medlem-90636 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Nei, det beste er å la det være som det er i dag. Kanskej myndighetene heller burde tenke på å innføre kreftavgift på gulerøtter også, beta caroten skal visst nok være kreftfremkallende, tenk på alle de gulerot misbrukerene som kommer på sykehus da (ironi) 5762909[/snapback] Hva er det som ikke er kreftfremkallende i dag da? Og anng det du sa om sjokolade. Sjokolade med en viss prosent kakao (mørk sjokolade) trenger ikke å økes prisen på. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Vet du foresten at det er bra å drikke cola etter et måltid? Ja, total usunn cola er bra å drikke etter et måltid, for å få opp forbrenninga (kaffe funker og da). Erm ok. Greit nok at Cola etter maten kan ha visse positive effekter på forbrenningen, men mener du seriøst at det skal være bra å bøtte nedpå med noe som tilsvarer 15-17 sukkerbiter rett etter ett måltid? godene oppveier på ingen måte ulempene med det scenariet.. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Tanken bak er god, det jeg er i mot er prinsippet om at Staten styrer. Lenke til kommentar
Superior Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Selv har jeg ikke tatt skade av verken pizza eller brus, selv om jeg har spist og drukket dugelige mengder av begge deler. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Vet du foresten at det er bra å drikke cola etter et måltid? Ja, total usunn cola er bra å drikke etter et måltid, for å få opp forbrenninga (kaffe funker og da). Erm ok. Greit nok at Cola etter maten kan ha visse positive effekter på forbrenningen, men mener du seriøst at det skal være bra å bøtte nedpå med noe som tilsvarer 15-17 sukkerbiter rett etter ett måltid? godene oppveier på ingen måte ulempene med det scenariet.. 5763860[/snapback] Har jeg sakt at det å bøtte nedpå med cola er sunt? Neida, men igjen dras konklusjoner utav lufta for å fremheve et annet poeng. Det jeg prøver å fremheve her er at det å drikke totalt usunn cola, til tross for sukkerinnholdet, er bra for forbrenninga pga koffeinet. Men jeg har da aldri sakt at du skulle bøtte nedpå. Det er en konklusjon du dreger, og stiller spørsmål etter. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 "bøtte nedpå" er ett uttrykk, muligens ett dårlig ett i denne sammenhengen. Men 1 halvliter cola (er vel egentlig ingen som klassifiserer dette som å bøtte nedpå?) er ca = 15-17 sukkerbiter. Jeg tviler på at den positive effekten på forbrenning motvirker de tomme kaloriene... Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Snakker om små mengder, og jo, klassifiserer 1.5 liter cola som å bøtte nedpå med cola, noe jeg ikke har sakt er heldig. Om du tenker slik er alt skadelig om du tar for mye av det. Det er skadelig med for mye vitamin B og E men ser du noe ekstra avgifter på det? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 hvor skrev jeg 1.5 liter? 1 halvliter... en halvliter = 0.5liter... Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg leste feil, det beklager jeg, men poenget henger fremdeles igjenne. Selv om tinger er usunne i store mengder (som cola og B og E vitaminer (mener det var det)) så kan det være bra i små mengder. Men likevell, er ikke mulig å få ned folks sukkervaner ved å innføre dette og tro de automatisk velger sunt. Og pengene de betaler ekstra ser jo ingen av oss igjen uansett, annet enn når politikkerne finner ut at de trenger nytt silke dasspapir på stortinget. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg leste feil, det beklager jeg, men poenget henger fremdeles igjenne. Selv om tinger er usunne i store mengder (som cola og B og E vitaminer (mener det var det)) så kan det være bra i små mengder. Men likevell, er ikke mulig å få ned folks sukkervaner ved å innføre dette og tro de automatisk velger sunt. Og pengene de betaler ekstra ser jo ingen av oss igjen uansett, annet enn når politikkerne finner ut at de trenger nytt silke dasspapir på stortinget. 5766359[/snapback] Jeg og du har helt vidt forskjellige meninger, men det skal du ha Bear, du har utrolig god fantasi. Silkedasspapir Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 God fantasi, sier hun som lever i drømmeverden at folk spiser sunt om usunne varer blir dyre nok. Om ikke det er god fantasi så vet ikke jeg. Men men, jeg har nå bare god fantasi da. At det er bevist over flere år at det funker, er vel bare tøv. Du er vel en slik som benekter at WW2 fant sted og da? Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 God fantasi, sier hun som lever i drømmeverden at folk spiser sunt om usunne varer blir dyre nok. Om ikke det er god fantasi så vet ikke jeg. Men men, jeg har nå bare god fantasi da. At det er bevist over flere år at det funker, er vel bare tøv. Du er vel en slik som benekter at WW2 fant sted og da? 5766500[/snapback] Om du skal rakke ned på mine historiekunnskaper prøver du deg på feil person :!: Men det er jo lov å prøve seg når alle andre metoder feiler Og hvem kan vel egentlig påstå at det de sier er hundre prosent riktig? Slik som det er i dag blir nordmenn bare feitere og feitere. Slik jeg ser det er det ingenting å tape. Men skjønner at dette er helt feil forum å diskutere slikt . Om jeg hadde gått inn på ett helseforum hadde nok saken vært helt annet, da de som sitter der gjerne vet litt mer om kosthold og slikt enn den jevne cola-lepjende HW forum-bruker Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Rakker ikke ned på dine historie kunnskaper, om du leste riktig så hadde du sett at jeg stilte et spørsmål og ikke slengte ut en påstand. Forskjeller der. At det jeg sier er riktig skal ikke jeg si, men når det har blitt gjort N ant forsøk på å få folk til å slutte med ting som er usunt på grunnlag av avgifter (alkohol og røyk f.eks) så kan man jo ikke gjøre annet enn å dra konklusjon at det ikke fungerer, så hvorfor overhode prøve igjen? Jeg er en person som spiser sunt så lenge jeg gidder. Mye god mat i sunt ja, veldig mye. Men jeg tar meg også tid til å lage den maten, noen ser seg ganske enkelt ikke tid til dette, og noe ser seg ikke råd til det lille ekstra som trenges for å lage den maten. Jeg har vært enig i at sunn mat kunne vært billigere, gjør meg ingen ting, men synes det blir totalt feil at dette skal gå på bekostning i form av en prisøkning på usunne matvarer. Det blir bare feil, for i et land som har så mange goder, så finnes det ingen behov for å heve prisen en plass med 5 kr for å senke den en annen plass med 5 kroner. Det trenger vi ikke, vi har såpass god råd at vi kan unne oss det, uten å bli "økonomisk ruin" som mange kanskje tror. Kanskje du har fått et annet svar på dine synspunkter på et helseforum, men igjen blir det også for objektive fremfor nøytrale og kan da heller ikke levere de svar du kanskje skulle ønske. Uansett hvor du stiller et slikt spørsmål, så blir valget av svar basert på den eller de peronser oppfattning, noe som igjen gir et uklart svar. Men utfra tall og forsøk gjennomført over mange år, ser vi jo at det ikke nytter med høyere avgifts nivå for å få folk til å slutte med usunne vaner. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Setter de opp avgiftene på "usunne" varer og ned på frukt og grønt så vil det føre til at de rike får kjøpe det de vil, mens de "fattige" ikke får velge selv. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Setter de opp avgiftene på "usunne" varer og ned på frukt og grønt så vil det føre til at de rike får kjøpe det de vil, mens de "fattige" ikke får velge selv. 5768350[/snapback] paradoksalt nok er det de "fattige" som er "feilernærte" , ikke de "rike" Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Jeg tror ikke de "fattige" vurdere om de skal kjøpe sunn kylling i wok, eller sjokolade og potetgull til middag Slik: Huff kjøre, jeg som hadde tenkt å ha potetgull med hjemmelaget sjokoladesaus på til middag, og nå må vi spise noe sunnt istedet Modellmakt: Riktig! Og dersom de "fattige" fikk velge sunne alternativer til billigere priser tror jeg nok de fleste ville satt pris på ett måltid fisk og potet framfor en uggen grandiosa. Endret 17. mars 2006 av Linn Christin Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Har ingen ting imot at de kan sette ned prisene på sunne matvarer, det gjør meg ingen ting, men hvorfor må det hele tiden gå på bekostning av noe annet, hvorfor må en annen vare bli dyrer for at noe skal bli billigere? De som lever på fattigdoms grensa velger jo det alternativet som er billigts, det er jo klart, og jeg hadde sett at råvarer hadde vært billigere enn ferdig varer, sammenlagt, men så lenge mentaliteten til staten er "for at noe skal bli billigere må noe annet bli dyrere" så skjer det stort sett ingen ting av forandring. Sett ned pris på sunne matvarer, gjør meg ingen ting. Men å tro at de som spiser usunt fra før av kommer til å hoppe over til sunne matvaner, tror jeg neppe kommer til å skje, når man ser bort fra de som tenker økonomisk. Men de som har råd og spiser usunt blir å gjøre det selv om den usunne maten blir dyrere. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Jeg tror ikke de "fattige" vurdere om de skal kjøpe sunn kylling i wok, eller sjokolade og potetgull til middag Slik: Huff kjøre, jeg som hadde tenkt å ha potetgull med hjemmelaget sjokoladesaus på til middag, og nå må vi spise noe sunnt istedet Modellmakt: Riktig! Og dersom de "fattige" fikk velge sunne alternativer til billigere priser tror jeg nok de fleste ville satt pris på ett måltid fisk og potet framfor en uggen grandiosa. 5768744[/snapback] Nei, for det finnes for mange som ikke liker fisk. Men heller vil spise en deilig grandiosa Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Sunn mat er ofte veldig, veldig billig. Ris og tunfisk f.eks. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Sunn mat er ofte veldig, veldig billig. Ris og tunfisk f.eks. 5770076[/snapback] Kyllingfilet og fisk er iallefall ikke billig. 50-60 kroner for 200 gram kyllingfilet. Ris alene kvalifiserer jeg ikke som middag. Når jeg f.eks lager kyllingwok til 2 personer, 200 gram kylling 55 kroner, alle grønnsakene som skal i, 40-50 kroner, pluss litt ris (som jo er billig). Til sammen er dette rundt 100 kroner. Til samme pris får jeg 4 grandiser. det sunne wok måltidet er derfor 4 ganger dyrere enn ett grandiosamåltid (en hel grandis delt på 2 personer) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå