Gå til innhold

Chess Forsikring, noen erfaring?


Anbefalte innlegg

Jeg har sendt min SE K700i inn til Chess på forsikring.

 

Den henger seg og navigeringsknappen er ødelagt og sån.

 

Noen som har erfaring med forsikring fra Chess?

Nå sendte jeg tlf inn i går da, så går sikkert noen dager før jeg får høre noe... men noen som vet om jeg får pengene jeg kjøpte for den eller ny telefon av samme model eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke dette har så mye med forsikringa til Chess å gjøre. At telefonen din slutter å virke er en reklamasjon-/garantisak og skal repareres gratis så lenge du ikke er skyld i skaden. Normalt bruk er ikke skyld, men hvis du har pissa på telefonen din, kastet den i bakken, kjørt over den, så er det ikke garanti-/reklamasjon - noe som da kanskje vil føre til at forsikring slår inn.

 

Jeg sliter også med navigeringsspaken på min k700i, skal lete opp kvittering og levere den inn til fiks.

Lenke til kommentar
Tror ikke dette har så mye med forsikringa til Chess å gjøre. At telefonen din slutter å virke er en reklamasjon-/garantisak og skal repareres gratis så lenge du ikke er skyld i skaden. Normalt bruk er ikke skyld, men hvis du har pissa på telefonen din, kastet den i bakken, kjørt over den, så er det ikke garanti-/reklamasjon - noe som da kanskje vil føre til at forsikring slår inn.

 

Jeg sliter også med navigeringsspaken på min k700i, skal lete opp kvittering og levere den inn til fiks.

5719982[/snapback]

 

Garantien er gått ut.

Og ble fradrådet sterkt av betjeningen på expert og prøve og få fikset det gratis på reklamasjonsrett om jeg hadde forsikring på den. Det har jeg gjort og sagt til Chess. Fått lagd sak på det, og fikk brev i posten med konvolutt til og sende telefonen inn til Norwegian Telecom.

 

Det jeg lurte på er om noen som har en anning på hvilken erstatning jeg kan vente meg?

Samme telefon, ny telefon, penger?

Lenke til kommentar

Hva sa du egentlig nå?

 

Du ble frarådet av betjeningen på expert å få det fikset på reklamasjonsretten siden du hadde chess forsikring? Forsikringer dekker ikke feil som går på reklamasjonsretten - så det jeg lurer på nå er HVA som har forårsaket feilen du opplever på telefonen din?

 

Har du mistet den i bakken eller lignende?

Lenke til kommentar

Telefonen ble kjøpt i juli i 2004.

Så den er gammel...

 

Det er flere feil på den.

*Masse støv i kameralinsen.

*Navigeringknappen/meny-knappen er veldig treig.

*Den kan være treig i sotfware. At det tar lang tid før den f.eks. åpner et bilde.

*På flere kontakter så endrer den nr av seg selv når jeg ringer ut.

F.eks. når jeg ringer til pappa så ringer den til den øverste i kontaktlisten min istede. Andre gang jeg ringer til pappa så tar den nr.2 i konkaktlisten istede. Og tredje gang så tar den nr. 3 osv... Sån er det på flere kontakter.

 

Uansett.

Jeg kontaktet Chess med feilene og dei sa jeg skulle høre med forhandler først om reklamasjonsretten.

Jeg gikk til min lokale expert forhandler, og det han sa at han tvilte på at jeg fikk reparert den gratis. Og det vil uansett gå tid med det. Så han anbefalte meg og bare sende den inn på forsikring.

 

Jeg sa det til Chess. Og dei sendte meg skademeldingspapirer og konvolutt til og returnere telefonen til Norwegian Telecom.

 

Om den dekkes på forskring eller ikke gjenstår og se. Men jeg regner med at det dekkes uten at jeg må begynne og krangle med dei.

 

Men det jeg lurer på er om noen vet hvilken form for erstatning jeg kan vente meg? Dette synes jeg var litt uklart i forskringsvilkårene. Jeg spurte også Chess, men dei må bare henvise seg til Norwegian Telecom som fikser dette for Chess. Har ikke tatt kontakt med dei, men regner med dei bare komme til og henvise meg til et tredje selskap, et dansk forsikrings-selskap som sendte meg skademeldingspapirene og tok kontakt med meg. :p

Lenke til kommentar

:!:

 

Sinnsykt bra sagt av Expert, men dessverre ikke uforventet. De hevdet at jeg skulle bruke MIN forsikring fordi de eller HP hadde kalrt å ødelegge skjermen på min bærbar.

 

Nei, trege taster og SW feil er helt klart reklamasjonssak. Det med støv bak linsen kan du jo hevde er en produskjonssvakhet, men det spørs om det går under reklamasjon.

 

Selvfølgelig hadde du fått reparert telefonen selv om den var fra 2004. Selv om garantien er borte betyr ikke at du ikke har flere rettigheter..

 

Du vet at det er egenandel på forsikringen til Chess?? Samt at det vil bli registrert i en base at du har benyttet deg av denne forsikringen? Denne basen har ALLE forsikringsselskap tilgang til.

 

Nei, du skulle nok heller sendt den inn på service :p

 

Dette er noe av det råeste jeg har hørt siden jeg reklamerte på min bærbare pc.. Ha ha ha

 

Edit: På k700i ka ndu oppdatere softwaren selv hjemme via riktig kabel og oppdateringsprogrammet til SE :thumbup: Sikekrt kommet ny SW siden 2004

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
:!:

 

Sinnsykt bra sagt av Expert, men dessverre ikke uforventet. De hevdet at jeg skulle bruke MIN forsikring fordi de eller HP hadde kalrt å ødelegge skjermen på min bærbar.

 

Nei, trege taster og SW feil er helt klart reklamasjonssak. Det med støv bak linsen kan du jo hevde er en produskjonssvakhet, men det spørs om det går under reklamasjon.

 

Selvfølgelig hadde du fått reparert telefonen selv om den var fra 2004. Selv om garantien er borte betyr ikke at du ikke har flere rettigheter..

 

Du vet at det er egenandel på forsikringen til Chess?? Samt at det vil bli registrert i en base at du har benyttet deg av denne forsikringen? Denne basen har ALLE forsikringsselskap tilgang til.

 

Nei, du skulle nok heller sendt den inn på service  :p

 

Dette er noe av det råeste jeg har hørt siden jeg reklamerte på min bærbare pc.. Ha ha ha

 

Edit: På k700i ka ndu oppdatere softwaren selv hjemme via riktig kabel og oppdateringsprogrammet til SE  :thumbup:  Sikekrt kommet ny SW siden 2004

5720459[/snapback]

 

Telefonen fra juli 2004 har ikke mistet sin reklamasjonsrett/garanti, garantitiden på mobiltelefoner er i alle fall 2 år, uansett hva forhandleren måtte si om den saken.

 

Reklamasjonsretten skulle uansett dekke de problemene du opplever så lenge du, beviselig, ikke kan lastes for problemene. Angående støvet på kameralinsen er jeg veldig usikker, jeg forstår ikke hvorfor k700i kom uten det lokket som bl.a 800, 500 har da. Produksjonssvakhet er det jo så absolutt, men om det dekkes av reklamasjon vet jeg ikke da du burde forstått problemet når du kjøpte en telefon uten beskyttelseslokk til kameralinsa.

 

Hvis det viser seg at de ikke reparerer telefonen gratis, eller at du ikke får ny telefon, så kan du vel egentlig bare henvise til loven og eventuelt si at du tar kontakt med forbrukerombudet. De fleste forhandlere med respekt for seg selv gir deg som regel det du har krav på da:)

Lenke til kommentar
:!:

 

Sinnsykt bra sagt av Expert, men dessverre ikke uforventet. De hevdet at jeg skulle bruke MIN forsikring fordi de eller HP hadde kalrt å ødelegge skjermen på min bærbar.

 

Nei, trege taster og SW feil er helt klart reklamasjonssak. Det med støv bak linsen kan du jo hevde er en produskjonssvakhet, men det spørs om det går under reklamasjon.

 

Selvfølgelig hadde du fått reparert telefonen selv om den var fra 2004. Selv om garantien er borte betyr ikke at du ikke har flere rettigheter..

 

Du vet at det er egenandel på forsikringen til Chess?? Samt at det vil bli registrert i en base at du har benyttet deg av denne forsikringen? Denne basen har ALLE forsikringsselskap tilgang til.

 

Nei, du skulle nok heller sendt den inn på service  :p

 

Dette er noe av det råeste jeg har hørt siden jeg reklamerte på min bærbare pc.. Ha ha ha

 

Edit: På k700i ka ndu oppdatere softwaren selv hjemme via riktig kabel og oppdateringsprogrammet til SE  :thumbup:  Sikekrt kommet ny SW siden 2004

5720459[/snapback]

 

Jeg vet godt at man kan oppdatere telefonen hjemmefra med kabel.

Men så er det også slik at jeg har grådig lyst på ny mobil også da.

Så at jeg betaler 20% i egenandel for og få en helt splitter ny f.eks. K750i, eller W800 så gjør ikke det meg noe!

 

Men spørsmålet mitt er jo om man faktisk får det. Men det er vel heller tvilsomt at jeg får noen av dei. Isåfall håper jeg jo at jeg får en NY K700i, som jeg kan prøve og selge på qxl.no eller noe... Men går vel i tap uansett.

 

Av tidligere erfaring vet jeg at når garantien er gått ut, blir det med en gang mye vanskeliger og få ting gjort gratis. Har levert inn minidiscen inn på service på reklamasjonsrett, og ville helst få gjort det gratis, men vil høre et prisoverslag. Det fikk jeg aldri, men etter to uker var den fikset og levert til min forhandler, igjen expert. Da skulle jeg betale 1200kr, det nektet jeg jo selvfølgelig, og det var dei bak disken enig i, når jeg hadde bedt om prisoverslag. Men 400kr kom jeg ikke unna. Så det godtok jeg og betalte.

 

Men reklamasjonsrett og garanti er jo ikke det samme?

Garanti gjelder jo alt, hele telefonen.

Reklmasjonsrett er jo en slags garanti på enkelte deler som skal fungere lengre.

Eller?

Lenke til kommentar

Telefonen fra juli 2004 har ikke mistet sin reklamasjonsrett/garanti, garantitiden på mobiltelefoner er i alle fall 2 år, uansett hva forhandleren måtte si om den saken.

 

Nei, nei, nei, nei, nei og atter nei. Garanti er noe produsenten gir utover de lovfestede rettighetene forbrukeren har. Om SE velger å gi 1 år og Nokia velger å gi 2, er helt opp til dem. Såvidt jeg vet er det 1, ett års garanti på SE K700i.

 

Reklamasjonsretten på 2 år (evt. 5, ingen rettskraftig dom på dette ennå) gjelder fremdeles. Den har overhodet ingenting med garanti å gjøre.

 

Dette har vært diskutert og presisert så mange ganger at det burde være nok :-)

 

Hvis det viser seg at de ikke reparerer telefonen gratis, eller at du ikke får ny telefon, så kan du vel egentlig bare henvise til loven og eventuelt si at du tar kontakt med forbrukerombudet. De fleste forhandlere med respekt for seg selv gir deg som regel det du har krav på da:)

5720998[/snapback]

 

Hvis de ikke reparerer telefonen gratis, skyldes dette høyst sannsynlig at feilen ikke dekkes fordi den er påført av kunden selv. Ja, i noen tilfeller (som bl.a. Christian86 sikkert kan bekrefte) prøver forhandlere å løpe fra sitt ansvar. Men at "de fleste forhandlere med respekt for seg selv gir deg det de har krav på" når du "henviser til loven og eventuelt true med forbrukerombudet" er helt feil. Tvert imot vil man nok heller møte motvilje hvis man gulper opp noe slikt.

 

Hvis noen innleder en samtale i min butikk ved å true med å gå til forbrukerombudet/tv2/whatever, så kommer vedkommende ingen vei. Det nytter ikke å være bråkjekk, sur, sint eller påståelig overfor forhandlere. Det som fungerer, er å være høflig, saklig og ikke minst å ha fakta i orden.

 

Er du uenig i en reparasjon, er første steg å be om dokumentasjon fra verkstedet. Hvis de f.eks. kan dokumentere slagskade eller fuktskade så gjelder faktisk ikke garanti eller reklamasjonsrett (*). Har du ødelagt telefonen din ved å miste den i bakken eller søle cola på den, så må du nok bare kjøpe ny.

 

*Unntak er selvsagt telefoner som er solgt med spesielle spesifikasjoner som går på fukt- og slagbestandighet; dette gjelder dog ikke SE K700i.

 

Mitt råd er, som flere ganger før, å opptre høflig overfor forhandler. Det hjelper overhodet ikke å true med forbrukerorganisasjoner; de fleste forhandlere vil gjøre det de kan for at du som kunde skal bli fornøyd, de vil jo fortsette å ha deg som kunde.

 

Dette svaret ble litt Off Topic, men det får heller være.

Når det gjelder denne saken, har jeg følgende kommentarer:

 

1. Det høres ikke ut som om de feilene du nevner normalt vil bli dekket av forsikringen. De fleste mobilforsikringer dekker skade påført av "plutselig ytre påvirkning" og dermed ikke skader som skyldes slitasje.

 

2. Joystick-treghet på K700i er kjent og det er normalt sett en sak som blir fikset gratis.

 

3. Treghet i menyene på K700i er kjent og det er vanligvis relatert til enten fullt minne eller gammel software. Hvis sistnevnte, oppgraderes softwaren gratis.

 

4. Støv på linsen kan ikke være en produksjonsfeil. Det er nok heller en "hatt telefonen i lomma"-feil. Du kan ikke regne med at verkstedet renser telefonen for deg, i hvert fall ikke kostnadsfritt.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Telefonen fra juli 2004 har ikke mistet sin reklamasjonsrett/garanti, garantitiden på mobiltelefoner er i alle fall 2 år, uansett hva forhandleren måtte si om den saken.

 

Nei, nei, nei, nei, nei og atter nei. Garanti er noe produsenten gir utover de lovfestede rettighetene forbrukeren har. Om SE velger å gi 1 år og Nokia velger å gi 2, er helt opp til dem. Såvidt jeg vet er det 1, ett års garanti på SE K700i.

 

Reklamasjonsretten på 2 år (evt. 5, ingen rettskraftig dom på dette ennå) gjelder fremdeles. Den har overhodet ingenting med garanti å gjøre.

 

Dette har vært diskutert og presisert så mange ganger at det burde være nok :-)

 

Hvis det viser seg at de ikke reparerer telefonen gratis, eller at du ikke får ny telefon, så kan du vel egentlig bare henvise til loven og eventuelt si at du tar kontakt med forbrukerombudet. De fleste forhandlere med respekt for seg selv gir deg som regel det du har krav på da:)

5720998[/snapback]

 

Hvis de ikke reparerer telefonen gratis, skyldes dette høyst sannsynlig at feilen ikke dekkes fordi den er påført av kunden selv. Ja, i noen tilfeller (som bl.a. Christian86 sikkert kan bekrefte) prøver forhandlere å løpe fra sitt ansvar. Men at "de fleste forhandlere med respekt for seg selv gir deg det de har krav på" når du "henviser til loven og eventuelt true med forbrukerombudet" er helt feil. Tvert imot vil man nok heller møte motvilje hvis man gulper opp noe slikt.

 

Hvis noen innleder en samtale i min butikk ved å true med å gå til forbrukerombudet/tv2/whatever, så kommer vedkommende ingen vei. Det nytter ikke å være bråkjekk, sur, sint eller påståelig overfor forhandlere. Det som fungerer, er å være høflig, saklig og ikke minst å ha fakta i orden.

 

Er du uenig i en reparasjon, er første steg å be om dokumentasjon fra verkstedet. Hvis de f.eks. kan dokumentere slagskade eller fuktskade så gjelder faktisk ikke garanti eller reklamasjonsrett (*). Har du ødelagt telefonen din ved å miste den i bakken eller søle cola på den, så må du nok bare kjøpe ny.

 

*Unntak er selvsagt telefoner som er solgt med spesielle spesifikasjoner som går på fukt- og slagbestandighet; dette gjelder dog ikke SE K700i.

 

Mitt råd er, som flere ganger før, å opptre høflig overfor forhandler. Det hjelper overhodet ikke å true med forbrukerorganisasjoner; de fleste forhandlere vil gjøre det de kan for at du som kunde skal bli fornøyd, de vil jo fortsette å ha deg som kunde.

 

Dette svaret ble litt Off Topic, men det får heller være.

Når det gjelder denne saken, har jeg følgende kommentarer:

 

1. Det høres ikke ut som om de feilene du nevner normalt vil bli dekket av forsikringen. De fleste mobilforsikringer dekker skade påført av "plutselig ytre påvirkning" og dermed ikke skader som skyldes slitasje.

 

2. Joystick-treghet på K700i er kjent og det er normalt sett en sak som blir fikset gratis.

 

3. Treghet i menyene på K700i er kjent og det er vanligvis relatert til enten fullt minne eller gammel software. Hvis sistnevnte, oppgraderes softwaren gratis.

 

4. Støv på linsen kan ikke være en produksjonsfeil. Det er nok heller en "hatt telefonen i lomma"-feil. Du kan ikke regne med at verkstedet renser telefonen for deg, i hvert fall ikke kostnadsfritt.

 

-snubbel

5722709[/snapback]

 

Fullstendig enig!

 

Opptrer alltid sakelig, høflig og seriøst!

Og har alltid vunnet på det.

 

Men du tar ihvertfall feil på punkt 1!

Chess forsikring kan kalles "idiotforsikring".

Det står tydelig og klart i vilkårene at slitasje og den slags som er dårlig lagd fra produsent IKKE dekkes av forsikring, for det er "slik produktet er".

MEN har du et uhell, mister den i vannet, glemmer den igjen, mister den, den blir stjålt osv. DEKKES av forsikring.

 

Og dette med software feil, er meget periodisk feil. Eller feil som kommer i ny-og-ne, men er grådig irriterende når dei først kommer.

 

Og den navigasjonstasten. Ofte finner jeg roen og teknikken. Men når jeg er stressa og ikke tolmodighet med den klikker det jo helt for meg, når jeg f.eks. bare må ha en peppes filmdeal og den vil ikke bla nedover! :p Men den er kommet mer og mindre av seg selv, trolig slitasje mener jeg.

Og ja, har mistet den i bakken, ikke store slag, men den har falt i gulv og vei. Men er jo nettopp det som dekkes av forsikring og ikke reklamasjon.

Men regner jo ikke med at du, som troliger er en forhandler(?), vet alt dette da :p

 

Men takk for langt seriøs forklaring :D

 

Men nå begynte det og bli litt of-topic, vet enda ikke hva jeg kan forvente meg i erstatning. Men tar jo såpass lang tid fra dette forumet, at jeg hadde vel fått et skikkelig svar fra Norwegian Telecom, Chess eller forsikringselskapet på denne tid :p

 

EDIT: Sorry! Er tydeligvis veldig veldig trøtt! Ser nå at vi er jo enig i hva som dekkes av forsikring :p for rette på det i morgen ;)

Endret av cola_boy
Lenke til kommentar

grunnen til at du ikke får svar på hva du får i erstatning, er fordi ingen her kan fatte at du skal få noe overhode.

Telefonenen har reklamasjonsrett. Dvs at for ditt vedkommende skal ikke forsikringen dekke det.

 

Skulle jeg uansett gjette, så får du k700i, da den enda er i produksjon.

 

 

Uansett; du har reklamasjonsrett etter mitt syn, og unnskyld måten jeg sier det på, men du er naiv om du tror butikken alltid vil ditt beste. (hvert fall i saker hvor de kan tape penger på deg).

Som snubbel sa, dette har jeg erfart tonnevis av ganger, og høfflighet hjelper lite :)

Lenke til kommentar

Skulle jeg uansett gjette, så får du k700i, da den enda er i produksjon.

 

 

Er den? Dangaard har nettopp annonsert at de ikke får inn fler.

 

Som snubbel sa, dette har jeg erfart tonnevis av ganger, og høfflighet hjelper lite :)

5724718[/snapback]

 

Vel... min erfaring, både som forbruker og som forhandler, er at høflighet hjelper utrolig bra. Jeg fikk bl.a byttet en iBook som jeg egentlig ikke hadde krav på å bytte, rett og slett fordi forhandleren og jeg hadde en hyggelig tone. Han valgte å gi meg en ny og han tok "kampen" med produsenten i etterkant.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Skulle jeg uansett gjette, så får du k700i, da den enda er i produksjon.

 

 

Er den? Dangaard har nettopp annonsert at de ikke får inn fler.

 

Som snubbel sa, dette har jeg erfart tonnevis av ganger, og høfflighet hjelper lite :)

5724718[/snapback]

 

Vel... min erfaring, både som forbruker og som forhandler, er at høflighet hjelper utrolig bra. Jeg fikk bl.a byttet en iBook som jeg egentlig ikke hadde krav på å bytte, rett og slett fordi forhandleren og jeg hadde en hyggelig tone. Han valgte å gi meg en ny og han tok "kampen" med produsenten i etterkant.

 

-snubbel

5724911[/snapback]

 

ok, har vært av inntrykk at K700i enda selges, men du vet bedre :)

 

altså; jeg har prøvd flere versjoner av hyggelighet etc, men kanskje valg av butikk har vært dumt, fordi jeg har enda å oppleve noe spesiell behandling :)

Lenke til kommentar

Snubbel:

 

Selvfølgelig mener jeg ikke at man skal buse inn og true med det ene og det andre, men hvis man har en hyggelig tone og prøver med list og lemp å få det man har krav på, men opplever at forhandleren slår seg vrang, da kan det hjelpe å henvise til loven og forbrukerombudet.

 

Jeg har aldri hatt noen problemer med forhandlere. Jeg lever etter regelen at de som jobber i butikken ikke har skylda, de er bare der for å rydde opp. Det er ingen grunn til å gi en stakkars butikkarbeider huden full. Hvis det der i mot viser seg at denne butikkarbeideren ikke kan jobben sin og nekter å samarbeide, så ville jeg ganske enkelt henvist til loven og at jeg kommer til å ta kontakt med forbrukerombudet hvis jeg ikke får snakke med noen som vet hva de snakker om. Dette er også anbefalingen fra forbrukerombudet.

Lenke til kommentar

Fikk svar fra forsikringselskapet i dag da. Og det ble avist.

Det gikk innefor telefon leverandørensen garanti og reklmasjon.

 

Jeg har svart mailen med det samme jeg sa til Chess og dere, så venter svar igjen. Men da skal det ihvertfall dekkes av SE.

Fillern og, hadde ikke håpet dette skulle ta sån tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...