MrLee Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Nei. hvis du frivillig påfører samfunnet større utgifter, synes jeg at du bør betale mer. Når de pengene igjen blir krevd inn direkte fra de produkter som er med på å skape problemet så ser jeg ingen problemer med det. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Nei. hvis du frivillig påfører samfunnet større utgifter, synes jeg at du bør betale mer. En påfører ikke nødvendigvis samfunnet større utgifter ved å spise en sjokolade. Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Linn Chr. Du er en av de save the whale, save the world jentene. Ja da syns jeg at staten burde ta avgift på Tv og sminke og ikke minst tamponger og alt det der. Helst 500%. Og TV burde forbyes fra fredag til mandag fordi det er nemlig usunt å se på tv og man er til og med assosial. Er dette er smart forslag? Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Linn Chr. Du er en av de save the whale, save the world jentene. Ja da syns jeg at staten burde ta avgift på Tv og sminke og ikke minst tamponger og alt det der. Helst 500%. Og TV burde forbyes fra fredag til mandag fordi det er nemlig usunt å se på tv og man er til og med assosial. Er dette er smart forslag? 5734762[/snapback] Det du sier høres veldig fornuftig ut, jeg stemmer for Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Om 500gr sjokolade koster 5kr mer, og det resulterer i at 500g frukt blir 5kr billigere, vil dette selvfølgelig føre til at folk kjøper mindre sjokolade og mer frukt. Dette kan jeg ikke se er riktig. Sjokolade er et nytelsesmiddel, og hvis man ikke liker frukt så kjøper man selvsagt ikke frukt istedenfor sjokolade når man skal kose seg, selv om sjokoladen er enda litt dyrere enn i dag. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Om 500gr sjokolade koster 5kr mer, og det resulterer i at 500g frukt blir 5kr billigere, vil dette selvfølgelig føre til at folk kjøper mindre sjokolade og mer frukt. Dette kan jeg ikke se er riktig. Sjokolade er et nytelsesmiddel, og hvis man ikke liker frukt så kjøper man selvsagt ikke frukt istedenfor sjokolade når man skal kose seg, selv om sjokoladen er enda litt dyrere enn i dag. 5736136[/snapback] Enig med siste taler. Sjokolade er dyrt. Frukt er billig. Man får tre epler for samme pris som en bitte liten sjokolade. Det er ikke prisen som først og fremst avgjør her. Grunnen til at ferdigmat selger er heller ikke prisen. For f.x pizza er ikke spesielt billig. Det selger fordi det er enkelt å lage og smaker greit til godt. Jeg har ikke noe imot sponsing av frukt og grønt. Men ekstra skattelegging på pizza og brus, det blir for dumt. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) Staten vil legge skatt på pizza å brus. Pengene som kommer inn skal brukes på å gjøre frukt å grønnt billigere. Er dette en positiv måte å få det Norske folk over til et sundt kosthold? Eller er dette bare Staten som skal har mer makt og kontroll over hverdagslivet? 5720012[/snapback] Link? 5720026[/snapback] Det har allerede i en årrekke vært ekstra beskatning/avgiftslegging på sukker/sukkerholdige varer som brus og sjokolade. 3.15 Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv. (kap. 5555 post 70) Særavgiften på sjokolade- og sukkervarer ble innført i 1922 og omfatter sukkervarer og godterier som tyggegummi, karameller, pastiller og sukkertøy, både med og uten innhold av sukker. Avgiften omfatter videre sjokolade og andre næringsmidler som inneholder kakao. Ulike kjekstyper som søte kjeks, småkaker, vafler og vaffelkjeks er avgiftspliktig når de enten er helt overtrukket med sjokolade, kakao- eller sukkermasse eller delvis overtrukket og/eller har mellomlag av sjokolade, kakao- eller sukkermasse som utgjør mer enn 50 pst. av kjeksens samlede vekt. Sjokolade- og sukkervarer avgiftslegges med en avgift pr. kg av varens avgiftspliktige vekt. Avgiften omfatter, i likhet med andre særavgifter, både importerte varer og varer som er produsert innenlands. Avgiften er i 2005 på 15,79 kroner pr. kg. Anmodningsvedtak nr. 578, 17. juni 2005 I St.meld. nr. 2 (2004-2005) Revidert nasjonalbudsjett 2005, vurderte departementet sjokolade- og sukkervareindustriens rammebetingelser. Departementet konkluderte med at en ikke kan se at sjokoladeavgiften medfører noen vesentlig konkurranseulempe for norsk sjokolade- og sukkervareindustri. Derimot ble det pekt på avgrensningsproblemer og at disse ikke kan løses uten å fjerne avgiften. I forbindelse med Stortingets behandling av saken, jf. Budsjett-innst. S. nr. II (2004-2005), ble det vedtatt følgende anmodningsvedtak: «Stortinget ber Regjeringen foreta en ny og grundig vurdering av sjokolade- og sukkervareindustriens rammebetingelser, og fremme forslag for å motvirke konkurransevridning mellom produsenter av svært like produkter, både norske og utenlandske.» Her er link Det står ingenting om pizza her, og det burde det heller ikke, da en pizza ikke inneholder noe annet enn det som blir definert som "God norsk mat"... For på en pizza fins det ost, kanskje ikke det sunneste i verden, men ost blir benyttet som pålegg ellers, og smeltet ost har ikke mer kalorier/fett osv. enn når man spiser den kald fra kjøleskapet. På pizzaen fins det også litt grønnsaker , noe som burde være sunt...., krydder , tomatsaus/pizzasaus , litt kjøtt og en bunn lagd av hvetemel,vann, salt mm. Så mao er ikke pizza alene noe mer usunn en brødskiver (lyst brød) og det som man ellers spiser til middag... Det er ikke innholdet som er usunt med slik mat, heller mengden man ev. propper i seg! Endret 11. mars 2006 av Polarbastard Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Nei. hvis du frivillig påfører samfunnet større utgifter, synes jeg at du bør betale mer. Når de pengene igjen blir krevd inn direkte fra de produkter som er med på å skape problemet så ser jeg ingen problemer med det. 5734278[/snapback] Støttes. Det er forskjell på å skyte seg selv i foten og å bli skutt, for å si det slik. Enkelte her vil jo straffe alle som er syke/svake, uansett hvorfor de er det. Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Rart det der. Har planer om og kjøpe en pizza etter jobb idag. Så med andre ord, jeg må drive og skatte på jobben, betale moms på pizza'en, og hvis denne avgiften slår gjennnom må jeg også betale ekstra fordi pizza'en jeg kjøper er usunn. Herlig system vi har, ikke rart Norge er ett av de rikeste landene i verden.... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 klager du serriøst på levevilkårene du har her i landet? Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 klager du serriøst på levevilkårene du har her i landet? 5746844[/snapback] Hvis jeg hadde vært rik hadde jeg ikke bodd i norge for å si det slikt. Det finnes en grense hvor mye man egentlig skal betale for "staten". Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Junk food, eller pizza, burger, ferdigmat av ymse slag er vel opplest og vedtatt sinnsykt mange ganger er usunt. Befolkningen vil bli fetere, og få mere sykdommer som igjenn tærer på helsevesenet, som igjenn tærer på skatter og avgifter alene. Gå å lag en relativ sunt middag og se hva det koster. Svindyrt er det. Junk er f**** billigt sammenlignet. Jamie oliver hadde vel et prosjekt om å lage sunn skolemat i england. Han fikk vel ingen støtte overhode fordi maten hans faktisk ikke ble billigere. Men vi har da vel skatt på junk har vi ikke? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Nei. hvis du frivillig påfører samfunnet større utgifter, synes jeg at du bør betale mer. Når de pengene igjen blir krevd inn direkte fra de produkter som er med på å skape problemet så ser jeg ingen problemer med det. 5734278[/snapback] Støttes. Det er forskjell på å skyte seg selv i foten og å bli skutt, for å si det slik. Enkelte her vil jo straffe alle som er syke/svake, uansett hvorfor de er det. 5746187[/snapback] Så det vil med andre ord si at en person som spiser banan, men svelger en banabit i halsen, også må betale ekstra, fordi det var jo noe du selv påførte deg, og det burde jo ikke sammfunnet straffes med. Vet du hva, jeg synes dere er vel idiot i hue her. Tenker dere kanskje på de allerede psykiske problemene som mange overvektige personer sliter med, vet dere overhode hva det er snakk om? Tror NEPPE dere har peiling i havet, og bare ser på de som "overvektige" og "Freaks" i samfunnet, som fortjener all ond straff i verden som finnes. Dere kaller andre for egositer for den minste ting, men dere er fan meg ikke skiten likere. Egoister, tenker med 2% av hjernen, og tenker ikke lengere enn nesa. Kanskje jeg må forklare det, igjen, for de som har litt for mye kork mellom ørene. Mange spiser faktisk mye mat for det er det eneste de har som trøst i livet. De lever allerede tungt, trenger hjelp, og sliter på alle punkter. Likevell skal ikke staten rekke ut en hand og hjelpe de som trenger det, men heller sette avgifter på maten deres, slik at de sliter enda mer økonomisk enn de har gjort før. Men det ser dere jo ikke, neida. Dere ser personer som belaster samfunnet, som påfører seg selv skader, og som dere selv mener bør lide for det, i form av økonomiske påkjenninger. Aner dere hvor idiotisk, og ikke minst egoistisk, det høres ut? Tror dere sunne freaks at verden snurrer bare rundt deres perfekte kropp? Og resten er en gjeng med utstøtte som fortjener alt vondt i verden? Her lever vi i et samfunn som proklamerer om å være uten fordommer, ikke dømmer mannen i gata før de vet sakens fulle side, men så forhånds dømmer vi alle som lever usunt som en byrde for samfunnet som fortjener å betale ekstra slik at de som lever sunt kan få det ENDA billigere? Hvorfor kan ikke de som liker å spise sunt få en billigere mat, uten å legge regninga over på de som liker pizza og cola? Det gjør meg kvalm at folk skal dømme usunne folk nedenom og hjem, på grunnlag av sine egne matvaner. Hva er det egentlig som gjør DINE matvaner så mye bedre enn andres om jeg tør spør? Så du spiser silofor og gammelt høy, vil du ha medalje og for det? Skjerp dere folkens og få opp gluggene slik at dere ser litt på hva dere selv skriver her. Værre egoisme og troll skap skal du lete lenge etter. Jeg er så piss lei av fordommer og "straffer" mot mennesker i form av økonomiske belastninger i Norge, at jeg nesten kan spy. Alt skal vi ha avgifter på, alt skal betales av oss. Når ser vi egentlig noe av de 313 000 per nordmann som de sier oljefondet er verdt? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Mange spiser faktisk mye mat for det er det eneste de har som trøst i livet. andre drikker alkohol, bruker dop, røyker tobakk osv. Betyr det at også disse varene bør prises lavere? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Alkoholprisen burde vært lavere. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Alkoholprisen burde vært lavere. 5748127[/snapback] Oneliner med påstand uten noen form for begrunnelse Dersom folks helse har noen som helst betydning vister stort sett all forskning av prisen er en av de avgjørende variablene i forhold til konsum. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Selvsagt burde alkohol vært billigere. Dagens system legger opp til helge- og panikkfyll i stedenfor et mer avbalansert forhold til alkohol. Dessuten fører det til penger rett i lomma på organisert kriminalitet, som tjener enorme summer på spritsmugling. Junk food, eller pizza, burger, ferdigmat av ymse slag er vel opplest og vedtatt sinnsykt mange ganger er usunt. Befolkningen vil bli fetere, og få mere sykdommer som igjenn tærer på helsevesenet, som igjenn tærer på skatter og avgifter alene. Ikke nødvendigvis. Folk husker kanskje Super Size Me? Vel, det var visst en kar som laget en tilsvarende, bare at han spiste normale mengder og trente ved siden av. Han ble i bedre form. Det er ikke slik at pizza (eller burger) helt magisk gjør deg syk og svak. Pizza inneholder næringsstoffer som all annen mat. Hvitt brød er negativt fordi det fører til store svingninger i blodsukkernivået, ikke fordi brødet i seg selv forgifter kroppen eller noe slikt. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Alt kan ikke styres ut fra prising alene. Skal man forhindre alkoholisme og skader påført av alkohol så får man forby det sitedet for å ha høye meningsløse avgifter. Men man kan ikke påføre matvarer enormt høye priser bare fordi de er usunne. Selv det usunne er vi faktisk avhengig at vi får i oss. Vi trenger faktisk fett, salt, sukker osv ... men det er selvsagt forskjell på mengden man får i seg dette i junk, kontra sunn mat men alt handler om å finne en viss balanse på, og hva vi mener at vi har råd til å betale. Ta dødsfall i trafikken. ingen stiller spørsmålstegn med kostnader disse fartsbøllene påfører samfunnet ved å kræsje. Skjelden man ser overskriften "Her påfører Bøllen 1,2mill kr i utgifter for helsevesenet og veivesenet". Vi har visst råd til å betale for fartsbøller, men ikke for alkoholbøller .... hmm hmm Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Svikt i brussalget. http://www.bt.no/okonomi/article251511.ece Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Mange spiser faktisk mye mat for det er det eneste de har som trøst i livet. andre drikker alkohol, bruker dop, røyker tobakk osv. Betyr det at også disse varene bør prises lavere? 5748118[/snapback] Ja faktisk talt tror jeg det. Hvorfor tror du folk rå handler på vin monopol i sverige? Fordi det er billigere. Hvordan klarer svenskene å ha billigere alkohol? Fordi de ikke har et sinsvakt avgifts nivå. Samme med tobakks varer og snus, gjør ingen ting at det er billigere. Folk som drikker, drikker selv om at det koster mye. Folk som røyker/snuser gjør det selv om det koster. Får ikke folk til å slutte med vaner ved å bruke slike midler, funker ikke på den måten, noe man har sett både på alkohol og tobakk. Og de har fremdeles ikke lært til tross for de sinsvake avgiftene vi har både på alkohol og røyk. Dop blir irrellevant i denne diskusjonen da det faktisk er ulovelig i Norge, så det argumentet rant nettopp ned i vasken. Og et lite PS til dere som tror jeg er stordranker/stor røyker. Er nær avholdsmann og ikke røyker. Men jeg kan faktisk bruke planeten til å tenke på noen andre enn meg selv for en gangs skyld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå