Lemkin Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Burde ikke staten legge avgift på bacon? Sitter nå og spiser 5 nystekte skiver med bacon (og 3 brødskiver med egg) og de glinser i lyset av fettet. Er det ikke mer usunt å spise rent stekt flesk enn det er å spise en skjokolage i ny og ned? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Bear^, det du skriver om alkohol er stort sett BS, bare så du er obs på det. Du har 0 vitenskaplig dekning Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) MrLee: Det er mange lufthoder i Norge, så forvent å møte flere av de her på forumet. Dessverre blir ikke slike individer behandlet for sin topplokkstomhet. Edit: Forresten, flere av de klarer ikke å skille mellom "og" og "å", da hjelper det liksom ikke å ha det norske flagget som avatar. Tegnsettingsreglene ser også ut til å ha gått de hus forbi. 5746911[/snapback] De kommentarene der kan du gjerne holde for deg selv, og heller tilføre diskusjonen ett saklig innlegg. En ting som irriterer meg mest ved dette forumet er sånne som deg, som ikke har annet og gjøre enn og kommentere skrivefeil og kalle folk lufthoder. Og ja, jeg er hverken ett lufthode eller en gramatisk ekspert. MrLee: Nei, jeg klager vel ikke over slik jeg lever nå, nei. Men og betale enda en avgift fordi jeg vil spise ett raskt måltid etter jobb, hva i helvete er poenget med det? Har jeg ikke allerede betalt moms for pizza'en? Ikke er en pizza spesielt usunn heller, som flere har påpekt.... Endret 13. mars 2006 av Psykopatisk Kaffelefse Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) .....Herlig system vi har, ikke rart Norge er ett av de rikeste landene i verden.... meningsløst innlegg, og du snakker om andre? Du får bare irritere deg videre (forresten, er det ikke litt ironisk når nordmenn "med flagget på brystet" ikke klarer (?) å skrive grammatisk korrekt norsk?) Endret 13. mars 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Bear^, det du skriver om alkohol er stort sett BS, bare så du er obs på det. Du har 0 vitenskaplig dekning 5748881[/snapback] Ikke? Fortell meg, hvor mange døde av metanol saken? Hvorfor tror du det faktisk skjedde døds fall i den saken? La meg ganske enkelt si deg, fordi folk ville ha billigere alkohol, og kjøpte der det var tilgjengelig. Hadde det faktisk vært riktig her i Norge, hadde folk tatt seg den lille råden til å kjøpe en flaske sprit på polet, og overlevd. Samt at det er vitenskapelig bevist at det ikke nytter å tvinge folk til å slutte med noen form for varer som er vane dannende. Ja, det er forferdelig mange år siden det kom frem, og det er jo pur logik også.. Er det bare BS? Kan vel så være. Men da kan vel du skrive til verdens dekkende vitenskaps personer som sier at det ikke nytter å tvinge en person på noen mulig måte til å slutte med vanedannende produkter, og si at de har 0 peiling på det de skriver og sier. Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 .....Herlig system vi har, ikke rart Norge er ett av de rikeste landene i verden.... meningsløst innlegg, og du snakker om andre? Du får bare irritere deg videre (forresten, er det ikke litt ironisk når nordmenn "med flagget på brystet" ikke klarer (?) å skrive grammatisk korrekt norsk?) 5748923[/snapback] Mitt innlegg var ment som en illustrasjon av det sinnsyke antallet avgifter vi har i landet. Noe du kanskje blir og irritere deg over den gangen du må begynne og betale for deg. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Noe du kanskje blir og irritere deg over den gangen du må begynne og betale for deg. 5749000[/snapback] Har skattet i mange år nå og er fortsatt langt ifra sur pga det. Greit nok at jeg kanskje bør slutte å bry meg om skrivefeil, selv om det ikke tar seg ut (tenk å lese en avis full av skrivefeil :/ ) Bear^: poenget mitt er alt tyder på at folk drikker mindre når prisen på alkohol går opp. Vet du hvor billig det er for sprit i Østeuropa? Det er veldig billig, også for fastboende. I Polen f.eks. finnes det 24 timers spritsjapper. Likevel florerer det falsk alkohol, ofte metanol på "orginalflasker". At folk kjøper alkohol fra uautoriserte utsalgssteder sier mer om deres dumhet (hvor stor risiko ønsker en å ta?) enn om at prisen på polet er for stiv. Når du snakker om vaner slik du gjør, snakker du om alkoholikere, ikke "vanlige" konsumenter Endret 13. mars 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Noe du kanskje blir og irritere deg over den gangen du må begynne og betale for deg. 5749000[/snapback] Nok et innlegg uten belegg for fremsatte "påstander". Har skattet i mange år nå og er fortsatt langt ifra sur pga det. Bear^: poenget mitt er alt tyder på at folk drikker mindre når prisen på alkohol går opp. Vet du hvor billig det er for sprit i Østeuropa? Det er veldig billig, også for fastboende. I Polen f.eks. finnes det 24 timers spritsjapper. Likevel florerer det falsk alkohol, ofte metanol på "orginalflasker". At folk kjøper alkohol fra uautoriserte utsalgssteder sier mer om deres dumhet (hvor stor risiko ønsker en å ta?) enn om at prisen på polet er for stiv. Når du snakker om vaner slik du gjør, snakker du om alkoholikere, ikke "vanlige" konsumenter 5749104[/snapback] En må også ta i betraktning at de har andre drikkevaner i øst-europa enn vi har her i Norge. Dette er kulturtradisjoner som står lengere tilbake i tid enn avgiftene på alkohol gjør. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Bear^, det du skriver om alkohol er stort sett BS, bare så du er obs på det. Du har 0 vitenskaplig dekning 5748881[/snapback] Ikke? Fortell meg, hvor mange døde av metanol saken? Hvorfor tror du det faktisk skjedde døds fall i den saken? La meg ganske enkelt si deg, fordi folk ville ha billigere alkohol, og kjøpte der det var tilgjengelig. Hadde det faktisk vært riktig her i Norge, hadde folk tatt seg den lille råden til å kjøpe en flaske sprit på polet, og overlevd. Samt at det er vitenskapelig bevist at det ikke nytter å tvinge folk til å slutte med noen form for varer som er vane dannende. Ja, det er forferdelig mange år siden det kom frem, og det er jo pur logik også.. Er det bare BS? Kan vel så være. Men da kan vel du skrive til verdens dekkende vitenskaps personer som sier at det ikke nytter å tvinge en person på noen mulig måte til å slutte med vanedannende produkter, og si at de har 0 peiling på det de skriver og sier. 5748989[/snapback] Litt vil alltid ha mer, om polsprit hadde vært mye billigere enn det er nå, og hjemmebrent hadde vært enda billigere igjen. Vel. da hadde kidsa hatt råd til enda mer hjemmebrent Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Bear^: poenget mitt er alt tyder på at folk drikker mindre når prisen på alkohol går opp. Hm, "tyder", dvs "antydning" som vil si at det er noe man tror. Får jeg sitere deg igjen? Bear^, det du skriver om alkohol er stort sett BS, bare så du er obs på det. Du har 0 vitenskaplig dekning Så det jeg sier er BS og har ingen vitenskapelig dekning, men du sier selv mer eller mindre direkte at dine påstander ikke har noe vitenskapelig dekning, og dermed av væpner du deg selv med dine egene kommentarer. Er ikke det morsomt da? Jeg har foresten vitenskapelig dekning for mine påstander, men det er lest i blad og ikke på nette så har ingen link. Og får å gå litt Off topic: (forresten, er det ikke litt ironisk når nordmenn "med flagget på brystet" ikke klarer (?) å skrive grammatisk korrekt norsk?) Jeg er nordmann med flagg på bryste, for å si det slik, og har bod i Norge hele mitt liv, men jeg kan ikke skrive grammatisk korrekt norsk for jeg har grammatiske problemer. Så er nok ikke mye ironisk, for selv en nordmann kan ha skrive og lesevansker. Måtte bare få det ut. Litt vil alltid ha mer, om polsprit hadde vært mye billigere enn det er nå, og hjemmebrent hadde vært enda billigere igjen. Vel. da hadde kidsa hatt råd til enda mer hjemmebrent Det er klart, det vil alltid være slik. Enkelte er mer ute etter fylla enn noe annet. Men enkelte tenker faktisk sikkerhet når de velger spriten (gudene skal vite det finnes mye dårlig hjemmebrent på norske bygder) og hadde alkoholen vært litt billigere, hadde faktisk folk sett seg råd til å kjøpe spriten på polet, for da betalte de litt ekstra, som da var sikkerheten i at produktet de kjøpte holder mål etter forventninger. Og foresten, å selge hjemmebrent til unger er jo ikke lov, så det kan gå noen ganger, men du ender nok opp i politiets søketjeneste etter vært når foreldrene tar tak i saken, når podene deres kommer sørpings hjem. Endret 13. mars 2006 av Bear^ Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Bear^: poenget mitt er alt tyder på at folk drikker mindre når prisen på alkohol går opp.Hm, "tyder", dvs "antydning" som vil si at det er noe man tror.Som du kanskje vet kan man aldri være helt sikker til tross for statistiske bevis. Derfor blir ord som "tyder på", "indikerer", "ikke ubetydelig effekt", "tendens" osv ofte brukt for å beskrive statistiske sammenhenger. her er det mer enn nok av kilder å ta fatt i: http://www.sirus.no/fhp/d_emneside/cf/hPKe...rent_84/hDKey_8 http://www.iss.uio.no/instituttet/ansatte.php?ansatt=ojs sjekk ut f.eks denne publikasjonen: http://wo.uio.no/as/WebObjects/frida.woa/w....27.23.2.3.18.1 Jeg er nordmann med flagg på bryste, for å si det slik, og har bod i Norge hele mitt liv, men jeg kan ikke skrive grammatisk korrekt norsk for jeg har grammatiske problemer. Så er nok ikke mye ironisk, for selv en nordmann kan ha skrive og lesevansker.Greit nok, men lese- og skrivevansker impliserer vel ikke at man verken ser forskjell på "å" og "og" eller klarer å bruke disse ordene korrekt? (jeg vet ikke)Hadde alkoholen vært litt billigere, hadde faktisk folk sett seg råd til å kjøpe spriten på polet, for da betalte de litt ekstra, som da var sikkerheten i at produktet de kjøpte holder mål etter forventninger.5749682[/snapback] Vel, finnes andre oppfatninger på dette felt. Hater å bruke slike kilder, men la gå:http://www.rusfri.no/nettmyter.htm#smuglersprit Endret 14. mars 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
Pels Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Bear^: poenget mitt er alt tyder på at folk drikker mindre når prisen på alkohol går opp. Ja det er det alt for mange tror. Nei smugling har vi ikke hørt noe om. Det er kjent overalt at Nordmenn drikker seg fulle hver helg. Bear^ har gode poenger som stemmer i virkeligheten, man trenger ikke å være professor og ha vitenskaplig dekning for det. Hva er det Bear^ skriver som er BS? Hva slags dekning har du for dine utsagn? Som du selv sier er det ren dumhet å kjøpe alkohol fra uautoriserte utsalgssteder, burde man kanskje ikke da gjøre et bedre tilbud for folk å kjøpe alkohol til anstendig pris i en autorisert butikk? Eller er du en av dem som tror at alkohol er synd ? Litt vil alltid ha mer, om polsprit hadde vært mye billigere enn det er nå, og hjemmebrent hadde vært enda billigere igjen. Vel. da hadde kidsa hatt råd til enda mer hjemmebrent Når butikken selger alkohol til anstendige priser går jeg heller dit. (forresten, er det ikke litt ironisk når nordmenn "med flagget på brystet" ikke klarer (?) å skrive grammatisk korrekt norsk?) Hva har det med saken å gjøre? Prøver du virkelig å få opp selvtilliten din pga. andres skrivefeil? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Bear^: poenget mitt er alt tyder på at folk drikker mindre når prisen på alkohol går opp. Ja det er det alt for mange tror. Nei smugling har vi ikke hørt noe om. 5750044[/snapback] Det er ikke noe mange tror, men vet. At du har dine innbilninger i behold får stå på din regning. Tror du virkelig at du skjønner mer av rusproblematikken enn froskningsinstitutter rundt om i verden? Pels, vi har ikke noe å diskutere siden du tydeligvis avfeier seriøs forskning til fordel for dine 2 øyne og "meninger". Noe av dekningen for mine utsagn finner du i referansene over. Det som går på norsk rettskriving er off topic, men jeg synes da at når nordmenn krever at utlendinger skal kunne beherske det norske språk både skriftlig og muntlig, bør man kunne forlange det samme av "nordmenn" også. Har ikke noe med selvtillit å gjøre, men med leseflyt. Endret 14. mars 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Hvorfor ikke bare gi nordmenn en daglig intravenøs dose med nødvendig energimengde og riktige næringsstoffer? Dosen er beregnet ut fra en analyse av hver enkelt persons daglige næringsbehov. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Litt vil alltid ha mer, om polsprit hadde vært mye billigere enn det er nå, og hjemmebrent hadde vært enda billigere igjen. Vel. da hadde kidsa hatt råd til enda mer hjemmebrent Det er klart, det vil alltid være slik. Enkelte er mer ute etter fylla enn noe annet. Men enkelte tenker faktisk sikkerhet når de velger spriten (gudene skal vite det finnes mye dårlig hjemmebrent på norske bygder) og hadde alkoholen vært litt billigere, hadde faktisk folk sett seg råd til å kjøpe spriten på polet, for da betalte de litt ekstra, som da var sikkerheten i at produktet de kjøpte holder mål etter forventninger. Og foresten, å selge hjemmebrent til unger er jo ikke lov, så det kan gå noen ganger, men du ender nok opp i politiets søketjeneste etter vært når foreldrene tar tak i saken, når podene deres kommer sørpings hjem. 5749682[/snapback] Det er jo heller ikke lov å selge hjemmebrent til voksne ^^ Og de som tenker sikkerhet tar seg da råd til å kjøpe polsprit den dag i dag. Vet du, jeg synes ikke alkohol er dyrt i det heletatt! 120 kroner for ei halvflaske med vodka på polet. Skjønner virkelig ikke hvor problemet ligger. Grensehandel? Jeg har vært i Sverige 2 ganger i hele mitt liv. Ikke alle bor så nære grensa at det bare er å svippe over en tur for litt alkohol når de skal på fylla. De som er mer ute etter fylla enn noe annet vil alltid foretrekke billigste alternativ (hjemmebrent) . De som har hodet på rette sted tar seg råd til å kjøpe polsprit enten den koster 80 kroner eller 120 kroner. Jeg drikker heller ikke så ofte at alkoholen ruinerer meg, hvilket er hele poenget med alkoholpolitikken. Men hey, da jeg var 15-16 og såvidt tørr bak øra syntes også jeg alkoholavgiften var noe dritt Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Greit nok, men lese- og skrivevansker impliserer vel ikke at man verken ser forskjell på "å" og "og" eller klarer å bruke disse ordene korrekt? (jeg vet ikke) Riktig, du vet ikke, og da synes jeg du skal la være å utale deg om slike punkter. Jeg har noen venner som har lese og skrive vansker, de roter bruken av "å" og "å" men jeg korrigerer dem ikke. La vær å komme med slike utsagn i fremtiden, hører ikke hjemme for fem flate øre her på forumet. Det er jo heller ikke lov å selge hjemmebrent til voksne ^^ Og de som tenker sikkerhet tar seg da råd til å kjøpe polsprit den dag i dag. Vet du, jeg synes ikke alkohol er dyrt i det heletatt! 120 kroner for ei halvflaske med vodka på polet. Skjønner virkelig ikke hvor problemet ligger. Grensehandel? Jeg har vært i Sverige 2 ganger i hele mitt liv. Ikke alle bor så nære grensa at det bare er å svippe over en tur for litt alkohol når de skal på fylla. De som er mer ute etter fylla enn noe annet vil alltid foretrekke billigste alternativ (hjemmebrent) . De som har hodet på rette sted tar seg råd til å kjøpe polsprit enten den koster 80 kroner eller 120 kroner. Jeg drikker heller ikke så ofte at alkoholen ruinerer meg, hvilket er hele poenget med alkoholpolitikken. Men hey, da jeg var 15-16 og såvidt tørr bak øra syntes også jeg alkoholavgiften var noe dritt Faktisk er det ikke slikt det funker. Folk tenker sikkerhet til økonomiske tar over. Da er sikkerheten en saga blott. For de som har penger, men er gnien, så kjøper de ikke flaska på polet, men handler en annen plass. Det er realiteten, det er slik det funker. Og til sist, modellmakt, de linkene du kommer med er fremdeles bare påstander og indikasjoner, men ingen fakta. Bare antydninger. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Og til sist, modellmakt, de linkene du kommer med er fremdeles bare påstander og indikasjoner, men ingen fakta. Bare antydninger. 5751312[/snapback] Det du kommer med er egne meninger og synsing. Det jeg kommer med er det mest håndfaste informasjon om sammenhenger i saken vi kan ha pr dags dato og for all del, det holder lenge nok til å overbevise meg. Skal du være så "vanskelig" så kan man ta det helt ut og si "du kan ikke bevise at vi faktisk ikke lever i "the matrix", bla bla bla Hva tror du Sirus driver med, leker? Endret 14. mars 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Nei, det har jeg ikke sakt, men kan ikke se at det er noe annet enn antydninger og ikke "vitenskapelig" fakta. Det er jo klart at økte alkoholavgifter føre til at folk kjøper mindre på polet, men de tallene vi ikke ser er hvor mange som handler ulovelig. Sånn sett har ikke tallene til sirus noe relevant betydning for selv med høye alkoholavgifter drikker ikke folk mindre. De handler mindre på polet ja, men å tro at folk drikker mindre av den grunn er naivt. De får da tak i drikka andre plasser. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 så du mener at sirus og andre forskningsinstitusjoner ikke er obs på denne "lekkasjen" Kanskje du bør informere de om dette! Hva er vitenskaplig fakta for deg? (som forøvrig, som alt annet, har en tendens til å endre seg over tid i lys av nye opplysninger) Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Det kan de jo ikke være når de sier at alkoholsalget har gått ned, men ikke har noe dekning over hvor mye som blir solgt utenom. De kan foresten ikke bevise at økte alkoholavgifter får folk til å drikker mindre, og det vet du like godt som alle andre at selv med høyere alkoholavgifter så blir det ikke mindre drikking, men mere kjøp av smugla varer. Hva er vitenskapelig fakta for meg? Det er fakta der alle indiser er samlet på bordet og gjort rede for. Alt har blitt tenkt på, all data som kommer frem har relevanse og alle aspekter er tatt med. Det har de ikke på de "vitenskapelige" bevisene dine, der de bare beviser at salget har gått ned etter økte avgifter, men ikke har noe tall på at den faktiske konsumeringen har gått ned blant folk. Og så lenge hjemmebrent er ulovelig, så er det ingen som kommer til å si det heller, men det er jo klart at folk drikker like mye selv om alkoholavgiftene er høye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå