å kjøpe harsj eller amfetamin. Billig? Hva er egentlig billig? Jeg ser på det som billig, fordi det er billigere enn alkohol. Endret 14. mars 2006 av smoothie Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 HB kan også sammenlignes med piratkopiering, og det er vi vel alle imot ? :!: :!: :!: Takk for den, det var dagens latterbombe for min del. Det var da også noe å sammenligne med Kunne vi forresten vandret mer OT enn dette? Synes å minnes langt der bake at dette dreide seg om avgift på pizza og brus? Dette er jo mer elle mindre on topic. Alkohol avgiften beviser at folk drikker ikke mindre selv om det er dyrere, noe som igjen er bevis nok for at selv med dyrere usunne varer så spiser ikke folk mindre usunt av den grunnen. Sunnere mat blir ikke billigere uansett, noe veiavgiften burde bevise. Vi betaler ræva av oss på veiavgift men har fremdeles ræva veier. Så jeg må nok bare si, få opp øynene lille venn. Nytter ikke å tvinge folk til å gjøre noe de ikke vil, og vi trenger ikke skattlegge folk fordi vi anser vår livstil som perfekt. Ingen er perfekt, noen foretrekker sunn mat og noen foretrekker usunn mat. La folk spise som de vil, og ender de på sykehus av den grunn, så skal de ikke lide noe mer økonomisk. Vi lever i et land med masse penger, og det er aldri snakk om at vi skal legge avgifter på folk som spiser sunt, så hvorfor legge avgifter på de som ikke spiser som oss. Havner de på sykehus så har vi råd i angro til å ta oss av de. Verden er ikke perfekt, noe som mange kanskje kan tro. Noen sitter og tror at verden gjør som den blir fortalt vis bare summen på kostnaden er høy nok. Det er ikke slik det funker. Om våpen forhandlerne satte opp prisen på våpnene til terrorister, vil ikke det med andre ord si at det blir fred med en gang, der finnes andre som er villig til å selge våpnene til dem. Samme gjelder her, vil folk ha det så får de tak i det, billig eller ei. Verden er ikke perfekt, trenger ikke ødelegge livet økonomisk sett for andre, bare fordi du selv er egoistisk og vil ha billigere silofor. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Teit begrensning på antall quoter.. Og ja, folk har faktisk en drikkekultur her i landet. Ikke alle drikker alkohol kun for å bli full, men tenk deg at det faktisk finns andre mennesker enn deg selv her ute som også liker smaken på sprit etc. Avgifter rammer de også! Om jeg drikker et par pils på onsdagskvelden når jeg ser på RBK spille i champions leauge så bør jeg ringe AA? Herregud. HB har forresten 80-90% alkohol, det skal litt til å faktisk få 96%. Hvor mye folk drikker legger jeg meg pent lite opp i. Du har tydeligvis et problem med at folk blir "for fulle", hvor enn du setter grensen for "for full". Mye av det å drikke handler om at du må kunne å drikke. Og du lærer pent lite av å sitte å høre på moralpreken fra mor og far, eller staten for den saks skyld. Det handler om erfaring, og drikker du så mye HB/øl/vodka/whiskey at du blir dårlig, så lærer du på det. Samma hvor dum du tror dine medmennesker er.. 5752163[/snapback] Nå var det en lengre oppe som påsto at HB var narkotika, og jeg baserte meg på den påstanden. Jeg har vært for full, og jeg har vært passe full. Passe full er helt klart å foretrekke :!: Kunne vi forresten vandret mer OT enn dette? Synes å minnes langt der bake at dette dreide seg om avgift på pizza og brus? 5752243[/snapback] Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Quote fuckup :!: Passe full vil vel sies å være når man er påvirket av alkohol på den måten at man blir i godt humør og er lystigere enn vanlig. For full vil jeg påstå er når man blir så full at man blir dårlig/svimmel, ikke klarer å holde seg på beina, sovner eller spyr. Du er sikkert uenig Piratkopiering ødelegger for platebransjen som prøver å tjene ærlige penger på musikk. Piratkopiering er i likhet med hjemmebrenning forbudt. Det samme er Amfetamin og Harsj. Ingenting blir forbudt uten at det finnes noen som helst grunn for det. Jeg føler meg ikke unormal når jeg synes de som kommer krypende ut av byens "alkisbar" klokken 12:00 om formiddagen på en mandag. Man er neppe alkoholiker dersom man liker å ta seg noen øl til fotballkampen på fredagskvelden. Men allikevel, dersom man inntar over 13 enheter i uka er man i faresonen for å bli alkoholiker. En enhet er da f.eks en øl, eller en rusbrus. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Så jeg må nok bare si, få opp øynene lille venn. Nytter ikke å tvinge folk til å gjøre noe de ikke vil, og vi trenger ikke skattlegge folk fordi vi anser vår livstil som perfekt. Ingen er perfekt, noen foretrekker sunn mat og noen foretrekker usunn mat. La folk spise som de vil, og ender de på sykehus av den grunn, så skal de ikke lide noe mer økonomisk. Vi lever i et land med masse penger, og det er aldri snakk om at vi skal legge avgifter på folk som spiser sunt, så hvorfor legge avgifter på de som ikke spiser som oss. Havner de på sykehus så har vi råd i angro til å ta oss av de. 5752519[/snapback] Det neste forslaget ditt er vel at jeg som ikke kjører bil skal betale veiavgift Lille venn faktisk Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Nei, uansett hvor mye jeg prøver, klarer jeg aldri å havne på ditt nivå hva usaklighet angår :lol: Å herre, det finnes slike barn enda. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Nei, uansett hvor mye jeg prøver, klarer jeg aldri å havne på ditt nivå hva usaklighet angår :lol: Å herre, det finnes slike barn enda. 5752572[/snapback] Så når en påstår at en annen er usakelig, så er man barn dersom man selv synes at den andre er usaklig? Da er det om og gjort å kalle noen noe først da, for den som svarer på slikt er ett barn :!: Jeg er ikke akkurat noe barn. Hadde jeg vært det hadde jeg trodd at man kunne skru ned prisen på ett produkt uten å ta ekstra betalt ett annet sted. Eller at samfunnet hadde vært tjent med billig alkohol, usunn mat og fri dop - bare fordi jeg kommer til å få lyst på en dram neste helg. Men hey, god jul :!: Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Så jeg må nok bare si, få opp øynene lille venn. Nytter ikke å tvinge folk til å gjøre noe de ikke vil, og vi trenger ikke skattlegge folk fordi vi anser vår livstil som perfekt. Ingen er perfekt, noen foretrekker sunn mat og noen foretrekker usunn mat. La folk spise som de vil, og ender de på sykehus av den grunn, så skal de ikke lide noe mer økonomisk. Vi lever i et land med masse penger, og det er aldri snakk om at vi skal legge avgifter på folk som spiser sunt, så hvorfor legge avgifter på de som ikke spiser som oss. Havner de på sykehus så har vi råd i angro til å ta oss av de. 5752519[/snapback] Det neste forslaget ditt er vel at jeg som ikke kjører bil skal betale veiavgift Lille venn faktisk 5752571[/snapback] Det blir noe helt annet. Betale veiavgift gjøres fordi veiene slites og trenger vedlikehold. Ditt forslag er ganske enkelt å avgiftslegge folk som ikke gjør som du og spiser sunt, på det grunnlaget at de "er en byrde" for samfunnet. Om du ser selv, er ikke mye relasjoner der. Piratkopiering ødelegger for platebransjen som prøver å tjene ærlige penger på musikk. Piratkopiering er i likhet med hjemmebrenning forbudt. Det samme er Amfetamin og Harsj. Ingenting blir forbudt uten at det finnes noen som helst grunn for det. Så du sammenligner alt som er ulovelig med andre ord? Så du kan da også sammenligne med mord for det er også ulovelig. Face it, du kan ikke sammenligne piratkopiering med hjemmebrent. De som lager HB selv ødelegger ikke for polet, det er det staten som gjør med avgiftene sine. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Nei. hvis du frivillig påfører samfunnet større utgifter, synes jeg at du bør betale mer. Når de pengene igjen blir krevd inn direkte fra de produkter som er med på å skape problemet så ser jeg ingen problemer med det. 5734278[/snapback] Støttes. Det er forskjell på å skyte seg selv i foten og å bli skutt, for å si det slik. Enkelte her vil jo straffe alle som er syke/svake, uansett hvorfor de er det. 5746187[/snapback] Så det vil med andre ord si at en person som spiser banan, men svelger en banabit i halsen, også må betale ekstra, fordi det var jo noe du selv påførte deg, og det burde jo ikke sammfunnet straffes med. Vet du hva, jeg synes dere er vel idiot i hue her. Tenker dere kanskje på de allerede psykiske problemene som mange overvektige personer sliter med, vet dere overhode hva det er snakk om? Tror NEPPE dere har peiling i havet, og bare ser på de som "overvektige" og "Freaks" i samfunnet, som fortjener all ond straff i verden som finnes. Dere kaller andre for egositer for den minste ting, men dere er fan meg ikke skiten likere. Egoister, tenker med 2% av hjernen, og tenker ikke lengere enn nesa. Kanskje jeg må forklare det, igjen, for de som har litt for mye kork mellom ørene. Mange spiser faktisk mye mat for det er det eneste de har som trøst i livet. De lever allerede tungt, trenger hjelp, og sliter på alle punkter. Likevell skal ikke staten rekke ut en hand og hjelpe de som trenger det, men heller sette avgifter på maten deres, slik at de sliter enda mer økonomisk enn de har gjort før. Men det ser dere jo ikke, neida. Dere ser personer som belaster samfunnet, som påfører seg selv skader, og som dere selv mener bør lide for det, i form av økonomiske påkjenninger. Aner dere hvor idiotisk, og ikke minst egoistisk, det høres ut? Tror dere sunne freaks at verden snurrer bare rundt deres perfekte kropp? Og resten er en gjeng med utstøtte som fortjener alt vondt i verden? Her lever vi i et samfunn som proklamerer om å være uten fordommer, ikke dømmer mannen i gata før de vet sakens fulle side, men så forhånds dømmer vi alle som lever usunt som en byrde for samfunnet som fortjener å betale ekstra slik at de som lever sunt kan få det ENDA billigere? Hvorfor kan ikke de som liker å spise sunt få en billigere mat, uten å legge regninga over på de som liker pizza og cola? Det gjør meg kvalm at folk skal dømme usunne folk nedenom og hjem, på grunnlag av sine egne matvaner. Hva er det egentlig som gjør DINE matvaner så mye bedre enn andres om jeg tør spør? Så du spiser silofor og gammelt høy, vil du ha medalje og for det? Skjerp dere folkens og få opp gluggene slik at dere ser litt på hva dere selv skriver her. Værre egoisme og troll skap skal du lete lenge etter. Jeg er så piss lei av fordommer og "straffer" mot mennesker i form av økonomiske belastninger i Norge, at jeg nesten kan spy. Alt skal vi ha avgifter på, alt skal betales av oss. Når ser vi egentlig noe av de 313 000 per nordmann som de sier oljefondet er verdt? 5748072[/snapback] Registrerer en imponerende evne til å tillegge meg en masse meninger på grunnlag av det lille utsagnet mitt. Kommer ikke til svare på dette, da det er fullstendig off-topic og det som verre er. Det er snakk om en økning på 12% i matmomsen, ikke Hitler-style internering av søtmomser til konsentrasjonsleirer. Ro ned argumentasjonsteknikken din littegrann, så kanskje den står i forhold til det vi diskuterer. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 5752519[/snapback] Det neste forslaget ditt er vel at jeg som ikke kjører bil skal betale veiavgift 5752571[/snapback] Det blir noe helt annet. Betale veiavgift gjøres fordi veiene slites og trenger vedlikehold. Ditt forslag er ganske enkelt å avgiftslegge folk som ikke gjør som du og spiser sunt, på det grunnlaget at de "er en byrde" for samfunnet. Om du ser selv, er ikke mye relasjoner der. Vel, jeg ser veldig mange relasjoner der! En person som stapper i seg masse usunn mat (og nei, en sjokolade og ei skål potetgull i uka er ikke det jeg kvalifiserer som usunn livsstil) utsetter seg selv for mer slitasje enn en vanlig sunn person som ikke stapper i seg godteri, snacks og brus hver dag.. (for ikke å nevne hamburgere fra McDonalds) Denne slitasjen vil over tid føre til at personen blir syk og vil ha større behov for helsevesenet enn en person som har hatt normalt sunnt kosthold hele livet sitt. Om noen år når Nordmenn er like feite og usunne som "amerikanere" vil det kanskje bli behov for skatteøkning, siden "alle" er syke og bruker helsevesenet ofte. Dette er jo en perfekt sammenligning med at en som ikke kjører bil skal belastes med veiavgift. En som ikke utsetter kroppen sin vil her belastes for ekstra skatt fordi andre spiser seg syke. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) ganske dust ja. 5752693[/snapback] Og det var ett nyttig og konstruktivt bidrag til diskusjonen? Endret 14. mars 2006 av Linn Christin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå